عصر کرد

آخرين مطالب

روی لینک‌های ناشناس و مشکوک کلیک نکنید علمي

روی لینک‌های ناشناس و مشکوک کلیک نکنید
  بزرگنمايي:

عصرکرد- دکتر محمد فتحی در رابطه با افزایش جرائم سایبری و نحوه افزایش آگاهی عموم مردم به ویژه جامعه دانشگاهی و دانشجویان دانشگاه کردستان، اظهار کرد: به هر اندازه که دولت‌ها و سازمان‌ها سرویس‌دهی خود را از طریق فضای مجازی گسترش می‌دهند، کاربران نیز مجبور به استفاده از این سرویس‌ها جهت رفع نیازهای خود می‌شوند و مقوله امنیت نیز به همان اندازه اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

مدیر مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه کردستان تصریح کرد: یک کاربر عادی فضای مجازی باید یک سری آیتم‌ها را رعایت کند تا با انجام این موارد آسیب‌پذیری خود را کاهش داده و درصد حفاظت از اطلاعات خود را به بالاترین سطح برساند.
فتحی افزود: یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای حفاظت از اطلاعات تهیه یک نسخه پشتیبان از مدارک و فایل‌ها بوده زیرا برخی از ویروس‌ها با نام «باج‌افزارها» حوزه عملکردشان کدگذاری روی فایل‌ها و مستندات است و اگر فایلمان دچار این نوع ویروس شود احتمال اینکه آن را از حالت رمز خارج کنیم بسیار پایین است و در صورت داشتن نسخه پشتیبان از فایل‌هایمان این مشکل رفع خواهد شد.

دکتر فتحی با اشاره به دریافت لینک‌ها و فایل‌های مشکوک، عنوان کرد: چون دانشگاهیان از ایمیل بسیار استفاده می‌کنند ممکن‌ است ایمیل‌ها و پیام‌های مشکوک نیز دریافت کنند، توصیه ما این است که روی این لینک‌های ناشناس و مشکوک کلیک نکنند تا بدافزار و باج‌افزار روی سیستمشان نصب نشود. 
دکتر فتحی گفت: معمولا سیستم‌عامل‌ها و برنامه‌های قدیمی از سوی شرکت سازنده مورد پشتیبانی قرار نمی‌گیرند که این موضوع عامل تهدید بوده و ضروری است تا از سیستم‌عامل‌های به روز و همچنین آنتی‌ویروس‌های آپدیت شده استفاده کرد زیرا آنتی‌ویروس آپدیت نشده خود عامل تهدید و آسیب‌پذیری است.

وی در پاسخ به چگونگی وضعیت دانشگاه در خصوص پهنای باند، سهمیه روزانه کاربران و مصرف اینترنت خاطرنشان کرد: در 2 سال گذشته یکی از اولویت‌های دانشگاه فراهم‌سازی سرویس آموزش مجازی برای دانشجویان بود و به دلیل اینکه سرورها در داخل دانشگاه قرار داشتند ظرفیت‌سازی مناسبی جهت پاسخگویی به نیاز این سرویس‌ها برای ایجاد پهنای باند در داخل دانشگاه انجام شد و همچنین میزان مصرف پهنای باند در پیک آموزش مجازی،  تا 750 مگابیت بر ثانیه افزایش پیدا می‌کرد و این موجب شده تا ما یکی از مصرف کننده‌های بزرگ اینترنت در استان باشیم. 

مدیر مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه کردستان تصریح کرد: به جهت فراهم‌سازی اینترنت پایدار, کاربران دانشگاه به چند دسته تقسیم‌بندی شده‌اند مانند اعضای هیأت علمی، کارمندان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی که یک محدودیت روی نرخ پهنای باند اعمال شد و تا کنون نیز مشکلی در پهنای باند نداشتیم.

دکتر فتحی در ادامه با اشاره به سرویس‌های جدید راه‌اندازی شده در دانشگاه افزود: پورتال دانشگاه و سرویس ایمیل دانشگاه یک سرویس قدیمی از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بود و امکان ارتقا هم وجود نداشت از این رو نیاز بود سرویس دیگری را جایگزین کنیم و به همین دلیل تعویض پورتال دانشگاه در مدت زمان مناسبی انجام شد.
وی خاطر نشان کرد: در انتخاب بستر این دو سرویس سعی شد آخرین نیازمندی‌های دانشگاه مد نظر قرار گیرد و از تکنولوژی مناسبی برای توسعه آن استفاده شود برای پورتال دانشگاه از CMS یا «سیستم مدیریت محتوای لایفری» استفاده شد و برای ایمیل دانشگاه هم از سرویس ایمیل مایکروسافت «Exchange» استفاده شد که هردوی این بسترها در دانشگاه‌های معتبر دنیا مورد پشتیبانی قرار ‌می‌گیرد.
دکتر فتحی افزود: یکی از نیازمندی‌های اصلی دانشگاه که کمبود آن احساس می‌شد تهیه بانک اطلاعاتی منسجم کاربران بود و یکی از اقدامات مهم تهیه این بانک تحت عنوان سامانه مدیریت کاربری بود که توسط کارشناسان دانشگاه و با مشارکت خود کاربران صورت گرفت که با استفاده از آن اینترنت بی‌سیم و سیمی دانشگاه و همچنین سامانه ایمیل و ژیرو نیز از این سامانه استفاده می‌کنند.

طراحی و پیاده‌سازی سامانه مدیریت حساب کاربری دانشگاه کردستان نیز در همین راستا بود. در سامانه مدیریت حساب کاربری، حساب‌ها به صورت آنلاین یا برخط ایجاد و مدیریت می‌شوند و تغییر گذرواژه نیز از طریق این سامانه امکان‌پذیر است. علاوه بر این، در صورت فراموشی رمز عبور امکان بازیابی گذرواژه برای کاربران مهیاست. با وجود این سامانه عملا نیازی به مراجعه حضوری دانشجویان برای ایجاد حساب کاربری نیست.

در حال حاضر چندین سامانه از این بانک اطلاعاتی استفاده می‌کنند و در آینده نیز برای راه‌اندازی سرویس‌های جدید دانشگاه کردستان از این سامانه بهره می‌گیریم.

راه‌اندازی زیر ساخت پشتیبان‌گیری مرکزی دانشگاه

وی گفت: یکی دیگر از نیازمندی‌های مهم دانشگاه کردستان راه‌اندازی «زیرساخت پشتیبان‌گیری مرکزی دانشگاه» بود زیرا یکی از مهمترین سرمایه‌های هر دانشگاهی منابع دیجیتالی آن است و اطلاعات سامانه‌های آموزشی، پژوهشی، اداری و مالی سرمایه دانشگاه بوده و نیازمند حراست از آنها هستیم و خوشبختانه اخیرا بستر پشتیبان‌گیری مرکزی دانشگاه خریداری، نصب و راه اندازی شده که در حال حراست از اطلاعات مهم دانشگاه است. 

مدیر مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه کردستان با اشاره به ایجاد چتر wifi دانشگاه کردستان، تصریح کرد: یکی از پروژهایی که در مرکز اطلاعات دانشگاه با جدیت دنبال شد، پروژه پیاده‌سازی چتر وای‌فای بود که از آخرین نسخه پروتکل‌های تکنولوژی وای‌فای استفاده شده و ضمن فراهم‌سازی امنیت کاربر نیاز به اتصال و ورود متعدد نداشته باشد و در حال حاضر این چتر در دانشکده‌ها، بخش اداری و خوابگاه‌ها فعال بوده و در آینده نیز در پارک‌ها و سایر قسمت‌های دانشگاه فعال خواهد شد.

دکتر فتحی در پاسخ به این سوال که آیا بحث SSO یا واحد کردن یوزر و پسورد کاربران در حال پیگیری است یا خیر، افزود:  مقدمات این کار در دانشگاه انجام شده اما ارائه سرویس نهایی SSO مشروط به تهیه بستر نرم‌افزاری از شرکت‌های ارائه‌دهنده این خدمت است و تا کنون هم در بقیه دانشگاه‌ها به صورت موفقیت‌آمیز انجام نشده و در مرکز  فناوری اطلاعات دانشگاه کردستان تصمیم این بود که از تجربه سایر دانشگاه‌ها در این زمینه استفاده شود و سپس برای انجام این پروژه اقدام کنیم.

دکتر فتحی در پایان با اشاره به اینکه کارهای خوبی در حوزه زیرساخت و سرویس در چند سال اخیر انجام شده افزود: از تلاش‌های کارشناسان فناوری اطلاعات دانشگاه کردستان نهایت تقدیر و تشکر را دارم.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/280265/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی

افزایش 16 درصدی متوفیان ناشی از تصادفات درون شهری

پیش بینی صعود 40هزار نفری به ارتفاعات بازی دراز

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

اجرای رسمی طرح باک پُر از روز شنبه در مرز رسمی پرویزخان

همایش روز «آزادسازی سنندج» برگزار می‌شود

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

غیبت مشکوک یک پرسپولیسی مقابل آلومینیوم

آلومینیوم - پرسپولیس؛ زمانی برای انتقام

ستاره ایرانی نیمه نهایی آسیا؛ علیرضا فغانی

برایتون 0 - 4 سیتی؛ تلافی رئال را سر دی‌زربی خالی کردند

چهارمین شلیک جلال به قلب دروازه پیکان

شکایت از پورتو به خاطر مهدی طارمی

فقط سیتی؛ قرار نیست تیم دیگری قهرمان شود

ترکیب احتمالی پرسپولیس در جام حذفی

گواردیولا: شاید ما هم مثل لیورپول شویم

اسلات: مگر دیوانه‌ام پیشنهاد لیورپول را رد کنم

نقش ماموستا ملااحمد فخری در مبارزه با گروهک‌های معاند کم نظیر بود