عصر کرد

آخرين مطالب

خبری از راه اندازی زایمان بی درد نیست/ گلایه مادران کرمانشاهی به جایی نمی‌رسد اجتماعی

خبری از راه اندازی زایمان بی درد نیست/ گلایه مادران کرمانشاهی به جایی نمی‌رسد
  بزرگنمايي:

عصر کرد - متاسفانه با وجود تشویق متولیان امر به انجام زایمان طبیعی همچنان زیرساختهای زایمان بدون درد در کرمانشاه فراهم نیست.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، درحالی که مزایای زایمان طبیعی برکسی پوشیده نیست و دنیا نیز به این سمت و سو حرکت کرده اما در کشور ما به ویژه در استان‌های محرومی چون کرمانشاه زیر ساختهای انجام زایمان طبیعی بدون درد فراهم نیست برهمین مبنا مادران باردار با چالش های جدی مواجه هستند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
یکی از نگرانی های جدی بسیاری از مادران باردار در کرمانشاه موضوع چگونگی زایمان آنها است زیرا نه تنها زیر ساخت‌های زایمان بی درد در کرمانشاه فراهم نیست بلکه بسترهای دیگر از جمله حضور همسر به عنوان همراه و رفتارهای مناسب با مادران باردار نیز در کرمانشاه فراهم نیست.
عدم فراهم آوری زیرساخت‌های لازم برای انجام زایمان آسان درحالی است که سیاست گذاران کلان کشور همواره بر ضرورت افزایش جمعیت و تشویق خانواده ها به فرزندآوری تاکید دارند که امیدواریم با توجه به اهمیت این موضوع متولیان امر در این راستا به صورت عاجل چاره اندیشی کنند.

عصر کرد

نیمی از زایمان ها در کرمانشاه به صورت‌ سزارین است
شیوا کاظمی در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: با ابلاغ قانون جوانی جمعیت و خانواده پشتوانه محکم تری برای افزایش موارد زایمان طبیعی پیدا کردیم درحالی که قبلا این قانون در قالب طرح تحول نظام سلامت مطرح بود و عده ای تصور می کردند که فاقد ضمانت های اجرایی لازم است.
وی افزود: اکنون با ابلاغ قانون جدید، همه دانشگاه های علوم پزشکی در سطح کشور موظف شدند حداقل سالانه پنج درصد میزان زایمان طبیعی را نسبت به آمار سال گذشته افزایش دهند برهمین مبنا همچنان باید این روند را ادامه دهیم.
مسئول دفتر مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: توفیق در اجرای برنامه ترویج زایمان طبیعی به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین عامل آن فرهنگی است.
کاظمی خاطرنشان کرد: از سال 1393 تاکنون که درحال اجرای برنامه ترویج زایمان طبیعی هستیم دریافتیم تا فرهنگ مردم تغییر نکند و موضوع زایمان طبیعی به مطالبه مردمی تبدیل نشود کار به سختی پیش خواهد رفت زیرا برخی از زنان هنوز با زایمان سزارین و عوارض آن آشنایی کامل ندارند برهمین مبنا به راحتی این عمل را می پذیرند و حتی خودشان درخواست انجام سزارین را به پزشک می دهند.
وی افزود: متاسفانه ارگان های فرهنگی از جمله صدا و سیما در راستای آشنایی زنان با عوارض زایمان سزارین به ما کمک چندانی نکرده اند درحالی که در برنامه های حمایت طلبی از این نهادها درخواست کمک داشته ایم.

عصر کرد

مسئول دفتر مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در حال حاضر برخی از مادران هر عارضه ای که برای آنها پیش می آید حتی افزایش سن را به زایمان نسبت می دهند درحالی که این گونه نیست.
به گفته کاظمی برخی از مادران به دنبال ایجاد آمادگی های پیش از بارداری نیستند درحالی که سبک های زندگی ما به سمت شهرنشینی و فاصله گرفتن از ورزش پیش رفته و اکنون یک زن باردار دیگر ورزش نمی کند بلکه تنها مراقبت های دوران بارداری را دریافت می کند و همچنان زندگی خود را به سبک قدیم ادامه می دهد درحالی که بارداری به توجه، ورزش و آمادگی نیاز دارد.
وی افزود: در بخش های بهداشت و درمان کلاس های آمادگی زایمان برای مادران باردار تدارک دیده شده هرچند که متاسفانه طی دو تا سه سال اخیر به دلیل شیوع کرونا قدری برگزاری این کلاسها افت داشته اما اکنون دوباره نسبت به برگزاری کلاسهای حضوری اقدام کرده ایم تا مادران با فرآیند بارداری و چگونگی زایمانی آسان آشنا شوند.
کاظمی با بیان اینکه ارائه آموزش‌های مربوط به آمادگی های زایمان به مادران بسیار ضروری است، گفت: چه خوب است چنین آموزش هایی در دوران دانشگاه یا دبیرستان به زنان ارائه شود.
مسئول دفتر مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: از سال 93 تاکنون وزارت بهداشت همه بخش های زایمان را در بیمارستانهای دولتی نوسازی کرده است.
کاظمی خاطرنشان کرد: قبلا همه مادران باردار در اتاقی بزرگ درد زایمان را تحمل می کردند و در نهایت به اتاق زایمان منتقل می شدند اما اکنون برای هر مادر یک واحد تک نفره در همه بیمارستان‌های دولتی استان کرمانشاه ساخته شده و همه از این امکانات برخوردار هستند حتی بیمارستانهای خصوصی هم پس از این موضوع برای رعایت حریم خصوصی مادران نسبت به ساخت واحدهای تک نفره زایمان اقدام کردند.
وی عنوان کرد: درحال حاضر مادران پس از مراجعه به بیمارستان و با آغاز دردهای زایمان دیگر نگران عدم رعایت حریم خصوصی نیستند.
کاظمی تصریح کرد: مطالعات نشان می دهد مادران باردار علاوه بر درد زایمان بیشتر از تنهایی موقع زایمان می ترسند، به همین دلیل با ساخت چنین واحدهایی مادر می تواند همراه آموزش دیده یا ندیده را در کنار خود داشته باشد و البته به همین منظور ماما همراه نیز تربیت شده است.
مسئول دفتر مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: همچنین در صورت ارائه درخواست مادر باردار در بیمارستان های دولتی هم باید اجازه دهند که همسر به عنوان همراه حضور یابد که عموما این موضوع در بیمارستان های استان کرمانشاه رعایت می شود.

عصر کرد

کاظمی با بیان اینکه در سطح شهرستان های استان کرمانشاه نیز امکان حضور همراه آموزش دیده کنار مادر باردار وجود دارد، گفت: در آموزش های ارائه شده به ماما به عنوان ارائه دهنده خدمت عنوان می شود در زایمان های فیزیولوژیک کمتر مداخله کنند.
وی افزود: زیرساخت‌های انجام زایمان بدون درد در کرمانشاه وجود ندارد که این موضوع ناشی از کمبود نیرو است در حالی که مشکلی از نظر دستگاه های مربوطه و فضای فیزیکی آن در استان کرمانشاه وجود ندارد.
مسئول دفتر مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: به منظور انجام زایمان بدون درد متخصص بیهوشی و تکنسین بیهوشی باید در بخش زایمان مقیم شود و به زایمان بی درد کمک کند که از این نظر با کمبود نیرو مواجه هستیم.
کاظمی با بیان اینکه نیروهای بیهوشی با توجه به شیوع کرونا در بخش های آی سی یو فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: فرآیند زایمان چندین ساعت طول می کشد و نیروهای بیهوشی در صورت حضور در بخش زایمان نمی توانند سایر بخش ها را پوشش دهند با این حال امیدواریم با رفع مشکل کرونا بتوانیم نیروهای تخصصی و تکنسین بیهوشی را در اختیار داشته باشیم تا زایمان بی درد را در کرمانشاه راه اندازی کنیم.
مسئول دفتر مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بر اساس آمار موجود اکنون نیمی از زایمان ها در مادران شکم اولی استان کرمانشاه به صورت‌ سزارین و نیمی دیگر به صورت زایمان طبیعی است.

عصر کرد

عدم امکان زایمان بی درد در کرمانشاه به دلیل نبود نیروی متخصص بیهوشی
الهه لطفی در گفتگو با خبرنگار مرصاد، اظهار داشت: توصیه همه کادر درمان به مادران باردار انجام زایمان طبیعی است هرچند که هر دو روش زایمان طبیعی یا سزارین مشکلاتی را به دنبال دارد اما در شرایط یکسان زایمان طبیعی عوارض کمتری دارد.
وی افزود: در زایمان طبیعی با کاهش تاثیر منفی در روند به دنیا آمدن نوزاد، کاهش عوارضی مثل تهوع یا افت فشار خون در مادر بعد زایمان، کنترل بیشتر روی روند زایمان، شیردهی به کودک و برقراری ارتباط راحت با کودک بلافاصله پس از زایمان مواجه هستیم.
مامای فعال در بخش دولتی تصریح کرد: ممکن است مادر در حین سزارین با بروز واکنش های سیستماتیک یا حساسیت های شیمیایی یا مواد بیهوشی مواجه شود که در زایمان طبیعی این گونه نیست.
لطفی خاطرنشان کرد: در زایمان طبیعی مشکلات تنفسی و ریوی برای نوزاد وجود ندارد چون مادر داروی بیهوشی را دریافت نکرده همچنین امکان زایمان طبیعی در بارداری های بعدی وجود دارد.

عصر کرد

وی افزود: دوران نقاهت کوتاه بعد از زایمان طبیعی، کاهش افسردگی مادر بعد از زایمان و رسیدگی سریعتر به مادر و نوزاد از دیگر مزایای انجام این نوع زایمان است.
مامای فعال در بخش دولتی با برشمردن معایب زایمان طبیعی، تصریح کرد: در زایمان های سخت و با جنین بزرگ هنگامی که تعداد زایمان افزایش می یابد ممکن است افتادگی مثانه و رحم ایجاد شود.
لطفی خاطرنشان کرد: گیر کردن شانه جنین در جنین های درشت، آسیب به عضلات کف لگن در برخی زایمان ها و ایجاد نارسایی دهانه رحم بعد از زایمان در صورت آسیب دیدن دهانه رحم هنگام خروج جنین از جمله عوارض زایمان طبیعی است.
وی همچنین درباره عوارض زایمان سزارین، افزود: ایجاد چسبندگی های شکمی پس از زایمان به دنبال ایجاد برش در هفت لایه شکم‌، احتمال برداشتن رحم، احتمال آمبولی ریوی یعنی حرکت لخته خون به سمت اعضای حیاتی بدن مثل ریه و مغز که بسیار کشنده است در زایمان سزارین وجود دارد.
مامای فعال در بخش دولتی تصریح کرد: عوارض بیهوشی در زایمان سزارین بیشتر است که هم روی مادر و هم روی ریه نوزاد تاثیر دارد، احتمال ایجاد عفونت‌ در محل بخیه به دلیل بسته بودن محیط شکم وجود دارد همچنین ارتباط عاطفی مادر و نوزاد در زایمان سزارین دیرتر برقرار می شود.

عصر کرد

لطفی با بیان اینکه دوران نقاهت در زایمان سزارین طولانی تر است، گفت: در مواقعی که ضربان قلب بچه افت می کند، مادر دچار فشار خون بالا و مسمومیت بارداری شده، زایمان خوب پیشرفت نکرده و حیات جنین به خطر می افتد یا بچه در داخل شکم مدفوع کرده و این سبب زجر تنفسی شده، لگن مادر نامناسب باشد،ناچار به انجام سزارین می شویم.
وی با بیان اینکه زمان زایمان طلایی است و نمی توان آن را طولانی تر کرد، افزود: در شرایط ایده آل سعی می کنیم روش بهتر را انتخاب کنیم در واقع هنگامی که مشکلی برای زایمان طبیعی وجود ندارد، به دلیل عوارض کم خطرتر زایمان طبیعی برای مادر و فرزند این نوع زایمان ارجح است.
لطفی گفت: نیاز به برداشتن رحم پس از زایمان طبیعی، نیاز به انتقال خون عوارض بیهوشی، شوک به دلیل آبی در زایمان طبیعی کمتر است در واقع در زایمان طبیعی حدود 500 سی سی خون از دست می رود اما در زایمان سزارین یک هزار و 200 تا یک هزار و 500 سی سی خون از دست می رود درنتیجه شوک کم آبی در سزارین بیشتر از طبیعی است.
وی افزود: با وجود عوارض زایمان سزارین برخی مادران باردار به دلیل دردهای زایمانی که متحمل می شوند به انجام زایمان سزارین اصرار دارند و تصور می کنند چون در زایمان سزارین، داروی بیهوشی دریافت می کنند و آن درد را در حین زایمان تجربه نمی کنند مشکل شان حل می شود در صورتی که وقتی اثرات داروهای بیهوشی از بین می رود دردهای زایمان سزارین آغاز می شود.
مامای فعال در بخش دولتی گفت: عدم آگاهی مادران باردار به کنترل و مدیریت استرس در زمان زایمان باعث می شود برخی بخواهند روش زایمان سزارین را انتخاب کنند به همین دلیل توصیه می کنیم که مادران باردار در کلاسهای آمادگی زایمان حضور یابند تا با چگونگی کنترل استرس و مدیریت درد آشنا شوند.
لطفی خاطرنشان کرد: مادران باردار در کلاسهای آمادگی زایمان با انجام ورزش‌ها یوگای بارداری و ریلکسیشن یاد می گیرند چگونه برای زایمان طبیعی آماده شوند و تجربه شیرین تری از این نوع زایمان داشته باشند.

عصر کرد

وی افزود: علاوه بر بخش خصوصی، در بیمارستانهایی که بخش زنان وجود دارد نظیر بیمارستان امام رضا(ع)، حضرت معصومه، امام حسین(ع)، معتضدی، حضرت ابوالفضل و حکیم زایمان های طبیعی و سزارین انجام می شود.
لطفی خاطرنشان کرد: پوشش بیمه ای برای انجام زایمان در بیمارستان های دولتی و نیمه دولتی شامل همه بیمه ها می شود البته بیمارستانهای امام حسین(ع)، معتضدی و حضرت ابوالفضل متعلق به نیروهای مسلح هستند و ارائه خدمات برای خانواده های آنها رایگان است همچنین ارائه خدمت در بیمارستان حضرت معصومه برای افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی رایگان است، البته زایمان طبیعی در بیمارستان های دولتی رایگان محسوب می شود و اگر هزینه ای دریافت شود بسیار ناچیز است.
مامای فعال در بخش دولتی گفت: بخش خصوصی هم با بیمه ها قرارداد دارد و بیمه های تکمیلی تا حدودی هزینه ها را کاهش می دهد اما مجموعا زایمان طبیعی هزینه کمتری برای مادران باردار به دنبال دارد.
لطفی خاطرنشان کرد: افزایش زایمان طبیعی و کاهش سزارین یک سیاست سازمانی است و برای همه کشور یک دستورالعمل است اما اینکه برخی شهرهای بزرگ کمتر این دستورالعمل را رعایت می کنند شاید ناشی از عواملی چون رایزنی بیشتر یا کم لطفی برخی متخصصین زنان است که خارج از قوانین بخواهند اقدام کنند در مجموع شهرهای کوچکتر از جمله کرمانشاه بیشتر به رعایت قوانین پایبند هستند.
وی افزود: عدم امکان زایمان بی درد در کرمانشاه به دلیل کمبود امکانات یا نبود نیروی متخصص بیهوشی و دستگاه های مربوطه زایشگاه های بیمارستانی رخ است، البته در بسیاری از بیمارستان‌ها نظیر امام رضا(ع)، حضرت ابوالفضل، حکیم و بیستون دنبال راه اندازی زایمان بی درد هستند.
به گزارش مرصادنیوز، با توجه به ابلاغ سیاست های کلان جمعیتی بسترسازی برای افزایش موالید از روش‌هایی چون تسهیل زایمان های طبیعی ضرورتی انکارناپذیر است که امیدواریم در کلانشهر همواره محروم کرمانشاه نیز این مهم تحقق یابد.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/287088/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد