عصر کرد

آخرين مطالب

عملیات اجرای پنج طرح پیشران صنعتی در سفر رییس جمهور به کردستان آغاز می شود اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش خبرنگار ایرنا، بختیار خلیقی روز شنبه در نشستی با خبرنگاران استان که به مناسبت دهه تولید و تجارت برگزار شد، اظهار داشت: از جمله این طرح ها صنایع فولاد بیجار و قروه توسط شرکت صنایع فولاد ایران، طرح پتروشیمی بعثت بیجار و طلای سقز است که در سفر هیات دولت به استان عملیات اجرایی آنها آغاز می شود.
وی پرداختن و توجه به طرح های صنعتی پیشران و اولویت دار را در دستور کار این سازمان خواند و گفت: شرکت ذوب آهن زاگرس بعد از 13 سال غیرفعال بودن در آستانه فعالسازی مجدد قرار دارد و از تملک بانک سپه خارج شده و در اختیار یکی از سرمایه گذاران توانمند قرار گرفته است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: این طرح ها 6 هزار و 100 نفر اشتغالزایی و سرمایه گذاری آنها هم بیش از 2 میلیار دلار است.
خلیقی با اشاره به اینکه بخش صنعت، معدن و تجارت 42.5 درصد اقتصاد استان را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: مساله تولید علاوه بر ایجاد اشتغال و کاهش تورم منجر به ایجاد رفاه و اعتماد عمومی می شود.
وی اضافه کرد: به دلیل اهمیت حوزه تولید رهبر معظم انقلاب همواره بر توجه به این مهم تاکید و سال جاری را هم به نام تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری کردند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با اشاره به وجود 36 واحد تولیدی دانش بنیان در این استان افزود: 51 واحد تولیدی هم در استان هم اکنون در مسیر پیوستن به شرکت های دانش بنیان هستند.
خلیقی با اشاره به اینکه با اعطای تسهیلات بانکی از شرکت های دانش بنیان حمایت خواهد شد، ادامه داد: برنامه های عملیاتی برای تحقق فرمان سال و تقویت و حمایت از صنایع خرد و متوسط و همچنین صنایع صادرات محور تدوین شده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآور شد: 987 پروانه بهره برداری در بخش صنعت استان صادر شده که 165 واحد آن غیرفعال است و از این تعداد هم 61 واحد قابلیت احیا شدن دارند.
خلیقی با اشاره به اینکه در بخش معدن هم اقدامات زیادی انجام شده است، گفت: از سال 92 تاکنون 16 هزار میلیارد ریال حقوق دولتی معادن در استان وصول شده که از این میزان هشت هزار و 350 میلیارد ریال آن در سال 1400 وصول شده است.
اجرای طرح نهضت ملی مسکن منجر به احیای واحدهای معدنی راکد کردستان می شود
وی با بیان اینکه براساس قانون، 15 درصد وصول حقوق دولتی معادن باید به استان بازگردانده شود، ادامه داد: سال گذشته 155 میلیارد ریال آن به این سازمان برگردانده شد و یکی از مطالبات ما بازگشت 15 درصد تعیین شده است که امید می رود امسال این مهم تحقق پیدا کند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان یکی از دغدغه های بخش معدن را خام فروشی مواد معدنی خواند و یادآور شد: 334 پروانه بهره برداری در بخش معدن استان صادر شده که از این تعداد 185 واحد فعال و مابقی در حال تجهیز یا غیرفعال هستند.
خلیقی اضافه کرد: از آنجا که بیشتر واحدهای معدنی استان سنگ لاشه و سنگ تزیینی است و طی چند سال اخیر به دلیل رکود در بازار مسکن این واحدها غیرفعال شدند با اجرای طرح نهضت ملی مسکن این واحدها هم به چرخه تولید باز می گردند.
وی به بخش تجارت هم اشاره کرد و اظهار داشت: حجم مبادلات تجاری شامل صادرات، صادرات سایر گمرکات، واردات و ترانزیت انجام شده از گمرکات استان طی سال گذشته 7.8 میلیارد دلار بوده است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اضافه کرد: حدود 90 هزار کارت بازرگانی مرزنشینی هم در روستاهای تا شعاع 20 کیلومتر صادر شده که توسط این افراد هم سال گذشته 80 میلیون دلار مبادله تجاری انجام گرفته است.
پرداخت بیش از یک هزار میلیارد ریال تسهیلات به شرکت های دانش بنیان کردستان
رییس امور شعب بانک صنعت و معدن کردستان هم در این نشست با اعلام اینکه نسبت مصارف به منابع این بانک در استان 800 درصد است، اظهار داشت: از محل اعتبارات تبصره 18 قانون بودجه سال 1400، یک هزار و 259 میلیارد ریال تسهیلات به این بانک اختصاص داده شده که از این میزان یک هزار و 38 میلیارد ریال آن سرمایه در گردش و 221 میلیارد ریال آن هم سرمایه ثابت بوده است.
هیرش اسدی اضافه کرد: از محل صندوق توسعه ملی هم تاکنون به 2 طرح دانش بنیان یک هزار میلیارد ریال سرمایه ثابت با نرخ سود 15 درصد و 750 میلیارد ریال سرمایه در گردش پرداخت کرده ایم.
وی ادامه داد: برای شرکت ها و واحدهای بزرگ استان هم 300 میلیارد ریال در سال جاری از محل اسناد اعتباری داخلی(LC) فراهم شده است و این واحدها می توانند از این خدمات بهره مند شوند.
رییس امور شعب بانک صنعت و معدن کردستان یادآور شد: بزودی سه هزار و 500 میلیارد ریال تسهیلات هم به شرکت طلای سقز توسط این بانک پرداخت می شود و هم اکنون مسئولان این شرکت در حال تکمیل مدارک لازم هستند.
اسدی با اشاره به اینکه بانک صنعت و معدن امسال به بخش پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری ورود پیدا کرده است، گفت: سهمیه این بانک در استان طی سال جاری پرداخت 23 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج است که تمام این مبلغ و همچنین 80 درصد تسهیلات فرزندآوری هم جذب شده است.

عصر کرد

فاز نخست پروژه نمایشگاه دائمی کردستان آماده بهره برداری است
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی سنندج هم در این نشست اظهار داشت: تولید داخلی برروی اشتغال و درآمد سرانه مردم و صادرات هم بر روی ارزش پول ملی تاثیرگذار است.
سیدکمال حسینی اضافه کرد: برگزاری دوره های آموزشی و اعزام گروه های تجاری به بازارهای خارجی به منظور شناخت و اطلاع بیشتر از وضعیت بازار و تولید کالای بهتر از جمله وظایف اتاق بازرگانی است که همواره این مهم پیگیری و اجرا می شود.
وی به پروژه نمایشگاه دائمی استان در سنندج اشاره کرد و گفت: این پروژه در زمینی به مساحت 13 تا 15 هکتار در حال اجرا است که از این میزان 2 هکتار آن معارض ملکی دارد و همین هم از عوامل به تاخیر افتادن بهره برداری از آن بوده است.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی سنندج با اشاره به اینکه تاکنون 500 میلیارد ریال برای اجرای این پروژه توسط اتاق بازرگانی هزینه شده است، اضافه کرد: این نمایشگاه قرار شده در سه سالن احداث شود که هم اکنون سالن نخست آن آماده است و فاز دوم آن هم در مرحله خاکبرداری قرار دارد.
حسینی یادآور شد: بسته های سرمایه گذاری را آماده کردیم و بزودی آنها را اعلام می کنیم تا سرمایه گذارانی که تمایل دارند اقدام به سرمایه گذاری در این حوزه کنند.
رییس خانه صنعت و معدن کردستان هم در این نشست اقتصاد استان را در گرو سرمایه گذاری خواند و اظهار داشت: انجام سرمایه گذاری هم با حرف و شعار امکان پذیر نیست و این اقدام مهم نیازمند ایجاد زیرساخت های مورد نیاز و حمایت های ویژه دولتی است.
عبدالله کاردانی با اشاره به اینکه سیستم اداری امروز بسیار هماهنگ عمل می کند و این امتیاز مثبتی برای رونق تولید و سرمایه گذاری در استان است، افزود: تملک زمین و مهیا کردن این فاکتور اصلی در سرمایه گذاری از جمله مباحث مهمی است که می طلبد شرکت شهرک های صنعتی استان به آن پبردازد.
وی اضافه کرد: از دولتمردان درخواست داریم به هر طریقی شده اقدام به تثبیت قیمت انواع کالا و خدمات کنند تا فعالیت های اقتصادی و تولیدی با کمترین تنش همراه شود و مردم هم با خیال راحت اقدام به خرید و فروش کنند.
یکم تا دهم تیرماه به نام دهه تولید و تجارت نامگذاری شده است.
برچسب‌ها کردستان وزارت صنعت معدن و تجارت سنندج سیدابراهیم رییسی رییس جمهوری

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/278280/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

طرح اجرای فیبرنوری کشور امسال به اتمام می‌رسد

رونمایی از طرح مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

امیری: از مردم برای رای به صحنه‌های ماندگار بازی با ژاپن تشکر می‌کنم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

پشت صحنه تازه‌ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

نقشه زن خیانتکار برای قتل شوهر

فال انبیا فردا پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

1268 واحد تولیدی و صنعتی کردستان به شبکه سراسری گاز متصل شدند

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی بدون صاحب به مرکز کرمان صادر شد

شرکت گاز کردستان 1268 واحد تولیدی و صنعتی مصوبه شورای اقتصاد را به شبکه سراسری گاز متصل کرد

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

ادارات استان در رعایت شئون اسلامی و قانونی پیشتاز باشند