عصر کرد

آخرين مطالب

کشاورزی، محور صادرات در کردستان مقالات

کشاورزی، محور صادرات در کردستان
  بزرگنمايي:

عصرکرد- تا چند سال پیش بخش زیادی از صادرات کشور را صادرات نفت و گاز تشکیل داده بود اما از برنامه سوم توسعه اقتصادی؛ توسعه صادرات غیرنفتی جزو محورهای اصلی و اولویت دار قرار گرفت ، در این بین صادرات غیرنفتی در استان مرزی کردستان سابقه تاریخی دارد و از روزگاران گذشته یکی از فعالیت ها و مشاغل مردم شهرهای مرزی استان وارد کردن کالا و خارج کردن آن از طریق مرز بوده است.

به تدریج بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دولت‌ها تصمیم به ساماندهی مبادلات مرزی در استان کردستان گرفتند هر چند بنابردلایلی هم چون جنگ تحمیلی و حوادث بعد از آن، این کار با تاخیر انجام شد ولی با اقداماتی مانند بین‌المللی شدن مرز باشماق مریوان روند تجارت خارجی در این استان رشد پیدا کرد.

مرزهای استان، سابقه درخشانی در زمینه مبادلات تجاری از جمله صادرات که نقش موثری در رونق اقتصادی کشور ایفا می کند، دارند در سال های اخیر و با همه گیری بیماری کرونا و تعطیلی بسیاری از مرزهای ایران، مرزهای کردستان همچنان فعال بودند.رشد اقتصادی بخش کشاورزی کردستان

اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد کردستان به اندازه‌ای است که 25 درصد تولید ناخالص داخلی و 30 درصد اشتغال استان مربوط به این بخش است،  کردستان رتبه نخست تولید گندم دیم کشور را دارد و میزان تولید این محصول استراتژیک در سال زراعی 1401-1400 در استان 818 هزار تن به ارزش 94 هزار و 70 میلیارد ریال بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 58 درصد رشد داشته است.

استان کردستان در تولید توت فرنگی هم دارای رتبه نخست در کشور است در 6 ماهه نخست سال جاری میزان تولید این محصول در استان 65 هزار تن به ارزش 16 هزار و 250 میلیارد ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت درصد افزایش داشته است.

در مجموع رشد اقتصادی بخش کشاورزی استان در 6 ماهه نخست سال 1401، در تولید محصولاتی شامل گندم، جو، کلزا، سیب زمینی، حبوبات و توت فرنگی در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته افزایشی بوده است.


72 درصد صادرات کشاورزی کردستان مربوط به محصولات زراعی است

براساس ارزش دلاری، 72 درصد صادرات محصولات کشاورزی از گمرکات استان مربوط به محصولات زراعی، 13 درصد باغی، 13 درصد دامی و 2 درصد هم مربوط به شیلات بوده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه، 252 هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش 95 میلیون دلار از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده است.

پیمان اسکندری ادامه داد: در این مدت محصولات کشاورزی حدود 50 درصد از کل صادرات از مرزهای استان را به خود اختصاص داده است.

به طور میانگین روزانه بیش از یک هزار و 556 تن محصولات کشاورزی از طریق گمرکات استان به خارج از کشور صادر می شود که 78 درصد آن از طریق مرز بین المللی باشماق مریوان و 22 درصد هم از طریق مرز سیرانبند بانه انجام می شود.

هندوانه با 67 هزار تن، گوجه فرنگی 48 هزار تن، کاهو و کلم 24 هزار تن، خربزه 20 هزار تن، سیب زمینی 11 هزار تن، بادمجان 10 هزار تن، سیب درختی، هویج و خیار هم هر کدام با هفت هزار تن بیشترین محصولات کشاورزی صادر شده از مرزهای استان در نیمه نخست سال جاری بوده است.توسعه صادرات محصولات کشاورزی در استان

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان این سازمان در راستای توسعه صادرات محصولات کشاورزی، برنامه‌هایی هم چون احداث پایانه صادراتی تخصصی محصولات کشاورزی، توسعه کشت گلخانه ای محصولات صادرات محور و اجرای طرح کشت قراردادی در سطح 32 هزار هکتار اراضی آبی را در دست اقدام دارد.

اسکندری ادامه داد: اجرای الگوی کشت مبتنی بر تامین امنیت غذایی کشور، شناسایی محصولات کشاورزی دارای مزیت ‌های نسبی صادراتی استان و معرفی صادرکنندگان  و شناسایی و تقویت واحدهای تولیدی-صادراتی و تهیه بانک اطلاعاتی جامع از دیگر برنامه های ما برای توسعه صادرات در بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه بررسی و پیگیری حل مشکلات و موانع توسعه صادراتی استان و ارتباط با فعالان عرصه صادرات محصولات کشاورزی استان در اولویت مدیران این سازمان قرار دارد، گفت: به دنبال راه اندازی سامانه جامع در زمینه معرفی محصولات کشاورزی و ظرفیت‌های آن هستیم.

بیشتر صادرات محصولات کشاورزی مربوط به محصولات آب بر هم چون هندوانه و خربزه است که در راستای تولید آنها منابع آب و خاک زیادی صرف می شود و افزایش صادرات این تولیدات هم به دلیل تقاضای بازارهای خارجی که خود تمایلی به تولید این محصولات ندارند، است.


دانش بنیان کردن تولید از مزرعه تا بازار

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان هم به خبرنگار ایرنا گفت: برای توسعه کشاورزی استان نباید بر روی محصولاتی که امروز صادرات دارند تمرکز کنیم چراکه این محصولات به طور خام از کشور خارج شده و درآمد واقعی ایجاد نمی کند.

حامد قادرزاده اضافه کرد: در چنین شرایطی توجه به دانش بنیان کردن تولید «از مزرعه تا بازار» امری ضرروی است و با این اقدام هم رشد تولید و هم افزایش صادرات در محصولاتی که بیشترین درآمد را برای استان به ویژه کشاورزان دارد، خواهیم داشت.

وی بر ایجاد واحدهای پس از تولید در بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود: فرآوری و بسته‌بندی مناسب از دلایل موثر در افزایش صادرات محصولات کشاورزی است لذا برای رشد این بخش نیاز به حرکت و تلاش بیشتری در این مسیر داریم.

بیش از 220 واحد صنایع تبدیلی و غذایی با اشتغالزایی 2 هزار و 150 نفر در کردستان فعال است که با توجه به ظرفیت تولید محصولات کشاورزی امکان افزایش و سرمایه گذاری بیشتر در این حوزه وجود دارد.

رشد صنایع تبدیلی و اعطای تسهیلات بیشتر به آن و همچنین توسعه ناوگان حمل و نقل محصولات کشاورزی افزون بر کاهش ضایعات تولیدات کشاورزی منجر به افزایش صادرات و درآمدهای ارزی بیشتر خواهد شد.

یک میلیون و 217 هزار و 38 هکتار از مساحت کردستان به اراضی کشاورزی اختصاص دارد که این میزان حدود پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را تشکیل داده است؛  96 درصد سطح اراضی کشاورزی استان هم به کشت سالانه محصولات زراعی و سطح آیش (بدون کشت) و چهار درصد به عبارتی 52 هزار و 670 هکتار آن هم به اراضی باغی اختصاص پیدا کرده است.

بر اساس آخرین گزارش عملکرد سالانه تولید محصولات زراعی و باغی استان که مربوط به سال 1400  است در 791 هزار و 970 هکتار زیر کشت؛ یک میلیون و 754 هزار تن محصول تولید شده و میزان برداشت محصولات باغی هم 443 هزار تن بوده است.

از 791 هزار و 970 هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی استان 87 درصد دیم و فقط 13 درصد آن آبی است سالانه هم حدود 211 هزار و 268 هکتار از اراضی دیم به ویژه در شرق، شمال شرق و شمال استان به طور آیش در تناوب زراعی قرار می‌گیرد.

79 درصد از سطح زیرکشت محصولات زراعی استان سالانه به غلات، 13 درصد حبوبات، پنج درصد به علوفه و سه درصد دیگر به سایر محصولات زراعی اختصاص پیدا می کند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/288544/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی

افزایش 16 درصدی متوفیان ناشی از تصادفات درون شهری