عصر کرد

آخرين مطالب

علمای اهل سنت کردستان: عاشورا فرهنگی برخاسته از متن اسلام است/ارادت انکارناپذیر اهل سنت به امام حسین(ع) سياسي

علمای اهل سنت کردستان: عاشورا فرهنگی برخاسته از متن اسلام است/ارادت انکارناپذیر اهل سنت به امام حسین(ع)
  بزرگنمايي:

عصر کرد - درباره رویداد عاشورا بسیار گفته و نوشته‌اند و باز هم جای گفتن و نوشتن باقی است، چرا که این رویداد از چنان ابعاد بزرگ و گسترده‌ای برخوردار است که هر چه بیشتر به تحلیل و بررسی آن پرداخته شود زوایای نوتر و تازه‌تری از آن آشکار خواهد شد.
قیام امام حسین (ع) مظهر نبرد حق علیه باطل بود، قیام الهی بود که هر چه زمان می‌گذرد، تبلوری بیشتری پیدا کرده و آموزه‌های آن روشن‌تر می‌شود.
نهضت عاشورایی امام حسین(ع) از نادرترین رخدادهایی است که تفکر انسان‌ها را به خود معطوف کرده و در تاریخ اسلام ارزش والایی به خود اختصاص داده است، عاشورا نه یک حادثه بلکه یک فرهنگ است، فرهنگی برخاسته از متن اسلام ناب که نقش حیاتی را در استحکام ریشه‌ها، رویش شاخه‌ها و رشد بار آن ایفا کرده است.
اهل بیت پیامبر(ص) به خصوص امام حسین (ع) از مقام و جایگاه والایی در بین همه مردم دنیا به ویژه اهل سنت برخوردار هستند و عزاداری برای سیدالشهدا در میان مسلمانان اهل سنت سابقه‌ای به درازای تاریخ اسلام دارد.
پیامبر(ص) در سوگ حسین
پیامبر (ص) نخستین فردی بود که از شهادت نوه‌اش حسین ابن علی(ع) خبر داد و برای مظلومیت وی اشک ریخت، سنتی که از پیامبر به اهل سنت رسید و عزاداری برای امام حسین(ع) را به عنوان یکی از سنت‌های به یادگار گرفته از پیامبر مکرم اسلام در طول تاریخ حفظ کرده و به شیوه‌های مختلف برگزار و در سوگ نوه پیامبر اشک می‌ریزند.
هرچند پیرامون عزاداری در میان مذاهب اسلامی تفاوت‌هایی وجود دارد، اما یکی از مهم‌ترین مشترکات شیعه و سنی محبت و مودت نسبت به اهل‌ بیت رسول خدا(ص) است که برای نشان دادن لزوم علاقه به اهل ‌بیت(ع) نزد اهل تسنن می‌توان به شواهد بسیار زیادی اشاره کرد.
مکتب همه‌گیر حسین(ع)
مهم‌ترین موضوع که باید بپذیریم این است که امام حسین علیه‌السلام مختص به مذهب خاصی نبوده و متعلق به مکتب اسلام و همه انسان‌هایی است که به دور از همه تعلقات و نگرش‌ها به مکتب اسلام نگاه می‌کنند، از دیرباز تاکنون شاهد ابراز ارادت اهل تسنن به ساحت مقدس امام حسین(ع) هستیم.
علمای دینی به عنوان پرچم‌داران بصیرت‌افزایی و منادیان فکری هر جامعه‌ای همواره مطرح بوده و دیدگاه و نظرات آنان برای مردم آن جامعه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
امام حسین(ع) معلم و اسوه تمام جامعه بشریت

عصر کرد

ماموستا فایق رستمی امام جمعه سنندج از قیام امام حسین(ع) به عنوان بی‌مثال‌ترین قیام علیه بی‌عدالتی و ظلم‌ و مبارزه با ظلم و طاغوت بعد از پیامبر مکرم اسلام نام برد و گفت: احیای انسانیت و ایستادگی در برابر ظلم یکی از مهم‌ترین پیام‌های قیام عاشورایی امام حسین(ع) است.
وی با تاکید براین نکته که مکتب امام حسین(ع) به مذهب خاصی تعلق ندارد و تمام جهان اسلام را در بر می گیرد، گفت: امام حسین(ع) معلم و اسوه تمام جامعه بشریت است و با قیام عاشورایی خود ضمن احیای دوباره ارزش‌های دینی و قد علم کردن در برابر ظلم و ستم درس آزادگی را به جهانیان داده است.
به گفته امام جمعه سنندج، امام حسین(ع) به عنوان محبوب در جهان اسلام و حتی در خارج از دایره این دین الهی ارادتمندان زیادی دارد.
ماموستا رستمی با بیان اینکه ارادت و محبت اهل‌بیت(ع) در میان پیروان اهل‌سنت مثال زدنی است، گفت: تاسوعا و عاشورا نزد مردم این دیار جایگاه خاصی دارد و بیشتر آنها این دو روز را روز می‌گیرند.
وی اضافه کرد: امام حسین(ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است وهمه بزرگان و علمای اهل سنت در بحث محبت و ارادت به امام حسین(ع) اجماع نظر دارند.
وی اظهار کرد: تبعیت از فرمان خدا در ایستادن در برابر ظلم یکی از مهم‌ترین دلایل امام حسین(ع) در انتخاب مسیر شهادت و خلق حماسه عاشورا بود.
امام جمعه سنندج با اشاره به اینکه کربلا مکان ایثار و فداکاری جان و تقدیم تمام داشته‌ها برای دستیابی به هدف والای نجات ارزش‌های دین و تبعیت از فرمان الهی است، افزود: ادبیات مردم کُرد و آیینه دلدادگی آنان به اهل بیت رسول خدا (ص) بیانگر ریشه محبت این خاندان در میان آنان است.
وی با بیان اینکه عاشورا از دیدگاه اهل سنت یک عزای همگانی است، گفت: عاشورا واقعه‌ای فراموش نشدنی در تاریخ سراسر افتخار اسلام است.
این عالم اهل سنت با اشاره به ایام محرم و عزاداری امام حسین(ع) و یاران باوفایش، یادآور شد: اهل بیت(ع) سرچشمه معصومیت و پاکی هستند و قرآن و رسول خدا(ص) بر لزوم احترام به ایشان بسیار تاکید کرده‌اند.
امام جمعه سنندج خاطرنشان کرد: مردم کردستان هم در عمل و هم در گفتار عشق و محبت خود به اهل بیت رسول خدا(ص) را نشان داده‌اند که پیامبر(ص) در این‌باره می‌فرمایند کسانی که با اهل بیت من دشمنی کنند، دشمن من و آنانکه خاندانم را دوست داشته‌ باشند، دوستدار من هستند.
قیام عاشورایی حسین(ع) شجره طیبه

عصر کرد

ماموستا محمدامین راستی از علمای اهل سنت کردستان هم اظهار کرد: نهضت امام حسین(ع) از مصادیق آیات قرآن است.
وی با بیان اینکه قیام عاشورایی حسین(ع) و یارانش شجره طیبه است که ریشه در اعماق زمین و به طرف آسمان قد کشیده و جهانیان تا روز قیامت از ثمرات آن بهره مند خواهند بود، افزود: انقلاب و مکتب امام حسین(ع) نهضتی است که موجب زنده شدن هویت، آزادی و کرامت در بین بشریت و همه آزادیخواهان جهان اسلام شده است.
این عالم دینی اهل سنت کردستان خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) احیاگر امر به معروف و نهی از منکر و محور وحدت و انسجام جامعه اسلامی است و حرکت در مسیر مکتب انسان ساز و نجات بخش این امام همام راه برون رفت از مشکلات امروز در جهان اسلام است.
ماموستا راستی اذعان کرد: ارادت اهل سنت به امام حسین(ع) ارادتی قلبی و ریشه ای است که در طول تاریخ مشهود بوده و این مهم را می‌توان به صورت کامل در کتب، اشعار و مراسماتی که در استان های سنی نشین انجام می شود مشاهده کرد.
رسوم متفاوت عزاداری حسینی در میان اهل سنت

عصر کرد

ماموستا مصطفی شیرزادی امام جمعه مریوان هم با بیان اینکه اهل سنت مودت و ارادت خاصی نسبت به امام حسین(ع) دارند، اظهار کرد: اهل سنت عشق و محبت به امام حسین(ع) و یارانش را در طول تاریخ همواره نشان داده و از زندگی آنان الگو گرفته‌اند.
به گفته وی، مراسمات ایام محرم نمود و جلوه دیگری در بین مردم کردستان و خاصتا مردم شهر مریوان دارد، مردمان این دیار با روزه گرفتن در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی به احترام لبان تشنه امام حسین(ع) و اهل بیتش این ایام را به سوگ می نشینند.
وی افزود: ارادت به امام حسین(ع) در بین مسلمانان از شیعه و سنی و حتی سایر ادیان نیز موج می‌زند که البته این اعتقاد قلبی بوده و می‌توان در مراسمات عزاداری امام حسین که با گذشت یک‌هزار و 400 سال در جای جای جهان برگزار می‌شود به عینه این مهم را احساس کرد.
مکتب حسین(ع)، مکتب عزتمندی

عصر کرد

ماموستا عبدالرحمن خدایی امام جمعه بانه نیز با بیان اینکه منابع تاریخی اهل سنت به وضوح این نکته را بیان کرده‌اند که پیامبر (ص) نخستین فردی بود که از شهادت نوه‌اش حسین بن علی (ع) خبرداد و برای مظلومیت وی اشک ریخت، می گوید: فداکاری عظیم امام حسین (ع) در واقعه عاشورا عزت برای دین اسلام شده است برای همیشه در تاریخ ماندگار خواهد بود.
وی با بیان اینکه ارادت مردم اهل سنت به نوادگان پیغمبر اکرم (ص) به ویژه امام حسین(ع) مثال‌زدنی است، گفت: ارادت مردم این دیار به اهل بیت(ع) تا جایی است که در نام‌گذاری فرزندان از اسامی اهل بیت بیش از هر اسمی استفاده می کنند و زمانی که نام این بزرگان را بر زبان جاری و ساری می‌کنند، خود را ملزم می‌دانند پیشوند حضرت را همواره قبل از نام بزرگ این امام همام بکارگیرند.
به گفته امام جمعه بانه، اهل سنت معتقدند که شهادت حضرت امام حسین (ع) برای نجات دین پیامبر از انحراف و اعتلای هر چه بیشتر دین مبین اسلام صورت گرفت و به همین دلیل همه به عنوان یک مسلمان وظیفه داریم که در این ایام حرمت‌ها را حفظ کنیم.
ماموستا خدایی اظهار کرد: ارادت قلبی اهل سنت نسبت به حضرت امام حسین (ع) برهمگان آشکار است و فداکاری عظیم امام حسین(ع) موجب عزت برای دین اسلام شده است
وی پیروی کردن از بزرگان دین مبین اسلام همچون امام حسین (ع) را لازمه حیات و بقای دین اسلام دانست و تصریح کرد: اگر از هرآنچه که در قرآن کریم آمده است تبعیت کنیم در راه و مسیر امام حسین (ع) قرار گرفته و عزت و بزرگی دین اسلام را حفظ کرده ایم.
وی گفت: امام حسین ( ع ) به همراه یارانش در کربلا حماسه‌ای خلق کرد که حتی با یادآوری آن می‌توان به عظمت این نهضت حسینی پی برد و برای حرکت‌ها و مبارزات ظلم‌ستیزانه بعدی، در طول تاریخ پس از امام (ع) و یارانش الگویی یافت.
وی افزود: اهل بیت پیامبر (ص) به خصوص امام حسین (ع) از جایگاه رفیعی در بین همه مردم دنیا به ویژه اهل سنت برخوردارند. به گواهی اندیشمندان و بزرگان اهل سنت، عزاداری برای سیدالشهدا سابقه‌ای به درازای تاریخ اسلام دارد و حتی به حیات پیامبر (ص) و سیره آن بزرگوار بر می‌گردد.
......
امام حسین(ع) در مقابل ظلم برای احیای دین پیامبر ایستاد و با فرزند نوزاد و خانواده خود به مصاف دشمنان رفت تا این درس را به همه عصرها بدهد که هیچ‌گاه تسلیم زور نخواهد شد. وقتی جگر گوشه پیامبر را با این شکل به شهادت می‌رسانند باید بر این مظلوم دشت کربلا گریست.
ایام شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان در آیینه مکتب اهل تسنن جایگاه ویژه‌ای دارد به طوری که پیروان این مذهب در این ایام از مراسم جشن و شادی و ازدواج خودداری و در قلب خود احساس حزن و به رسم و آیین خویش عزاداری می‌کنند.
انتهای پیام/2330/71

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/282314/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مسی واقعا از پسرش یک فوق ستاره ساخته

بدهی کلان استقلال به بانک سهام‌دار پرسپولیس!

شوک به رئال؛ بلینگام و رودریگو مریض شدند!

مدیر کنسرسیوم بانک‌ها: دیگر ما پرسپولیسی هستیم

دین‌محمدی: حیف از تیم راه‌آهن که منحل شد

مطهری: این یک استارت دوباره است

امیری: قلعه‌نویی بخواهد در خدمت تیم ملی هستم

هدف ما حضور مهدی الفتی در فینال المپیک است

شانس ایران برای تصاحب یک طلا و 3 برنز

دین‌محمدی: طرفدار ماشین سازی از تراکتور بیش‌تر بود

امام جمعه سابق جوانرود درگذشت

پیشرفت پروژه‌های آبی کردستان به تعامل تمامی واحدها بستگی دارد

نماهنگی دیدنی از شهر سنندج + فیلم

دومین نمایشگاه عکس‌های قدیمی شهر سنندج برپا می‌شود

رقابت 285 دانش‌آموز مدارس سمپاد در مسابقات ورزشی کردستان

بازگشایی گردنه تته بعد از پنج ماه

آغاز عملیات اجرایی واحد‌های مسکن ملی خبرنگاران

کار قرارگاهی، زمینه‌ساز حرکت صحیح و اثرگذار در عرصه فرهنگ

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

انریکه: من را با کسی مقایسه نکنید

محمدی: بعید می‌دانم بین یزدانی و قاسم‌پور مسابقه برگزار شود

شجاعی هشتم شد

اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028

خبرخوش رئیس صدا و سیما درباره حق‌پخش فوتبال

امیدواری جانشین کلوپ؛ 48 ساعت دیگر در لیورپول!

شجاعی: زود است اما به قهرمانی در جام حذفی فکر می‌کنیم

وقتی دوست صمیمی رونالدو، ستاره پرتغالی را می ترساند

پرسپولیس در انتظار خبر مهم

دعوای عجیب مدیران بارسا؛ ژاوی باید اخراج شود

آرامگاه «گهواره‌گر» یکی از زیباترین بناهای به‌جا مانده در دشت توس

71 هزار نفر در استان قم صاحب خانه می‌شوند

گازرسانی به 1268 واحد تولیدی و صنعتی در کردستان

اتصال 1268 واحد تولیدی و صنعتی به شبکه سراسری گاز در کردستان

بازدید رایگان از موزه های سنندج در روز سنه

تزریق 3/5 میلیون مترمکعب آب به تالاب هشیلان

کشف 1300 کیلوگرم مرغ زنده قاچاق در ثلاث باباجانی

دعوت 5 بوکسور کرمانشاهی به اردوی تیم ملی نونهالان

حضور دو مربی کرمانشاهی در اردوی تیم ملی کشتی آزاد

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر 7 سال در کرمانشاه

برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در کردستان تشریح شد

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

شادترین روز اورتون در یک دهه!

امروز، روزِ یوهان کرویف است

آغاز رقابت‌های کشتی فرنگی جام تختی با حضور سرمربی تیم ملی

واحدهای سیار برای پخش HD لیگ برتر!

نونیز در حد لیورپول نیست، زودتر بفروشیدش!

پیمان یوسفی و علی دبیر باز هم خبرساز شدند

گل های جذاب لحظه ثانیه های آخری تیم ملی انگلیس در طول تاریخ

گلهای برتر سری آ در هفته 33

خوشحالی کاپیتان بارسا