عصر کرد

آخرين مطالب

شهرستان‌های مرزی کردستان کارخانه‌های تولید و تجارت مقالات

شهرستان‌های مرزی کردستان کارخانه‌های تولید و تجارت
  بزرگنمايي:

عصرکرد- ظرفیت تجاری شهرستان های مریوان و سروآباد به واسطه داشتن مرز بین المللی باشماق و بازارچه های موقت مرزی هم چون «خانم شیخان» و «مله‌خورد» برجسته شده است اما این دو شهرستان به دلیل داشتن بیشترین میزان بارندگی سالانه در استان دارای طبعتی بکر و مناسب برای گردشگری و کشاورزی است.

اگرچه کشاورزی سابقه دیرینه ای در بین مردمان این شهرستان ها دارد ولی به واسطه وجود مرز و توسعه تجارت در این مناطق بخش کشاورزی هم به سمت مکانیزه شدن و استفاده از تکنولوژی های نوین و ایجاد صنایع تبدیلی در حال پیشروی است.

سازمان جهاد کشاورزی کردستان به مناسبت هفته دولت در راستای معرفی بیشتر ظرفیت های بخش کشاورزی و انعکاس خدمات انجام شده در این بخش تور خبری را به مقصد این 2 شهرستان برگزار کرد.
 

توسعه گردشگری کشاورزی در کردستان

چیدمان برنامه های این تور به گونه ای بود که صبحانه را در نخستین مجتمع گردشگری کشاورزی استان با عنوان شه‌م (در زبان هورامی یعنی جای خُنک) در روستای دورود از توابع شهرستان سروآباد صرف کردیم نکته جالبت توجه این بود که در این مجتمع بیشتر مواد خوراکی آن از تولیدات خود مجتمع و محصولات محلی منطقه است.

در این مجتمع که در زمینی به مساحت یک هکتار و 500 هزار مترمربع ایجاد شده است  محصول توت فرنگی و دامداری سنتی انجام می شود و توسعه آن هم مدنظر مدیریت این واحد است.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یکی از برنامه‌های این سازمان توسعه گردشگری کشاورزی است که در این راستا در نظر دارند تفاهم نامه‌ای با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان منعقد کنند.
 

شهرستان‌های مرزی کردستان کارخانه‌های تولید و تجارت


تولید بالاتر از میانگین کشوری قارچ در سروآباد

یکی دیگر از واحدهایی که مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت واحد پرورش قارچ دکمه‌ای در سروآباد بود که از جمله واحدهای موفق کردستان بوده و از لحاظ میزان تولید از میانگین کشوری هم پیشی گرفته است.

رییس جمهور به همراه هیاتی 17 تیرماه امسال در سفر به کردستان از واحد قارچ کشت اورامان سبز هم بازدید کرد و سرمایه‌گذار این واحد برای اجرای طرح توسعه آن درخواست تسهیلاتی کرد که به گفته مدیر امور شعب بانک کشاورزی کردستان خط اعتباری 2 هزار و 500 میلیارد ریالی برای این واحد تخصیص یافته و پرونده آن در حال طی فرآیند اداری است و بزودی در شورای عالی بانک کشاورزی هم به تصویب می رسد.

در سالن آموزش مهارتی مربوط به تولید و پرورش قارچ در این واحد تولیدی ارتباط مستقیم با شبکه اینترنتی برکت برقرار شد و در این برنامه رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: سالانه چهار هزار تن قارچ خوراکی در استان تولید می شود که حدود 50 درصد این میزان مربوط به واحد قارچ اورامان سبز سروآباد است.

پیمان اسکندری با اشاره به اینکه کردستان در تولید قارچ خوراکی رتبه سیزدهم را در کشور دارد، افزود: برنامه ایجاد زنجیره قارچ در این واحد در حال اجرا است و با تکمیل آن برای بیش از 400 نفر اشتغالزایی خواهد شد.
 

شهرستان‌های مرزی کردستان کارخانه‌های تولید و تجارت


افتتاح بزرگ ترین واحد صنایع تبدیلی غرب کشور در مریوان به مناسبت هفته دولت

کارخانه ژینانوش روژهه‌لات در زمینی به مساحت حدود 10 هکتار احداث شده است این واحد زیرمجموعه گروه تولیدی ایستک است که تولید آن شامل آبمیوه، کنسانتره میوه، پوره و عصاره مالت است.

این واحد از یک سال گذشته به طور آزمایشی با تولید آبمیوه سیب و انگور فعالیت خود را آغاز کرده است و قرار شده در هفته دولت به طور رسمی به بهره برداری برسد.

در این واحد که برای ایجاد آن 9 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده به غیر از مرکبات دیگر میوه‌ها  قابل فرآوری است و به گفته مدیر امور شعب بانک کشاورزی کردستان از محل بند الف تبصره 18 قانون بودجه هزار و 500 میلیارد ریال سرمایه در گردش برای این واحد مصوب شده که تا اوایل شهریور اختصاص می یابد.

در حال حاضر با فعال بودن خط های تولید آبمیوه، کنسانتره و پوره این مرکز، برای 150 نفر شغل ایجاد شده و با تکمیل این واحد و راه اندازی خط تولید عصاره مالت، میزان اشتغالزایی آن به 500 نفر افزایش می یابد.

56 پروژه با اشتغالزایی با سرمایه گذاری بیش از 12 هزار میلیارد ریال در بخش کشاورزی استان طی هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد که  یکی از این طرح ها کارخانه ژینانوش مریوان است.


توسعه محصولات گلخانه ای در مریوان

مجتمع گلخانه ای کال در شهرستان مریوان دارای 12 واحد گلخانه است که از این تعداد پنج واحد به کشت آلوئه‌ورا و مابقی هم به خیار، گوجه فرنگی و توت فرنگی اختصاص پیدا کرده است.

به گفته رییس جهاد کشاورزی شهرستان مریوان علاوه بر این مجتمع که مساحت واحدهای موجود در آن بیش از چهار هزار متر مربع بوده  در سطح شهرستان 15 واحد گلخانه کوچک مقیاس (50 تا 299 مترمربع) هم وجود دارد که مجوز آن توسط این اداره صادر شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در بازدید از این مجتمع گلخانه ای اظهار داشت: به دلیل افزایش بهره‌وری و صرفه جویی در منابع آب و خاک توسعه واحدهای گلخانه در دستور کار قرار گرفته است و از ایجاد آن به طور ویژه حمایت می شود.

اسکندری با اشاره به اینکه تنها 12 درصد اراضی کشاورزی استان آبی و مابقی دیم است، افزود: در سفر رییس جمهور به استان 2 هزار و 400 میلیارد ریال برای تکمیل طرح پایاب سدهای استان که شامل 16 هزار و 500 هکتار است، مصوب شد.

وی ادامه داد: بزودی از میزان مبلغ مذکور 600 میلیارد ریال تخصیص می یابد که قسمت بیشتر آن در طرح پایاب سد گاران مریوان که اراضی محدوده تالاب بین المللی زریبار را شامل می شود، هزینه خواهد شد و اینگونه این طرح تا پایان سال تعیین تکلیف و به اتمام می رسد.

 

پرداخت 18 درصد تسهیلات سیستم بانکی کردستان توسط بانک کشاورزی

مدیر امور شعب بانک کشاورزی کردستان هم در بازدید از این مجتمع گلخانه ای با اشاره به  اینکه کردستان قطب کشاورزی است، اظهار داشت: طی 2، سه سال اخیر در راستای ایجاد زنجیره های تولید که یکی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی بوده اقدام به تامین مالی طرح های صنایع تبدیلی و گلخانه ها کردیم.

جمشید ویسی ادامه داد: بانک کشاورزی برای پرداخت تسهیلات طرح های مربوط به گلخانه های کوچک مقیاس وثیقه ای از متقاضیان دریافت نمی کند و تا 30 میلیارد ریال هم تسهیلات پرداخت می کند.

یکی از پروژه های نیمه تمام شهرستان مریوان سردخانه  پنج هزار تنی در 2 مدار زیر و بالای صفر درجه سانتیگرادی واقع در روستای گویزه کویره این شهرستان بوده که عملیات احداث آن از دی ماه سال 1399 آغاز شده است.

شهرستان مریوان 500 هکتار سطح زیرکشت توت فرنگی با تولید سالانه بیش از 6 هزار تن دارد که با وجود این سردخانه در خرداد ماه امکان منجمد کردن این محصول فراهم می شود؛  860 میلیارد ریال تاکنون برای ایجاد این سردخانه هزینه شده که از این میزان 490 میلیارد ریال آورده متقاضی و 370 میلیارد ریال هم توسط بانک کشاورزی استان تامین شده است.

به گفته  احمد کریمی مدیر این سردخانه با آزادسازی تسهیلات بانکی اختصاص داده شده به این واحد ظرف مدت 20 تا 25 روز دیگر این سردخانه به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این پروژه 80 درصد است، افزود: با بهره برداری از آن برای 90 نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد می شود.

اقدام جالب توجهی که توسط مدیر این سردخانه انجام شده ایجاد تالار معاملات است که از طریق آن تولیدکنندگان و صادرکنندگان می توانند از اطلاعات به روز سردخانه های موجود در کشور اطلاع پیدا کنند.

 موارد مذکور بخشی از توانمندی ها و ظرفیت های بخش صنایع تبدیلی کشاورزی و تولیدات گلخانه ای و سردخانه در شهرستان های مریوان و سروآباد است و پیشرفت در این 2 شهرستان با وجود داشتن تجار و سرمایه گذارانی خوش فکر و اهل کار و تلاش سرعت بیشتری پیدا کرده است و در این بین دستگاه های دولتی هم در راستای تسهیل صدور مجوزها و پرداخت تسهیلات از این افراد حمایت می کنند.

شهرستان مرزی مریوان با 153 هزار نفر جمعیت در فاصله 120 کیلومتری از سنندج و شهرستان سروآباد هم با 2 بخش مرکزی و اورامان و جمعیتی افزون بر 52 هزار نفر در فاصله 90 کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/283556/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است