عصر کرد

آخرين مطالب

از تاکید بر سامان‌دهی مسئله کولبری تا حضور در نماز جمعه اهل سنت مقالات

از تاکید بر سامان‌دهی مسئله کولبری تا حضور در نماز جمعه اهل سنت
  بزرگنمايي:

عصر کرد - رئیس دولت سیزدهم در بیست‌و هفتمین سفر استانی خود عازم کردستان شد. دیدار عمومی با اقشار مختلف مردم سقز، نشست با روحانیون و علمای استان، دیدار با مردم سنندج، شرکت در جلسه شورای اداری و نشست خبری با اصحاب رسانه و ارائه گزارشی از مصوبات سفر بخشی از مهم‌ترین برنامه‌های سفر یک روزه آیت الله سید ابراهیم رئیسی به کردستان بود.
  رییس جمهور در سفر به استان کردستان مسئله کولبری را یکی از نگرانی‌ها اصلی دولت دانست و فعال کردن بازارچه مرزی را راهی برای سامان بخشی آن عنوان کرد و با دستوری برای رسیدگی به مشکلات ناشی از بمباران شیمیایی منطقه سقز خود را به پایان رساند.
آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم صبح جمعه هفدهم تیرماه 1401 در بیست‌وهفتمین سفر استانی خود با استقبال نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کردستان، استاندار، نمایندگان مجلس و جمعی از مسئولان استانی وارد فرودگاه سنندج شد.
تعدادی از وزرا و اعضای کابینه دولت سیزدهم از جمله وزرای آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی، نیرو، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ورزش و جوانان، راه و شهرسازی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین معاونین رییس جمهوری در دولت سیزدهم از جمله معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، رییس سازمان برنامه و بودجه، امور زنان و خانواده، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، علمی و فناوری، رییس دفتر رییس جمهور، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران عضو شورای هماهنگی ارتباطات با حوزه و روحانیت، رئیسی را در این سفر همراهی کردند.
رئیس جمهور در بدو ورود به استان کردستان در فرودگاه سنندج با تاکید بر اینکه اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، اولویت دولت است، گفت: در استان کردستان نیز همچون استان‌های دیگر شاهد پروژه‌های نیمه تمام هستیم که در وسط راه رها شده و باید آنها را به پایان برسانیم، مردم هم از دولت همین انتظار را دارند که این اقدامات به سرانجام برسد.
رئیس جمهور صبح جمعه در اولین بخش از برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان کردستان با حضور در روستای قلعه‌جی از توابع شهرستان سروآباد این استان، به شکل رو در رو با مردم این روستا دیدار و گفتگو کرد. وی همچنین در منزل یکی از شهدای حملات شیمیایی به این روستا حضور یافته و با خانواده این شهید دیدار کرد.
رئیس دولت سیزدهم در ادامه برنامه‌های بیست و هفتمین سفر استانی خود، با حضور در شهرستان سروآباد استان کردستان از واحد پرورش قارچ «کشت سبز اورامان» واقع در روستای قلعه‌جی به عنوان از یکی از بزرگترین و مدرن‌ترین مزارع پرورش قارچ در کشور با ظرفیت تولید سالانه 1500 تن قارچ بازدید کرد.
رئیس قوه مجریه همچنین پیش از ظهر جمعه، در جمع مردم شهرستان سقز حضور یافت و مسئله کولبری را یکی از نگرانی‌ها اصلی دولت دانست و اظهارکرد: عزیزی که کالاهای مرزی را به آن طرف مرز منتقل می‌کند وقتی از بازارچه رسمی این کار را انجام دهد، دیگر جان خود را به خطر نخواهد انداخت؛ چراکه این فرد به دنبال رفع نیاز خود است لذا ما باید راه‌های قانونی را باز کنیم تا مردم از این طریق داد و ستدهای خود را انجام دهند و به سود خود برسند.
وی در ادامه تصریح کرد: افتتاح بازارچه مرزی زمینه ساز فعالیت داد و ستدی برای جوانانی است که می‌خواهند در فعالیت‌های تجاری و صادراتی نقش داشته باشند.
رئیس جمهور همچنین از پروژه در دست احداث فرودگاه سقز بازدید و تاکید کرد: یکی از پروژه‌هایی که در این استان به ظاهر افتتاح شده و همچنان بخشی از کار آن ناتمام مانده، فرودگاه شهرستان سقز است. یکی از مصوبات این سفر بهره برداری کامل از این فروردگاه است که باید هرچه سریعتر توسط آقای استاندار و مسئولین مربوطه پیگیری شود و مردم در جریان نتایج آن قرار بگیرند .
رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان کردستان با حضور در میان اهالی روستای قلعه‌جی شهرستان سروآباد گفت: رشادت و مقاومت جانانه مردم این منطقه در برابر حملات صدامیان و کفر جهانی، نه فقط در کردستان، بلکه در میان همه مردم کشورمان زبانزد بوده و اساسا تاریخ این منطقه، تاریخ ایستادگی و شهامت است.
همچنین رئیس جمهور با حضور در منزل شهید شمیران میرزایی از شهدای حملات شیمیایی رژیم بعث عراق به روستای قلعه‌جی، از استاندار کردستان خواست که مسئول بنیاد شهید شهرستان را مامور کند تا در روستای قلعه‌جی و مناطق مشابه حضور یافته و به مشکلات و جراحات ناشی از بمباران شیمیایی مردم رسیدگی کند.
رئیس دولت سیزدهم ضمن حضور در نماز جمعه اهل سنت سنندج در بخشی از سخنانش در دیدار جمعی از علما و روحانیون اهل تسنن و تشیع استان کردستان، «تکفیر و تفرقه» را دو ابزار دشمن برای فتنه گری در جهان اسلام دانست و گفت: کردستان از این آزمونها سربلند بیرون آمده است و جای جای این استان گواهی می‌دهد که مردان و زنان این سامان، چگونه در مقابل هجوم ضدانقلاب و معاندین مردانه و دست در دست یکدیگر ایستادگی کردند.
درادامه این سفر،‌ سید ابراهیم رئیسی در اجتماع پرشور مردم سنندج حضور یافت و ضمن اینکه کردستان را محملی مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی دانست، تاکید کرد: رشد اقتصادی در گرو افزایش سرمایه گذاری و افزایش بهره وری است که با اصلاح نظام اقتصادی و از بین بردن زمینه‌های رانت، فساد، پارتی بازی و روابط ناسالم در این دولت قابل تحقق خواهد بود.
وی با بیان اینکه آنچه امروز مردم این استان و بنده را به عنوان یک خدمتگزار رنج می‌دهد، مشاهده نیروی تحصیلکرده بیکار علی‌رغم برخورداری از این ظرفیت‌هاست، تصریح کرد: دولت سیزدهم مصمم است با بهره‌گیری از توان بخش خصوصی و تعاونی‌ها نرخ بیکاری را در کردستان کاهش دهد.
رئیس جمهور استفاده از ظرفیت‌های مرزی در جهت رشد و توسعه تجاری و اقتصادی را مورد تاکید قرار داد و گفت : با فعال کردن بازارچه های مرزی رویه کوله‌بری به طور کامل از بین خواهد رفت. لذا تصمیم دولت توسعه بازارچه‌های مرزی و افزایش تجارت و صادرات در این استان است
عصر جمعه هم رئیس قوه مجریه در جلسه شورای اداری استان کردستان حاضر شد و در این جلسه با بیان اینکه تا بە امروز مردم ما همە پای کار و پای نظام بودەاند و سربلند از امتحان بیرون آمدەاند و حال نوبت ما است، گفت: این حق مردم است کە از تورم‌های اقتصادی نگران و ناراحت باشند، لذا ما باید همە تلاش خود را برای کاهش تورم بە کار گیریم و هر اقدامی را کە سبب کاهش و جلوگیری از تورم شود باید انجام دهیم.
در همین جلسه رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ، یکی از مشکلات جدی استان را در حوزه مسکن، به واسطه وضعیت توپوگرافی تامین زمین ذکر کرد و گفت: بیشترین متقاضی مسکن در کشور در استان کردستان بوده و این مقدار زمین اصلا پاسخگوی نیاز متقاضیان نیست، لذا برای رفع این مشکل، پیگیری جدی استاندار را در چند پروژه ملی در استان می طلبد.
همچنین انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ، مشارکت اقتصادی زنان در استان کردستان را یک و نیم واحد بیشتر از میانگین کشوری ذکر و تصریح کرد: کولبری زنان در استان را شاهدیم که خوشبختانه با همکاری بنیاد برکت و بنیاد علوی در حال کاهش است.
سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت هم با اعلام اینکه کردستان در آستانە صنعتی شدن است، اظهار کرد: 17 طرح فولاد در کردستان تعریف شدە کە چهار واحد آن فعال شدە است کە در مجموع 3٤ هزار میلیارد تومان ارزش این پروژەهاست کە نوید بخش تحرک صنعتی در استان‌ها است.
در جریان جلسه شورای اداری سنندج که با حضور رئیس جمهور و وزاری همراش در سفر به کردستان برگزار شد،‌ زندیان نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت توسعه در استان کردستان، اظهار کرد: مسایل مطرح شده به معنی نادیده گرفتن دستاوردهای انقلاب نیست، اما آقای رییس جمهور بسیاری از شاخص های استان کردستان پایین تر از میانگین کشوری است.
سید مهدی فرشادان نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس هم ضمن تاکید بر اینکه اقتصاد کردستان نیازمند ابتکار عمل و جراحی فوری است، گفت: جناب آقای رئیس جمهور سنت و تفکری ناصواب بر جامعه ما حاکم است که نماینده مجلس یا با سکوت‌هایش در حق موکلان خود اجحاف و خیانت می‌کند؛ یا به خاطر گفتنِ دردها، کمبودها و عقب‌افتادگی‌ها، اجرای عدالت، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض به حاشیه رانده می‌شود.
پایان‌بخش بیست‌وهفتمین سفر استانی رئیس جمهور طبق معمول برگزاری یک نشست خبری با رسانه‌های محلی کردستان بود که رئیسی در این نشست گزارشی از مهمترین مصوبات سفر به استان کردستان را ارائه داد و گفت: در مجموع در این سفر 182 طرح مصوب شده است.
وی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه فعال کردن معادن استان از دیگر اولویت های کردستان است، اعلام کرد: تکمیل دانشکده صنایع و معادن در استان و دریافت حقوق و هزینه کرد درآمد معادن تا 10 برابر و خرج آن در استان از جمله مهمترین اقدامات دولت در این زمینه است.
‌به گفته رییس جمهور،‌ اشتغال محوری ترین مسئله در کردستان است و مدیران کل استانی باید مصوبات سفر را پیگیری کرده و تاثیر آن را در زندگی مردم گزارش دهند.
اقدامات اعضای کابینه در سفر به خراسان شمالی
وزرای آموزش و پرورش، میراث فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی، نیرو، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ورزش و جوانان، راه و شهرسازی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین معاونین رییس جمهوری در دولت سیزدهم از جمله معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، رییس سازمان برنامه و بودجه، امور زنان و خانواده، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، علمی و فناوری، رییس دفتر رییس جمهور، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران عضو شورای هماهنگی ارتباطات با حوزه و روحانیت، رئیس قوه مجریه را در این سفر همراهی و از طرح‌های عمرانی و بخش‌های مختلف استان کردستان بازدید کردند.
در این سفر استانی، احمد وحیدی وزیر کشور به عنوان نماینده دولت از پروژه های در حال احداث و حاشیه شهر سنندج از جمله طرح‌ عمرانی محور گردشگری قشلاق-گریزه، پروژه احداث تقاطع‌ غیر همسطح آزادگان _ کردستان و تقاطع غیر همسطح ورودی نایسر و میدان محمدی و اسلام آباد بازدید کرد.
احمد وحیدی همچنین پس از ادای احترام به مقام شامخ شهدا در گلزار شهدای سنندج، از 6 طرح مطالعاتی عمران شهری و مناطق منفصل شهری دوشان و آساوله سنندج بازدید کرد و از موانع موجود در این طرح ها و کمبودهای نواحی منفصل شهری یاد شده مطلع شد.
وزیر کشور در جریان بازدید از ناحیه منفصل شهر نایسر گفت: اقدامات خوبی به لحاظ توسعه در نایسر سنندج انجام شده است، اما به دلیل ریشه‌دار بودن مشکلات در این ناحیه نیازمند کار جهادی برای پاسخگویی به مطالبات مردمی هستیم.
همچنین وزیر جهاد کشاورزی در جریان بازدید از بزرگترین گلخانە هیدرپونیک کشور در دیواندرە تاکید کرد: در حوزە کشاورزی حمایت ویژەای از فعالان این حوزە صورت می‌گیرد و تلاش ما بر این است کە ارزش افزودە حاصل از محصولات کشاورزی بە خود کشاورزان بازگردد.
سید جواد ساداتی نژاد در بازدید از سد تالوار هم از ساماندهی جاده های نا امن بیجار و بازنگری در حق آبه سد تالوار خبر داد و بیان کرد: تمام مطالبات مردم در خصوص حق آبه سد تالوار را در شورای اداری استان به سمع و نظر رئیس جمهور خواهم رساند و از وزیر صمت خواستار بازنگری در میزان حق آبه ی این منطقه هستم.
وزیر را ه و شهرسازی هم با هدف بررسی روند پیشرفت پروژه‌های راه و شهرسازی به استان کردستان سفر کرد و از نزدیک در جریان روند فعالیت پروژه‌ها قرار گرفت و از آغاز عملیات اجرایی 370 کیلومتر احداث راه روستایی در کردستان خبر داد و بر سرعت بخشی به پروژه‌های راهسازی استان تاکید کرد.
رستم قاسمی همچنین از پیشرفت 90 درصدی پروژه راه‌آهن و بررسی تامین زمین برای 20هزار واحد مسکونی استان خبر داد و خاطرنشان کرد: با اقداماتی که با ارتش و سازمان اوقاف انجام شده است، تامین زمین در حال بررسی است که اگر این اقداماتی که در کمیسیون ماده 5 شورای برنامه ریزی استان در دست اقدام است به نتیجه برسد، برای حدود 20 هزار واحد زمین تامین می‌شود و به زودی عملیات اجرای آن نیز آغاز می‌شود.
بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان نماینده ویژه رییس جمهور دراین سفر با حضور در شهرستان کامیاران، در جمع اقشار مختلف مردم این شهرستان از دستور رییس جمهور برای پرداخت هشت هزارمیلیارد تومان به بیمه ها برای گسترش پوشش بیمه ای دارو خبرداد و افزود: این اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه به بیمه ها تخصیص می یابد و علاوه بر آن اعتبارات بیمه ها به مرور افزایش پیدا می کند تا اولا داروهای بیشتری تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و ثانیا مبلغ پرداختی از جیب مردم کاهش یابد.
سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت هم با حضور در شهرستان بیجار از معدن زاغه فولاد بازید کرد و ضمن اینکه آغاز زنجیره ی فولاد در کردستان را یک جهش صنعتی دانست، گفت: شروع فعالیت زنجیره ی فولاد در دو شهر بیجار و قروه و آغاز آن از فروردین ماه سال جاری و روند قابل قبول آن جهشی در صنعت استان کردستان ایجاد می کند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/279610/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برنامه‌های هفته عقیدتی سیاسی سپاه در کردستان تشریح شد

