عصر کرد

آخرين مطالب

چوب لای چرخ‌ تولید کننده ای که برای حافظان سلامت می دوزد اقتصادي

چوب لای چرخ‌ تولید کننده ای که برای حافظان سلامت می دوزد
  بزرگنمايي:

عصرکرد- در برهه کنونی که همه به ویژه تولیدکنندگان از شرایط سخت اقتصادی و تولید می نالند و کار برای مردان هم طاقت فرسا شده است بانویی از دیار کردستان که چندین سال پیش آستین همت را بالا زده بود و وارد عرصه تولید شد همچنان در این وادی مانده و سنگر تولید را ترک نکرده است.

داشتن توانایی و استعداد و پشتکار ارتباطی به جنسیت آدم ها ندارد و این را زنان تولیدکننده بخوبی نشان دادند تا این تفکر در جامعه ما که کار تولیدی مردانه اس کمرنگ شود؛ لیلا کنعانی بانوی سنندجی که اکنون با داشتن 2 کارگاه تولیدی برای حدود 75 نفر اشتغالزایی کرده و بازار خوبی را بدست آورده به گونه ای که مدتی است کار صادرات به خارج از کشور را هم آغاز کرده است.

اما در این بین با مسائل و مشکلاتی دست به گریبان شده که آینده فعالیت این واحد را به خطر انداخته و این مانع هم توسط دستگاه دولتی طرف قرارداد با این واحد قابل برطرف شدن است.

در یکی از روزهای گرم مردادماه از واحدهای تولیدی تحت مدیریت این بانوی کار آفرین سنندجی ‎‎در شهرک صنعتی شماره یک سنندج و مرکز مهارت های فنی و حرفه ای بازدید کردیم تا بیشتر در جریان ظرفیت های تولید و موانع پیش روی آنان قرار گیریم.

شرکت سایمان طب آوای ژیان در سال  1397 به همت آرام گوازی و لیلا کنعانی در سنندج  به ثبت رسید و از سال 1398 شروع به کار کرد این شرکت در ابتدا به منظور تولید پد الکلی راه‌اندازی شد و بعد از مدت کوتاهی به دلیل متقاضی زیاد البسه بیمارستانی خط تولید لباس بیمارستانی را هم مدتی قبل از شیوع کرونا ایجاد کردند.

90 درصد نیروهای شاغل در واحد تولید البسه بیمارستانی و کارگاه تولید مانتو را بانوان تشکیل می دهند؛ زنانی که با دقت فراوان تکه های پارچه را بهم می دوزند و آنقدر کیفیت کار برایشان مهم است که سرعت را فدای آن نمی کنند هرچند افزایش سرعت برابر است با افزایش درآمدشان.

در این واحد، تولید توسط هر فرد روزانه متفاوت است به عنوان نمونه روزی که ما از این واحد بازدید کردیم یکی از بانوان 80 گان پزشکی و 80 شلوار و یکی دیگر از آنها 160 گان و 80 شلوار را دوخت و بر این اساس هم ماهانه حقوق دریافت می کنند.

بیشتر نیروهای شاغل در این واحد را دختران جوان و زنان سرپرست خانوار تشکیل دادند که یکی از درخواست هایشان تسویه حساب های این شرکت توسط نهادهای دولتی است تا بدین گونه دستمزد آنها هم به موقع پرداخت شود چراکه یک ماه تاخیر در دریافت حقوقشان برای آنها که چرخ زندگیشان را از این طریق می چرخانند؛ بسیار سخت خواهد بود لذا  انتظار دارند بخش دولتی طرف حساب شرکت های تولیدی وضعیت نیروهای شاغل در این شرکت ها را مورد توجه داشته باشند.


صدور مجوز تولید تجهیزات پزشکی و ملزومات دارویی در خارج از کردستان

یکی از مشکلاتی که باعث شده این شرکت تولیدی بعد از گذشت سه سال برغم خرید و تامین تجهیزات مورد نیاز هنوز موفق به تولید پد الکی نشدند صدور مجوز تولید تجهیزات پزشکی و ملزومات دارویی در خارج از استان بوده است.

رییس هیات مدیره شرکت سایمان طب آوای ژیان در گفت و گو با خبرنگار   اظهار داشت: استان کردستان برای مجوز تجهیزات پزشکی و ملزومات دارویی هیچ اختیاری ندارد به گونه ای که مجوز تجهیزات پزشکی در استان کرمانشاه و ملزومات دارویی هم در تهران صادر می شود.

لیلا کنعانی با اشاره به اینکه نبود کارشناس مرتبط و مسلط به این حوزه در معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان موجب شده تا به امروز هم مجوزهای مذکور در استان صادر نشود، اضافه کرد: جزو نخستین واحدهای تولیدی در غرب کشور بودیم که قصد تولید پد الکلی را داشتیم اما متاسفانه با وجود فراهم کردن همه شرایط لازم هنوز هم درگیر رفت و آمدهای متعدد به تهران هستیم.

 رییس هیات مدیره شرکت سایمان طب آوای ژیان افزود: واحد البسه بیمارستانی ما با 30 نفر نیرو هم اکنون فعال است و علاوه بر تامین نیاز داخل در حال صادرات آن به خارج از کشور هم هستیم.

با شیوع بیماری کرونا به دلیل افزایش نیاز به البسه بیمارستانی تعداد واحدهای تولیدی در این راستا رشد پیدا کرد به گونه ای که حدود 20 کارگاه در این زمینه راه اندازی و بتدریج که این بیماری تا حدی فروکش کرد از تعداد این واحدها هم کاسته شد؛ حال چهار یا پنج کارگاه تولید البسه بیمارستانی در استان با داشتن مجوز رسمی همچنان فعال است.

 امسال کارشناسی مربوط به صدور مجوز ملزومات پزشکی در کردستان انجام می شود

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در گفت و گو با خبرنگار  اظهار داشت: دانشگاه های علوم پزشکی هر استان سطح سنجی شدند و براساس آن اختیار صدور مجوزهای مربوط به این بخش به هر دانشگاه داده شده است.

عطاالله حیدری اعلام کرد: از ابتدای سال جاری کار کارشناسی مربوط به صدور مجوز تولید ملزومات دارویی به ویژه پد الکلی در استان انجام  و بعد نتیجه به معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت ارسال می شود و دیگر نیازی به مراجعه مستقیم تولیدکنندگان استان به تهران نیست.

وی اضافه کرد: تاکنون 2 درخواست مجوز تولید پد الکلی در استان داشتیم که در مرحله صدور موافقت اصولی قرار دارند و با این اقدام بخش زیادی از مشکلات واحدهای تولیدی در این حوزه برطرف خواهد شد.

چوب لای چرخ‌هایی که برای حافظان سلامت می دوزد

مشکل بازار و فروش نداریم

هرچند یکی از مشکلاتی که بسیاری از واحدهای تولیدی با آن دست به گریبان هستند به عرضه و حضور در بازار و فروش محصولات بر می‌گردد ولی به گفته مدیرعامل شرکت سایمان طب آوای ژیان در تولید البسه بیمارستانی با این مسئله مواجه نیستند و در حال حاضر بازار بسیار مطلوبی هم در داخل و هم خارج کشور بدست آوردند.

آرام گوازی اضافه کرد: بتازگی صادرات محصولات خود را به عراق آغاز کردیم ولی این کار با واسطه در حال انجام است و هنوز به طور مستقیم و از طریق قرارداد با شرکت وارد این پروسه نشدیم و بی شک یکی از برنامه های آتی ما سرو سامان دادن بهتر و بیشتر به این مهم است.

وی یادآور شد: برخی از استان‌های کشور هم چون اردبیل بغیر از شرکت های بومی خود با دیگر شرکت ها قراردادی منعقد نمی کنند ولی هنوز چنین همتی در بین بخش دولتی و خصوصی کردستان در راستای اولویت قراردادن تولید داخلی استان آنگونه باید و شاید ایجاد نشده است.

عدم بازپرداخت مطالبات بزرگترین ضربه را به واحدهای تولیدی می زند

یکی از مهمترین مشکلات پیش روی این واحد تولیدی این است که از مرداد سال گذشته تاکنون هر میزان کالایی که تولید و به بیمارستان های طرف قراردادشان تحویل دادند بابت آن یک ریال هم دریافت نکردند به عبارتی برگشت سرمایه نداشتند.

براساس قرارداد فی ما بین می بایست سه تا 6 ماه بعد از تحویل کالا مبلغ آن را واریز کنند ولی مسوولان مربوطه کمبود بودجه را دلیل تاخیر در این بازپرداخت مطرح کردند و همین منجر شده چنین واحدهایی با مشکل سرمایه در گردش مواجه شوند و ادامه فعالیت آنها به خطر بیافتد.

مدیرعامل شرکت سایمان طب آوای ژیان اظهار داشت: وقتی پیگیر دریافت مطالباتمان می شویم به ما اعلام می شود که فعلا بودجه و اعتباری برای پرداخت ندارند و این در حالی است که بابت این تاخیر بیش از یک سال هم درصد افت مبلغ را هم در نظر نمی گیرند.

گوازی اضافه کرد: نکته جالب توجه هم این است که از بودجه امسال هم فاکتورهای مربوط به قراردادهای سال گذشته را پرداخت نمی کنند و این اقدام بیشترین ضربه را دارد به تولیدکنندگانی که محصولاتشان را در اختیار نهادهای دولتی قرار می دهند؛ وارد می کند.

این شرکت تولیدی علاوه بر واحد البسه بیمارستانی، کارگاه تولید مانتو را هم در یک سال گذشته به منظور تربیت و آموزش نیروی ماهر راه اندازی کرده است و قرار بوده به ازای بکارگیری هر نفر از افراد زیرپوشش بهزیستی، تسهیلاتی به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون ریال به این واحد پرداخت شود که چهار نفر از افراد زیرپوشش این نهاد حمایتی در این واحد بکارگیری می شوند.

مدیرعامل شرکت سایمان طب آوای ژیان یادآور شد: زمانی که برای دریافت این تسهیلات اقدام کردیم آنرا به هر نفر 500 میلیون ریال کاهش دادند و درخواست ضمانت سنگین از ما کردند که نتوانستیم آنرا تامین کنیم و اینگونه این تسهیلات را دریافت نکردیم.

گوازی با اشاره به اینکه چندین ماه بیمه این چهار نفر نیروی زیر پوشش بهزیستی را به مبلغ 260 میلیون ریال پرداخت کردیم، افزود: این نیروها به دلایلی خود دیگر حاضر به ادامه کار نشدند و بهزیستی هم که هزینه بیمه را متقبل شده بود تاکنون آنرا به شرکت بازپرداخت نکرده است.

زمینی در شهرک صنعتی چهار سنندج به این شرکت تولیدی واگذار شده که به دلیل عدم برگشت سرمایه در گردش آنها هنوز نتوانستند اقساط مربوط به حق انتفاع زمین را به طور کامل پرداخت کنند و برای احداث واحد هم نیاز به بیش از 40 میلیارد ریال سرمایه دارند.


بهره‌مندی از ظرفیت مشاوران بخش صنعت در راستای رفع مشکلات حوزه تولید

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان هم در گفت و گو با خبرنگار اظهار داشت: در هر شهرک صنعتی ، شرکت خدماتی مستقر می شود که رابط بین تولیدکنندگان و شرکت شهرک ها باشد و اینگونه مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی را به ما منتقل کند.

احمد خسروی اضافه کرد: متاسفانه بیشتر تولیدکنندگان شرکت شهرک ها را به عنوان نهادی برای تامین زمین می شناسند و دیگر شناختی از رسالت های آن به ویژه در حوزه صنایع کوچک و حمایت هایی که می توانیم از آنها داشته باشیم، ندارند.

وی با اشاره به اینکه 22 مشاور در کلینیک کسب و کار شهرک‌های صنعتی استان مستقر هستند، افزود: هر واحد تولیدی که مشکل سرمایه در گردش دارد برای دریافت تسهیلات می تواند از طریق این مشاوران درخواست خود را مطرح کند.

رییس هیات مدیره شرکت سایمان طب آوای ژیان نیز گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که واحدهای تولیدی استان با آن روبه‌رو هستند این است که دستگاه های دولتی به طور مستقیم از تولیدکنندگان کالا را خریداری نمی کنند بلکه از شرکت های توزیع اقدام به خرید می کنند که بسیاری از این شرکت ها هم برای کسب سود بیشتر از واحدهای زیرزمینی فاقد مجوز اقدام به تامین کالا می کنند و این کار هم به ضرر خریدار و هم استفاده کنندگان نهایی از کالای مربوطه است.

کنعانی با بیان اینکه سال گذشته از محل تسهیلات تبصره 18 قانون بودجه پنج میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند، گفت: تاکنون برای آموزش نیروهای شاغل در مجموعه هزینه زیادی متقبل شدیم و براساس مستندات موجود تاکنون بیش از 500 نفر را آموزش دادیم که تعداد بسیاری کمی از آنها بعد از کسب مهارت ماندگار شدند.

وی یادآور شد: اداره کل مالیات هم بجای اینکه با واحدهای تولیدی دید همکار  داشته باشد بیشتر رویکردی دوست و دشمنی را با آنها در پیش گرفته است. 

از آنجا که مصرف کننده اصلی واحدهای تولید تجهیزات پزشکی و ملزومات دارویی نهادهای دولتی است اگر این نهادها به موقع هزینه تولید را به تولیدکنندگان بازگردانند آنگاه تحقق شعارهای رونق و حمایت از تولید داخلی نمود و ظهور بیشتری پیدا می کنند.

بی شک اگر موانع پیش روی چنین واحدهای تولیدی برطرف شود هم تولید آنها رونق و توسعه می یابد و هم می توانند اشتغال ایجاد شده را حفظ و حتی افزایش دهند و اینگونه بخشی از دغدغه مدیران و مردم هم کاهش پیدا می کند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/283307/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی