عصر کرد

آخرين مطالب

پیگیری‌های دیوان محاسبات موجب وصول 592 میلیارد تومان در کردستان شد اقتصادي

پیگیری‌های دیوان محاسبات موجب وصول 592 میلیارد تومان در کردستان شد
  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش خبرنگار ایرنا مجتبی مقیاسی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از این میزان 79 میلیارد تومان ناشی از وصول بدهی‌های معوق مودیان مالیاتی بوده است.
وی افزود: همینطور بیش از 495 میلیارد تومان حقوق دولتی معوق معادن از سال‌های گذشته مانده بود که در این مدت وصول شد.
مقیاسی با اشاره به گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات که 6 ماه زودتر هم تهیه شده به بیان موارد آن در استان پرداخت و ادامه داد: منابع جاری سه شرکت دولتی گاز، شهرکهای صنعتی و آب منطقه‌ای که در استان مستقر است طبق قانون بودجه 351 میلیارد تومان بوده اما در عملکرد 401 میلیارد تومان است بنابراین بودجه اصلاحی داشته و منابع و مصارف را افزایش دادند.
وی اضافه کرد: منابع سرمایه‌ای این شرکت ها 718 میلیارد تومان پیش بینی شده بوده اما عملکرد آنها کاهش یافته و فقط 532 میلیارد تومان معادل 74 درصد را توانستند جذب کنند.
مدیرکل دیوان محاسبات کردستان یادآور شد: عدم تصویب و برنامه فعالیت‌های مشتمل بر اهداف کمی و کیفی نظیر ارتقای بهره‌وری ، مولدسازی دارایی ها، بهبود روشهای تامین مالی، افزایش سود، کاهش زیان انباشته، بهبود نسبت‌های مالی و کسری بودجه در این شرکتهای دولتی از جمله مواردی است که خلاف آنچه تعیین شده رخ داده است.
وی اظهار داشت: برخی از سه شرکت دولتی مستقر در استان زیانده بوده یا زیان انباشته دارند که باید اقداماتی که در قانون بودجه برای آنها تدوین شده به آن عمل می کردند تا نسبت به کاهش زیان انباشته و افزایش سوداوری اقدام کنند.
مقیاسی گفت: عدم تصویب بودجه در مجامع عمومی شرکتها در مهلت‌های تعیین شده قانونی یکی دیگر از مواردی است که موضوع مهمی محسوب می‌شود چرا که عدم اجرای آن موجب می‌شود اقدامات انجام شده شرکت‌ها مغفول بماند و قابل بررسی نباشد.
وی ادامه داد: عدم انجام حسابرسی عملیاتی در این شرکت‌ها برای مشخص شدن صرفه اقتصادی یا اثربخشی و کارایی طرحها یکی دیگر از موارد رعایت نشده مطابق قانون بودجه است.
مقیاسی افزود: در حوزه مالیاتی طبق قانون بودجه واحدهای تولیدی که محل استقرار آنها در استان است موظف به انتقال پرونده مالیاتی به همان استان هستند و باید نسبت به پرداخت مالیات در استان عمل کنند.
وی یادآور شد: دانشگاه‌ها و دستگاه‌هایی که به صورت هیات امنایی اداره می‌شوند باید حساب بانکی خود را از طریق بانک مرکزی یا نمایندگی این بانک یعنی بانک ملی در استان افتتاح کنند.
مقیاسی اضافه کرد: اداره کل امور مالیاتی موظف بوده مطالبات ایجاد شده تا پایان سال 99 را تعیین تکلیف کرده و حداقل 30 درصد از این مطالبات را وصول کند که انجام نشده است.
وی گفت: بند ز تبصره 8 برنامه بودجه برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و بهسازی بافت‌های فرسوده واقع در خارج حریم شهرها و روستاها و فراهم کردن حداقل امکانات عمومی در این مناطق مشخص شده و معادل سهم جمعیت ساکن در این مناطق از کل جمعیت استان از محل مالیات ارزش افزوده صرف طرح کاهش آسیب‌های اجتماعی و محرومیت زدایی این مناطق نمایند که شورای برنامه ریزی توسعه استان جلسه‌ای برای احصای این مناطق و مبادله موافقتنامه با دستگاه‌های اجرایی را انجام نداده است.
مقیاسی یادآور شد: بند ه‌ تبصره 9 حداکثر از یک درصد از اعتبارات دستگاه‌ها باید به امور پژوهشی و توسعه فناوری اختصاص داده شود اما سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بیش از این مقدار را اختصاص داده است.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش موظف بوده حق‌ تدریس را به صورت ماهانه پرداخت کند اما این امر هم در آموزش و پرورش استان انجام نشده و حق تدریس به صورت سه یا چهار ماه یک بار پرداخت شده است.
مدیرکل دیوان محاسبات استان کردستان گفت: 12 دستگاه بر خلاف بند ج تبصره 12 قانون بودجه بخشی از املاک و اموال را در سامانه وزارت دارایی ثبت نکرده‌اند.
وی اضافه کرد:‌ طبق بند ه تبصره 17 اعتباراتی برای هزینه‌های درمان ناباروری اختصاص یافته اما دانشگاه علوم پزشکی کردستان هیچگونه پرداختی در این بخش نداشته است.
مقیاسی ادامه داد: از محل قانون استفاده متوازن از امکانات کشور، توزیع عادلانه و رفع تبعیض مناطق کمتر توسعه یافته اعتباراتی در اختیار استان قرار گرفته است اما سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان میزان کمتری را به دستگاه‌های متولی اختصاص داده است که در دیوان محاسبات مورد بررسی قرار گرفته و در حال پیگیری است.
وی اظهار داشت: پارسال بیش از 15 هزار و 300 میلیارد تومان مجموع اعتبارات مصوب استان بود که از این میزان 14 هزار و 77 میلیارد تومان به استان تخصیص یافته است.
مقیاسی افزود: از این محل، میزان دریافتی دستگاه‌ها بیش از 14 هزار و 75 میلیارد تومان بوده است و از این میزان نیز 9 هزار و 900 میلیارد هزینه و مصرف شده است.
وی اضافه کرد: بیش از یک میلیارد و300 میلیون تومان مانده و مصرف نشده است که به خزانه برگشت داده شده است.
مدیرکل دیوان محاسبات کردستان گفت: یک هزار و 500 میلیارد تومان مانده انتقالی از سال 1400 به 1401 است که دستگاه‌ها موظف به هزینه آن تا شهریور هستند.
وی با اشاره به گزارش های آسیب شناسی دیوان محاسبات اظهار داشت: مقداری از تسهیلات اشتغالزایی در استان به کارمندان دولت داده شده و تخلف است.
مقیاسی افزود: 72 درصد تسهیلات اشتغالزایی هم به حوزه کشاورزی داده شده که نشان دهنده عدم رعایت سهم دیگر بخشها است.
وی با بیان اینکه عدم وجود صنایع بزرگ و مادر از جمله فولاد یک خلا در استان است ادامه داد: کوچک بودن واحدهای تولیدی و عدم تامین منابع از جمله سرمایه در گردش موجب تعطیلی بسیاری از آنها شده است.
مدیرکل دیوان محاسبات کردستان یادآور شد: عدم نصب و راه‌اندازی سیستم‌های پایش لحظه‌ای و مداوم آنلاین آلودگی در سدهای استان و عدم نظارت و پایش سدها موارد رعایت نشده توسط اداره محیط زیست کردستان است.
وی اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی شرکت سهامی آب منطقه‌ای و شرکت آب و فاضلاب استان کردستان هم برنامه مستمر و مدونی برای جلوگیری از کشت محصولات باغی که با پساب فاضلاب آبیاری می‌شوند، ندارند.
مقیاسی ادامه داد: منابع آلاینده اصلی دریاچه‌های سدهای‌ آب شرب و آب‌های سطحی استان ناشی از ورود مستقیم فاضلاب روستایی در حوزه آبریز این سدها و استفاده بی رویه از سموم و کودهای شیمیایی در بخش کشاورزی است که باید سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای آن را رصد و پایش کنند.
وی با اشاره به استفاده از فناوری در دیوان و راه‌اندازی سیستم نظارت الکترونیک گفت: تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف شدند گزاراشات را از طریق این سیستم ارائه دهند اما هنوز برخی از دستگاه‌های استان در این سیستم ثبت‌ نام نکرده‌اند.
مدیرکل دیوان محاسبات کردستان اظهار داشت: این دیوان آمادگی دارد از طریق تلفن 198گزارشات مردمی با موضوعات عمومی از تخلفات، انحرافات و نارسایی‌های دستگاه‌ها را دریافت کند.
برچسب‌ها کردستان سنندج دیوان محاسبات کشور

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/281273/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

حواشی جذاب برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی

ستاره جنجالی: سرنوشتم بود که اخراج نشوم!

نامزدهای کسب عنوان بهترین گل هفته لیگ اروپا

معرفی برترین‌های مسابقات آزاد اسکیت سرعت مردان

ستاره سیتی: به احترام رئال کلاه از سر برمی‌دارم

زنگ خطر مدیریتی برای فولاد در صورت شکست مقابل مس

خبر‌های «پشت صحنه»، جمعه 31 فروردین

کشف بیش از 57 هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

فریاد مهاجم سابق لیورپول بر سر داور

پرده‌برداری از تراکتور بدون خمس در قائمشهر

دروسی: لورکوزن شکست‌ناپذیر نیست

پرسپولیس کار سختی نسبت به استقلال دارد

کارشناس فوتبال: تجربه استقلال تعیین کننده است

علی چینی: نباید به استقلال ایراد گرفت

بازیکن سابق فوتسال: ایران منطقی بازی کرد

ایتالیا برای فصل آینده لیگ قهرمانان 5 سهمیه‌ای شد

ابراز نگرانی انگلیس نسبت به امنیت افتتاحیه المپیک پاریس

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

آذرپیرا مقتدرانه از سد آزادکار ژاپنی گذشت

هشدار کاپلو به یوونتوس با تمجید از طارمی

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

درگیری هواداران با ستاره‌های میلان

دستاورد جدید ژرمن‌ها در اروپا پس از 29 سال

استقلال در اندیشه پایین کشیدن پرسپولیس

دانشگر با کتف در رفته تمرین می‌کند!

پاس گل‌ هفته به نام جانشین گلسازترین بازیکن گل‌گهر!

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

برد راحت امامی مقابل حریف کره‌ای و صعود به نیمه‌نهایی

بهترین موقعیت‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

داستانک/ شنوایی کم

آقامیرزایی در کایاک 200 متر برنز گرفت

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت

محمدنژاد جوان در نخستین مبارزه پیروز شد

کابوس آلومینیوم دوباره برای عالیشاه و پرسپولیس

آغاز کوچ عشایر و ممنوعیت ورود دام به مناطق ییلاقی

مرز رسمی پرویزخان مهمترین مرز استان کرمانشاه با عراق

پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است

شگرد گلزنی به نساجی در دست ستاره تراکتور

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند