عصر کرد

آخرين مطالب

تئاتر کودک؛ فرصتی برای رشد خلاقیت‌های کودکانه مقالات

تئاتر کودک؛ فرصتی برای رشد خلاقیت‌های کودکانه
  بزرگنمايي:

عصر کرد - تئاتر کودک عرصه‌ای برای بروز و رشد استعدادها و خلاقیت‌های کودکان و فرصتی برای نقش‌آفرینی و کسب آمادگی به منظور ورود به اجتماع است. همچنین عرصه‌ای قدرتمند و مؤثر برای رشد اجتماعی و آشنایی هر چه‌ بهتر کودک با دنیای بزرگسالی است.
به گزارش خبرنگار ایمنا، اهمیت نمایش و تئاتر کودک حقیقتی انکارناپذیر است که بسیاری از بزرگان عرصه هنر و ادبیات، حتی صاحب‌نظران مسائل تربیتی و روانشناسی کودک و نوجوان به آن واقف بوده و همواره مقوله تئاتر کودک را به‌عنوان عرصه‌ای برای بروز و رشد استعدادها و خلاقیت‌های کودکان، مورد توجه قرار داده‌اند؛ به‌طوری‌که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، هرگونه سرمایه‌گذاری مادی، معنوی و برنامه‌ریزی عمیق و درازمدت برای رشد و اعتلای جامعه باید با کودکان آغاز شود، کودکانی که وارث و حافظ تمدن و جامعه آینده هستند.
بنابراین هر قدر کودکان به لحاظ رشد ذهنی و ادراک معنوی غنی و پربار شوند در حقیقت، تمدن بشری پربار می‌شود.
تئاتر ابزار و هنری قدرتمند و مؤثر برای رشد اجتماعی و آشنایی و ورود هر چه‌بهتر و مفیدتر کودک به دنیای بزرگسالی است.
به‌طور کلی تئاتر کودکان باید ویژگی‌هایی از جمله شادی و سرگرمی، مشارکت خلاقانه، فرصت برای آموختن و ایجاد زمینه رشد روانی و سلامت روحی کودک و نوجوان را با خود همراه داشته باشد.
تئاتری که باید کودک را بشناسد و درک کند تا بتواند با او، درونیات و روحیاتش همراه شود و همزادپنداری کند.
حالا حدود نیم‌قرن از شکل‌گیری تئاتر کودک و نوجوان در ایران می‌گذرد، اما این جریان نمایشی جزء در مقاطعی کوتاه، هرگز مورد توجه متصدیان و مسئولان امر قرار نگرفته است.
آنچه می‌خوانید مشروح گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با امیر شیخ‌جبلی، کارگردان نمایش چلمن‌خان و فعال عرصه کودک است.
نمایش موزیکالی از گروه تئاتر نگار سبز زنده رود و از تولیدات مرکز مهارت آموزی و آموزشگاه هنرهای نمایشی سایه که از یکم تا بیستم تیرماه در سالن اصلی مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان اصفهان روی صحنه بود.
موضوع نمایش چه بود؟
داستان پسری شلخته و چلمن به نام «بیژن» که از فرط غرق شدن در فضای مجازی روز به روز وضع زندگی‌اش بی نظم‌تر می‌شود، حالا قرار است با کمک و حمایت نوه‌های ریز و درشت پدربزرگ نقشه سر و سامان گرفتن او در این نمایش اجرا شود.
«چلمن خان» در چه سبکی تولید شده است؟
در تولید این اثر تلاش شده با بهره‌گیری از ویژگی‌های نمایش ایرانی و قابلیت‌های آن به لحاظ تکنیکی، توجه ویژه‌ای شود.
از سوی دیگر می‌توان گفت نمایش کمدی در اصفهان با برخورداری از پیشینه غنی، از سوی مخاطب همواره مورد توجه و استقبال بوده تا جایی که این شیوه نمایشی توانسته هم تأثیر بسزایی بر هنر نمایش در ایران گذاشته و هم از سایر شیوه‌های نمایشی تأثیر پذیرفته است.
عناصر شکل دهنده تئاتر کمدی در اصفهان به مرور زمان با اقتباس و بهره‌گیری از برخی شیوه‌های نمایشی ایرانی راه تکاملی خود را پیموده و با به‌کارگیری از عناصر موجود در فرهنگ اصفهان، به یک مکتب نمایشی مستقل و بومی بدل گشته است. اما در این میان هستند آثاری که تنها نام این مکتب را یدک کشیده و بیشتر به سمت هجو گرایش پیدا کرده‌اند.
فرم طراحی صحنه و دکور نمایش «چلمن خان» چه شکلی است؟
طراحی صحنه این اثر نمایشی با الهام گرفتن از معماری ایرانی و استلیزه کردن چنین فرم و فضایی متناسب با حال و هوای نمایش طراحی و اجرا شد. با توجه ویژه به مخاطب کودک و داستان نمایش که در یک فضای واحد که اتاق نشیمن یک خانه سنتی است.
فانتزی های مورد نظر در این نمایش را با ایجاد فضاسازی‌های خلاق و جذاب در صحنه‌های مختلف مورد توجه قرار دهیم. طراحی صحنه عینیت بخشیدن به آن چیزی که یک نمایش می‌خواهد داستان خود را در آن فضای بصری به مخاطب ارائه کند و به عنوان یک عنصر اساسی از عناصر نمایشی، بسیار باید مورد توجه قرار گیرد.
چه شد که برای ساخت این اثر داستانی اقدام کردید؟
مدتی بود که تولید تئاتری با تکیه بر ساختار نمایش ایرانی در فضایی موزیکال و شاد برای مخاطب کودک و نوجوان را در برنامه داشتیم، ابتدا به سراغ داستان‌هایی در ادبیات مانند رفتیم ولی به مرور در جلسات کارگاهی فضای کار به لحاظ داستان، محتوا، شکل و فرم اثر فعلی رفت.
امتیازهای مثبت و منفی تئاتر کودک با سایر سبک‌ها از نظر شما چیست؟
این نوع تئاتر از نگاه تأثیرگذاری بر مخاطب می‌تواند در کنار سرگرم بودن، بهترین و قوی‌ترین معلم اخلاق و مؤثرترین محرک و انگیزه به سوی بهزیستن را فراهم کند.
تئاتر کودک، تمام ویژگی‌های یک درام مثل گره افکنی، تحول شخصیت و گره‌گشایی را دارد و این ویژگی‌ها همواره برای بچه‌ها جذاب است. البته طبیعی است که این نوع تئاتر همواره تفاوت‌های اساسی با تئاتر بزرگسالان داشته باشد.
موجز، جذاب و پرورشی بودن، در کنار رعایت دیگر استانداردهای کیفی باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین عرصه‌ای برای بروز و رشد استعدادها و خلاقیت‌های کودکان و فرصتی برای نقش‌آفرینی و کسب آمادگی به منظور ورود به اجتماع است.
در کنار امتیازات مثبت، می‌توان به محدودیت‌هایی نیز اشاره داشت که بیشتر بازیگر را در این مدل نشانه می‌رود و مانند راه رفتن روی لبه تیغ می‌ماند.
ساخت نمایش "چلمن خان" از طراحی و ایده پردازی تا اجرای عمومی چقدر زمان برد؟
در تولید تئاتر چلمن خان، بیشترین انرژی را در مرحله کارگاهی و آماده‌سازی کودکان و نوجوانان آموزش دیده تئاتر که تجربه اول بازیگری در کنار هنرمندان حرفه‌ای را داشته‌اند برای به صحنه بردن با کیفیت این اثر نمایشی صرف شد که خوشبختانه با آموزش حرفه‌ای انجام شده، نتیجه و خروجی با کیفیت پیش بینی شد تحقق یافت.
برای استفاده از ظرفیت‌ها و ویژگی‌های حضور کودک در یک اثر که در زمره آثار کودک برای کودک تئاتر جای می‌گیرد، سعی شد در کنار توجه به پارامترهای نمایش ایرانی در شیوه روایت و انتقال مفاهیم، به مخاطب کودک و نوجوان امروزی نیز توجه شود. استقبال و برقراری ارتباط بسیار خوب از سوی تماشاگران در طول اجراها شاید گواهی بر این نکته باشد که می‌توان با توجه کافی به کیفیت اثر حتی کودک و نوجوان امروزی را نیز با نمایش سنتی آشتی و پیوندی دوباره داد.
چرا تئاتر کودک را برای فعالیت هنری انتخاب کرده‌اید؟
سابقه اولین حضورم به‌عنوان کارگردان به سال 1378 و کارگردانی اثر نمایشی با عنوان «خورشید شب» باز می‌گردد. آن سال این نمایش در همایش فصلی تئاتر شرکت داده شد. پس از آن چند سال به سمت پانتومیم روی آوردم که ماحصل آن حضور در دو فستیوال پانتومیم در تهران طی سال‌های 79 و 80 و پس از آن تجربه‌هایی در حوزه تئاتر معلولان و توانخواهان داشتم که نتیجه آن هم تولید آثار ارزشمندی بود که در جشنواره‌های منطقه‌ای و سراسری و بین‌المللی بود، انجام فعالیت‌های پژوهشی در حوزه سایکو درام، تئاتر درمانی و پذیرش این مقالات در کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی بوده و هست.
اما در دهه‌ای که گذشت بیشترین گرایش من به واسطه تأسیس آموزشگاه و مرکز مهارت آموزی قاعدتاً برنامه‌ریزی برای تولید آثار نمایشی به‌منظور کسب تجربه هنرجویان در فرایند پرورش بازیگر حرفه‌ای برای تئاتر بوده و هست.
در طول این سال‌ها نیز برای تولید آثار با کیفیت برای کودکان و نوجوانان تلاش کردم، چرا که معتقدم کودکان حق دارند تئاتر ویژه خود را داشته باشند.
برای رسیدن به تئاتر کودک ایده‌آل چه باید کرد؟
شناخت دنیای سراسر هیجان و تخیل کودکان در ضمن توجه به رعایت پارامترهای اساسی و ساختاری تئاتر کودک به لحاظ کیفی و دارا بودن دانش تخصصی تئاتر و عناصر نمایشی و کارکردهای کاربردی و معنایی آن بسیار تعیین کننده است.
از طرف مجموعه‌ها و نهادهای فرهنگی حمایت شده‌اید؟
با وجود پیگیری های زیاد، یکی از مجموعه‌های هنری مرتبط با هنرهای نمایشی حمایتی از ما نکرد. اما جا دارد از همراهی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی تشکر کنم.
عوامل نمایش چلمن خان:
بازیگران: احمد خوانساری، امیرحسین حسن‌پور، پریناز سیم‌بان، میترا آقایی، ملینا اسماعیل زاده، مسیح اورشی، شادمهر جباری، نیایش حافظ، شکیبا دهقان، باران ذهبی، رادمان عسگریان، آنیتا عطایی، کسری علی‌رضایی، معینا غلامی جانیاز، فخار، آرشام قاسمی، بهار قربانی، دانوش کریمی، آوا گلنواز، یوسف گنجعلی، ریحانه مقدادی، رادمان نعمان و بهراد یزدی
دستیار کارگردان: پریناز سیم‌بان، آهنگساز: پویا فرهنگ پژوه، طراح صحنه: الهه جابرزاده انصاری، صداپیشگان: محمد قبادی نژاد، الما حمیدی، امیر شیخ جبلی، سارا بابایی
طراح گریم: مینا سلمانی، طراح لباس: امیر شیخ‌جبلی، مدیرصحنه: یاسمین شیرانی، طراح نور: علی فواد قوه‌عود، منشی صحنه ویانا افقهی، دستیاران صحنه: آنیتا نصوحی، ساینا عقیلی، صوت و افکت: بهار قاسمی، ساخت تیزر: میترا آقایی و نسیم موسوی، عکس: نسیم موسوی، ساخت دکور: محمودشیخ جبلی، هماهنگی: مسلم آبنوسی، محمدحسین گودرزی، عماد شفیعا، روابط عمومی علی حاج‌محمدی

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/280415/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روزی به نام سنه / از قدمت شهر سنندج چه می‌دانید؟

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

درویش مدیرعامل پرسپولیس پس از خصوصی‌سازی

ممنون به خاطر همه چیز؛ خداحافظ برای همیشه!

درخشان: پرسپولیس شرایط خوبی برای پیروزی برابر آلومینیوم دارد

آشوبی: پرسپولیس در این بازی فرصت اشتباه ندارد

طلسم 2765 روزه پرسپولیس علیه صعود آلومینیوم!

صحبت‌های جالب مجید جلالی درباره برنامه 12 ساله

همنام مدیر جدید پرسپولیس روی نیمکت و سکو!

شناسایی ساختمان‌های ناایمن کرمانشاه در مرحله مدارس و ساختمان‌های آموزشی

دستورکار قرار گرفتن برگزاری پنج برنامه در حوزه گردشگری خوراک

بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی به مناسبت روز سنندج

نگاه قرارگاهی در حوزه فرهنگ استان کرمانشاه

برنامه‌ریزی برای گازرسانی به 50 روستای کرمانشاه

توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

کار سخت عقاب‌ها در فینال سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا

انریکه: تا امباپه حرف نزند چیزی نمی‌گویم!

علیرضا فغانی یکی مثل کولینا برای آسیایی‌ها

پرسپولیس به جد‌ی‌ترین طلبکارش رسید!

دانشگر بدون کتف‌بند در تمرینات

داوید رایا آرسنال را نجات می‌دهد

فرصت ویژه برای گرفتن دو انتقام «اوسمار» از گربه سیاه پرسپولیس

پیکان به دنبال اولین پیروزی برابر مس

پنج عامل سقوط الهلال در لیگ قهرمانان آسیا

برخورد صمیمانه شمسایی با خبرنگار ژاپنی

تیم ملی یک مربی جدید می‌خواهد

دومین طلا برای ملی پوش ووشو ایران

برگزاری کشتی فرنگی جام تختی بدون مدعیان

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

طرح اجرای فیبرنوری کشور امسال به اتمام می‌رسد

رونمایی از طرح مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58