عصر کرد

آخرين مطالب

26 مردادماه یادآور بازگشت مردان قبیله غیرت از مرز خسروی مقالات

26 مردادماه یادآور بازگشت مردان قبیله غیرت از مرز خسروی
  بزرگنمايي:

عصرکرد- مرز رسمی خسروی نزدیکترین نقطه کشورمان به کربلای معلی و غربی‌ترین نقطه ایران اسلامی در شهرستان قصرشیرین سجده گاه راست قامتان با صلابتی است که پس از سال ها دوری از وطن، سرافرازانه به آغوش پاک میهن اسلامیمان بازگشتند.

آزادگان سرافراز مردان مردی هستند که با ایمان و اعتقاد قلبی و دینی خود مقتدرانه به خاک کشورمان بازگشتند و شکنجه های رژیم بعثی را به جان خریدند تا نام پر صلابت ایران و ایرانی برای همیشه بر تارک جهان بدرخشد.

آزادگان سرافراز همان پرستوهای عاشقی هستند که با الهام از مکتب حسینی و با فرمان خمینی کبیر (ره) برای دفاع از دین و اعتقاد و ناموس و شرف و غیرت این میهن اسلامی خالصانه جنگیدند و توانستند ستم و ظلم را به زانو درآورند.

آزادگان همان سرافرازانی هستند که بسیاری از آنان با تاسی بر حسین (ع) خالصانه شهید شدند و  شهیدان دور از وطن نام گرفتند که با پیروی از سرور و سالار شهیدان در درس عاشقی و جهاد و شهادت خوش درخشیدند.

                                      

26 مردادماه یادآور بازگشت مردان قبیله غیرت از مرز خسروی

مرز خسروی مفتخر به ورود نخستین گروه از آزادگان در سال 1369

مرز رسمی خسروی در قصرشیرین مفتخر به این است که همچون مادری مهربان آغوش خود را برای نخستین گروه از آزادگان سرافراز در 26 مرداد سال 69 برای بازگشت به میهن اسلامی گشود تا این روز را در اذهان تمام ایرانیان ثبت و ماندگار و جاوید کند.

توافق برای تبادل اسرا

توافق برای تبادل اسرا سه سال پس از آتش بس میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق صورت گرفت و در همین رابطه ستاد رسیدگی به امور آزادگان در 22 مرداد سال 69 تشکیل شد.

ستاد رسیدگی به امور آزادگان با مساعدت و همراهی دیگر دستگاه ها به تبادل 40 هزار آزاده ایرانی با همین تعداد اسیر عراقی پرداخت.

بر اساس این توافق نخستین گروه از آزادگان پر افتخار کشورمان در 26 مرداد سال 69 با استقبال پرشور مردم و مسوولان پس از تشریفات قانونی از مرز خسروی وارد خاک ایران اسلامی شده و با صلابت و مقتدرانه به آغوش وطن بازگشتند.

یک روز قبل از ورود آزادگان دل های میلیون ها ایرانی در خسروی می تپید و چشم ملت خیره به قصرشیرین بود.

هیچ کس از کوچک و کودک و بزرگ گرفته تا پیرو جوان سر از پا نمی شناخت و تمامی کوچه ها و خیاباهان ها و معابر آذین بندی و چراغانی شده بود و قرار بود تا فردای آن روز یعنی 26 مرداد برای همیشه مرز خسروی در اذهام میلیون ها ایرانی ماندگار شود.

پخش گل و شیرینی، چراغانی کردن خیابان ها و معابر، نصب پلاکاردهای خوش آمدگویی و بوی اسپند و گل همه جا را فرا گرفته بود و هرکس به تناسب وسع خود هر کاری که از دستش برآمده بود برای پذیرایی از کاروان صلابت و ایثار انجام داده بود.

گویا همه می دانستند که فردای آن روز یعنی 26 مرداد ماه میهمانانی عزیز قرار است به آغوش وطن برگردند که خود میزبان اصلی و صاحبان واقعی این خانه و کاشانه هستند که برای دفاع از این آب و خاک جانانه خوش درخشیدند.

26 مردادماه رسید؛ روزی که خسروی پایتخت عاشقی شده بود و نقطه صفر مرزی سجده گاه مقدس عاشقان مکتب حسین (ع)، همانانی که سرافرازانه با آزادگی و صبر و استقامت خود توانسته بودند دیوهای خبیث بعثی را به برای همیشه تسلیم کنند و مدال افتخار و ایثار و غیرت را برای ایران اسلامی به ارمغان آوردند.

نگاه های همه ملت به سمت مرز خسروی بود و گویا قلب همه ایرانیان در مرز خسروی می تپید، روزی که هیچگاه از خاطره ایرانیان پاک نمی شود و برای همیشه ماندگار است.

روز 26 مرداد ماه که فرا رسید خیابان های منتهی به استان کرمانشاه و مرز خسروی مملو از جمعیتی بود که عاشقانه برای استقبال از فرزندان خمینی کبیر (ره) آمده بودند، روزی که اشک و لبخند باهم عجین شده بود، مهمانان عزیزی در راه بودند.  

اگرچه آن روزها قصرشیرین زخم خورده جنگ بود و ترکش های جنگ نابرابر بر چهره شهر مشهود بود اما مردم مرزنشین و هممیشه مهمان نواز قصرشیرین و استان کرمانشاه خود را به مرز رسانده بودند تا به جای حضور همه پدران، مادران و فرزندان این سرافرازان همیشه با صلابت به آن ها خوش آمد بگویند.

                                       


«هاتین خوش هاتین صفا هاوردین»

«هاتین خوش هاتین صفا هاوردین» (آمدید خوش آمدید صفا آوردید) همان آهنگ معروفی است که از سال 69 تاکنون تداعی کننده روزهای خوش ورود آزادگان سرفراز به آغوش میهن عزیزمان است و هر کرمانشاهی و هر کُرد زبانی هنوز هم که هنوز است آن را در ذهنش به یادگار داشته و در این ایام با خود مرور می کند.

صبح 26 مرداد ماه سال 69 یکصدا کرمانشاه و شهرستان های غربی این استان هاتین خوش هاتین را برای خوش آمد گویی به آزادگان سر می دادند.

26 مرداد ماه یاد آور و تداعی کننده بازگشت یوسف هایی است که چشم یعقوب ها به آمدنشان روشن شد.

این روز یادآور چشم انتظاری پدران و مادرانی بود که هیچگاه چشمشان به جمال فرزندشان روشن نشد و هجران غریبانه فرزندانی بود که در زندان ها شربت شیرین شهادت را نوشیدند و پیکرهای پاکشان هیچ وقت به خانواده هایشان نرسید و این مظلومانه ترین بخش زندگی آزادگان و خانواده‌های زینبی آن ها است.

با گذشت 32 سال از آن روزها این اهالی قبیله غیرت هنوز هم زخم های زمان اسارت را با خود به یادگار دارند و مشکلات روحی و روانی ناشی از شکنجه های اسارتگاه های مخوف رژیم بعث باعث شده تا بسیاری از آن ها به خیل عظیم شهدا بپیوندند و بسیاری نیز اکنون در راستای اعتلای ایران اسلامی در صحنه های مختلف تلاش می کنند.  

آزادگان با روح بلندشان عزت و آزادگی را برای ما به ارمغان آوردند

 سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: آزادگان سرافراز با روح بلندشان، عزت و آزادگی را برای ما به ارمغان آوردند و مایه عزت و افتخار برای کشور شدند.

«محمد حیدری» در جلسه ستاد هماهنگی بازگشت آزادگان افزود: 26 مردادماه سال 69 سالروز بازگشت غرور آفرین آزادگان از مرز رسمی خسروی است که با توجه به نقش این شهرستان در جنگ و بازگشت اولین گروه از آزادگان به میهن اسلامیمان پس از سال ها اسارت در زندان های مخوف رژیم بعثی، نامگذاری این روز را به نام قصرشیرین در تقویم کشورمان از طریق شورای فرهنگ شهرستان، استان و کشور پیگیری کنیم تا این مهم تحقق یابد.

امسال نیز طبق سنت هر سال قرار است در قصرشیرین آیین بزرگداشت سالروز ورود آزادگان به میهن عزیز ایران اسلامی برگزار شود و از این اسوه های صبر و ایثار تجلیل شود.

شهرستان قصرشیرین به عنوان نقطه آغاز و پایان جنگ تحمیلی در هشت سال دفاع مقدس 860 شهید، 2هزار جانباز و یکصد آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/282965/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

سرخیو راموس اینگونه توپ را از روی خط دروازه تیمش بیرون کشید!

7 سال قبل در چنین روزی؛ شادی گل خاص مسی در ال‌کلاسیکو

عواقب واگذاری؛ تغییرات مدیریتی در سرخابی ها؟

رقابت در سنگر تیم ملی شدت گرفت

آرتتا: پوچتینو جای پدرم است، از او درس زندگی می‌گیرم

نکات مهم اوسمار درباره جدایی مهاجم گلزن

دوپینگ 6 ورزشکار پاورلیفتینگ ایران در سال 2023

بیرانوند از صعود به فینال مسابقات تراپ قطر باز ماند

جوکوویچ: امیدوارم یک بار دیگر با نادال بازی کنم

گفت و گوی جنجالی داوران ال‌کلاسیکو با VAR منتشر شد +ویدئو

اهداف سه‌گانه اردوغان از سفر به عراق چه بود؟

درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

مراقب دام کلاهبردان به اسم«فروش سوالات کنکور» باشید

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

تکرار یک رکورد تاریخی در سری A با قهرمانی اینتر

امید آلومینیوم به ارسال تأییدیه یوئل برای مجوز حرفه‌ای

«پرویزخان» به خانه‌ها می‌آید

کلوپ: همه چیز از باخت به یونایتد شروع شد

رضاییان: به رحمتی پیش قرارداد داده بودیم

رانگنیک به نیمکت بایرن مونیخ نزدیک شد

امری در ویلا ماندنی شد

دو تمدید فوری که رئال مادرید می‌خواهد

زشته جلوی دوربین؛ بحث جالب یزدانی و میرزازاد برای شروع مجدد بازی

برهانی در آستانه ریاست دوباره آکادمی استقلال

ملایر میزبان جشنواره موسیقی «شب‌های تاک»

سخنگوی دولت: دهک های پایین را صاحب مسکن می کنیم

مرگ 109 نفر در تصادفات درون‌شهری کرمانشاه

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران/ پزشک زن یا پزشک مرد؟

وضعیت محیط‌زیست کردستان از زبان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست این استان

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر

جریمه 238 میلیونی برای 3 باشگاه

کلیپ زیبای باشگاه اینتر به مناسبت 2 ستاره شدن لوگوی این تیم

ترین‌های هفته؛ تیر دروازه های هفته بیست‌و‌چهارم لیگ برتر

بازی اسم و فامیل مدیران تراکتور به قیمت پراندن یک جام دیگر

اسنایدر:‌ امیدوارم یونایتد با پنج گل در فینال شکست بخورد

حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد

انریکه: رکورد را خراب کردی، کسی از امباپه نپرسیده بود

خداحافظ نایکی؛ لیورپول با آدیداس بست

ترکیبی که بهترین تیم آسیا را از مرگ نجات می‌دهد

قرارداد واگذاری شش ساله برای پرسپولیس و استقلال

مدیرکل هنرهای نمایشی به تماشای «شاماران» نشست

افشاگری درباره رفتار‌های جانی دپ سر صحنه فیلمبرداری

نمایش «آلاء» به تونس می‌رود

افتتاح پایگاه آموزش قرآنی مساجد در مسجد صاحب الزمان (ع) مشهد

با نگاه منصفانه می‌توان جمله به‌قله نزدیک می‌شویم رهبر انقلاب را بهتر درک کرد

هزینه 13 میلیارد ریالی درمان بیمه شدگان کرمانشاهی طی سال گذشته

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»

داستانک/ دوستت دارم

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن