عصر کرد

آخرين مطالب

آخرین وضعیت بازسازی سرپل‌ذهاب؛ مشکلات مردم و زیرساخت‌های نیمه‌تمام مقالات

آخرین وضعیت بازسازی سرپل‌ذهاب؛ مشکلات مردم و زیرساخت‌های نیمه‌تمام
  بزرگنمايي:

عصرکرد- در پنجمین سالگرد زلزله به همراه عکاس ایرنا راهی شهرستان سرپل‌ذهاب شدیم تا آخرین وضعیت این شهر را بعد از زلزله بررسی کنیم؛ ساعت 8:30 دقیقه صبح به سرپل‌ذهاب رسیدیم و بعد از بازدید از ساختمان نیمه‌کاره فرمانداری و گفت و گو با فرماندار راهی محله فولادی این شهر شدیم.

محله فولادی سرپل‌ذهاب در زلزله کاملا تخریب شد و مردم خانه‌ای را نشان دادند که در شب زلزله که جشن تولدی در حال برگزاری بود حدود 10 نفر جان خود را حین برگزاری جشن از دست دادند و زلزله آن جشن را به یک ماتم دائمی برای بازماندگان تبدیل کرد.

بیشتر خانه های این محله ساخته شده بود اما کوچه های آن هنوز خاکی بود و چاله چوله های فراوانی داشت البته این وضعیت نامناسب مربوط به همه محله های شهر هم می‌شد؛ خانه های ساخته شده هم کاملا تکمیل نشده بود و مردم هنوز در تکاپو برای تکمیل واحدها و منازل مسکونی خود بودند.

آخرین وضعیت بازسازی سرپل‌ذهاب؛ مشکلات مردم و زیرساخت‌های نیمه‌تمام

تامین وام برای تکمیل واحدها درخواست اصلی مردم

2 جوان در خیابان اصلی محله فولادی در حال جوشکاری ستون ها و آهن های یک ساختمان بودند که به سراغ آنها رفتم و بعد از خوش آمدگویی و خوش و بشی کوتاه در خصوص آخرین وضعیت مردم سرپل‌ذهاب بعد از زلزله از آنها پرسیدم که گفت: جوانان سرپل ذهاب وضعیت درآمدی خوبی ندارند و خانواده ها هم هرچه که داشتند برای منازل مسکونی خود هزینه کردند.

او بر ادامه حمایت ها از مردم زلزله زده تاکید کرد و ادامه داد: دولت باید بستری فراهم کند تا اشتغال پایدار در سرپل ذهاب ایجاد شود و این در حالی است که مرز می‌تواند زمینه اشتغال زیادی برای ما ایجاد کند و اگر بازارچه ها فعال شوند و همچنین کشاورزی و دامپروری رونق بگیرد، وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم هم بهبود پیدا می کند.

یکی دیگر از جوانان این محله که لباس کارگری بر تن داشت و بنای ساختمان بود تمایل به صحبت داشت و گفت که مردم هنوز با مشکلات فراوانی مواجه هستند و از نظر اقتصادی و معیشتی نیازمند حمایت های بیشتری هستند چرا که هنوز به بانک ها بدهکارند و این در حالی است که وضعیت درآمدی ثابت و پایداری ندارند.

وقتی از خیابان های اصلی شهرستان سرپل‌ذهاب عبور کردیم، اسکلت ها و ساختمان های نیمه کاری زیادی به چشم می خورد. به هر حال راهی یکی دیگر از محلات سرپل‌ذهاب شدیم که یکی دیگر از شهروندان و جوانان سرپل ذهاب که در حال رسیدگی به ساختمان نیمه کاره خود بود گفت که زیربنای ساختمان ما 180 متر است اما اشتباهی که دولت قبل کرد این بود که برای یک واحد 50 متری و 180 متری به یک اندازه تسهیلات در نظر گرفت.

او گفت که ما با وامی که گرفتیم فقط توانستیم که فنداسیون و شناژکاری را انجام دهیم و از طرفی سال 1397 هم به دلیل گران شدن مصالح نتواستیم پیشرفتی در پروژه به دست بیاوریم و الان هم با چندتا وام سنگین کار را شروع کردیم لذا دولت باید در این شرایط بدی که مردم گیر کردند با کمک های بلاعوض و تسهیلات کم بهره در تکمیل واحدهای نیمه کاره یاری گر مردم باشد.

یک مهندس ساختمان هم که در حال بررسی نقشه یک ساختمان نیمه کاره بود گفت که مردم به دلیل فشار اقتصادی به دنبال وام های 50 میلیونی هستند که هیچ دردی را دوا نمی کند چرا که فومی که تا دیروز 70 هزار تومان بود امروز 170 هزار تومان است و به همین دلیل بسیاری از مردم قادر به بازسازی منازل مسکونی خود نیستند و بسیاری از خانواده ها هنوز در کانکس زندگی می کنند و نیازمند حمایت های دولت هستند.

آخرین وضعیت بازسازی سرپل‌ذهاب؛ مشکلات مردم و زیرساخت‌های نیمه‌تمام

هنگام اذان ظهر بود و در ادامه بازدید از شهرستان سرپل‌ذهاب به مسجد صاحب الزمان رفتیم. نکته جالب اینکه یک ساختمان سه طبقه نیمه کاره که قرار بود مسجد شود رها شده بود و حدود هفت نفر در کانکس نماز می خوانند.

تاسیس این مسجد به سال 1341 بر می گردد و آنچنان که آقای شکربیگی می گوید یادگار دفاع مقدس است و سنگر رزمنده های اسلام و در آن زمان هم پنج شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است که در زلزله کاملا تخریب شد و الان هم مجبورند در کانکس نماز بخوانند و این در حالی است که هیچ گونه وسایل سرمایشی و گرمایشی برای این کانکس وجود ندارد و برای تکمیل و بازسازی نیازمند حمایت مسئولان است.

اما آقای شکربیگی گریزی هم به مشکلات مردم زد و گفت که امروز فشار اقتصادی بر مردم سرپل ذهاب زیاد است و در هر خانواده ای چند نفر بیکار وجود دارد و با این حال مردم به خاطر وام هایی که برای خانه هایشان گرفتند با پیامک های مکرر بانک ها روبرو می‌شوند که باید اقساط معوق را پرداخت کنند لذا از دولت خواهشمندیم که تکلیف این وام ها را روشن کند. وی در انتها ضمن گلایه از وضعیت ادارات دولتی در این شهرستان گفت که باید چندین کوچه را بگردی تا آدرس یک اداره را پیدا کنی و این موضوع خیلی مردم را اذیت می کند.

در بازار این شهر هم قدمی زدیم اما زیرساخت های اقتصادی این شهر هم نیازمند توجه ویژه است؛  فردی میانسال در بازار سرپل ذهاب هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که این شهرستان شاهراه است و بسیاری از مردم گیلانغرب، قصرشیرین، ثلاث باباجانی و دالاهو خدمات خود را از این شهر دریافت می کنند و مسئولان باید برای زیرساخت های شهری آن فکری اساسی بکنند.

او گفت که از طرفی منازل مسکونی هنوز بعد از پنج سال به طور کامل بازسازی نشده و با اغماض می‌توانم بگویم که هنوز 30 درصد از منازل مسکونی سرپل ذهاب نیازمند بازسازی و حمایت های دولتی است در صورتیکه مردم هر روز با اضطراب زندگی می کنند و پیامک های تهدیدآمیز بانک ها آرامش را از مردم سلب کرده است.

بعد از بازدید شهر، آخرین وضعیت زیرساخت های اداری، مسکونی، درمانی، فرهنگی و آموزشی سرپل‌ذهاب را در گفت و گو با استاندار کرمانشاه، فرماندار سرپل ذهاب و سایر مدیران و مسئولان در میان گذاشتیم.

آخرین وضعیت بازسازی سرپل‌ذهاب؛ مشکلات مردم و زیرساخت‌های نیمه‌تمام

پایان بازسازی حدود 1640 میلیارد تومان اعتبار نیاز است

ساختمان های اداری سرپل ذهاب در زلزله کاملا تخریب شد و تا به امروز هم مورد بی توجهی قرار گرفتند. مشاهدات خبرنگار ایرنا از این ساختمان های اداری نشان می‌دهد که بیشتر ادارات وضعیت مناسبی ندارند و مردم خدمات خود را در شرایط مطلوبی دریافت نمی کنند. آثار زلزله کماکان بر چهره ساختمان های اداری مشهود است و آنطور که «بهمن امیری‌مقدم» استاندار کرمانشاه گفت: برای تکمیل و بازسازی واحدهای اداری در سفر رییس جمهور پیگیری های لازم برای تامین اعتبار واحدهای اداری انجام شد و برای اعلام پایان بازسازی حدود یک هزار و 640 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

فرماندار شهرستان سرپل‌ذهاب هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه تاکنون فقط 10 درصد از ساختمان‌های اداری این شهرستان بعد از زلزله بازسازی شده و 90 درصد آنها نیازمند بازسازی است، گفت: در گذشته تکمیل این واحدها با 250 میلیارد تومان ممکن بود اما امروز برای تکمیل ساختمان‌های اداری این شهرستان بیش از 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

«صدرالله بابلی» جنب و جوش و تحرک در شهر را منوط به تکمیل و بازسازی ساختمان های اداری دانست و افزود: امروز که پنج سال از زلزله می گذرد کار بر زمین مانده زیاد است و تکمیل و بازسازی ادارات برای ما اولویت است چرا که شان مردم فهیم و ولایتمدار این شهرستان نیست که خدمات خود را در پارکینگ، کانکس و یا زیرزمین دریافت کنند.

مقام عالی دولت در شهرستان سرپل ذهاب با اشاره به اینکه هنوز پنج درصد از واحدهای مسکونی باقی مانده است و باید تکمیل شوند، تاکید کرد: تاکنون یک هزار و 330 میلیارد تومان تسهیلات مسکن به مردم سرپل ذهاب پرداخت شده و امروز شهر از نظر تراکم وضعیت مناسبی دارد و اگر مردم هرچه زودتر نسبت به تکمیل واحدهای باقی مانده اقدام کنند شاهد مبلمان و نمای زیباتری از شهر خواهیم بود.

آخرین وضعیت بازسازی سرپل‌ذهاب؛ مشکلات مردم و زیرساخت‌های نیمه‌تمام

آخرین وضعیت زیرساخت های درمانی و بهداشتی شهرستان سرپل ذهاب

تنها بیمارستان سرپل ذهاب در زلزله تخریب شد و این شهرستان بعد از زلزله از نظر امکانات و شرایط درمانی وضعیت بسیار بدی را تجربه کرد و این در حالی است که بسیاری از مردم شهرستان های همجوار هم خدمات درمانی خود را از سرپل ذهاب دریافت می کردند.

فرماندار سرپل ذهاب در خصوص آخرین وضعیت بهداشتی و درمانی این شهرستان توضیح داد: بیمارستان 96 تخت خوابی سرپل ذهاب در زلزله تخریب شد و خیری بعد از زلزله فاز دوم آن را آغاز کرد که اکنون 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در سفر رییس جمهور هم 50 میلیارد تومان برای تکمیل این بیمارستان در نظر گرفته شده که به زودی پیمانکار کار را آغاز می کند تا در صورت تکمیل 86 تخت دیگر هم به این بیمارستان اضافه شود.

بابلی بزرگترین مشکل حوزه درمان را در سرپل ذهاب کمبود پزشک عنوان کرد و گفت: روزانه بیش از یک هزار نفر به بیمارستان سرپل ذهاب مراجعه می کنند و در خصوص کمبود پزشک هم چندین بار با دانشگاه علوم پزشکی رایزنی کردیم که قرار شده تا پایان این ماه کمبود پزشک در این بیمارستان حل شود چرا که بهبود وضعیت درمانی مطالبه به حق مردم است که باید محقق شود.

«پرویز صوفیوند»، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم با اشاره به اینکه بیمارستان جدید سرپل ذهاب در حال تامین نیرو، تجهیزات و تخصص های مختلف است، گفت: این بیمارستان به احتمال زیاد در سال 1402 به بهره برداری برسد و با توجه به اینکه یکی از مجهزترین بیمارستان های استان است می تواند سرپل ذهاب را به قطب درمانی کرمانشاه تبدیل کند.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی استان کرمانشاه هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از افتتاح درمانگاه تامین اجتماعی در سرپل ذهاب خبر داد و گفت: این شهرستان در زلزله بسیار آسیب دید لذا از چند سال قبل به دنبال تامین زمین برای احداث درمانگاه بودیم که بالاخره زمین آن را خریدیم و این درمانگاه در پنجمین سالگرد زلزله افتتاح و در اختیار مردم قرار می گیرد.

«میثم حجتی‌پور» با اشاره به اینکه درمانگاه سیار تامین اجتماعی هفت ماه بعد از زلزله هم در مناطق زلزله زده فعال بود و 25 هزار مراجعه به این درمانگاه ثبت شد افزود: سرپل ذهاب در تامین زمین برای تاسیس درمانگاه همکاری خوبی داشت و این در حالی است که امروز شهرستان های ثلاث باباجانی و گیلانغرب هم باید در خصوص تامین زمین همکاری های لازم را داشته باشند تا بتوانیم درمانگاه تامین اجتماعی را در آن شهرستان ها هم احداث کنیم.

آخرین وضعیت اشتغال در شهرستان سرپل ذهاب

زلزله مهیب 7.3 ریشتری آبان 96 نه فقط خانه و کاشانه که کار و کاسبی بسیاری از ساکنان مناطق زلزله زده را به هم ریخت و شاغلان زیادی را بیکار یا کم درآمد کرد. عده ای اندکی هم معلول و خانه نشین شدند.

بنابر آمار غیررسمی نرخ بیکاری در شهرستان های زلزله زده استان در سال اول پس از زلزله از مرز 30 درصد هم گذشت و بنابر اعلام کمیته امداد و بهزیستی استان کرمانشاه پس از زلزله بیش از 11 هزار خانوار جدید خواستار زیرپوشش قرار گرفتن کمک های امدادی بودند البته با رونق گرفتن ساخت و ساز در مناطق زلزله زده و بازسازی واحدهای تولیدی بویژه از نیمه دوم سال 1397 اشتغالزایی قابل توجهی در منطقه ایجاد شد که به گفته معاون عمرانی استانداری کرمانشاه به بیش از 18 هزار شغل رسید هرچند میزان بیکاری کل استان کرمانشاه طی سال های متمادی همواره بالا بوده و نمی توان انتظار داشت این نرخ در مناطق زلزله زده کمتر از سایر شهرستان های استان باشد.

فرماندار شهرستان سرپل ذهاب در خصوص آخرین وضعیت اشتغال شهرستان می‌گوید که امسال باید برای 2 هزار و 17 نفر شغل ایجاد شود که تا به امروز 56 درصد از این هدف گذاری محقق شده است و از آنجاییکه 95 درصد از مردم سرپل ذهاب وام زلزله دریافت کرده اند و به صورت زنجیره ای ضامن یکدیگر شدند امروز بیشتر مردم به بانک بدهکار هستند و برای دریافت تسهیلات بیشتر با پاسخ منفی بانک مواجه می شوند.

بابلی با اشاره به اینکه دولت دوازدهم قول داد برای سال چهارم وام های زلزله را امهال کند اما به قول خود عمل نکرد در ادامه اظهار داشت: امروز مردم باید وام های خود را با سود بالا به بانک برگردانند اما با این همه مشکلات کارگروه اشتغال شهرستان و همه دستگاهای مرتبط با جدیت به دنبال رفع موانع تولید و تسهیل سرمایه گذاری هستند تا جوانان بتوانند با تخصص و دانشی که در اختیار دارند کارگاه ها و کارخانه های خود را دایر و موجب رونق اشتغال و تولید شهرستان باشند.

شهرستان سرپل ذهاب ظرفیت ها و استعدادهای فراوانی خصوصا در بخش کشاورزی برای ایجاد اشتغال دارد بطوریکه از مجموع حدود 55 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی در سرپل ذهاب، 52 هزار و 700 هکتار مزارع کشاورزی است که سالیانه 150 تا 170 هزار تن محصولات زراعی و از 2 هزار و 300 هکتار باغ نیز سالیانه حدود 14 هزار تن انوع محصولات برداشت می‌شود.

آخرین وضعیت بازسازی سرپل‌ذهاب؛ مشکلات مردم و زیرساخت‌های نیمه‌تمام

سامانه گرمسیری ظرفیتی برای ایجاد اشتغال

ابرپروژه سامانه گرمسیری که با دستور مقام معظم رهبری اعتبار آن از محل صندوق توسعه ملی تامین شد، 27 هزار هکتار از اراضی سرپل ذهاب را تحت پوشش قرار می دهد و این فرصت بسیار مناسبی برای ایجاد صنایع تبدیلی و ورود بخش خصوصی به سرپل ذهاب است تا دانش‌آموختگان بیکار هم در این منطقه سرمایه گذاری کنند و آنچنان که فرماندار سرپل ذهاب می گوید تاکنون 20 هزار هکتار از اراضی سرپل ذهاب به سامانه گرمسیری متصل شده و پیمانکاران برای اتصال هفت هزار هکتار باقی مانده هم در حال فعالیت هستند که اگر محقق شود، سرپل ذهاب به قطب کشاورزی استان تبدیل می شود.

بابلی با اشاره به ثمرات سامانه گرمسیری در همین مدت هم افزود: با اتصال 20 هزار هکتار از اراضی سرپل ذهاب امسال شاهد رشد قابل توجه محصولات کشاورزی در شهرستان بودیم بطوریکه 85 هزار تن گندم، 104 هزار تن چغندر برداشت شد و 12 هزار هکتار هم کشت ذرت داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش چشمگیری داشت.

آخرین وضعیت زیرساخت‌های فرهنگی و هنری شهرستان سرپل‌ذهاب

شهرستان سرپل‌ذهاب استعدادها و ظرفیت های بسیاری در حوزه های فرهنگ، هنر و رسانه دارد که متاسفانه تمام زیرساخت های فرهنگی و هنری این شهرستان در زلزله از بین رفت بطوریکه هنوز هم بعد از پنج سالی که از زلزله می گذرد 2 کتابخانه این شهر در مرحله اسکلت باقی مانده و جوانان و نوجوانان و سایر اقشار مختلف مردم مکانی برای مطالعه ندارند و در عین حال 2 مجتمع فرهنگی هنری این شهرستان نیازمند بازسازی و تامین اعتبار است.

«معصومه حسنی‌خوانسار»، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه وجود کتابخانه ها را برای فرهنگسازی در هر جامعه ای ضروری دانست و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: زلزله 6 کتابخانه عمومی در مناطق زلزله زده را تخریب کرد که 2 کتابخانه عمومی در شهرستان سرپل ذهاب قرار دارد و با وجود اینکه الان مطالعه کنندگان در مکان های استیجاری قرار دارند اما فضای استاندارد و اتاق های مجزا وجود ندارد و این در حالی است که برای تکمیل و بازسازی کتابخانه ها در سفر رییس جمهوری مبلغی دیده نشده است.

فرماندار شهرستان سرپل ذهاب هم با اشاره به اینکه برای تکمیل 2 کتابخانه عمومی شهرستان 10 تا 15 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است، افزود: مجتمع فرهنگی هنری سرپل ذهاب که در زلزله آسیب دید برای تکمیل به پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و مجتمع فرهنگی هنری که در سفر مقام معظم رهبری مصوب شد اکنون 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل به 30 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که 25 میلیارد تومان آن را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین می کند.

وی همچنین گفت: این مجتمع بعد از تالار انتظار بزرگترین و مجهزترین مجتمع فرهنگی هنری استان است که دارای بخش های مختلف پخش فیلم، گالری و سالن 530 نفره است که در نوع خود بی‌نظیر است.

آخرین وضعیت بازسازی سرپل‌ذهاب؛ مشکلات مردم و زیرساخت‌های نیمه‌تمام

آخرین وضعیت زیرساخت های آموزشی شهرستان سرپل ذهاب

شهرستان سرپل ذهاب 16 هزار و 500 دانش آموز در سه مقطع تحصیلی دارد که زلزله 32 مدرسه شامل 14 مدرسه شهری و 18 مدرسه روستایی آن را در سال 96 تخریب کرد.

آنچنان که فرماندار سرپل ذهاب می‌گوید با کمک خیرین و حمایت های دولتی همه مدارس شهری تکمیل شده اما در مدارس روستایی کماکان مشکلاتی وجود دارد و دانش آموزان در کانکس مشغول تحصیل هستند که اداره کل آموزش و پرورش و اداره کل نوسازی مدارس باید نسبت به تکمیل این مدارس اهتمام ویژه ای داشته باشند.

