عصر کرد

آخرين مطالب

برگشت ورق زندگی کشاورزان کامیارانی با اجرای پروژه‌های آبی اقتصادي

برگشت ورق زندگی کشاورزان کامیارانی با اجرای پروژه‌های آبی
  بزرگنمايي:

عصرکرد- تامین مواد غذایی مورد نیاز جامعه یکی از مهمترین اهداف اقتصاد کشاورزی به شمار می رود که لازمه این مهم افزایش عملکرد در واحد سطح با بهره‌مندی از شیوه‌های نوین در تولید محصولات کشاورزی است در این بین اجرای پروژه‌های آب و خاک هم چون ایجاد شبکه‌های فرعی آبیاری در پایاب سدهای ساخته شده در راستای تامین منابع آبی در بخش کشاورزی جزو موارد ضروری محسوب می شود.

شبکه های آبیاری و زهکشی به منظور استفاده بهینه از منابع آب تخصیص یافته به کشاورزان ایجاد می شود و در این شبکه ها از روش‌های نوین آبیاری تحت فشار که راندمان آبیاری را ارتقا می دهد استفاده می شود.

میانگین بارندگی سالانه در کردستان 438 میلی متر (براساس آمار مربوط به سال 1400) است این استان سرشاخه حوضه های آبریز مهمی هم چون آبریز سفیدرود، سیمینه رود و سیروان است و علاوه براین رودخانه های متعدد و عمده‌ای در این منطقه جریان دارد.

به منظور بهره‌مندی از این منابع آبی تاکنون 18 سد در کردستان ساخته شده که از این تعداد مدیریت 12 سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

سدهای گاوشان و زیویه در شهرستان کامیاران واقع شده و پروژه‌های شبکه فرعی آبیاری تحت فشار پایاب سد گاوشان و سد زیویه به اجرا درآمده است ولی هنوز هم به طور کامل به اتمام نرسیدند.

در راستای اجرای پروژه شبکه فرعی آبیاری تحت فشار پایاب سد گاوشان قرار بود سه هزار و 500 هکتار از اراضی دیم کشاورزی روستاهای بخش مرکزی شهرستان کامیاران شامل آهنگران، بلان، سرچم، توبره ریز، گنبد سفلی و علیا، الک، ورمهنگ، هیات آباد و حومه شهر کامیاران از آب این سد بهره‌مند شود.

در حال حاضر این پروژه در 2 هزار و 430 هکتار به اجرا درآمده به عبارتی 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای اجرای این پروژه تاکنون یک هزار و 345 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و 706 میلیارد ریال مطالبات پیمانکار این پروژه است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان و رییس سازمان جهاد کشاورزی استان عصر روز سه شنبه به همراه جمع دیگری از مدیران استان  برای بازدید از چند پروژه بخش کشاورزی به شهرستان کامیاران سفر کردند. نخستین پروژه ای که مورد بازدید این مسوولان قرار گرفت پروژه شبکه آبیاری پایاب سد گاوشان بود.

ایجاد بیش از یک هزار و 700 فرصت شغلی با اجرای پروژه پایاب سد گاوشان

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این بازدید با اشاره به اینکه گشایش کامل پروژه شبکه فرعی آبیاری و زهکشی پایاب سد گاوشان منجر به ایجاد یک هزار و 750 فرصت شغلی خواهد شد، اظهار داشت: اجرای این طرح باعث افزایش راندمان آبیاری و به تبع آن مصرف بهینه آب و افزایش تولید در استان می‌شود.

پیمان اسکندری با اشاره به اینکه این پروژه هم اکنون 98 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: هدف از اجرای این طرح تبدیل اراضی دیم به آبی با روش آبیاری بارانی است.

وی با بیان اینکه پروژه شبکه فرعی آبیاری تحت فشار واحد پایاب سد گاوشان به طول 27 کیلومتر از سد گاوشان آبگیری می شود، ادامه داد: شرایط اقلیمی پیش آمده در بارش‌ها باعث تغییر بارندگی‌ها در سراسر جهان شده و ما باید در مدیریت و بهینه‌سازی مصرف آب تلاش کنیم.  

یکی دیگر از پروژه‌هایی که مورد بازدید قرار گرفت پروژه شبکه فرعی آبیاری تحت فشار پایاب سد زیویه شهرستان کامیاران بود که مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در رابطه با این پروژه اظهار داشت: این پروژه با آبگیری از سد زیویه در 2 فاز عمرانی از محل اعتبارات طرح جامع شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور در حال اجرا است.

فیروز احمدی با اشاره به اینکه مساحت اراضی بهره‌مند از این پروژه یک هزار و 104 هکتار است، افزود: اعتبار این پروژه بیش از 230 میلیارد ریال است که با اتمام آن برای 865 نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد می شود.  

وی با بیان اینکه روستاهای بهره‌مند از این پروژه شامل بزوش، گازرخانی، تیلکو، کاشتر و زیویه است، گفت: این پروژه به اتمام رسیده فقط بخشی از مطالبات پیمانکار و تکمیل کارگاه آن باقی مانده که هنوز میزان اعتبار مورد نیاز برای این اقدامات برآورد نشده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کردستان به پروژه تامین آب و توسعه باغات روستای دهکانان اشاره کرد و اظهار داشت: ایستگاه انتقال آب به منظور تبدیل 600 هکتار از اراضی دیم روستاهای دهکانان و تفین شهرستان سروآباد و نیز بخشی از اراضی پالنگان شهرستان کامیاران به باغات مثمرو مکانیزه در نظر گرفته شده است.

احمدی با اشاره به اینکه این پروژه شامل 2 ایستگاه اصلی و میان راهی و به ظرفیت پمپاژ 450 لیتر بر ثانیه است، افزود: برای اجرای این پروژه 373 میلیارد و 767 میلیون ریال اعتبار هزینه شده که برای پرداخت مطالبات پیمانکار و تکمیل پروژه به 90 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.

به گفته جمعی از اهالی روستاهای محدوده سدهای زیویه و گاوشان که در بازدید مسوولان حضور داشتند بسیاری از اهالی این روستاها قبل از اجرای پروژه‌های شبکه های آبیاری برای کسب درآمد در سایر استان ها کارگری می کردند ولی اکنون با آبی شدن اراضی کشاورزی و افزایش عملکرد محصولاتشان از سایر استان ها نیرو جذب می کنند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان هم در این بازدید بعد از اینکه در جریان بخشی از مطالبات باقی مانده پیمانکاران پروژه های کشاورزی قرار گرفت بیان کرد: بعد از بررسی های لازم برای میزان  اختصاص اعتبار به این پروژه ها تصمیمم می گیریم.  

یک میلیون و 217 هزار و 38 هکتار از مساحت کردستان به اراضی کشاورزی اختصاص دارد که این میزان حدود پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را تشکیل داده است؛  96 درصد سطح اراضی کشاورزی استان هم به کشت سالانه محصولات زراعی و سطح آیش (بدون کشت) و چهار درصد به عبارتی 52 هزار و 670 هکتار آن هم به اراضی باغی اختصاص پیدا کرده است.

بر اساس آخرین گزارش عملکرد سالانه تولید محصولات زراعی و باغی استان که مربوط به سال 1400  است در 791 هزار و 970 هکتار زیر کشت؛ یک میلیون و 754 هزار تن محصول تولید شده و میزان برداشت محصولات باغی هم 443 هزار تن بوده است

از 791 هزار و 970 هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی استان 87 درصد دیم و فقط 13 درصد آن آبی است سالانه هم حدود 211 هزار و 268 هکتار از اراضی دیم به ویژه در شرق، شمال شرق و شمال استان به طور آیش در تناوب زراعی قرار می‌گیرد.

79 درصد از سطح زیرکشت محصولات زراعی استان سالانه به غلات، 13 درصد حبوبات، پنج درصد به علوفه و سه درصد دیگر به سایر محصولات زراعی اختصاص پیدا می کند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/288627/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آمار مجوزهای دفتر موسیقی در سه ماه پایانی 1402 /706 کنسرت روی صحنه رفتند

خدمات درمانی به 198 بیمار مبتلا به هموفیلی در کرمانشاه ارائه می‌شود

آمار مجوز‌های دفتر موسیقی در سه ماه پایانی 1402 /706 کنسرت روی صحنه رفتند

طاق‌بستان برای هموفیلی‌ها قرمز شد

110 هزارعمل جراحی در بیمارستان‌های دولتی استان کرمانشاه

امیررضا ده بزرگی صاحب نشان برنز شد

سد معبر مغازه‌ها در سنندج مردم را کلافه کرد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

نظارتی بر پارکینگ‌های عمومی در کرمانشاه وجود ندارد

با دستور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم سبزبانان و پاکبانان صاحب خانه می شوند

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

اجراهای عمومی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شدند+فیلم

جهان ذهنی بِرشت

فرهاد آئیش هر چه دلش خواست گفت!/ به مخاطب باج نداده‌ایم

تکلیف 400 واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟

انهدام باند کلاهبرداران اسکیمری در کرمانشاه

مردم کردستان خواهان اجرای طرح نور در خصوص حجاب و عفاف هستند

قدردانی دانش آموزان قزوینی از سپاه پاسداران

علوم پزشکی کردستان در مقطع دکترای پزشکی مولکولی دانشجو می‌پذیرد

انتصابات جدید در شهرداری سنندج

جدول اجرای عمومی نمایش‌های هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شد

تصویر رامین پرچمی در «آخرین سامورایی»

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان: طرح نور باید تمام و کمال اجرا شود

وانت‌بارهای سنندج در آستانه ساماندهی/بیکاری عامل ایجاد شغل کاذب

اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه ‌فروش از 15 اردیبهشت ماه در سنندج

تغییرات نوآوری و خدمت‌رسانی با ایده‌های جدید را به دنبال دارد

دف‌نواز سنندجی: مسئولان حمایت از دف‌نوازی را دریغ نکنند

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

غبار روبی مزار شهدای کرمانشاه

امیر آشتیانی: همکاری و مشارکت ارتش و سپاه منجر به خلق صحنه‌های بدیعی شد

تعامل ارتش و سپاه منجر به خلق صحنه‌های باشکوه عملیات وعده صادق شد

اعلام جدول اجراهای عمومی آثار جشنواره ملی تئاتر رضوی

اعتراض چادرملو به صحنه جنجالی مقابل داماش گیلان

برگزاری 100 عنوان برنامه ویژه دهه ارتش در کردستان

ارتش پایه اصلی امنیت و اقتدار کشور است

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

نون خ ادامه دارد؟ | آقای جبلی سر صحنه به سعید آقاخانی گفت...

جدول اجرای عمومی آثار صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی

طرح ساماندهی وانت‌های میوه ‌فروشی در سنندج اجرا می‌شود

حمایت پلیس راهور از اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه‌فروش در سنندج

کشف بیش از 521 تن گوشت فاسد در تعطیلات نوروز

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد