عصر کرد

آخرين مطالب

مریوان؛ آغاز یک نهضت گلخانەای در کردستان مقالات

مریوان؛ آغاز یک نهضت گلخانەای در کردستان
  بزرگنمايي:

عصرکرد- شهرستان مریوان؛ دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه‌ای در حوزه‌های گردشگری، کشاورزی و تجارت در استان است که در راستای استفاده از این ظرفیت‌ها در حوزه صنعت، تجارت، تولید و ایجاد صنایع تبدیلی در حال رشد و ترقی است.

به دنبال اقدامات صورت گرفته در چند سال اخیر و حمایت دستگاه‌های دولتی و حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، شهرستان مریوان در حال تبدیل شدن به یک قطب صنعتی و تولیدی است که توسعه هرچه بیشتر این شهرستان را به دنبال دارد.

امروزە یکی از اولویت‌های جهاد کشاورزی ایجاد نهضت گلخانه‌ای است کە مدیریت مصرف آب و انرژی، افزایش کمی و کیفی محصول، امکان مدیریت و تنظیم بازار و صرفه اقتصادی بخشی از مزیت‌های ایجاد گلخانه است.

گلخانە یک سرمایه گذاری مطمئن، سودآور و موفق است که متاسفانە در استان کردستان مورد غفلت قرار گرفتە است.

طبق دستور سازمان جهاد کشاورزی مبنی بر ایجاد نهضت گلخانەای در استان، این مهم روز بە روز در حال افزایش است، کە شهرستان مریوان یکی از شهرستان‌های فعال در این حوزە است.

به مناسبت آغاز هفته دولت؛ سازمان جهاد کشاورزی کردستان در راستای معرفی توانمندی‌ها و پتانسیل‌های کشاورزی به ویژه در حوزه شهرستان‌های مریوان و سروآباد با محوریت بحث گلخانه و نهضت گلخانه‌ای در استان کردستان تور خبری را با حضور خبرنگاران استانی برگزار کرد.

مریوان؛ آغاز یک نهضت گلخانەای در کردستان

تولید قارچ در سروآباد از میانگین کشوری بالاتر است

اولین بازدید خبرنگاران، از شرکت پرورش قارچ کشت اورامان سبز سروآباد صورت گرفت؛ واحدی که تولید آن از میانگین کشوری هم فراتر رفته است.

این شرکت در سال 1392 با هدف تولید قارچ خوراکی و تکمیل زنجیره تولید تاسیس شد؛ این شرکت با عنوان تنها واحد تولید صنعتی قارچ در غرب کشور با بهره‌گیری از دانش و فناوری روز دنیا، سالانه یک هزار و 400 تن قارچ مطابق با استانداردهای کیفی غذایی روز دنیا تولید و 60 درصد محصولات آن در بازارهای بین‌المللی عرضه می‌شود.

در حال حاضر 108 نفر در این شرکت مشغول به فعالیت هستند که با تکمیل زنجیره تولید تعداد 343 نفر به این مجموعه اضافه خواهد شد.

در حال حاضر این واحد هرروزه محصولات خود را به کشورهای عمارات متحده عربی، کویت و عراق صادر می‌کند و یکی از افتخارات کردستان و در محروم‌ترین منطقه احداث و موجب مهاجرت معکوس شده‌ است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: سالانه 4 هزار تن قارچ در استان کردستان تولید می‌شود که 2 هزار تن آن در شرکت پرورش قارچ کشت اورامان سبز تولید و استان کردستان در حوزه تولید قارچ در رتبه سیزدهم کشوری قرار دارد.

پیمان اسکندری با اشاره به تولید سالانه 180 هزار تن قارچ در کشور اظهار کرد: از این میزان 4 هزار تن قارچ در استان کردستان تولید می‌شود و ایران در حوزه تولید قارچ در جهان در رتبه ششم قرار دارد.

وی از تکمیل زنجیره تولید در شرکت پرورش قارچ کشت اورامان سبز خبر داد و عنوان کرد: ریاست محترم جمهوری در سفر خود به استان کردستان از این واحد بازدید و دستور داد هرچه سریع‌تر زنجیره تولید آن تکمیل و تسهیلات و منابع مالی آن تامین شود؛ در همین راستا با همکاری بانک کشاورزی استان کردستان این زنجیره تکمیل خواهد شد و کلیه مراحل تولید قارچ از تولید تا صنایع تبدیلی در این واحد انجام خواهد شد.

در ادامه بازدید از این شرکت، ویسی مدیر امور شعب بانک کشاورزی از تخصیص خط اعتباری 2 هزار و 500 میلیارد ریال به شرکت پرورش قارچ کشت اورامان سبز خبر داد و گفت: فرآیند آن در حال طی کردن مراحل اداری است و به زودی تصویب خواهد شد.

مریوان؛ آغاز یک نهضت گلخانەای در کردستان


افتتاح بزرگترین واحد صنایع تبدیلی غرب کشور در هفته دولت

یکی از انتقاداتی که همواره در استان کردستان مطرح بوده است، بحث نبود صنایع تبدیلی در حوزه صنایع و محصولات باغی بوده است.

در همین راستا به مناسبت هفته دولت بزرگترین واحد صنایع تبدیلی غرب کشور در مریوان با تولید 250 هزار تن و با رویکرد صادرات محور افتتاح خواهد شد.

کارخانه ژینا نوش در زمینی به مساحت حدود 10 هکتار احداث گردیده و تاکنون بیش از 600 میلیاردتومان هزینه داشته که درصورت به بهره برداری رسیدن برای بیش از 300 نفراشتغال زایی خواهد داشت.

این واحد در حال حاضر به صورت آزمایشی کار خود را با تولید آبمیوه سیب و انگور آغاز کرده و در هفته دولت به طور رسمی افتتاح خواهد شد.

در این واحد قریب به 800 میلیارد تومان برای آن سرمایه‌گذاری شده و بزرگترین واحد صنایع تبدیلی در غرب کشور به شمار می‌رود و می‌تواند 90 هزار تن از میوه‌های استان در این واحد تبدیل و تولید شود.

در حال حاضر 150 نفر به صورت مستقیم در این واحد مشغول به فعالیت هستند و با تکمیل و بهره‌برداری اشتغالزایی این واحد به 500 نفر خواهد رسید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در بازدید از کارخانه ژینا ژینانوش روژهه لات گفت: این کارخانه یکی از زیر مجموعه‌های برند ایستک است که درزمینه آبمیوه ؛کنسانتره میوه ؛ پوره و عصاره مالت فعالیت دارد که درحال حاضر خط انواع آبمیوه فعال وخط‌های کنسانتره و پوره نیز راه اندازی شده و خط عصاره مالت نیز دارای پیشرفت فیزیکی 95درصد است.

پیمان اسکندری استفاده از محصولات باغی و ایجاد درآمد برای کشاورزان این منطقه را یکی از نقاط قوت کارخانه ژینا نوش عنوان کرد و ادامه داد: درسال گذشته بیش از1500تن انگور؛ بیش از100تن گوجه فرنگی و بیش از 100تن انار دریافت داشته و به کنسانتره و پوره تبدیل کرده است.

اسکندری عنوان کرد: با توجه به گستردگی بخش‌های مختلف کشاورزی و همچنین قرارگیری این حوزه در محور تولید اقتصاد کشور می‌توان با نگاهی عمیق و برنامه ریزی دقیق به توسعه ظرفیت اشتغالزایی دست یافت.

جمشید ویسی مدیر امور شعب بانک کشاورزی کردستان در جریان بازدید از کارخانه ژینانوش به خبرنگاران گفت: این واحد تاکنون تسهیلاتی بالغ بر یک هزار میلیارد از بانک کشاورزی دریافت و مجموعه سرمایه‌گذاری آن 9 هزار میلیارد ریال بوده است.

وی عنوان کرد: از محل اعتباری بند الف تبصره 18 قانون بودجه یک هزار و 500 میلیارد ریال برای این واحد لحاظ شده و تا اوایل شهریور در اختیار این واحد قرار می‌گیرد.

مریوان؛ آغاز یک نهضت گلخانەای در کردستان

ایجاد نهضت گلخانه‌ای در شهرستان مریوان

یکی دیگر از بازدیدهای خبرنگاران از مجتمع گلخانه‌ای کال علیا بود؛ مجتمع گلخانه‌ای کال در شهرستان مریوان دارای 12 واحد گلخانه است که از این تعداد پنج واحد به کشت آلوئه‌ورا و مابقی هم به خیار، گوجه فرنگی و توت فرنگی اختصاص پیدا کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در جریان بازدید از این گلخانه گفت: باتوجه به محدودیت‌های منابع آبی و خاکی، ایجاد و احداث گلخانه‌ها حتی با مقیاس کوچک به عنوان یکی از مشاغل درآمدزا مورد حمایت سازمان جهاد کشاورزی است.

اسکندری با تاکید بر کسب درآمد پایدار از طریق گلخانه ها افزود: گلخانه‌ها یک ظرفیت بزرگ کشاورزی برای سرمایه‌گذاران است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در خصوص وضعیت گلخانه‌های شهرستان مریوان خاطر نشان کرد: در شهرستان 15 واحد گلخانه  با مساحت 50 تا 299 مترمربع وجود دارد که مجوز آن توسط این سازمان صادر شده است.

وی ادامه داد: مجتمع گلخانه ای کال در شهرستان مریوان دارای 12 واحد گلخانه است که از این تعداد پنج واحد به کشت آلوئه‌ورا و مابقی هم به خیار، گوجه فرنگی و توت فرنگی اختصاص پیدا کرده است.

اسکندری افزود: یکی از سیاست های اصلی دولت سیزدهم توسعه بخش کشاورزی در مناطق محروم با اولویت حفظ منابع آبی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطرنشان کرد: کشت گلخانه‌ای نه تنها به آب کمتری نیاز دارد بلکه بازدهی بیشتری دارد از همین رو مورد تاکید قرار دارد.

اسکندری در پایان یادآور شد: برنامه گسترش واحدهای گلخانه‌ای در این استان با جدیت دنبال می‌شود.

مریوان؛ آغاز یک نهضت گلخانەای در کردستان

راەاندازی سردخانە ٥ هزار تنی در مریوان 

در ادامە از یک واحد نیمەتمام در شهرستان مریوان بازدید شد، این پروژە سردخانەای ٥ هزار تنی در 2 مدار بالای صفر درجە و زیر صفر درجه سانتیگرادی است کە در گویزه کویره مریوان واقع شدە است.

عملیات احداث این سردخانە از سال 1399 آغاز و تاکنون ٨0 درصد رشد فیزیکی داشتە است.

احمد کریمی مدیرعامل این سردخانە گفت: شهرستان مریوان ٥00 هکتار سطح زیرکشت توت فرنگی با ٦ هزار تن تولید توت فرنگی دارد کە با راەاندازی این سردخانە و درخواست بسیاری از کارخانەها برای توت فرنگی منجمد شده برای اسانس، در ماەهای اردیبهشت و خرداد امکان منجمد شدن این محصول فراهم می‌شود.

وی اضافە کرد: این سردخانە بەگونەای طراحی شدە کە پس از اتمام فصل توت‌فرنگی، سایر میوەهای فصلی نیز در این سردخانە نگهداری می‌شود.

کریمی بیان کرد: مریوان پاتوق صادرات است؛  بە همین منظور سالن معاملاتی طراحی شدە تا صادرکنندگان و تولید کنندگان بتوانند از طریق این سالن معاملات از اطلاعات  بە روز سردخانەهای کل کشور اطلاع پیدا کنند.

جمشید ویسی، مدیر شعب امور بانک کشاورزی کردستان افزود: مجموع سرمایەگذاری انجام شدە در این سردخانە ٨٦ میلیارد تومان بودە است.

وی عنوان کرد: خط اعتباری کە برای این سردخانە لحاظ شدە است، در حال حاضر یازدە میلیارد تومان آن آزاد شدە و بە زودی مابقی آن نیز آزاد خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/283591/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پلیس: فوت بدلیل بی‌حجابی در ساختمان وزرا کذب است

راه‌اندازی ٨ رشته جدید در دانشگاه علوم پزشکی کردستان

­استان تهران صاحب سالن اختصاصی شمشیربازی شد

18میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد

ذخیره سازی مناسب داروهای ضروری در کردستان

مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب برای فردا تعطیل شد

بازدید بیش از یک میلیون نفر از نمایشگاه‌های عمومی و تخصصی

255 بیمار هموفیلی در استان کرمانشاه وجود دارد

برترین های کاراته زیر 21 سال کشور در همدان معرفی شدند

توضیحات تکمیلی پلیس درباره مرگ یک متهم هنگام انتقال به صحنه جرم

ورود 3 میلیون و 500 هزار مسافر به کردستان

خوشدلی صاحب‌منصبان گذشته به کدخدای خود، عامل گستاخی صهیون شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه فروش از 15 اردیبهشت در سنندج

ارتش در مقابل رژیم بعثی و همچنین گروهک‌ها ضدانقلاب ایستاد و خوش درخشید

تکذیب مرگ یک دختر در وزرا + جزئیات

دستگیری باند کلاهبرداران اسکیمری در کرمانشاه

جزئیات جدید درباره «فوت یک نفر در ساختمان وزرا»؛ این شخص چه کسی بود؟

معرفی آثار راه‌‌یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار

پلیس: فوت به دلیل حجاب در ساختمان وزرا کذب است

پلیس: فوت در ساختمان وزرا کذب است

پلیس: فوت یک دختر در ساختمان وزرا کذب است

برترین های رده سنی امید معرفی شدند

اطلاعیه پلیس درباره مرگ یک شرور درحین انتقال به صحنه جرم/ بازداشتگاه وزرا مرکز اوباش است

متهم نرسیده به صحنه بازسازی جرم فوت کرد

رویکردگمرک کرمانشاه تسهیل و تسریع در انجام تشریفات ترخیص کالا است

نشست نمایندگان تشکل های کارگری وکارفرمایی با استاندار کردستان

پنج رویداد فرهنگی کردستان ثبت ملی شد

برگزاری مراسم سان ورژه نیروهای مسلح مستقردر کردستان فردا در سنندج

معرفی آثار راه‌ یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار

در سه ماه پایانی سال 1402 چند مجوز موسیقی صادر شد؟

پرینچک: ترکیه حریم هوایی خود روی آمریکا و اسرائیل را ببندد

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

آمار مجوزهای دفتر موسیقی در سه ماه پایانی 1402 /706 کنسرت روی صحنه رفتند

خدمات درمانی به 198 بیمار مبتلا به هموفیلی در کرمانشاه ارائه می‌شود

آمار مجوز‌های دفتر موسیقی در سه ماه پایانی 1402 /706 کنسرت روی صحنه رفتند

طاق‌بستان برای هموفیلی‌ها قرمز شد

110 هزارعمل جراحی در بیمارستان‌های دولتی استان کرمانشاه

امیررضا ده بزرگی صاحب نشان برنز شد

سد معبر مغازه‌ها در سنندج مردم را کلافه کرد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

نظارتی بر پارکینگ‌های عمومی در کرمانشاه وجود ندارد

با دستور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم سبزبانان و پاکبانان صاحب خانه می شوند

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

اجراهای عمومی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شدند+فیلم