عصر کرد

آخرين مطالب

آغاز عملیات اجرایی کارخانه طلای سقز با هزار و 350 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری سياسي

آغاز عملیات اجرایی کارخانه طلای سقز با هزار و 350 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری
  بزرگنمايي:

عصرکرد- اسماعیل زارعی کوشا در گفت و گوی زنده تلویزیونی در برنامه "رویداد" که از شبکه استانی کردستان پخش شد، اظهار داشت: امیدواریم در کمترین زمان ممکن شاهد تولید طلا در سقز باشیم، چراکه یکی از مصوبات سفر رییس جمهور به کردستان است.

وی اضافه کرد: با تحقق مصوبات سفر رییس جمهور جهش اقتصادی و عمرانی بزرگی اتفاق می افتد که مسوولان اقتصادی، بانک ها و وزارتخانه‌ها موظف به پیگیری و تحقق آن شده‌اند.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه مشکل طعم و بوی نامطلوب آب شرب سنندج از سال 1394 آغاز و رفع آن از مطالبات اصلی مردم این شهر شد، افزود: وزارت نیرو برای برای برطرف کردن این مشکل متمرکز شد تا طرح انتقال آب از سامانه سد آزاد به تصفیه خانه فاضلاب سنندج انجام گیرد و این طرح سال 1399 آغاز شد.

زارعی‌کوشا اضافه کرد: این طرح تا قبل از آذر سال گذشته به کندی در حال اجرا بود و با اعتبارات تخصیصی پیشرفت چندانی نداشت اما دولت سیزدهم مساله مطالبه آب را با نگاه جدی دنبال و وزارت نیرو پیگیری کرد.

وی پیشرفت سامانه انتقال آب از سد آزاد به سنندج را تا پایان سال گذشته کمتر از 35 درصد اعلام کرد و گفت: این طرح از نظر اجرایی کاملا سخت بود و 28 کیلومتر خط انتقال و لوله‌گذاری در مسیر کوهستانی را طی می‌کرد و از نظر اعتباری نیز هزینه 850 میلیارد تومانی را شامل می شد که رقمی تقریبا معادل اعتبار عمرانی سالانه استان بود ولی با پیگیری مداوم اعتبار آن نقدی تامین شد.

استاندار کردستان ادامه داد: پیشرفت 65 درصدی در سال جاری و در نهایت بهره‌برداری آن که فردا انجام می‌شود، از نظر اجرایی و تزریق اعتبار در وزارت نیرو بی نظیر بود.

زارعی کوشا تاکید کرد: کاری جهادی انجام گرفت و حداقل در 2 ماه اخیر در بخش طراحی و نصب شیرآلات، مجموعه مهندسین فعال در طرح کار بزرگی انجام دادند و زودتر از موعد قرارداد به اتمام رسید.

وی یادآور شد: از 28 آبان کار انتقال آب انجام گرفت و بطور متوسط هر ثانیه هزار و 900 لیتر آب شرب سنندج و حاشیه باید تامین شود که در حال حاضر بیش از این میزان تامین شده است.

استاندار کردستان گفت: بخشی از سنندج هنوز به کیفیت بالای آب نرسیده و دلیل آن وجود 150 هزار لیتر آب سد قشلاق در مخازن مصرفی است که اتمام آن چند روزی زمان می‌برد اما از نظر کیفیت، آب سد آزاد یکی از بهترین و کیفی‌ترین آبهای کشور است و از حیث معیار سنجش کیفی، معادل آب معدنی است و بیشتر مناطق سنندج از همین کیفیت آب برخوردار شده‌اند.

زارعی کوشا به این هم اشاره کرد که در حال حاضر 80 درصد مردم سنندج از این کیفیت برخوردارند و مناطق بهاران و نایسر هم تا سه روز آینده با اتمام ذخیره مخازن، از این آب برخوردار خواهند شد.

به گفته وی، زمانی که آب سد آزاد جایگزین سد قشلاق شده، اقدام پدافندی در دست اجرا، احیای سد قشلاق و لایروبی آن است تا بعنوان ذخیره مطمئنی برای تامین آب سنندج در دسترس باشد.

استاندار کردستان یادآور شد: طرح انتقال آب تا افق 1425 و برای جمعیت 700 هزار نفری سنندج فراهم شده و مشکلی در روند آبرسانی وجود نخواهد داشت.

زارعی کوشا افزود: از سال گذشته که توفیق خدمت به مردم استان را پیدا کردم، تنها با چالش آب آشامیدنی سنندج مواجه نبودیم، چراکه شهرهای سقز، بانه، مریوان، دهگلان و قروه نیز با تنش آبی دست و پنجه نرم می کردند ولی مهمترین معضل به جمعیت قابل توجه ساکن در سنندج برمی‌گشت.

رییس‌جمهور پیگیر مصوبات سفر تیرماه به کردستان

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه رییس جمهور در سفر به سنندج، پیگیر امور استان و طرح‌های عمرانی و مصوبات سفر تیرماه است، اضافه کرد: علاوه بر طرح انتقال آب سد آزاد به سنندج، فاز دوم نیز شامل طرح انتقال آب آزاد به سد قوچم است که آب شرب منطقه شرق استان را تامین می‌کند و در مرحله ترک تشریفات قرار دارد.

استاندار کردستان ادامه داد: از سدسیازاخ دیواندره هم تامین آب شرب این شهر و انتقال آب به بیجار دنبال می‌شود که حدود چهارهزار میلیارد تومان اعتبار دارد و این طرح نیز در مرحله ترک تشریفات است.

زارعی کوشا یادآور شد: مسائل و مشکلات مالی سد ژاوه نیز در حال برطرف شدن است و برای تامین و انتقال آب به دشت قروه و دهگلان که وضعیت نگران کننده‌ای دارد، وارد مدار خواهد شد.

استاندار کردستان اظهار داشت: سد سیازاخ هم آبگیری شد و 25 میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارد که اتفاق بسیار خوبی است و تا پایان امسال بصورت کامل آبگیری می‌شود.

زارعی‌کوشا به رفع مشکل آب شرب مناطق شرقی شهر مریوان هم اشاره کرد و ادامه داد: خط انتقال 138 کیلومتری از سد سیازاخ به بیجار هم در حال انجام است.

وی نقش مردم سنندج و سمن‌های مطالبه‌گر با رویکرد علمی و منطقی را در تسریع پیگیری طرح انتقال آب به سنندج بسیار موثر و توجه مجموعه دولت را به این مطالبه، ویژه دانست.

استاندار کردستان اضافه کرد: در یک سال گذشته سعی بر پایبندی رویکرد مردمی و پیگیری جدی رفع مشکلات و پاسخ به مطالبه شهروندان داشتیم و در حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری اتفاقات بسیار خوبی افتاده، به طوری که در زمینه اشتغال از جایگاه 31 سال گذشته به رده دوم کشور در سال جاری رسیده‌ایم.

زارعی کوشا گفت: در زمینه تورم با وجود اینکه راصی‌کننده نبوده ولی روندی که مرکز آمار آن را ارائه داد نشان می دهد که در 12 ماه منتهی به مهرماه پارسال نرخ تورم در استان 50.9 درصد بوده و در رده دوم کشور بودیم که امسال به 44 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: البته این نرخ اصلا مطلوب نیست ولی سه برابر کاهش میانگین کشوری، کاهش داشته و در رتبه 16 کشور قرار داریم که از بالای جدول به رده‌های میانی رسیده‌ایم.

امروز پنجشنبه رییس جمهور در سفری یک روزه به کردستان، ضمن افتتاح سامانه انتقال آب سد آزاد به سنندج، با روحانیون، نخبگان و مردم دیدار خواهد داشت.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/291676/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی