عصر کرد

آخرين مطالب

نبود برق و اعتبار مانع اجرایی شدن پروژه آبیاری اراضی محدوده زریبار مریوان اقتصادي

نبود برق و اعتبار مانع اجرایی شدن پروژه آبیاری اراضی محدوده زریبار مریوان
  بزرگنمايي:

عصرکرد- طرح جامع شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمالغرب کشور (رودخانه های مرزی) یکی از طرح های شاخص بخش کشاورزی کردستان است که در نتیجه آن قرار شده است 16 هزار هکتار از اراضی دیم در شهرستان های سنندج، کامیاران و مریوان تبدیل به آبی شود.

28 درصد از این طرح به عبارتی چهار هزار و 556 هکتار آن در شهرستان مریوان واقع شده است که از این میزان هم یک هزار و 600 هکتار آن در اراضی کشاورزی محدوده تالاب بین المللی زریبار واقع شده است.

اجرای این طرح که با مشارکت چند دستگاه اجرایی شامل سازمان جهاد کشاورزی، شرکت آب منطقه ای و شرکت توزیع نیروی برق استان انجام می شود؛ تاثیر بسزایی در نجات بخشی دریاچه و تالاب بین المللی زریبار به همراه دارد به همین دلیل تسریع در آن از جمله مطالبات مردم استان و شهرستان بخصوص دوستداران طبیعت و محیط زیست است.

از سال 1396 اجرای این طرح آغاز شده و هنوز هم به اتمام نرسیده است مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مهمترین دلیل این کار را تاخیر شرکت توزیع نیروی برق استان در عمل به وظایف محوله و همچنین کمبود اعتبار اعلام کرد.

فیروز احمدی با اعلام اینکه آب مورد نیاز برای اجرای این طرح از محل سد گاران تامین می شود، ادامه داد: از چهار هزار و 556 هکتار  اراضی مریوان که قرار شده تبدیل به آبی شود یک هزار و 600 هکتار آن در محدوده تالاب زریبار و مابقی هم در پایاب سد گاران واقع شده است.

وی با اشاره به اینکه برای انتقال آب به این میزان اراضی در مریوان 6 ایستگاه پمپاژ آب مورد نیاز است، یادآور شد: از این تعداد احداث و تجهیز چهار ایستگاه حدود 90 درصد انجام شد است و در مجموع همه 6 ایستگاه در حال حاضر 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

مدیر آب و خاک و امور فنی ومهندسی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: شیوه آبیاری تحت فشار در این اراضی بارانی و با استفاده از لوله های پلی اتیلن است که از لحاظ استهلاک و ضربه دیدن مقاوم است مگر مورد سرقت قرار گیرد و یا در عملیات کشاورزی به آن آسیبی وارد شود.

نبود برق و اعتبار مانع اجرایی شدن پروژه آبیاری اراضی محدوده زریبار مریوان

با اجرای مصوبه سفر رییس جمهور یکی از موانع اتمام این طرح برداشته می شود

احمدی به دلایل به بهره برداری نرسیدن این طرح اشاره کرد و گفت: هزینه مورد نیاز تامین برق این طرح در سال های 1398 و 1400 به شرکت برق استان پرداخت شده و اکنون مدت ها است منتظر اعلام هزینه و حق انشعاب از سوی این شرکت هستیم که تاکنون پاسخی به سازمان جهاد کشاورزی اعلام نکردند.

وی از دیگر دلایل به اتمام نرسیدن این طرح را کمبود اعتبار خواند و ادامه داد: برای اتمام کل طرح در شهرستان مریوان 950 میلیارد ریال که از این مبلغ 300 میلیارد ریال آن  برای بخش محدوده تالاب زریبار است مورد نیاز است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار داشت: در سفر رییس جمهور و جمعی از اعضای هیات دولت در هفدهم تیرماه امسال به استان تامین اعتبار این طرح مصوب شده است که با اختصاص آن بخش زیادی از مشکلات و موانع پیش روی چنین طرح مهمی برطرف خواهد شد.

 

رسمی ناصواب در تاخیر اجرای پروژه ها

رسم توپ انداختن در زمین یکدیگر سال ها است که در جامعه ما باب شده و از آنجا که هزینه ای هم ندارد و جزو کارهای آسان و راحت محسوب می شود هنوز طرفداران زیادی دارد و هر زمان که لازم شود دستگاه های اجرایی برای پاسخ به تعلل و تاخیر در اجرای برنامه های مختلف به ویژه اتمام پروژه های نیمه تمام از آن بهره می برند.

حال شرکت توزیع نیروی برق کردستان در پاسخ چرایی اجرایی نکردن برقرسانی به پروژه آبیاری بارانی محدوده تالاب زریبار می گوید تاکنون سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای استان اقدام به احداث ایستگاه پمپاژ آب نکرده است تا عملیات برقرسانی به پمپاژها به طور کامل اجرایی شود.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح برقرسانی به 10 ایستگاه پمپاژ آب کشاورزی 2 سال پیش در دستور کار قرار گرفت و به اتمام هم رسید.

کوهسار رسولی‌تبار با اشاره به اینکه در این پروژه 10 کیلومتر شبکه فشار متوسط احداث شد، اضافه کرد: با اجرای این پروژه آب از سد گاران به زمین های کشاورزی اطراف دریاچه زریبار منتقل شده و دیگر از آب دریاچه برای کارهای کشاورزی استفاده نخواهد شد.

به گفته روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان، جهاد کشاورزی و امور آب اقدام به احداث ایستگاه پمپاژ آب نکرده است تا عملیات برقرسانی به پمپاژها به طور کامل اجرا شود چراکه احداث و جانمایی ترانس برق در این پروژه مستلزم احداث پمپاژ و جانمایی آن در مکان مورد نظر است.

علی کهنه پوشی از کشاورزان اطراف دریاچه زریبار مریوان هم به ایرنا گفت: چند سال است کار لوله کشی برای آبیاری بارانی در زمین های اطراف دریاچه انجام شده است اما هنوز آبی در لوله ها جریان ندارد.

وی با اشاره به صرف هزینه بالایی برای این طرح نیمه تمام اظهار داشت: حیف است که این همه سرمایه گذاری، ناتمام و بدون استفاده مانده است از مسئولان انتظار داریم هرچه زودتر برای تکمیل این طرح کشاورزی همت کنند.

به گفته وی تکمیل این طرح باعث افزایش بهره وری در زمین های منطقه و در نتیجه افزایش تولید خواهد شد چون در حال حاضر زمین های این منطقه به دلیل نبود آب به صورت دیم کشت می شوند و تبدیل این اراضی به آبی، باعث افزایش چند برابری تولید می شود.

وی یکی دیگر از مزایای تکمیل این طرح را جلوگیری از برداشت غیرمجاز آب از دریاچه زریبار و همچنین جلوگیری از حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق توسط کشاورزان برای دستیابی به آب و منابع زیر زمینی بیان کرد.

گزارش ها حاکی است در راستای اجرای پروژه آبیاری بارانی اراضی محدوده دریاچه زریبار قرار بود 10 ایستگاه پمپاژ آب ایجاد شود که بعد از مدتی به 6 ایستگاه تقلیل پیدا کرد و براساس اعلام مسوولان سازمان جهاد کشاورزی کردستان ساختمان 6 ایستگاه احداث و نصب پمپ آب در پنج ایستگاه هم  انجام شده و تنها نصب پمپ در یک ایستگاه باقی مانده است.

مشکل پروژه های کشاورزی کردستان در زمینه برق تنها به این طرح محدود نمی شود بلکه سه پروژه آبرسانی دیگر  در دهکانان، قشلاق و کیله‌ک هم به دلیل تاخیر در برقرسانی هنوز به بهره‌برداری نرسیده است و امید می رود تا تجهیزات مربوط به آبرسانی اعم از بارانی و قطره ای به دلایل مختلف از جمله گذشت زمان و انجام عملیات کشاورزی دچار آسیب نشوند و هزینه بیشتری به دولت تحمیل نشود و در این مهم تسریع صورت گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/281748/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری کشتی فرنگی جام تختی بدون مدعیان

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

طرح اجرای فیبرنوری کشور امسال به اتمام می‌رسد

رونمایی از طرح مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

امیری: از مردم برای رای به صحنه‌های ماندگار بازی با ژاپن تشکر می‌کنم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

پشت صحنه تازه‌ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

نقشه زن خیانتکار برای قتل شوهر

فال انبیا فردا پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

1268 واحد تولیدی و صنعتی کردستان به شبکه سراسری گاز متصل شدند

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی بدون صاحب به مرکز کرمان صادر شد