عصر کرد

آخرين مطالب

در نشست خبری افتتاحیه جشنواره‌های اوقات فراغت و فعالیت‌های ورزشی محلات مطرح شد؛

غنی سازی اوقات فراغت با رویکرد ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی و محوریت توجه به مناطق محروم/ 400 عنوان برنامه برای 4 گروه مختلف در پایتخت اجرا می‌شود شهرداری تهران

غنی سازی اوقات فراغت با رویکرد ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی و محوریت توجه به مناطق محروم/ 400 عنوان برنامه برای 4 گروه مختلف در پایتخت اجرا می‌شود
  بزرگنمايي:

عصر کرد - مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران گفت: بحث غنی سازی اوقات فراغت و گسترش نشاط و ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی مدنظر است و شعار ما در این موضوع، "تابستان اول" است چرا که تابستان امسال، اولین تابستان قرن جدید است.

به گزارش خبرنگار شهر ، نشست خبری افتتاحیه جشنواره های اوقات فراغت و فعالیت های ورزشی محلات شهر تهران با حضور مدیرعامل سازمان ورزش و مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران صبح امروز 5 تیرماه 1401 برگزار شد.
مهدی امیری مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران در این نشست اظهار کرد: یکی از سازمانهای درگیر و تاثیرگذار در حوزه مباحث اوقات فراغت، مدیریت شهری است؛ مدتها قبل ستاد اوقات فراغت در شهرداری شکل گرفته و بسیاری از برنامه ها طرح ریزی شده که یکی از این برنامه ها ورزش است.
وی افزود: بحث غنی سازی اوقات فراغت و گسترش نشاط و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی مدنظر است و شعار ما در این موضوع، "تابستان اول" است چرا که تابستان امسال، اولین تابستان قرن جدید است؛ بعد از کرونا فصل جدیدی را در این حوزه آغاز کردیم؛ عمده فعالیت ها با رویکرد عدالت محوری و توجه به مناطق محروم و استفاده از NGO ها، خانواده محوری، مسجد محوری و مدرسه محوری است.
امیری ادامه داد: برنامه ریزی را برای 4 گروه ترتیب دادیم؛ گروه خانواده با شعار "تهران شهر زندگی"، گروه بانوان با عنوان "مهربانو"؛ گروه نوجوانان که برای اولین بار این گروه به صورت مجزا در برنامه ریزی ها دیده شده است و عنوان این گروه "گام دوم نسل چهارم" در نظر گرفته شده است که منبعث از بیانیه گام دوم انقلاب است و سکاندار این گام نیز نوجوانان نسل چهارمی هستند؛ گروه سالمندان و افراد دارای معلولیت چهارمین گروه هستند، چرا که 15 درصد جوامع را افراد دارای معلولیت تشکیل می دهند و نرم و میانگین جمعیت سالمندی تهران از نرم کشور بیشتر است و باید برای این گروه از جامعه نیز برنامه ریزی ویژه ای داشته باشیم.
مدیرکل آموزش‌های شهروندی اضافه کرد: بالغ بر 400 عنوان برنامه در حوزه های مختلف در نظر گرفتیم و مسابقات، جشنواره ها و برنامه های آموزشی با کمک آموزش و پرورش، برگزاری تورهای مختلف آموزشی و تفریحی و مسابقات ورزشی و تفریحی را در برنامه داریم، همچنین بالغ بر 20 سازمان و شرکت های شهرداری در این حوزه ورود کردند تا بتوانیم ایام شاد و بانشاطی داشته باشیم.
وی بیان کرد: این برنامه ها در دو بخش اجرا می شود؛ یک بخش قبل از محرم است و بخش دیگر در ایام محرم که برنامه ویژه ای برای این ماه در نظر گرفته شده است و بعد از ایام محرم برنامه ها تا مراسم پیاده روی اربعین ادامه پیدا خواهد کرد.
امیری گفت: یکی از مهمترین مشوق ها دسترسی به ظرفیت ها است، به همین منظور بنا داریم به افراد در نزدیکی پارکهای محل سکونت شان خدمات ارائه کنیم و برنامه ها محدود به مراکز و مناطق خاصی نباشد؛ این جشنواره رایگان است و در آن به خانواده محوری توجه ویژه ای خواهد شد.
مدیرکل آموزش های شهروندی عنوان کرد: کانون های نوجوانان را در مناطق 22 گانه شکل خواهیم داد که در ارتباط با مدیریت شهری هستند و در هر منطقه یک دبیر کانون نوجوانان خواهیم داشت؛ در مدارس نیز شهرداران مدارس به عنوان مشاوران شهرداری در حوزه نوجوان فعالیت می کنند. در بحث شهرداران مدارس، مجمع شهرداران مدارس را تشکیل می دهیم؛ همچنین در رابطه با استفاده از الگوهای جهانی، اگر این الگوها با فرهنگ بومی ما سازگار باشد از آنها استفاده خواهیم کرد، هرچند بسیاری از برنامه های ما الگوساز است و کشورهای دیگر می توانند از آنها استفاده کنند.
وجود 391 مکان ورزشی در پایتخت زیرنظر شهرداری
در ادامه حسین اوجاقی مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران بیان کرد: سازمان ورزش مسئولیت ورزش شهروندی را برعهده دارد؛ مدیریت شهری در تهران اعتقاد دارد که علاوه بر کالبد به روح شهر نیز باید اهمیت دهیم که یکی از موارد آن بحث ورزش است؛ ورزش شهروندی که در قالب ورزش همگانی به مردم خدمت ارائه می کند، در کنار سلامت جسمانی به دنبال حال خوب مردم است؛ تمام فعالیت ها با نگاه به تحکیم بنیان خانواده و توجه ویژه به زنان و مادران به عنوان ستون خانواده ها است و در کنار آن به خانواده محوری، محله محوری و مسجد محوری نیز توجه شده است.
وی با بیان اینکه بحث محلات در سالهای گذشته مغفول مانده، افزود: 211 مکان ورزشی داریم و 180 مجموعه ورزشی نیز در اختیار مناطق 22 گانه است و مجموعه های در اختیار سرای محلات نیز خدماتی به مردم ارائه می دهند؛ تا قبل از کرونا حدود 19 میلیون و 500 هزار نفر سانس، از طریق اماکن ورزشی خدمات ارائه می دادیم؛ در ایام کرونا برخی از مجموعه های ورزشی دچار فرسودگی شدند که باید در سال جدید این نقطه ضعف را برطرف کنیم.
مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران گفت: برنامه های ذیل اوقات فراغت شامل جشنواره فرهنگی و ورزشی تابستانه به مدت 10 روز است که در یکی از نقاط که قابلیت فرامنطقه ای و دسترسی مناسب داشته باشد برگزار می شود؛ همچنین مسابقات محلات تهران را داریم که 353 محله در آن شرکت می کنند و شامل 8 رشته ورزشی آقایان و 8 رشته ورزشی بانوان است؛ ابتدا محله تیم برتر خود را می شناسد و پس از آن تیم منتخب محله در جدول مسابقات قرار می‌گیرد؛ فینال بین منتخب مناطق برگزار می شود و قهرمان شهر مشخص می شود. 
اوجاقی ادامه داد: 20 کلانشهر عضو کمیته ورزش کلانشهرها هستند و تحت عنوان یک برند و یک نام این مسابقات را در شهرهای مختلف برگزار می کنند، در این کمیته، ورزش شهروندی بر عهده سازمان ورزش شهرداری تهران است.
وی یادآور شد: افتتاحیه جشنواره را در روز سه شنبه هفته جاری در پیش خواهیم داشت که باعث انسجام بین عوامل برگزاری این جشنواره می شود. 
مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران اظهار کرد: به ورزش‌های آیینی و سنتی توجه خواهیم کرد چرا که ترویج فرهنگ ما از این طریق انجام می شود از جمله فرهنگ ایثار و دستگیری. هر چند ذائقه ها به واسطه رشته های جدید و تلفیقی و هیجانی تغییر کرده که البته به این مسأله نیز توجه می کنیم، بر همین اساس با رعایت ملاحظاتی برنامه ریزی کردیم رشته های جدید و نوین را در برخی از مجموعه های ورزشی و سالن ها راه اندازی کنیم و سالنی را به آن ورزش اختصاص دهیم؛ در حال برنامه ریزی هستیم فضایی به وجود بیاوریم که جوانها بتوانند از طریق ورزش‌های هیجانی از نظر روحی روانی تخلیه شوند.
اوجاقی عنوان کرد: هماهنگی با وزارت ورزش انجام و پیش بینی درباره تعداد شرکت کننده ها و سازماندهی این جشنواره با برگزاری چندین جلسه صورت گرفته است؛ همچنین بودجه این جشنواره متناسب با اعتباری است که شورا برای بحث اوقات فراغت در نظر گرفته‌ است و سعی شده این کار بزرگ با حداقل هزینه انجام شود.
وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره مدیریت ورزش شهر با شیوه دستورالعملی توضیح داد: مناطق ما با هم متفاوت هستند و در این مناطق محلات نیز با هم تفاوت دارند و بر همین اساس بحث ورزش را با توجه به اقتضائات محلات پیش می بریم؛ بحث ورزش دستورالعملی نیست و سعی می کنیم این مسأله را ساماندهی کنیم تا ظرفیت های بیشتری در اختیار مردم قرار گیرد.
مدیرعامل سازمان ورزش در ادامه اضافه کرد: تعرفه هایی که در سازمان ورزش برای استفاده از فضاهای ورزشی وجود دارد، در مقایسه با بخش خصوصی و دولتی بسیار پایین تر و ارزان قیمت تر است؛ در واقع یک واحد سوبسید رسان برای مردم هستیم و تراز مالی ما منفی است؛ علاوه بر این هوشمندسازی را در دستور کار قرار دادیم تا مردم خدمات را راحت تر در اختیار داشته باشند، در مجموع بر اساس سیاست های شورا و اسناد بالا دستی حرکت می کنیم. 
اوجاقی با تاکید بر اینکه در جنوب شهر مجموعه های ورزشی بیشتری احداث شده است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در منطقه 2 دو مجموعه ورزشی فرامنطقه ای داریم اما در منطقه 15 حدود 20 مجموعه در اختیار ما است، در واقع از خط خیابان انقلاب به پایین عمدتا خدمات ورزشی و زیرساخت‌های بیشتری بر اساس رویکرد عدالت محوری ایجاد شده است.
وی بیان کرد: کف قیمت‌های ما در مجموعه های ورزشی حتی پایین‌تر از بخش دولتی است، در واقع سقف قیمت ما از کف قیمت های دولتی پایین‌تر است و امسال حدود 25 درصد افزایش قیمت داشتیم که این افزایش در مناطق مختلف نیز متفاوت است، با این وجود از قیمت های دولتی سال 1400 پایین‌تر است. کف قیمت‌ها از 14 تا 24 هزار تومان است، علاوه بر این تخفیفات ویژه ای برای گروه‌های مختلف در نظر گرفته شده است.
مدیرعامل سازمان ورزش گفت: پیوستگی بین سازمان ورزش و فدراسیون ورزش همگانی و آموزش و پروش شکل گرفته است.
اوجاقی در ادامه یادآور شد: با استفاده از ظرفیت مناطق چند مجموعه ورزشی اورهال و بازگشایی شدند، از جمله اینکه 8 مجموعه ورزشی را در منطقه 15 بازگشایی کردیم و 2 مجموعه در منطقه 20 و یک مجموعه در منطقه 17 بازگشایی شد و در واقع هماهنگی با سایر بخش ها باعث این اقدامات مثبت شد.
وی افزود: همکاری و تعامل با فدراسیون ورزش های همگانی و آموزش و پروش داریم تا از فضای مدارس در زمانهای تعطیلی مدارس استفاده کنیم؛ طرح هایی برای استعدادیابی با همکاری با این بخش ها در نظر گرفتیم تا این استعدادها آینده ورزش قهرمانی را بسازند.
مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران ادامه داد: سرانه فعالیت ورزشی و بدنی در تهران 13 دقیقه است در حالیکه نرم جهانی 52 دقیقه است، بنابراین پروژه ها باید برای ارتقای سرانه فعالیت بدنی تهیه شود و در کنار آن با ورزش به اهداف بالاتری مانند تحکیم بنیان خانواده و فرهنگ سازی به وسیله ورزش های آیینی و سنتی و انتفال این فرهنگ به نسل آینده برسیم. 
اوجاقی خاطرنشان کرد: 50 مجموعه الزهرا در اختیار داشتیم که در دو سال اخیر تعدادی از این سوله ها در اختیار واکسیناسیون قرار گرفت و با توجه به کاهش سویه کرونا یک سری از این مجموعه ها آزاد شده اما بخشی از آن هنوز در اختیار بخش بهداشت است.
وی درباره ورزشگاه هایی که در اختیار دو تیم سرخابی پایتخت قرار داده شده بود، توضیح داد: در یک دوره ای دو ورزشگاه با یک تفاهمی در اختیار این دو تیم فرار گرفت و این محدوده زمانی به پایان رسیده است. 
وی در پایان درباره ارائه خدمات ورزشی به کارکنان شهرداری تهران تاکید کرد: پرسنل شهرداری برای ما اهمیت دارند و با تفاهم نامه ای که هفته پیش با اداره کل رفاه شهرداری تهران داشتیم، امکاناتی در اختیار این اداره کل قرار دادیم تا امکان استفاده پرسنل شهرداری از خدمات ورزشی فراهم شود. 
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/278339/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زمین گرد است!

برتری خفیف ایران برابر افغانستان در نیمه اول

حمید استیلی: قهرمان از بین پرسپولیس ‌و استقلال است

هاشم بیک زاده: ترجیح دادم از کادرفنی استقلال جدا شوم

هاشمی نسب: قانون جدیدی وضع نشود صدر می‌مانیم

از وضعیت مصدومیت طیبی تا شرایط تیم ملی فوتسال

روشن: به هیچ عنوان استقلال و پرسپولیس خصوصی نمی‌شوند!

گل دوم ایران به افغانستان در رقابت های آسیایی فوتسال

گل سوم ایران به افغانستان توسط احمد عباسی

گلایه‌های مهدی هاشمی‌نسب از میثاقی در نشست خبری

نجات دروازه های هفته بیست و سوم لیگ برتر فوتبال ایران

بارش‌های رگباری بهاره کردستان را فرا می‌گیرد

بارش‌های رگباری بهاره کردستان را فرامی‌گیرد

سالم الدوساری، موثرترین بازیکن لیگ قهرمانان

وزنِ پرمدعی و حالِ بد قهرمان جهان

سه پنالتی علیه الهلال

سیل پرواز فرنگی‌کاران به ایران را لغو کرد

مهدی شیری: از خمس خیلی چیزها یاد گرفتم

تیم ملی فوتسال تاجیکستان از سد کره جنوبی گذشت

چرا هالند و دی‌بروینه را تعویض کردم

ترکیب تیم ملی فوتسال برای بازی با افغانستان مشخص شد

بازدید رایگان از محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها

کرمانشاهیان در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی می‌کنند

ممنوعیت همراه داشتن حیوانات خانگی به مراکز عرضه غذا

سه پنالتی علیه الهلال، یکی از یکی درست‌تر!

حذف بروکراسی اداری در کردستان پیش‌ نیاز تحقق شعار سال

تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون نهایی

کشت و صنعت مغان صاحب برند بذر گندم شد

بیش از 90 درصد کردستانی‌ها پایبند به حجاب هستند

رئیس جهاد دانشگاهی: کرمانشاه صاحب شهرک فناوری می‌شود

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

کتاب؛ ابزاری برای ایجاد رزومه یا عکس یادگاری

سرمربی رم در فصل آینده مشخص شد

قهرمانان غیرمنتظره؛ چه کسی باور می‌کرد!

رکورد خاص ذوب‌آهن شکست!

برترین پاس های کلیدی هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

بهار در کوچه باغات سراب قنبر- کرمانشاه

«طلوع خونین» را در تماشاخانه ایران‌شهر مشاهده کنید

بازدید از بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی کرمانشاه امروز رایگان است

هنرستان‌های جوار صنعت در کردستان راه‌اندازی شود

اقدامات فرهنگی کردستان نیازمند تصمیمات جمعی است

«وعده صادق» هیمنه رژیم صهیونیستی را فرو ریخت

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

بازدید از بناهای تاریخی کردستان رایگان شد

واکنش وزیر فرانسوی به جدایی کیلیان امباپه از پار‌ی‌سن‌ژرمن

رکورد دست‌نیافتنی رئال

بهترین گل‌های هفته لیگ قهرمانان اروپا

آذرباد: این اتفاق را در عمرم ندیده‌ بودم!