عصر کرد

آخرين مطالب

استفاده از انرژی خورشیدی و بادی با صنعت برق کشور متناسب‌تر است اقتصادي

استفاده از انرژی خورشیدی و بادی با صنعت برق کشور متناسب‌تر است
  بزرگنمايي:

عصرکرد- دکتر نوید رضایی  در رابطه با راهکارهای بهینه‌سازی مصرف انرژی به منظور جلوگیری از کمبود و قطعی برق در تابستان، اظهار کرد: کمبود انرژی به معنای عدم توانایی شبکه در برآورده کردن تقاضای انرژی الکتریکی بوده و در افق زمانی کوتاه‌مدت کاهش قطعی ناشی از کمبود انرژی، به کاهش مصرف برق توسط مشترکین بستگی دارد. 
به گفته استاد دانشگاه کردستان، این موضوع در ساعات اوج مصرف نمود بیشتری پیدا می‌کند زیرا در این ساعات برقراری تعادل بین تولید و مصرف انرژی الکتریکی به استفاده از ذخیره غیرگردان و قدرت مانور نیروگاه‌ها بستگی دارد. 
وی افزود: در سمت تقاضا، هدف اصلی بهینه‌سازی مصرف در چنین ساعاتی کاهش قله منحنی بار در ساعات اوج مصرف است و در افق زمانی کوتاه‌مدت برای مدیریت مصرف برق دو دسته راهکار وجود دارد.
رضایی با اشاره به 2 راهکار کوتاه‌مدت مدیریت مصرف برق، تصریح کرد: این دو راهکار شامل روش‌های مستقیم و غیرمستقیم‌ است که در روش‌های مستقیم مدیریت مصرف، ارتباط بین متولی صنعت برق با برخی از تجهیزات مصرف کننده برقرار می‌شود.
وی ادامه داد: برای مدیریت مستقیم تاکنون سه راهکار به صورت موفقیت‌آمیز به کار گرفته شده‌اند که نخستین راهکار کنترل مستقیم بار است که در آن کنترل برخی تجهیزات مصرف‌کننده به طور مستقیم در اختیار متولی صنعت برق قرار می‌گیرد. 
دکتر رضایی عنوان کرد: به عبارت دیگر روشن یا خاموش شدن برخی تجهیزات با مصرف غیرقابل انتقال و شرایط کارکرد آنها، در ساعات اوج مصرف تابع شرایط شبکه به لحاظ قابلیت اطمینان و تضمین برقراری تعادل تولید و مصرف خواهد بود (مانند دستگاه‌های تهویه مطبوع به ویژه در ادارات) و دومین راهکار استفاده از دستگاه‌های کنترل بار هر مشترک است که در آن بارهای قابل انتقال برنامه‌ریزی و کنترل می‌شوند. 
به گفته این عضو هیأت علمی دانشگاه کردستان، دستگاه‌های کنترل بار هر مشترک از جمله بارهای خط تولید کارخانجات، ماشین‌های لباسشویی، ظرفشویی، خشک‌کن‌ها در منازل، رستوران‌ها، هتل‌ها و ... هستند. 
وی همچنین تصریح کرد: سومین راهکار استفاده از سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی حرارتی است؛ به طور مثال تولید یخ در ساعت‌های کم‌باری توسط چیلرها و استفاده از آنها در ساعات اوج در سیستم‌های سرمایشی و همچنین در روش‌های غیرمستقیم مدیریت مصرف، از مکانیزم‌های تعرفه‌گذاری استفاده می‌شود و ایجاد انگیزه در مشترکین جهت پاسخ به تعرفه‌ها مد نظر قرار می‌گیرد. 
وی گفت: روش‌های تعرفه‌گذاری بسیار متنوع هستند اما همه آنها در تعرفه بالاتر در ساعات پرباری و تعرفه کمتر در ساعات کم‌باری مشترک هستند و در این راستا دو طرح عمده وجود دارد: ترغیب مشترکین به انصراف از بکارگیری برخی وسایل مصرف‌کننده در ساعات اوج مصرف یا انتقال مصرف از ساعات اوج مصرف به دوره‌های زمانی غیر اوج از دیگر راه‌ حل‌های این موضوع است. 
دکتر رضای بیان داشت: از طرف دیگر در افق زمانی بلندمدت به منظور جلوگیری از کمبود انرژی و قطعی ناشی از آن هدف اصلی اصلاح بازدهی در بخش‌های تولید، انتقال، توزیع و مصرف انرژی الکتریکی است.

وی در ادامه نیز افزود: طبق گزارش منتشر شده توسط KEPCO اجرای یک پروژه بزرگ در زمینه بهینه‌سازی مصرف برق که تمام راهکارهای مذکور را شامل شده است، در کوتاه مدت ضریب بار را به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود بخشیده است و در بلند مدت ضرورت ساخت سه نیروگاه جدید به ظرفیت یک گیگاوات در مواجهه با رشد تقاضای انرژی را منتفی ساخته است.
وی در پاسخ به این سوال که برای جبران کمبود برق و حل مشکلات این صنعت استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر چقدر مؤثر است، اظهار کرد: یکی از دلایل عمده قطعی برق، عدم توانایی برآورده کردن تقاضای انرژی الکتریکی در دوره‌های زمانی است که در آنها موازنه انرژی با توجه به مصرف زیاد برق مستلزم در مدار قرار دادن نیروگاه‌های با قدرت مانور زیاد (مانند نیروگاه‌های گازی) است این نیروگاه‌ها هزینه احداث پایین و هزینه بهره‌برداری بسیار زیادی دارند و فقط در ساعت‌های اوج مصرف به کار گرفته می‌شوند. 
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات صنعت برق هزینه‌های بالای بهره‌برداری از چنین نیروگاه‌هایی تأمین انرژی الکتریکی مورد تقاضا در ساعت‌های اوج مصرف است، افزود: استفاده از انرژی های پاک و تجدیدپذیر ضمن کاهش نیاز به احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌های با قدرت مانور زیاد، قابلیت اطمینان بهتری را برای تأمین انرژی مورد تقاضا فراهم می‌کند و علاوه بر این استفاده از انرژی‌های پاک به عنوان تنها راهکار کاهش تهی‌سازی منابع انرژی فسیلی و کاهش آلایندگی ناشی از نیروگاه‌های با سوخت فسیلی شناخته شده است.

استاد دانشگاه کردستان در پاسخ به سوالی مبنی بر تأثیرات استخراج بیت‌کوین در مصرف برق کشور، اظهار کرد: به طور کلی پاسخ به این پرسش بسته به استراتژی اتخاذ شده در مدیریت کلان بخش انرژی یک کشور متفاوت است، به عنوان مثال وقتی استراتژی مدیریت کلان در بخش انرژی بر مبنای نگه‌داشت انرژی باشد، هر فعالیتی که افزایش تقاضای انرژی را به صورت نامتناسب با ظرفیت‌های موجود در صنعت برق در پی داشته باشد، نامطلوب خواهد بود. 
وی در ادامه افزود: بالعکس اگر استراتژی اصلی بهره‌وری اقتصادی در صنعت برق باشد، فعالیت‌هایی که منحنی بار شبکه را در طول 24 ساعت به یک میزان به سمت بالا سوق دهند، مؤثر خواهند بود، پس معیار تشخیص مطلوبیت، استراتژی مدیریت کلان در بخش انرژی است و علاوه بر این، افزایش تقاضای انرژی از طریق ایجاد هر نوع فعالیت صنعتی که در ارتقاء کیفی و کمّی تولیدات داخلی نقش داشته باشد، ایجاد ارزش افزوده را هم به دنبال خواهد داشت.
دکتر رضایی در پایان عنوان کرد: طبق گزارش‌های منتشر شده توسط سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق در زمینه پتانسیل استفاده از انرژی بادی و خورشیدی در ایران، و همچنین تجربه احداث و بهره‌برداری از این نیروگاه‌ها در سطح کشور، می‌توان به ترتیب انرژی خورشیدی و انرژی بادی را با صنعت برق کشور متناسب‌تر دانست و ضمن اینکه جذب سرمایه‌های بخش خصوصی برای نیروگاه‌های خورشیدی آسانتر بوده است و زیرساخت‌های بهتری از نظر قراردادهای خرید تضمینی، دسترسی به تکنولوژی و ... در این زمینه وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: بالعکس اگر استراتژی اصلی بهره‌وری اقتصادی در صنعت برق باشد، فعالیت‌هایی که منحنی بار شبکه را در طول 24 ساعت به یک میزان به سمت بالا سوق دهند، مؤثر خواهند بود، پس معیار تشخیص مطلوبیت، استراتژی مدیریت کلان در بخش انرژی است و علاوه بر این، افزایش تقاضای انرژی از طریق ایجاد هر نوع فعالیت صنعتی که در ارتقاء کیفی و کمّی تولیدات داخلی نقش داشته باشد، ایجاد ارزش افزوده را هم به دنبال خواهد داشت.

دکتر رضایی در پایان یادآور شد: طبق گزارش‌های منتشر شده توسط سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق در زمینه پتانسیل استفاده از انرژی بادی و خورشیدی در ایران، و همچنین تجربه احداث و بهره‌برداری از این نیروگاه‌ها در سطح کشور، می‌توان به ترتیب انرژی خورشیدی و انرژی بادی را با صنعت برق کشور متناسب‌تر دانست و ضمن اینکه جذب سرمایه‌های بخش خصوصی برای نیروگاه‌های خورشیدی آسانتر بوده است و زیرساخت‌های بهتری از نظر قراردادهای خرید تضمینی، دسترسی به تکنولوژی و ... در این زمینه وجود دارد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/279778/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف 6 دستگاه ماینر غیرمجاز در کرمانشاه

برگزاری آزمون‌های تمام الکترونیک در آموزش و پرورش تا سال 1407

ضرورت تشکیل هنرستان‌های جوار صنعت در کردستان

امروز بازدید از بنا‌های تاریخی کردستان رایگان است

لحظات شلیک ضدهوایی در پادگان کرمانشاه

باخت بسکتبالیست های کردستانی در اولین دیدار لیگ دسته اول مردان

فرهنگ، زبان و آداب و رسوم هورامان آوازه جهانی دارد

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

مانور پدافندی پادگان ابوذر علت صدا‌های شدید در سرپل ذهاب بود

نقش مهم کانون پرورش فکری در مناسبت‌های فرهنگی

شناسایی بیش از 170 تبعه غیر مجاز در کرمانشاه

بازی مقابل سپاهان باید مساوی می‌شد / باشگاه ذوب‌آهن باید قرارداد محمد ربیعی را تمدید کند

استانداری کرمانشاه : علت شلیک ضدهوایی در پادگان ابوذر سرپل ذهاب رزمایش بوده

ببینید | علت شلیک ضدهوایی در پادگان ابوذر سرپل ذهاب رزمایش بوده

بارش پراکنده باران در مناطق شرقی و شمالی کرمانشاه

کمال: استعفای ربیعی یک شوک مثبت بود

شنیده شدن صدای ضدهوایی در پادگان ابوذر سرپل ذهاب

تمرین پدافند در پادگان ابوذر سرپل ذهاب

شنیده شدن صدای شلیک ضدهوایی در پادگان ابوذر سرپل ذهاب /علت چه بود؟

شلیک ضدهوایی از پادگان ابوذر مربوط به رزمایش پدافندی است

شلیک ضدهوایی در پادگان ابوذر سرپل ذهاب؛ ماجرا چیست؟

مانور پدافندی پادگان ابوذر علت صداهای شدید در سرپل ذهاب بود

رزمایش، علت صدای ضدهوایی در پادگان ابوذر سرپل ذهاب

پیروزی دختران بلند قامت کردستانی در مصاف با نماینده زنجان + فیلم

اقتدار و عزت ایران اسلامی مرهون خون پاک شهدا

فال انبیا فردا پنج شنبه 30 فروردین 1403

عملیات اجرایی سد و شبکه شرفشاه سومار طبق برنامه انجام شود

در سینما و تئاتر چه خبر است؟

نجات کارگر حادثه دیده در ارتفاع

عجیب‌ترین نتیجه روز اول جام ملت‌های آسیا!

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

بازدید از بناهای تاریخی کردستان روز پنجشنبه رایگان است

رژیم صهیونیستی روز به روز به پایان خود نزدیک‌تر می‌شود

دیدار صمیمی نماینده ولی فقیه در استان با مردم دیواندره

مریوان در هزارتوی مشکلات شهری

کردستان برای سومین سال متوالی میزبان زوار اربعین می شود

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

صحبت‌های محمد ربیعی سرمربی تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان:

فیلم| تداوم عملیات بازگشایی گردنه تته در کردستان

فرهنگ و آداب و رسوم هورامان شایسته معرفی به جهان است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

ثبت جهانی پالنگان نیازمند همت جمعی است

هزینه‌کرد 700 میلیارد تومانی برای آبرسانی به روستاهای کردستان

نظارت بر بازار شرط تحقق شعار سال است

شرکت بیش از2هزار کردستانی در آزمون استخدامی سازمان تامین اجتماعی

اردوی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان در مریوان