عصر کرد

آخرين مطالب

روستای 140 نفری بدون گاز طبیعی و آب شرب سالم مقالات

روستای 140 نفری بدون گاز طبیعی و آب شرب سالم
  بزرگنمايي:

عصرکرد- اینجا ناحیه مرکزی کردستان است، روستای «تازه آباد قاضی علی» از توابع بخش «سارال» و بهشت گمشده خطه کردستان که 90 کیلومتر با شهرستان دیواندره و با مرکز استان کردستان کم‌تر از دو ساعت فاصله دارد و از روند توسعه و پیشرفت بازمانده و مردمانش از کمترین امکانات رفاهی بی بهره هستند.

روستای تازه آباد قاضی علی با طبیعت بکر و خدادادی، یکی از مناطق بسیار سرد و کوهستانی ایران محسوب می‌شود که متأسفانه اهالی آن از آب شرب خانگی و گاز طبیعی بی بهره هستند.

تازه آباد قاضی علی با بیش از 27 خانوار و 140 نفر جمعیت این روزها با دغدغه نبود گاز طبیعی مواجه است. در بخش سارال شهرستان دیواندره 50 روستا و بیش از 9 هزار و 800 نفر جمعیت ساکن هستند، شغل اکثر مردم کشاورزی و دامپروری است، این بخش به عنوان یکی از قطب‌های تولیدات دامی و گیاهان دارویی استان محسوب می‌شود اما متأسفانه برخی از روستاهای بخش سارال مانند تازه آباد قاضی علی از آب شرب سالم و گاز طبیعی بی بهره هستند.

از دیگر مشکلات این بخش می‌توان به عدم آنتن دهی تلفن همراه، عدم امکانات بهداشتی، نبود جاده بین روستایی، کمبود مدارس راهنمایی و دبیرستان و نبود اینترنت و.... اشاره کرد.

با وجود پرآبی و پربارشی برخی از مناطق استان کردستان بسیاری از روستاها از نعمت آب شرب نیز محروم هستند، این در حالی است که احداث سدهای استان کردستان با هدف آبرسانی به روستاها راه اندازی شده که متأسفانه تاکنون کمترین نفع را برای استان داشته است.

ساکنان روستای «تازه آباد قاضی علی» در تماس‌های مکرر  خواستار رسانه‌ای شدن این دغدغه‌های برحقشان شده اند و در این راستا نیز خبرنگاران مهر برای پیگیری مشکل این روستا به میان مردم رفته و از نزدیک مشکلات و دغدغه‌های آنها را مشاهده و منعکس کردند که در ادامه خواهد آمد.

روستای 140 نفری بدون گاز طبیعی و آب شرب سالم

شرایط سخت و بی امکاناتی

زهرا سبزی یکی از بانوان روستای تازه آباد قاضی علی دارای 3 فرزند کوچک است که با مشکلات فراوان بی آبی و نبود گاز دسته و پنجه نرم می‌کنند  اظهار داشت: وضعیت روستا از نبود گاز طبیعی و آب شرب سالم بسیار ناگوار است و با مشکلات بسیاری رو به رو هستیم، امکانات آنچنانی در این روستا وجود ندارد و فرزندانمان در بدترین شرایط رفاهی باید زندگی کنند.

وی افزود: در هر ماه باید 6 کپسول گاز برای مایحتاج زندگی خود مصرف کنیم و هر ماه یک مرتبه برای پرکردن کپسول‌های گاز به روستا می آیند که در این خصوص نیز با مشکلات بسیاری مواجه می‌شویم.

این بانوی خانه دار اهل روستای تازه آباد تصریح کرد: هر خانوار در این روستا سالیانه بیش از 3 میلیون تومان هزینه برای پر کردن کپسول‌های گاز باید متقبل شود و این در حالی است که بیشتر اهالی تنها به پول یارانه‌های ماهیانه دولت زندگی خود را سپری می‌کنند.

وی از نبود آب شرب سالم نیز گلایه کرد و گفت: روزی 2 ساعت آب در فصل تابستان با این هوای گرم و انواع بیماری‌های واگیر و خطرناک برای چه کسانی قابل قبول است و تنها خدمات دولت به این روستا فقط برخورداری از برق بوده است.

امیدواریم استاندار کردستان وعده خود را عملی کند

یدالله سبزی یکی دیگر از اهالی روستای «تازه آباد قاضی علی» نیز در ارتباط با مشکلات روستای خود به خبرنگار مهر اظهار داشت: اکنون روستای ما حدود 27 خانوار با جمعیتی بالغ بر 140 نفر دارد که با شهرستان دیواندره حدود 47 کیلومتر فاصله دارد.

وی افزود: تاکنون بیش از 100 مرتبه از مشکلات روستای خود به مسئولان استانی شکایت کرده اما متأسفانه هیچ اقدامی برای ما انجام نداده اند.

وی خاطرنشان کرد: در چند ماه گذشته استاندار کردستان و مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان در یکی از روستاهای بخش سارال در حضور چند نفر از اهالی روستای تازه آباد قاضی علی وعده دادند که در اسرع وقت 8 روستای باقی مانده بخش سارال گاز کشی شوند، اما هنوز این وعده‌ها عملیاتی نشده است.

سبزی افزود: مسئولان اعلام می‌کنند که پروژه گاز رسانی روستای تازه آباد قاضی علی به پیمانکار واگذار شده اما تاکنون هیچ گونه اقدام عملی دراین روستا نشده است.

وی اظهار داشت: تا چند سال دیگر مردم روستا از بوی نفت و سوخت فضولات حیوانی رنج ببرند؟ ما هم مانند انسان‌های این استان و کشورمان ایران حق داریم به صورت عادلانه از امکانات ملی بهره مند باشیم لذا انتظار داریم مسئولان ارشد استانی به وعده‌های خود برای رفع مشکل آب سالم و گاز طبیعی روستای تازه آباد جامه عمل بپوشانند.

سبزی خاطرنشان کرد: از تمام خدمات رفاهی کشور به روستای «تازه آباد قاضی علی» تنها نعمت برق به این روستا رسیده و اکنون آب شرب نا مناسب، خانه بهداشت نامناسب، عدم اجرای طرح هادی و از همه مهم‌تر جاده سخت و صعب العبور روستا از دیگر معضلاتی است که مردم روستا با آن مواجه هستند.

فرزندانمان آواره غربت هستند / امکانات نداریم

فاطمه بیننده یکی دیگر از بانوان اهل روستای تازه آباد قاضی علی نیز با ابراز گلایه و نگرانی از وضعیت موجود روستا در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهارکرد: 45 سال در این روستا زندگی می‌کنم، سال هاست با تمام کمبودها و سختی‌های این روستا دسته و پنجه نرم می‌کنیم، روستای قاضی علی از مناطق کوهستانی استان است که در فصل زمستان حتی تردد در داخل روستا به سختی انجام می‌شود، زنان روستا باید برای گرم نگه داشتن خانه و آشپزی از نفت و فضولات حیوانی استفاده کنند، تمام زنان روستا به دلیل جابه جایی کپسول‌های 20 کیلویی وبوی نفت خام با بیماری‌های متعددی از جمله دیسک کمر، پا درد و انواع بیماری‌های دستگاه تنفسی مواجه هستند و فرزندانمان در روستا ماندگار نمی‌شوند.

وی با ذکر اینکه اکثر اهالی روستا به شهرهای اطراف مهاجرت کرده و کسی در روستا ماندگار نمی‌شود، عنوان کرد: ما اهالی روستای قاضی علی مانند سایر مردم جزئی از کشور ایران هستیم، اصلاً خدا را خوش نمی‌آید در این نقطه از سرزمین زیبای خداوند بدون هیچ گونه امکانات و خدمات رفاهی زندگی کنیم، اگر به این روستا مانند سایر مناطق دیگر رسیدگی می‌کردند، قطعاً جمعیت روستا بیشتر و فرزندانمان آواره غربت نمی‌شدند.

این بانوی روستای قاضی علی با بیان اینکه هرساله بیش از 5 تا 6 میلیون تومان فقط هزینه خرید نفت برای فصل زمستان می‌کند، اظهار داشت: درآمد روستا فقط دامداری و مقدار بسیار کمی کشاورزی است که متأسفانه هزینه نگهداری دام برای مردم روستا نیز بسیار سرسام آورشده است چون با خرید نفت فشار بسیاری به مردم وارد می‌شود.

روستای 140 نفری بدون گاز طبیعی و آب شرب سالم

برخورداری از گاز و امکانات حق تمام این مردم است

پیمان سبزی یکی از جوانان اهل روستای تازه آباد قاضی علی نیز  اظهار کرد: برخی از روستاهای بخش سارال شهرستان دیواندره سال هاست در انتظار گازرسانی هستند، نبود آب شرب و گاز و عدم امکانات رفاهی در بخش سارال به ویژه روستای «تازه آباد قاضی علی» سختی‌های زندگی را برای مردم پرتلاش آن دوچندان کرده درحالی که با توجه به برخورداری بیش از 90 درصد استان از نعمت گاز متأسفانه این روستاها همچنان مانند 50 سال گذشته از فضولات حیوانی و نفت برای گرما استفاده می‌کنند و این در حالی است که بخش سارال زمستان‌های سختی دارد.

وی با ذکر اینکه تسریع در امر گاز رسانی و محرومیت زدایی در روستاها باید در دستور کار دولت باشد تا از مهاجرت روستاییان و حاشیه نشینی در شهرها ممانعت شود، بیان کرد: متأسفانه پروژه گازرسانی برخی از روستاهای بخش سارال پیشرفت چندانی ندارد در حالی که در چند ماه گذشته در یکی از بازدیدهای استاندار کردستان و مدیرعامل شرکت گاز استان به اهالی روستا وعده داده شد که در اسرع وقت این مهم پیگیری و عملیات گازرسانی آغاز شد اما در عمل چیزی نمی‌بینیم.

سبزی گفت: شرایط بی آبی و مشکلات مدرسه، حمل و نقل، شبکه بهداشت و نبود امکانات رفاهی زندگی را برای اهالی روستا بسیار سخت و تلخ کرده و قطعاً در آینده نزدیک شاهد مهاجرت کل روستا و تخلیه روستاهای بخش سارال خواهیم بود.

وی با ذکر اینکه نامناسب بودن جاده روستا یکی دیگر از بزرگ‌ترین دغدغه‌های اهالی روستاهای بخش سارال به ویژه تازآباد قاضی علی است، خاطر نشان کرد: بهبود وضعیت راه‌های روستایی می‌تواند به آبادانی این مناطق که از کانون‌های مهم تولید و ارزش آفرینی هر جامعه به شمار می‌روند، کمک کند اما متأسفانه این مهم تاکنون در این مناطق مورد توجه قرار نگرفته و اهالی روستای تازه آباد قاضی علی خواهان پایان وعده‌های بدون پشتوانه مسئولان استانی هستند و از وعده‌های عملی نشده آنها خسته شده اند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/281878/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

«ابله» آماده نمایش و پخش شد/ «آخرین شیهه» در جشنواره آمریکایی

رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند

صدای آرامش بخش رودخانه در میان کوه‌های روستای بهرام آباد + فیلم

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سردار آزمون به میلان رسید

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

پنالتی و گل اول پرسپولیس درست بود؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

اوزونیدیس: چیزی از استقلال ندیدیم و بازی مساوی شد!

مرز پرویزخان برای عبور سوخت قاچاق ناامن شده است