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

شادترین روز اورتون در یک دهه!

امروز، روزِ یوهان کرویف است

آغاز رقابت‌های کشتی فرنگی جام تختی با حضور سرمربی تیم ملی

واحدهای سیار برای پخش HD لیگ برتر!

نونیز در حد لیورپول نیست، زودتر بفروشیدش!

پیمان یوسفی و علی دبیر باز هم خبرساز شدند

گل های جذاب لحظه ثانیه های آخری تیم ملی انگلیس در طول تاریخ

گلهای برتر سری آ در هفته 33

خوشحالی کاپیتان بارسا

حزباوی: من و اکرم عفیف شما همه!

وضعیت مقاوم‌سازی 13 شهرستان کرمانشاه بالاتر از میانگین کشوری

چه خبر از پروژه مسکن خبرنگاران در کرمانشاه؟

فیلم/ بازگشایی گردنه برفی محور کرمانشاه به کردستان

جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط 4 برادر

آغاز آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کرمانشاه

طبیعت بهاری شهرستان سنندج + تصاویر

تجارت 5 میلیارد دلاری گمرکات کردستان در سال گذشته

بیشترین علت تصادفات درون‌شهری کردستان اعلام شد

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

آخرین وضعیت شاخص فضای کسب و کار کرمانشاه

انجام عمل بسته دریچه آئورت برای نخستین‌ بار در غرب کشور

گردنه «تته» بعد از 5 ماه بازگشایی شد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

بازیگر معروف «نون خ» و خواستگاری از دختر ترامپ!

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

دریبل دیدنی «امباپه» در بازی شب گذشته مقابل لوریان

10 گل شگفت انگیز آرسنال توسط تیری آنری

درخواست ژاوی از ستاره بارسا

لیورپول با این کاپیتان به جایی نمی‌رسد

ستاره ناکام رئال در ترکیب اصلی

مراسم خاکسپاری پیشکسوت بسکتبال برگزار شد

شرط ژاوی مشخص شد

گران‌ترین بازیکن تاریخ انگلیس خانه نشین شد

سرمربی ازبکستان: ایران یکی از بهترینهای جهان

صحنه‌ای وهمناک درانگلیس مدل فیلم‌های آخرالزمانی

حوزه هنری با نمایش «آلاء» به جشنواره مونودرام کارتاژ تونس می‌رود

حضور مرد سرشناس و بانفوذ در پرونده قتل چشم‌آبی‌ها | زوایای جدید از قتل تکان‌دهنده یک مرد در بزرگراه + تصاویر بازسازی صحنه قتل

نصب سامانه ثبت تخلفات در جاده سلطانیه به همدان

احداث بخشی از نهضت ملی مسکن در جوار شهرک‌های صنعتی

افزایش بیماران خاص در کرمانشاه

رقابت بیش از 39 هزار داوطلب کرمانشاهی در نوبت اول آزمون سراسری

تزریق 3.5 میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان

انجام عمل بسته دریچه آئورت برای اولین‌بار در غرب کشور

برنامه ریزی برای تسریع در تعیین تکلیف خودرو‌های رسوبی

از گرانی پاکت کاغذی تا سطل آشغال‌هایی به نام رودخانه

پیام تسلیت امام‌جمعه و استاندار کرمانشاه در پی درگذشت امام جمعه سابق جوانرود

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست