عصر کرد

آخرين مطالب

مطالبات مردم کردستان از رئیس جمهور-2

تکمیل زیرساخت های ارتباطی مطالبه مهم کردستانی ها از دولت سیزدهم مقالات

تکمیل زیرساخت های ارتباطی مطالبه مهم کردستانی ها از دولت سیزدهم
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج- کردستان در حوزه راه و شاخص‌های بهره‌مندی از این ظرفیت یکی از استان‌های محروم کشور محسوب می شود و حالا تکمیل زیرساخت های ارتباطی مطالبه مهم کردستانی ها از دولت سیزدهم است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان کردستان به‌عنوان یکی از استان‌های مرزی کشور و مسیر ارتباطی بین شماری از استان‌های شمال غرب و جنوب غرب، به‌عنوان یکی از کریدورهای مهم ارتباطی در کشور مطرح است و به همین دلیل وجود مسیرهای مختلف ارتباطی در این استان یکی از نیازهای لازم و حیاتی به شمار می‌رود.
در طول سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات و تلاش‌های مختلفی در راستای توسعه شبکه زیرساختی راه در استان کردستان صورت گرفته است ولی به دلیل محرومیت‌های قبلی و همچنین نبود برنامه‌ریزی مناسب، همچنان کردستان در شاخص‌های مختلف حوزه راه یکی از استان‌های کم برخوردار کشور به شمار می‌رود.
طبق آخرین آمار اعلام‌شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، هم‌اکنون استان کردستان حدود هفت هزار و 715 کیلومتر راه دارد که از این میزان 6 هزار و 180 کیلومتر آن راه روستایی و هزار و 535 کیلومتر آن راه بین‌شهری است.
در حال حاضر 325 کیلومتر از کل راه‌های بین‌شهری استان بزرگراه و یک‌هزار و 210 کیلومتر آن با مشخصات جاده اصلی، راه‌های فرعی و عریض و راه‌های فرعی درجه‌یک و دو است.
در کنار راه و جاده، کردستان در دو بخش دیگر ارتباطی شامل ارتباط هوایی و قطار هم استان کم برخورداری در کشور است چراکه در حال حاضر تنها فرودگاه سنندج در استان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که در طول روز فقط یک پرواز و فقط به مقصد تهران دارد.
در بخش ارتباط ریلی هم استان کردستان وضعیت به‌مراتب بدتری دارد و هم‌اکنون از معدود استان‌های کشور به شمار می‌رود که هنوز ارتباط ریلی نداشته و پروژه راه‌آهن همدان - سنندج، سال‌هاست در میان وعده‌های عملی نشده مسئولان در دولت‌های متعدد اجرایی نشده است.

عصر کرد


شاخص راه های روستایی کردستان از متوسط کشوری پایین‌تر است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: متأسفانه شاخص راه روستایی آسفالت در استان نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین‌تر است و این مهم به یک دغدغه و مطالبه عمومی تبدیل شده است.
وی افزود: اصلی ترین بحث در حوزه راه، آسفالت راه روستایی است که جزو استان‌های آخر کشور محسوب می‌شویم.
مدرس گرجی اعلام کرد: در سال گذشته از همه منابع پنج هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار به بحث توسعه راه‌ها اختصاص یافت که از این رقم فقط 2 هزار و 500 میلیارد ریال آن تخصیص یافت که می‌طلبد در این زمینه توجه بیشتری صورت گیرد.
وی افزود: سال قبل برای آسفالت 350 کیلومتر راه روستایی برنامه ریزی شد که به دلیل تورم و تغییر قیمت‌ها، فقط 50 درصد فهرست بها داشتیم.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان تصریح کرد: برای اجرای این طرح، 12 هزار میلیارد ریال قرارداد بسته شده که باید طی امسال و سال 1402 انجام شود.
مدرس گرجی افزود: با اجرای این پروژه، شاخص راه آسفالت روستایی استان از 64 درصد فعلی حدود هشت درصد افزایش خواهد یافت اما تا میانگین کشوری باز هم فاصله داریم.
وی خاطرنشان کرد: حدود 10 هزار میلیارد ریال برای آسفالت این 350 کیلومتر راه روستایی اعتبار نیاز است و از محل اعتبارات خود راهداری، یک هزار و 500 میلیارد ریال برای تأمین قیر در نظر گرفته شده است.

عصر کرد


کردستان آزادراه ندارد و کریدور بزرگراهی شمال به جنوب نیز هنوز تکمیل نشده است
کریدور بزرگراهی غرب کشور به عنوان نقطه اتصال دسترسی قفقاز به آب‌های آزاد و خلیج فارس از مرز بازرگان در آذربایجان غربی شروع شده و با عبور از آذربایجان‌غربی، کردستان، کرمانشاه و لرستان به خوزستان رسیده و در بندر امام خمینی خاتمه می‌یابد، طول مسیر یک هزار و 530 کیلومتر است که به صورت دوبانده و بزرگراهی احداث می‌شود.
این کریدور از مرز بازرگان تا بندر امام‌خمینی امتداد دارد و ضمن کاهش زمان سفر و سهولت جابه‌جایی بین استان‌های شمال غرب به جنوب غرب موجب تسهیل ترانزیت کالا و مسافر از کشورهای ترکیه و عراق به آب‌های آزاد می‌شود.
کردستان استانی کوهستانی است که به جاده‌های خطرناک معروف است و تاکنون اقدامات وزارت راه و شهرسازی و تصمیم گیران ارشد استانی و کشوری برای رفع این نواقص در استان به نتیجه نرسیده است و نه تنها این استان هیچ آزاد راهی ندارد بلکه از وجود زیرساخت‌های بزرگراهی نیز کمترین بهره را برده است.
کریدور غرب از بزرگترین طرح‌های بزرگراهی کشور است که مطالعات این طرح در سال 1382 آغاز و اولین مناقصه قطعه اول طرح در کردستان سال 1384 برگزار و همان سال نیز عملیات اجرایی آغاز شد.
320 کیلومتر این پروژه در استان کردستان واقع شده است که 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما به دلیل عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران این پروژه تعطیل است.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه توجه به حمل و نقل و زیرساخت‌های آن به ویژه کریدور شمال - جنوب در اولویت اجرایی ستاد اقتصاد مقاومتی استان قرار دارد، اظهار داشت: این اداره کل از بین پنج قطعه تعریف شده در محدوده استان، عهده‌دار قطعه پنج این طرح است.
عرفان مرادی از پیشرفت 85 درصدی قطعه پنج این کریدور خبر داد و گفت: قطعه شماره پنج به طول 49 کیلومتر بوده که تاکنون 38 کیلومتر از آن زیر بار ترافیک رفته است.
وی افزود: این قطعه که حد فاصل سنندج - دیواندره واقع شده از جمله قطعات مهم کریدور است که اتمام و بهره‌برداری کامل از آن تأثیر بسزایی در بهبود شرایط ترافیکی و حمل و نقل جاده‌ای استان دارد و ایمنی تردد در مسیر مورد نظر که از جمله مسیرهای پر تصادف است، ارتقا خواهد یافت.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با اشاره به هزینه‌کرد حدود 110 میلیارد تومان برای ساخت قطعه پنج، گفت: امیدواریم با تأمین به موقع این پروژه در سال جاری شاهد بهره برداری کامل از این قطعه مهم باشیم.

عصر کرد


50 درصد کریدور شمال - جنوب در کردستان زیر بار ترافیک رفت
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: حدود 50 درصد از 320 کیلومتر کریدور شمال - جنوب در حوزه این استان زیر با ترافیک رفته که 70 درصد این میزان در هفت سال اخیر اجرا شده است.
وی افزود: مطالعات این طرح در سال 1382 آغاز و اولین مناقصه قطعه اول طرح در این استان سال 1384 برگزار و همان سال نیز عملیات اجرایی آغاز شد.
مرادی خاطرنشان کرد: از سال 1384 تا 1392 تنها 14 درصد مسیر شامل 45 کیلومتر زیر بار ترافیک رفته بود اما به واسطه اهمیت اقتصادی کریدور شمال - جنوب و وضعیت راه‌های کردستان عملیات اجرایی این طرح شدت گرفت.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/279215/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

درگیری هواداران با ستاره‌های میلان

دستاورد جدید ژرمن‌ها در اروپا پس از 29 سال

استقلال در اندیشه پایین کشیدن پرسپولیس

دانشگر با کتف در رفته تمرین می‌کند!

پاس گل‌ هفته به نام جانشین گلسازترین بازیکن گل‌گهر!

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

برد راحت امامی مقابل حریف کره‌ای و صعود به نیمه‌نهایی

بهترین موقعیت‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

داستانک/ شنوایی کم

آقامیرزایی در کایاک 200 متر برنز گرفت

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت

محمدنژاد جوان در نخستین مبارزه پیروز شد

کابوس آلومینیوم دوباره برای عالیشاه و پرسپولیس

آغاز کوچ عشایر و ممنوعیت ورود دام به مناطق ییلاقی

مرز رسمی پرویزخان مهمترین مرز استان کرمانشاه با عراق

پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است

شگرد گلزنی به نساجی در دست ستاره تراکتور

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

گلر ذخیره تراکتور در مرز آمادگی

اعتراف یورگن کلوپ پس از حذف لیورپول

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

پرویز برومند: به خطیر اعتقاد دارم!

تیم روئینگ دونفره بانوان فینالیست شد

خارج شدن واحد یک نیروگاه حرارتی بیستون

انجام معاینات پزشکی و واکسیناسیون 965 نفر از زائران حج تمتع

تبدیل بلوار نوبهار شهر کرمانشاه به پیاده راه

صرفه‌جویی 291 میلیون لیتر بنزین در پارسال

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

افزایش 20 درصدی برداشت محصول گندم در گیلانغرب

رفع تصرف 300 هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه

«زندگی به شرط خنده»، در راه شبکه آی‌فیلم

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!