عصر کرد

آخرين مطالب

روی خوش سینما به داستان‌های ارباب - رعیتی مقالات

روی خوش سینما به داستان‌های ارباب - رعیتی
  بزرگنمايي:

عصر کرد -  علیرضا محمودی: چرخه تولید فیلم‌های ارباب - رعیتی، یک‌سال قبل از پیروزی انقلاب به‌راه افتاده بود. فروش فیلم‌های «سفرسنگ» (مسعود کیمیایی) و «عشق وخشونت» (رضا صفایی) در سال 1356، تمایل برای ساخت فیلم‌های مشابه را فراهم کرده بود. پیروزی انقلاب باعث شد که فیلمسازانی که قصد ساخت فیلم‌های انقلابی دارند، سراغ فیلمنامه‌هایی بروند که دوطرف تخاصم داستان‌ها؛ روستائیان و رعیت‌ها از یک سو و اربابان و فئودال‌ها از سوی دیگر باشند.
 
در این جریان هم فیلمساز کهنه‌کاری با 50فیلم در کارنامه (صفایی) و هم فیلمساز تازه‌کاری(صباغ‌زاده) نخستین ساخته‌های بعد از انقلاب خود را در این چرخه ساختند.
در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب، شرایط تولید، ممیزی و اکران فیلم‌ها در ابهام قرار داشت. در این شرایط ساخت فیلم ارزان که سرمایه کمتری را به خطر بیندازد بیشتر مورد توجه بود. ساخت فیلم در روستاها به نسبت تولید در شهر ارزان‌تر و سریع‌تر بود. گروه در یک روستا مستقر می‌شدند و با کاهش هزینه رفت‌وآمد گروه و هزینه استقرار و پذیرایی فیلم با هزینه کمتری مرحله تولید را پشت سر می‌گذاشت. موفقیت اقتصادی فیلم‌های روستایی در کنار این عوامل تولیدی چرخه این فیلم‌ها را به رونق رساند.
فیلم پرفروش ایرج قادری بین سال‌های 1358تا 1363سینماها 11فیلم در چرخه ارباب -رعیتی نمایش دادند. سال 60با نمایش 5 فیلم، پرترافیک‌ترین سال اکران و «دادا» (1361) ایرج قادری با فروش 7میلیون تومانی در تهران موفق‌ترین فیلم این چرخه است. تشکیل بنیاد سینمایی فارابی و با حضور مستقیم دولت در ساختار تولید و اکران، از تولید فیلم در این چرخه کاسته می‌شود اما تولیدات پراکنده‌ای که الگوهای این آثار در آنها تکرار شده، تا سال‌های آغازین دهه 70 دیده می‌شود. فیلم‌هایی چون «سمندر» (1365) محمود کوشان و «تیغ آفتاب» (1369) مجید جوانمرد ازجمله آثاری هستند که به‌رغم از نفس افتادن چرخه از الگوهای آن تبعیت کردند.
فیلم‌های ارباب- رعیتی اکشن‌هایی هستند که به تناوب در داستان‌ها تلفیق‌های متنوعی با ژانرهای چون ملودرام(دادا، موج توفان، عصیانگران)، جنایی(پرونده)، علمی، تخیلی(برنج خونین)، تریلر(فرمان) و تریلرورزشی(سمندر) در آنها دیده می‌شود. الگوها و قراردادها روایی در این چرخه تضادهای ساختارساز در تقابل‌ها و تخاصم‌های روستائیان و اربابان است.
زیاده‌خواهی(دانه‌های گندم)، تهمت(پرونده)، هوس‌بازی(دادا)، ستم(عصیانگران و آفتاب‌نشین‌ها، خاک و خون)، استعمار خارجی‌ و استبداد داخلی(برنج خونین) اربابان ریشه اصلی رودررویی است. در این الگوها با دلیل و بی‌دلیل(بر مبنای فرضیات ذهنی مخاطبان) اربابان و عوامل آنها ضدقهرمان داستان‌ها هستند.
گروه قهرمانان، 3 گروه قهرمان اصلی، خانواده او و اهالی روستا را شامل می‌شوند. گروه ضدقهرمانان شامل ارباب، عوامل ارباب و نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی و روستائیان خائن. در این میان نقش‌هایی کمتر برای مردم روستا درنظر گرفته می‌شود. آنها از طیف تماشاگران بی‌طرف و ساکت تا همراهان نهایی نبرد نهایی در جریان داستان را تشکیل می‌دهند.
الگوهای کلیشه‌ای ارباب-رعیتی در الگوهای این چرخه قهرمانان روستائیان پاک و جوانمرد هستند که در خانه‌های محقر با کمترین امکانات زندگی می‌گذرانند و ضدقهرمانان اربابانی بدون رحم و زیاده‌خواه که در خانه‌های بزرگ و مجهز زندگی می‌کنند. خانه روستایی و خانه اربابی، غذای روستایی و غذای اربابی، لباس اربابی و لباس رعیتی همه از الگوهای ساختاری تقابل‌ها هستند. در الگوهای این چرخه آن چیزی که اهمیت دارد، نمایش عمق ستم اربابان است. به همین دلیل موفق‌ترین فیلم این چرخه(دادا) فیلمی است که در آن ارباب به ناموس(مهم‌ترین دارایی یک خانواده ایرانی) رعیت چشم طمع دارد.
قهرمانان اصلی در این فیلم‌ها مانند چرخه فیلم‌های جاهلی در فراز و فرود داستان‌ها با تکیه بر فضائل اخلاقی در برابر اربابان که با تکیه بر رذائل اخلاقی تعریف می‌شوند، قرار می‌گیرند. این جهان سفید و سیاه، مهملی برای رویارویی همه‌جانبه دو سوی داستان است. فیلم‌های این چرخه را می‌توان فیلم‌هایی کاملا مردانه دانست. زنان نقش کمی در پیشبرد داستان‌های ارباب - رعیتی دارند.
علت غیبت زنان در فیلم‌های این چرخه، حتی وقتی که تخاصم براساس دست اندازی اربابان به آنهاست، فیلم‌ها به سمت ترسیم زندگی زنانه در روستاها نمی‌روند. به غیراز دلایل ممیزی در زمان تولید فیلم‌ها تقابل‌ها فیزیکی و درگیری‌های داستانی فیلم نیاز به قهرمانان داشته است. ژیلا سهرابی در خاک و خون و فخری خوروش در دادا تنها زنانی هستند که حضورشان تا حدودی به یاد ماندنی است.
بازیگران قهرمانان این داستان‌ها در این چرخه به‌علت شرایط ضدستاره‌ای اوایل دهه 60 ثابت نیست. ایرج قادری، فرامرز قریبیان، مهدی فخیم‌زاده، مجید مظفری و شهروز رامتین از بازیگران شاخص نقش قهرمانان- رعیت‌ها- و گرشا رئوفی، ولی‌الله شیراندامی، حسین محزون و عنایت‌بخشی از بازیگران شاخص اصلی ضدقهرمانان- اربابان- محسوب می‌شوند.
صحنه‌های تکراری دعوای روستایی و ارباب ده از صحنه‌هایی که در همه این فیلم‌ها به‌عنوان الگو تکرار می‌شود، می‌توان به این صحنه‌ها اشاره کرد؛ صحنه اذیت و آزار روستائیان توسط عوامل ارباب، صحنه رودررویی اولیه قهرمان با عوامل ارباب، صحنه‌ای که ارباب خواستار مقابله با قهرمان می‌شود، صحنه غیبت قهرمان و مرگ یکی از نزدیکان او، بازگشت قهرمان به روستا و رودررویی با مرگ نزدیکش، تحریک روستائیان توسط قهرمان به قیام و درگیری نهایی قهرمان با ارباب و حضور باقی روستائیان در نبرد نهایی. چرخه فیلم‌های ارباب- رعیتی را می‌توان آخرین چرخه فیلم‌ها مهم روستایی در سینمای ایران دانست.
چرخه ملودرام‌های دختر، پسر رعیت - دختر، پسر ارباب در دهه 30 و کمدی‌های روستایی دهه 50 از مهم‌ترین‌ چرخه‌های فیلم‌های روستایی قبل از این چرخه هستند که در روستا ساخته شدند. بازگشت فیلمسازان ایرانی بعد از میانه دهه60 به روستا به‌عنوان لوکیشن و محل وقوع داستان بعد از این بنابر الگوی چرخه‌های دیگری است که تقابل‌های آن براساس زندگی روستایی نیست. اینها همه نشان از تغییر در زندگی روستایی و تغییر ساختار اقتصادی روستاهاست.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/288000/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خبر سرقت در نمایشگاه کتاب اشتباه بود

رحماندوست و شعبان‌نژاد در نمایشگاه کتاب

اولیایی: آمدن سیدروف خوب است اما باید اول کارهای پایه ای را انجام داد

صعود تیم بانوان فوتسال ایران به نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا

تکواندو نونهالان جهان؛ طلایی شدن نماینده ایران در روز چهارم

چهارشنبه؛ آغاز مرحله پایانی اردوی ملی‌پوشان کاراته

رکورد خاص کوین یامگا در فصل سقوط نساجی

حمایت احساسی از رودریگو؛ به او احترام بگذارید!

اطمینان دکو؛ یامال هیچ جایی نمی‌رود!

سهمیه لیگ نخبگان در دسترس 2 ستاره ایرانی

جلوگیری از عقد قراردادهای 100 میلیاردی با بازیکنان

ذوق رونالدو از اولین بازی ملی جونیور؛ به تو افتخار می‌کنم

اتحادیه جهانی: تصمیم داوران درست بود

ایستگاه‌های هواشناسی بیجار از سنتی به خودکار تبدیل شوند

وحدت، هدیه اردیبهشت ولایت به کردستان

استقبال ایران از اعلام انحلال پ.ک.ک

نوای هزار دف برای ثبت جهانی پالنگان+ فیلم

«کسری بودجه»، زخم قدیمی و مزمن 60، 70 ساله اقتصاد ایران

کارآمدی سیاست‌های پولی و ارزی به‌شدت تحت‌تأثیر تحریم‌هاست

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده وارد کرمانشاه شد

4 پروژه مهم آب‌ و برق در استان کرمانشاه افتتاح می‌شود

ادامه ناپایداری‌های جوی در کرمانشاه تا پنجشنبه

سفر رئیس‌جمهور به بیکارترین استان کشور؛ چشم‌ها به کرمانشاه دوخته شد

گامی بلند در مسیر توسعه زیرساخت‌های گردشگری و تحقق چشم‌انداز 15 میلیون گردشگر

جزیره کیش جزو سه ظرفیت اول گردشگری کشور است

سمپوزیوم بازار گردشگری کشورهای عضو اکو در کیش؛ فرصتی برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای

آماده‌باش هلال‌احمر در شمال‌غربی و غرب کشور

پیکان از داور بازی با نفت آبادان شکایت کرد

فدراسیون فوتبال نقش خودش در پرونده بیرانوند را رد کرد

ترکیب غیرعادی بارسا برای دربی سرنوشت‌ساز

سرنوشت مسوت اوزیل در انتظار امید عالیشاه

حضور ماتزاری در استقلال منتفی شد!

پاسخ جهانبخش به استقلال و پرسپولیس چه بود

فرمول رئال برای گرفتن بارسلونای قهرمان

سردار در اینستاگرام؛ زنده باد ایران

همه بازی‌های بزرگ ایران در یک ورزشگاه!

آغاز رویایی کریستیانو جونیور با پیراهن پرتغال

نمایش «به یک قاتل ساده نیازمندیم» میزبان درمانگران و روانشناسان می‌شود

فرار بازیگر سریال «سیب ممنوعه» از صحنه جرم پس از ارتکاب به قتل +فیلم

عصبانیت کورتوا از وینیسیوس جونیور در ال کلاسیکو: وینیِ حرام‌زاده!

بهمن فرمان‌آرا شاهکار بزرگ علوی را می‌سازد

فیلم سینمایی آقای زالو + بازیگران

مرخصی تازه‌پدرهای شاغل در شهرداری تهران دوهفته شد

نمایندگان ایران صاحب 4 کرسی در اتحادیه بین المجالس کشورهای اسلامی شدند

راه‌اندازی کمپ ماده 16 و ساماندهی معتادان در سقز تسریع یابد

لزوم بهره‌برداری از ظرفیت‌های بادخیز بیجار در تولید انرژی

انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) در حوزه‌های فقه، مدیریت و اقتصاد

کمک به اقتصاد دولتی از طریق اقتصاد خانواده‌محور

شفافیت در قانون‌گذاری/ نظرخواهی وزارت اقتصاد از فعالان اقتصادی در 58 پیش‌نویس مقررات

افتتاح هتل پنج‌ستاره اکسلسیور در جزیره کیش