«مرزبان نظری»، مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه با اشاره به اینکه سرانه فضای آموزشی در سرپل ذهاب از 4.5 متر به 7.5 متر رسیده است، افزود: امروز مدرسه کانکسی نداریم بلکه دانش آموزان در کلاس های پیش ساخته مشغول تحصیل هستند که در مناطق روستایی و دورافتاده باید از ظرفیت خیرین و اعتبارات دولتی برای ساخت مدرسه دائمی استفاده کنیم.

آخرین وضعیت زیرساخت های شهری سرپل ذهاب

خسارت زلزله فقط به واحدهای مسکونی و اداری نبود بلکه تمام زیرساخت های شهری را هم نابود کرد بطوریکه مشاهدات خبرنگار ایرنا از شهرستان سرپل ذهاب نشان می دهد که باوجود اینکه نمای ظاهری شهر خوب است اما در لایه های زیرین شهر و کوچه های آن وضعیت مناسب نیست و این در حالی است که جدول گذاری، آسفالت کوچه ها و معابر، مبلمان شهری، فضاسازی و امکانات تفریحی سرپل ذهاب نیازمند حمایت و توجه جدی مسئولان است.

«علیرضا قطره‌ای»، شهردار سرپل ذهاب این شهر را قبل از زلزله یکی از بهترین و زیباترین شهرهای استان دانست و درخصوص آخرین وضعیت شهر به خبرنگار ایرنا گفت: زلزله به این شهر خیلی خسارت وارد کرده و مسئولان بالادستی و مدیران ذیربط باید 10 سال به سرپل ذهاب نگاه ویژه داشته باشند تا بتواند نسبت به سایر شهرها خود را بازسازی و ترمیم کند.

وی اولویت شهرداری در دوره جدید را توسعه شهری عنوان کرد و در ادامه اظهار داشت: توسعه فضای پارک ها، معابر، مبلمان و خدمات شهری از اولویت های شهرداری است و در حد بودجه ای که داریم چند پروژه را در دست اجرا داریم بطوریکه پنج میلیارد تومان برای شبکه معابر، سنگ فرش و جدول گذاری و پنج میلیارد تومان به علاوه قیر آن را برای آسفالت کوچه ها در نظر گرفتیم و امیدواریم با همتی که مدیران دارند این شهر بتواند رنگ و رو و شادابی از دست رفته خود را دوباره به دست بیاورد.

آخرین وضعیت بازسازی سرپل‌ذهاب؛ مشکلات مردم و زیرساخت‌های نیمه‌تمام

درباره زلزله آبان 1396

ساعت 21:48:16 روز یکشنبه 21 آبان 1396 زلزله ای به بزرگی 7.3 ریشتر استان کرمانشاه را بشدت لرزاند. کانون زمین لرزه 11 کیلومتری بخش ازگله در شهرستان ثلاث باباجانی، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب و 31 کیلومتری شهرستان قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه بود. شدت این زمین لرزه به اندازه ای بود که غرب کشور تا بخش هایی از استان تهران را هم لرزاند و حتی چند کشور همسایه غربی ایران آن را احساس کردند اما به واسطه هم مرزی کرمانشاه و عراق، شدت لرزه ها در استان های شرقی عراق هم خسارت هایی به بار آورد.

این زلزله از نظر بزرگی در 50 سال گذشته بی سابقه بود بطوریکه در آن 10 شهرستان استان و 1932 روستا و جمعیتی در حدود یک میلیون و 600  هزار نفر از هموطنان (بیش از 100 هزار خانوار) را درگیر کرد.

این زلزله بین 40 تا 50 ثانیه طول کشید و علت اصلی ویرانی های گسترده هم همین موضوع بود. در مرکز استان کرمانشاه گرچه شدت و مدت تکان ها زیاد بود و مردم را بشدت هراسان و سردرگم کرد اما خسارت قابل توجهی بجا نگذاشت؛ جز ترک های جزئی در دیوار بسیاری از خانه ها و فروریختن دیوار تعدادی از ساختمان ها. همین موضوع سبب شد که تصور اولیه از پیامدهای زلزله خوش بینانه باشد اما با طلوع آفتاب 22 آبان اوج فاجعه و انبوه کشته ها، زخمی ها و خسارت های مالی فراوان خود را نشان داد.

این حادثه در مجموع 621 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت و  براساس آخرین ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیش از 107 هزار واحد مسکونی، حدود 23 هزار واحدی صنفی، خدماتی، صنعتی و دامی و در مجموع 130 هزار و 879 واحد شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیدند. مجموع خسارت این زلزله به واحدهای مسکونی، عمومی و بخش تولید و کسب و کار استان کرمانشاه بیش از 15 هزار میلیارد تومان برآورد شد. البته در زلزله 6.4 ریشتری یکشنبه چهارم آذر 1397 در 23 کیلومتری سرپل ذهاب هم 771  نفر مصدوم شد و بیش از چهار هزار واحد مسکونی خسارت عمدتا جزیی دید.

سرپل ذهاب در 100 کیلومتری غرب کرمانشاه بیش از 90 هزار نفر جمعیت دارد که به دلیل اینکه مردم شهرستان های گیلانغرب، قصرشیرین، ثلاث باباجانی و دالاهو و بخشی از خدمات خود را از این شهرستان تامین می کنند، جمعیت شناور سرپل ذهاب تا روزانه بیش از 150 هزار نفر هم می‌رسد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/290000/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

از قدرت و جذابیت لیگ ایتالیا غافلگیر شدم!

گل قیچی دیدنی جانلوکا اسکاماکا به فیورنتینا

استعلام مهم تراکتور منفی شد

شمسایی: ازبکستان رویای فراتر از آسیا دارد

پرسپولیس به راحتی آلومینیوم و سپاهان را شکست می دهد

لیورپول با این وضع جایی در کورس قهرمانی ندارد

رکورد لیگ برتر شکست؛ بیشترین گل زده تاریخ

هشدار تن‌هاخ به ستاره یونایتد

خیابانی: در مورد ساخت ورزشگاه، به مردم راست بگویید

پیگیری ،مشکلات تردد اهالی روستای رباط قره بیل

شرکت بیش از 26 هزار کردستانی در کنکور سراسری

نوبت اول آزمون سراسری آغاز شد/رقابت 26 هزار داوطلب در کردستان

خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

تو که با عاشقان درد آشنایی

صالح: دیدار با قرقیزستان بهترین بازی تیم ملی فوتسال بود

سپاهان نمی‌تواند استقلال ملاثانی را دست‌کم بگیرد!

تیم دانشجویان ایران در راه مسابقات جهانی

جبران فرصت‌های سوخته در رفسنجان

بازداشت یک نوجوان به ظن تدارک حمله تروریستی در المپیک

حذف تیم‌های ریکرو مردان و زنان ایران در کاپ جهانی شانگهای

ناراحتی سپاهانی‌ها از موضع‌گیری جدید در آنتن

نیمه‌نهایی با ازبکستان: همه چیز به نفع ایران

امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت | دلیل استعفای او در سال گذشته

ارتقای امنیت با ایجاد برنامه های پلیس

تشریح جزییات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه تعیین تکلیف می‌شود

تقویت ارتباط مدیران با مردم

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

العین، نیمار را از یک دستاورد تاریخی محروم کرد

بازگشت ستاره جوان سپاهان

پرسپولیس بعد از چهار فصل با مربی خارجی در حذفی!

جلسه حساس لیگ برتری‌ها برای قانون سقف هزینه

آغاز اردو از هجدهم

مواد قندی عامل ابتلا به زوال عقل است؟

از سرگیری صادرات دام زنده مازاد در کشور

تعیین تکلیف خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه

روزی به نام سنه / از قدمت شهر سنندج چه می‌دانید؟

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

درویش مدیرعامل پرسپولیس پس از خصوصی‌سازی

ممنون به خاطر همه چیز؛ خداحافظ برای همیشه!

درخشان: پرسپولیس شرایط خوبی برای پیروزی برابر آلومینیوم دارد

آشوبی: پرسپولیس در این بازی فرصت اشتباه ندارد

طلسم 2765 روزه پرسپولیس علیه صعود آلومینیوم!

صحبت‌های جالب مجید جلالی درباره برنامه 12 ساله

همنام مدیر جدید پرسپولیس روی نیمکت و سکو!

شناسایی ساختمان‌های ناایمن کرمانشاه در مرحله مدارس و ساختمان‌های آموزشی