عصر کرد

آخرين مطالب

کدهای کلیچدار اوغلو برای کنار زدن اردوغان از صحنه قدرت ترکیه اجتماعی

کدهای کلیچدار اوغلو برای کنار زدن اردوغان از صحنه قدرت ترکیه
  بزرگنمايي:

عصر کرد - رهبر حزب جمهوری خلق، تلاش می‌کند تا برای کنار زدن حزب عدالت و توسعه از صحنه قدرت، از نشانه‌هایی استفاده کند که تماماً، در تضاد و تقابل با مشی سیاسی و زندگی فردی اردوغان است. - اخبار بین الملل -
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، سخنان شب گذشته کمال کلیچدار اوغلو اصلی ترین چهره سیاسی مخالف اردوغان، بازتاب گسترده ای در رسانه ها و فضای مجازی ترکیه داشت.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
مدتهاست نام کلیچدار اوغلو به عنوان رهبر حزب جمهوری خلق و عامل سازماندهی 6 حزب مخالف اردوغان بر سر زبان ها افتاده و او صبورانه و آرام، تلاش می کند حزب عدالت و توسعه را از اریکه قدرت پایین بیاورد.
در شرایطی که بحران اقتصادی در ترکیه ادامه دارد و مردم این کشور در شرایط معیشتی دشواری قرار گرفته اند، مخالفین اردوغان، امیدوارند که در این شرایط حساس، ملت را به سوی کنار زدن اردوغان و باغچلی از صحنه قدرت، سوق دهند.
در این میان، رهبر حزب جمهوری خلق، نقش تعیین کننده دارد و بدون تردید، جبهه گسترده، چند صدا و چند رنگ مخالفین اردوغان، بدون حضور کلیچدار اوغلو، نمی توانست تا این اندازه قدرت بگیرد. حالا در اغلب نظرسنجی های خیابانی، افول اردوغان و حزب او نمایان شده و اقبال مردم ترکیه به 6 حزب مخالف، افزایش یافته است.
«کاخ»؛ گذر واژه حمله کلیچدار اوغلو به اردوغان
یکی از بامزه ترین رویدادهای دیپلماتیک ترکیه در چند سال اخیر این بود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در بازدید از کاخ تجملی و باشکوه ریاست جمهوری ترکیه، به اردوغان گفته بود: «این همه اتاق می خواهید چکار؟ یک اتاقش را به ما بدهید!»
مساله اینجاست که سخن پوتین، یک شوخی سیاسی ساده نیست. کاخ ریاست جمهوری بش تپه آنکارا که به دستور اردوغان و با صرف هزینه چند میلیارد دلاری ساخته شده، یک هزار و یکصد اتاق دارد! یکی از بزرگترین و تجملی ترین کتابخانه های جهان در این کاخ ساخته شده و رستوران و تاسیسات تجملی و سالن های متعدد آن در جهان کم نظیر است.
کلیچدار اوغلو، اولین سیاستمداری بود که برای «ساختمان مرکزی نهاد ریاست جمهوری ترکیه» اصطلاح کاخ یا کوشک را به کار برد و بار معنایی منفی این واژه در کنار هزینه های سرسام آوری که برای اداره و نگهداری از این ساختمان خرج می شود، لطمات بسیاری به اعتبار سیاسی و اجتماعی اردوغان و حزب عدالت و توسعه زد.

عصر کرد

سخنان هوشمندانه و تاکتیک های رسانه ای کلیچدار اوغلو، نشان داد که او برای کنار زدن حزب عدالت و توسعه از صحنه قدرت، از نشانه هایی استفاده می کند که تماماً، در تضاد و تقابل با مشی سیاسی و زندگی فردی اردوغان است.
او دیشب نیز در سخنرانی کوتاه خود، باز هم از کلیدواژه کاخ استفاده کرد و از آنجایی که به خوبی می داند شخص رئیس جمهور تا چه اندازه به این کنایه ها و متلک ها حساس است، حرف خود را مداوماً تکرار می کند!
پوشش اردوغان، پوشش کلیچدار اوغلو
رجب طیب اردوغان و همسرش امینه خانم، هر دو شیک پوش و گران پوش هستند. اردوغان علاقه ویژه ای به کت و شلوارهای مارک و پیراهن های فرد اعلا دارد و همسرش امینه هم در طول سالیان گذشته، صدها دست لباس را با صدها طرح و رنگ و مدل بر تن کرده و در هیچ سفر و مراسم و بازدیدی، با لباسی مشاهده نشده که قبلاً بر تن او دیده شده باشد.
او همچنین برای خرید کیف و کفش مارک های برتر جهان، هزینه های هنگفتی می دهد و از این حیث، بانوی اول ترکیه و همسر او با هیچکدام از روسای جمهور و مقامات پیشین، قابل مقایسه نیستند.
اما کلیچدار اوغلو و همسرش با درک روشن و عامدانه خود، همواره ساده پوش هستند و تصویری از نحوه پوشش و زندگی یک خانواده متوسط کارمند را به نمایش می گذارند.

عصر کرد

کلیچدار اوغلو معمولاً در سخنرانی های تلویزیونی و توییتری، یک شلوار پارچه ای ساده مشکی و یک پیراهن ساده سفید بدون کراوات بر تن دارد. این در حالی است که اردوغان، در سخنرانی های خود، اهمیت ویژه ای به انتخاب کت و شلوار و کراوات می دهد.
از کاخ تا آشپزخانه و کتابخانه
اردوغان برای سخنرانی های تلویزیونی و صدور پیامهای ملی، یکی از زیباترین اتاق های کاخ ریاست جمهوری را انتخاب می کند، اما کلیچدار اوغلو، یا در آشپزخانه و کنار سینک ظرفشویی آپارتمان متوسط خود جلوی دوربین می نشیند و یا در کتابخانه کوچک خانه اش.
رهبر حزب جمهوری خلق، این واقعیت را دریافته که مردم ترکیه به مسائلی همچون مساوات، عدالت و ساده زیستی اهمیت می دهند و از شنیدن اخبار و اطلاعات مرتبط با اسراف و تبذیر و رانت پروری، منزجر می شوند. به همین خاطر بارها به زندگی شاهانه اردوغان تاخته و با ذکر آمار، هزینه های بسیار سنگین کاخ ریاست جمهوری را زیر سوال برده است.
3 شلیک سیاسی کلیچدار اوغلو به اردوغان
حزبی که حالا سکان هدایت و رهبری آن در دست کلیچدار اوغلو قرار گرفته، در دوران زمامداری خود، بلاهایی بر سر محافظه کاران آورده که فراموش کردن آنها دشوار است. اقدامات افراطی و عجیبی همچون مجبور کردن موذنین به تلاوت اذان به زبان ترکی، تعطیل کردن کلاس های قرآن، به حاشیه راندن زنان و دختران محجبه، سختگیری های عجیب در گزینش اداری و دانشگاهی محافظه کاران، اذیت و آزار کردها و علویان، تنها بخش ها و نمونه های بدیهی و ساده ای از اقدامات تاریخ 99 ساله حزب جمهوری خلق هستند.
اما کلیچدار اوغلو، آگاهانه شعار «حلالیت طلبیدن» را مطرح کرده و به دیدار ده ها خانواده اسلامگرا رفته و با اقدامات او، صدها تن از زنان و دختران محجبه ترکیه به عضویت این حزب درآمده اند. همین دیروز بود که یکی از سیاستمداران کُرد رفیق اردوغان موسس حزب عدالت و توسعه، از اردوغان جدا شد و کارت عضویت در حزب جمهوری خلق را از دستان خود کلیچدار اوغلو دریافت کرد.

عصر کرد

دومین شلیک مهم کلیچدار اوغلو، موضوع حجاب بود. او شب گذشته و در سخنرانی تصویری اینترنتی خود، اعلام کرد که حزب او، طرحی به پارلمان می برد تا بر اساس آن، فعالیت بانوان محجبه در ادارات و نهادهای دولتی، کاملاً آزاد شود و قوانین قدیمی مربوط به ضرورت حذف حجاب، به طور کامل از قوانین ترکیه بیرون کشیده شود.
این یک شلیک سیاسی دقیق و اثرگذار به اردوغان و حزب اوست. چرا که از همان دوران مسئولیت مرحوم نجم الدین اربکان رهبر حزب رفاه و مرشد قدیمی اردوغان و یاران او، زنان اسلامگرا نقش مهمی در پیروزی اربکان و اردوغان داشتند و اگر چند میلیون از زنان محافظه کار از صف حزب عدالت و توسعه جدا شوند، سرنوشت این حزب عوض می شود.
سومین ضربه مهم کلیچدار اوغلو به اردوغان، طرح مداوم اهمیت «سفره» و «آشپزخانه» در زندگی مردم است. رهبر حزب جمهوری خلق، مداوماً موضوع خالی بودن قابلمه ها و خالی بودن یخچال ها را پیش کشیده و اعلام می کند که مادران ترکیه، در شرایط بحرانی اقتصاد ترکیه، خجل و اندوهگین هستند و نمی توانند پاسخ مناسبی به کودکان گرسنه خود بدهند.
ترکیه در برابر غول تورم بیش از 100 درصدی
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/287087/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سلیمان‌زاده: با نویدکیا تاکتیکی و ذهنی رشد کردیم

خداحافظی کوه عضله آمریکایی پیش از رسیدن به اسنایدر

تصمیم انتحاری ویسی بعد از شکست تلخ

اعلام آتش‌بس گوندوغان پیش از ال‌کلاسیکو

فاطمه مجلل به فینال روئینگ قهرمانی آسیا راه یافت

دختر قایقران ایران سهمیه المپیک نگرفت

شهاب زاهدی علیه تیمی که استقلال دوست ندارد!

بایرن تماسی با زیزو نداشته است

برپایی 654 شعبه اخذ رای در کرمانشاه برای انتخابات دور دوم مجلس

کشف 400 کیسه آرد قاچاق به وزن 16 تن در کرمانشاه

تلاش کوروش زارعی برای حضور در صحنه تئاتر با نمایشی از ویلیام شکسپیر

کدام محرومیت؟ شادی اسماعیلی فر فقط یک لایک ساده بود!

پنالتی استقلال مقابل شمس آذر اشتباه بود؟

انجام معاینات پزشکی بیش از 1000 زائر حج تمتع در کرمانشاه

روستای کرتویج بخش دینور همه روزه میزبان گردشگران داخلی و خارجی است

دو نوازی پورناظری‌ها در چند متری نقش برجسته بیستون / پدر و پسر درخشیدند (فیلم)

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

محرومیت سنگین برای دروازه‌بانی که لیزر انداخت!

دربی در اسپانیا برای انتقال آردا گولر!

آقای مدیر پرسپولیس! فقط لایک نبود

انجام بیش از 1400 آزمایش در راستای جوانی جمعیت در کرمانشاه

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

کنسرت‌های اردیبهشت در راهند؛ از طلیسچی تا بانی

دقیقی: اطرافیان می‌گفتند گزینه اول تراکتور هستی

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست