عصر کرد

آخرين مطالب

توصیه‌های «فهمیده کردستان» به دانش‌آموزان/ برادران عزیزم توجه کنید در دام ضدانقلاب نیفتید اجتماعی

توصیه‌های «فهمیده کردستان» به دانش‌آموزان/ برادران عزیزم توجه کنید در دام ضدانقلاب نیفتید
  بزرگنمايي:

عصر کرد - خبرگزاری فارس استان کردستان، حسین فهمیده به‌عنوان دانش‌آموزی رزمنده و بسیجی با سرمایه عظیمی از فهم و درک و درایت انقلابی و اسلامی خویش و به دنبال طوفان حوادث انقلاب، وارد جنگ تحمیلی شد و با وجود کمی سن، خود را به خرمشهر قهرمان رساند و با اقدامی آگاهانه و شجاعانه، نام خود را در دفتر شهیدان همواره زنده تاریخ ثبت کرد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
فهمیده یکی از هزاران نونهال فهمیده و دانش‌آموز بسیجی کشور ماست که با نثار خون پاک خویش بر طراوت و سرخی خون شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی افزود. از آنجا که این دانش‌آموز رزمنده بسیجی، با ایمان و و بینش عمیق و استوار در جنگ با دشمن پیش قدم و با نیل به شهادت، درس شجاعت، فداکاری و مقاومت را به همه بسیجیان و امت حزب‌الله آموخت، امام خمینی(ره) این نوجوان 12 ساله را رهبر قلمداد فرمودند زیرا نام و یاد او منشأ حماسه‌های سترگ شد و تحولی شگرف در شیوه دفاع مقدس و نبرد رزمندگان اسلام با کفر فراهم کرد و راه پیروزی و سرافرازی را یکی پس از دیگری، هموار ساخت.
شهید یدالله محمدی، فهمیده کردستان
در استان کردستان نیز کم نیستند شهیدان دانش‌آموزی که مدرسه را ترک کردند و برای دفاع از خاک و مال و جان و ناموسشان پا به عرصه جنگ و جبهه گذاشتند، شهید یدالله محمدی فرزند کردستان بود که مدرسه را ترک کرد و راهی جبهه حق علیه باطل شد.
مادر شهید: لبخندهای پسرم را هیچ گاه فراموش نمی‌کنم

عصر کرد

سکینه سلطانیان مادر شهید یدالله محمدی می‌گوید: من در روستای گِرگِر از توابع موچش کامیاران زندگی می‌کردم و همسرم از اهالی روستای بلبان آباد از توابع دهگلان بود. همسرم برای کار به روستای ما می‌آمد و همان زمان من را از خانواده‌ام خواستگاری کرد و من و همسرم بعد از ازدواج برای ادامه زندگی راهی روستای بلبان آباد شدیم و بعد از مدتی هم راهی سنندج شدیم.
من صاحب 11 فرزند قد و نیم قد بودم، یدالله فرزند هشتم خانواده بود. یدالله وقتی به سن مدرسه رسید، علارغم تمام مشکلات، او را در مدرسه ثبت‌نام کردیم و یدالله راهی مدرسه شد. آن روزها امکانات آموزشی کمی در اختیار دانش‌آموزان قرار داشت و ما هم که وضعیت مالی مناسبی نداشتیم از این لحاظ در مضیقه بودیم، اما یدالله یک بار هم گلایه نکرد و همیشه با لبخندی که به لب داشت خودش را راضی نشان می‌داد.
تازه انقلاب به پیروزی رسیده بود و منطقه در وضعیت ناامنی قرار داشت. همان روزها ما راهی شهر سنندج شدیم و یدالله برای ادامه تحصیل در مدرسه ثبت‌نام کرد. سال 1362 یدالله در بسیج دانش آموزی مدرسه‌اش عضو شد و رفت و آمدهایش به خانه نسبت به قبل تغییر کرده بود.
یک روز غروب بعد از تعطیل شدن مدارس، هرچه منتظر ماندم خبری از یدالله نشد. مدرسه تعطیل شده بود، اما خبری از یدالله نبود. آن شب تا صبح نخوابیدم و مقابل درب خانه منتظر یدالله ماندم. صبح زود به مدرسه رفتم تا جویای حال یدالله شوم. یکی از مسئولین مدرسه گفت: دیروز تعدادی از دانش‌آموزان به صورت داوطلب راهی مناطق عملیاتی شده‌اند و یدالله هم که دوره‌های آموزش نظامی را در بسیج دانش آموزی پشت سر گذاشته است، در میان این دانش‌آموزان راهی مناطق عملیاتی شده است.
مانده بودم که یک دانش آموز 11 ساله چه طور می‌تواند به جبهه اعزام شود. نمی‌دانم چه طور رضایتنامه را درست کرده بود و بدون اینکه به ما بگوید راهی مناطق عملیاتی شده بود. اگر به خانه خبر می‌داد ما به خاطر سن و سالش حتماً مخالفت می‌کردیم و به همین خاطر یدالله بدون اینکه به ما بگوید راهی جبهه شده بود.
چهل روز گذشت و ما هم هیچ خبری از پسرم نداشتیم تا اینکه یدالله به مرخصی آمد. هر چه از یدالله پرسیدیم در طول این مدت کجا بودی، مدام می‌خندید و با لبخندهایش جوابمان را می‌داد. در نهایت وقتی پسر بزرگم به خانه آمد، یدالله که احترام ویژه‌ای برای او قائل بود و همیشه با هم به مسجد می‌رفتند شروع کرد به صحبت کردن درباره انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی. وضعیت رزمندگان سپاه اسلام را که در جبهه‌های حق علیه باطل که در حال دفاع از اسلام و قرآن بودند را برای ما تشریح کرد.
آن شب وقتی صحبت‌های یدالله را شنیدم فهمیدم که فرزندم راهش را انتخاب کرده و قصد دارد از این به بعد مرتب به جبهه برود. به فرزندم گفتم: یدالله جان، درس و مدرسه‌ات را می‌خواهی چه کار کنی، پاسخ داد: موقع امتحان به خانه می‌آیم و در امتحان‌ها شرکت می‌کنم، اما جبهه را نمی‌توانم ترک کنم.
یدالله همیشه لبخند زیبایی به لب داشت و گاهی وقت‌ها که به مدرسه‌اش می‌رفتم، معلمانش از من سؤال می‌کردند: یدالله همیشه لبخند به صورت دارد و متبسم است؟ من هم پاسخ می‌دادم: بله. در خانه نیز هیچ‌گاه لبخند از روی لبش نمی‌رود و تمام کارهایش را با روی گشاده انجام می‌دهد و خستگی برایش بی‌معنی است.
یدالله وقتی می‌خواست به جبهه برود و یا زمانی که به مرخصی می‌آمد، لباس‌هایش را عوض می‌کرد و با لباس بسیجی به خانه نمی‌آمد. یدالله نمی‌خواست همسایه‌ها از حضورش در جبهه اطلاع داشته باشند و به همین خاطر لباس‌های نظامی را داخل یک گونی می‌گذاشت و هر وقت که به ایستگاه می‌رسید، لباس‌هایش را عوض می‌کرد و راهی جبهه می‌شد.

عصر کرد

آخرین بار که می‌خواست به جبهه اعزام شود، لباس‌هایش را داخل گونی گذاشت و به من گفت: مادر جان اگر می‌خواهی بدرقه‌ام کنی، این گونی را بردار و به ایستگاه اتوبوس بیا. من هم به ایستگاه می‌آیم و لباس‌ها را از تو می‌گیرم و بعد از خداحافظی راهی جبهه می‌شوم. زمانی که یدالله می‌خواست راهی شود، تسبیح قرمز رنگش از جیبش افتاد و من تسبیح را به او دادم. یدالله برگشت و باز هم مثل همیشه که لبخند روی صورت داشت گفت: خدا خیرت دهد، اصلاً متوجه افتادن تسبیحم نشدم. امکان داشت تسبیحم را فراموش کنم.
یدالله رفت و بعد از اینکه در روز دوازدهم اردیبهشت ماه سال 1366 در شلمچه به شهادت می‌رسد، همرزمانش پیکرش را به سنندج منتقل می‌کنند. دوازده روز پیکر یدالله در سردخانه ماند و چون دوستانش آدرسی از ما نداشتند نتوانسته بودند به ما خبر دهند.
آن روزها من بیرون از خانه کار می‌کردم و بعد از اینکه به خانه برگشتم متوجه شدم، جماعت زیادی مقابل در خانه ما جمع شده‌اند. جلو رفتم تا ببینم چه خبر است. ابتدا برای اینکه من ناراحت نشوم، کسی چیزی نمی‌گفت. ولی در نهایت یکی از همسایه‌ها که از قضا خودش هم مادر شهید بود، لب به سخن گشود و خبر شهادت یدالله را به من داد. دنیا روی سرم خراب شد. یدالله در همان راهی که خودش انتخاب کرده بود به شهادت رسیده بود.
پیکر بی‌جان پسرم را به بهشت محمدی(ص) منتقل کردیم و در کنار همرزمان شهیدش به خاک سپردیم. حالا بیش از 35 سال از شهادت فرزندم می‌گذرد و من هر وقت یاد یدالله می‌افتم بیشتر از همیشه دلتنگش می‌شوم. لبخندهای زیبایش را هیچ گاه فراموش نمی‌کنم.
فرازی از وصیت‌نامه شهید

عصر کرد

ملت مبارز ایران! امروز در جبهه‌های نبرد و قتال، فرزندان شما حماسه می‌سازند و هر روز افتخاری بزرگ بر برگ‌های تاریخ خونین جنگ تحمیلی اضافه می‌نمایند. حماسه‌های صدر اسلام و آن استقامت‌های عظیم در مقابل سختی‌های زندگی را اکنون شما ملت بیدار و خداجو تکرار می‌کنید و روح پیامبر خدا(ص) را شاد می‌نمایید.
رزمندگان شما همین بسیجیانی هستند که بدون هیچ چشم‌داشتی نسبت به مسائل دنیوی، جان خود را در طبق ایثار می‌گذارند. یک بسیجی حقیقی از جان و مال خود می‌گذرد و با خون سرخ خود در آخرین دم زندگی بر خاک خونین جبهه‌ها شعار رهایی انسان را می‌نویسد.
در جبهه‌ها آن قدر خون رزمندگان جوشان است که وسوسه‌های شیطانی و علاقه‌های دنیوی را ذوب می‌کند و از رزمندگان افرادی خالص و مؤمن می‌سازد.
به پدر و مادر عزیزم توصیه می‌کنم که در شهادت من ناراحت نشوند، زیرا راهی که شهیدان جبهه اسلام می‌روند راه سعادت است و فرزند شما امانتی از جانب خدای قادر است و مسلماً صاحب امانت هر وقت بخواهد می‌تواند امانت خود را پس بگیرد.
پدر و مادر گرامی‌ام! در تمام لحظات عمرتان همواره در جهت کسب معرفت الهی باشید و او را که شایسته است به دور از ریا عبادت کنید تا سعادتمند شوید.
خواهر عزیزم! شما را به تقوا، خلوص نیت و رعایت حجاب کامل اسلامی دعوت می‌کنم و از خداوند مهربان طلب موفقیت شما را در تمام اوقات حیات خواستارم.
برادران عزیزم! توجه فرمایید که در دام ضدانقلاب و یا آنها که ادعا دارند طرفدار خلق می‌باشند نیافتید، زیرا هر حزب و گروه خاصی که از خط جمهوری اسلامی خارج شود، خائن است.
به تمام دانش‌آموزان ایران سفارش می‌کنم که سنگر مدرسه را محکم نگه دارید و آگاه باشید که آینده جمهوری اسلامی و انقلاب عظیم به دست شما تضمین می‌شود و به معلمین گرامی توصیه می‌نمایم که دانش‌آموزان را با روحیه جبهه و جنگ آشنا کنید؛ چون جبهه دانشگاه عظیم و بی‌نظیر انسان‌سازی است و چه بسیار کسانی که در جبهه‌ها ساخته شدند.
انتهای پیام/2330/71

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/287117/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود

اجرای طرح ایران دیجیتال در کردستان

ما دو جور بخشنده داریم!

مصائب پیروزی برابر قرقیزستان از زبان کاپیتان تیم ملی فوتسال

بازیکن رئال که ژابی برای لورکوزن می‌خواهد

ورود زنان به بازی آلومینیوم- پرسپولیس ممنوع شد

تایلند 3 عراق 2، هفتمین صعود متوالی به جام جهانی

العین - یوکوهاما، آماده برای جنگ بر سر جام نقره‌ای

سرپرست استقلال خوزستان؛ فقط تمرکز و دیگر هیچ!

فینالیست آسیا را فغانی تعیین کرد!

مهره کلیدی نساجی با لباس شخصی

راز شادی بلینگامی جوان‌ترین عضو تیم ملی ایران

دمتان گرم و ممنون نکونام و استقلال!

بازی‌دراز آماده میزبانی از زائران راهیان نور است

رشد 3 برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان

بازگشایی گردنه تته پس از 5 ماه + فیلم

توسعه کتابخانه‌های سیار و ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس کشور

انجام عمل تعویض دریچه قلب از طریق آنژیوگرافی برای اولین‌بار در کرمانشاه

عملیات بازگشایی گردنه تته

لایحه بودجه 1403 شهرداری کرمانشاه تعیین تکلیف شود

اجرای طرح شنبه‌های احیای واحدهای راکد در کردستان

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

دیگر هیچ مسابقه‌ای رایگان نیست

آیین نامه داوری ایران قدیمی و با اشکال است

مذاکرات مثبت لیورپول با فاینورد برای جانشینی اشلوت با کلوپ

پائز: المپیک 2024 واقعیت است، نه رویا

مذاکره آیندهوون با بارسلونا برای خرید ارزان دِست

ممنوعیت ورود بانوان به ورزشگاه امام خمینی(ره) اراک

ملوان بدون مصدوم و محروم مقابل سایپا

کرسپو و کیول؛ از فینال استانبول تا لیگ قهرمانان آسیا

صعود نماینده ژاپن به فینال لیگ قهرمانان آسیا

گواردیولا هم به تراکتور بیاید،‌ مشکلات حل نمی‌شود

فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر

(عکس) تصویر‌ی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

عملیات بازگشایی گردنه تته در مسیر پاوه به سرو آباد

صحنه ای وهمناک در انگلیس؛ اسب های خونین در خیابان های لندن | عکس

شرکت 26 هزار و 380 داوطلب کردستانی در نوبت اول کنکور سراسری 1403

اقتصاد دیجیتال وضعیت بیکاری و اقتصادی را کردستان بهبود می بخشد

بازگشایی گردنه تته در کردستان پس از 5 ماه

طرح کتابخانه‌های بدون کتاب در کشور اجرا شده است/ بی مهری نسبت به کتابخانه‌های عمومی کردستان

زمین احداث پارکینگ وسایل نقلیه سنگین در کرمانشاه تامین شد

گردنه تته در محور کرمانشاه به کردستان بازگشایی شد

3200 کنتور هوشمند روی چاه‌های آب در کرمانشاه نصب‌ شد

گردنه برف‌گیر و مرتفع کرمانشاه پس از ماه‌ها بازگشایی شد

طرح مسطورا زمینه تربیت کنشگر عرصه جهاد تبیین است

پیش بینی هفته ای بهاری برای استان کرمانشاه

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

عاقبت به خیری سرخابی‌ها با واگذاری به نهادهای اقتصادی

محل میزبانی استقلال‌ملاثانی از سپاهان مشخص شد