عصر کرد

آخرين مطالب

تجمع در سقز و سنندج به دنبال فوت مهسا امینی/ در کردستان چه گذشت؟ سياسي

تجمع در سقز و سنندج به دنبال فوت مهسا امینی/ در کردستان چه گذشت؟
  بزرگنمايي:

عصرکرد- ماجرای ناآرامی‌های کردستان از روز خاک‌سپاری «مهسا امینی» در سقز آغاز شد و پس از تشییع پیکر دختر 22 ساله سقزی در قبرستان «آیچی» برخی جوانان سقزی با حضور در مقابل فرمانداری خواستار پیگیری علت مرگ مهسا امینی شدند.

اما این تجمع سپس با شعارهای هنجارشکن و تخریب اموال عمومی توسط عده‌ای همراه شد. آتش زدن بیلبوردها و بنرهای تبلیغاتی در دومین شهر بزرگ کردستان بخشی از خسارات ناشی از سوءاستفاده برخی افراد از شرایط موجود بود که با هوشیاری مردم آرامش به این شهر بازگشت.

معاون استاندار: هیچ‌کس در سقز کشته نشده است

مهدی رمضانی معاون سیاسی، امنیتی استاندار کردستان در رابطه با حوادث سقز اظهار داشت: هیچ‌کس در این شهرستان کشته نشده است و ادعای کشته شدن یک شهروند سقزی در تجمع روز گذشته، فضاسازی رسانه‌ای توسط ضدانقلاب است.

وی با بیان اینکه چند نفر که مقابل فرمانداری این شهرستان سنگ پراکنی کرده بودند به‌صورت سطحی زخمی شده‌اند تأکید کرد که چند مأمور انتظامی نیز به‌صورت سطحی زخمی شده‌اند ولی حال عمومی همه آن‌ها اعم از مردم و مأموران مساعد است و تحت درمان هستند.

وی از مردم استان کردستان و شهرستان سقز خواست به شایعات رسانه‌های ضدانقلاب توجه نکنند.

نماینده سقز مجلس: خانواده مهسا امینی از این قضایا حمایت نمی‌کنند

بهزاد رحیمی نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی هم به تشریح وضعیت شهر سقز در زمان تشییع مهسا امینی پرداخت و اظهار کرد: ما از همان ساعات اولیه که پیکر مرحومه «مهسا امینی» از تهران منتقل شد، در کنار خانواده‌اش بودیم، به پیشوازش رفتیم و در مراسم خاک‌سپاری هم حضور داشتیم.

رحیمی در واکنش به انتشار اخبار و تصاویری از درگیری در مراسم تشییع مهسا امینی گفت: حواشی مراسم تشییع به خاطر ازدحام جمعیت بود؛ برخی هم می‌خواستند از این قضیه بهره‌برداری کنند، برای یکی دو ساعت اتفاقاتی به وجود آمد اما بعدازآن اوضاع کاملاً کنترل و آرام شد الآن شهر در حالت عادی است و بعدازآن هم اتفاق خاصی پیش نیامده است.

نماینده سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: در حال حاضر به‌جز یک مورد که آسیب جزئی دیده بود و در بیمارستان است، کسی مشکلی ندارد.

رحیمی افزود: اوضاع سقز آرام و عادی است و خانواده مرحومه مهسا امینی از این قضایا حمایت نمی‌کنند اما انتظار آن‌ها اعمال قانون است.

انتظار خانواده مرحومه مهسا امینی روشن‌شدن ابعاد قضیه است

وی خاطرنشان کرد: خانواده مرحومه مهسا امینی پیام دادند که با کسانی که این وضعیت را به وجود می‌آورند همراه نیستند؛ چون نیات آن‌ها همراهی و همدردی با این خانواده نیست.

رحیمی خاطرنشان کرد: انتظار خانواده مرحومه مهسا امینی روشن‌شدن ابعاد قضیه، برخورد با افراد خاطی و حق‌خواهی است تا دیگر شاهد این اتفاق‌ها نباشیم و در این راستا همه مسئولان استانی و کشوری در کنار خانواده آن مرحومه هستند.

تجمع در سنندج و سر دادن شعار

اما در دو روز گذشته نیز شاهد برخی تجمع‌ها در شهر سنندج بودیم. عصر یکشنبه برای دومین روز متوالی پیاده راه فردوسی سنندج شاهد تجمع جمعی از جوانان معترض بود که خواستار پیگیری علت فوت مهسا امینی بودند و البته در این میان نیز شاهد سردادن شعارهای هنجارشکنانه از سوی عده‌ای هم بودیم.

حمله به دست‌فروشان پیاده راه فردوسی و تخریب اجناس آن‌ها و پرت کردن اقلام دست‌فروشان به‌سوی نیروهای انتظامی و یگان ویژه از دیگر اقداماتی بود که توسط برخی تجمع‌کنندگان انجام شد.

علاوه بر پیاده راه فردوسی در میدان آزادی، خیابان پاسداران و ابتدای بلوار شهید سلیمانی نیز تجمع‌های کوچکی شکل گرفت که با ورود نیروهای یگان ویژه این تجمع‌ها پراکنده شد.

تاکید دستگاه قضا و رئیس جمهور برای پیگیری مرگ مهسا امینی

بنابراین گزارش، اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان به همراه فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان، معاون سیاسی امنیتی استاندار و نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در مراسم ختم مرحومه «مهسا امینی» حاضر و ضمن ابراز همدردی، با خانواده وی نیز دیدار کردند.

پس از مراسم ختم، مسئولان استان با حضور در منزل مرحومه مهسا امینی با خانواده وی ابراز همدردی کرده و بر پیگیری موضوع از طریق مبادی قانونی تأکید کردند. استاندار کردستان روز جمعه نیز در تماس تلفنی با پدر مهسا امینی بر پیگیری جدی موضوع تأکید کرده بود.

رئیس‌کل دادگستری استان کردستان نیز در پیامی ضمن عرض تسلیت به بازماندگان مرحومه مهسا امینی، از پیگیری و بررسی این پرونده توسط دستگاه قضائی استان خبر داده است.

حجت‌الاسلام حسینی از دستور ریاست قوه قضائیه برای تشکیل پرونده ویژه در این خصوص در دادگستری استان تهران خبر داد و افزود: دادگستری استان کردستان به‌ویژه هیئت نظارت و بازرسی و حفظ حقوق شهروندی دادگستری استان بررسی پرونده آن مرحومه را به‌صورت ویژه و جدی پیگیری خواهد کرد و نتیجه این اقدامات به اطلاع عموم مردم خواهد رسید و در صورت احراز هرگونه قصور یا تخلف، با خاطیان برخورد قاطع و قانونی صورت خواهد گرفت.

مهسا امینی، دختر 22 ساله سقزی که به تهران سفرکرده بود بر اساس اطلاعیه پلیس تهران بزرگ، «روز سه‌شنبه مورخ 22 شهریورماه جاری به همراه تعدادی از افراد به دلیل پوشش نامناسب توسط مأموران پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ و به‌منظور حضور در کلاس توجیهی به یکی از مقرهای پلیس هدایت‌شده بود که وی در جمع سایر مراجعه‌کنندگان در سالن اجتماعات به‌طور ناگهانی بی‌هوش شد و بلافاصله با همکاری پلیس و اورژانس به نزدیک‌ترین بیمارستان جهت مداوا منتقل شد که متأسفانه اقدامات درمانی مثمر ثمر واقع نشد و روز گذشته جمعه، جان خود را از دست داد.»

 نیروی انتظامی فیلم حضور مهسا امینی در مقر پلیس و لحظه از هوش رفتن او در کلاس را منتشر کرد. در اطلاعیه مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ دراین‌باره آمده است: تصاویر ضبط‌شده دوربین‌های مداربسته از لحظه ورود وی به مقر انتظامی تا انتقال توسط اورژانس به رؤیت خانواده وی رسیده است. توضیح اینکه بر اساس رسیدگی دقیق به‌عمل‌آمده از زمان انتقال وی به خودرو و همچنین در مکان مزبور هیچ‌گونه برخورد فیزیکی با وی انجام‌نشده است.

بنابراین گزارش، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور هم به وزیر کشور دستور داده است که علت و جزئیات حادثه را با فوریت و دقت به‌صورت ویژه بررسی و نتیجه را گزارش کند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/286050/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

محرومیت سنگین برای دروازه‌بانی که لیزر انداخت!

دربی در اسپانیا برای انتقال آردا گولر!

آقای مدیر پرسپولیس! فقط لایک نبود

انجام بیش از 1400 آزمایش در راستای جوانی جمعیت در کرمانشاه

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

کنسرت‌های اردیبهشت در راهند؛ از طلیسچی تا بانی

دقیقی: اطرافیان می‌گفتند گزینه اول تراکتور هستی

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان