عصر کرد

آخرين مطالب

شهریور، پایان بازار گرمی چشمه های آب سنندج مقالات

شهریور، پایان بازار گرمی چشمه های آب سنندج
  بزرگنمايي:

عصرکرد- چند شب پیش با پدر و مادرم برای چندمین بار راهی شهرک وحدت سنندج شدم تا از چشمه‌، آب شرب برای مصرف بیاورم با وجود اینکه عقربه ساعت، 1 بامداد را نشان می‌داد اما باز هم دبه‌های ردیف شده جلوی چشمه زیاد بود.

البته این وضعیت و دبه‌های به صف شده آب را چند جای اطراف شهر می‌توان دید. تعدادی از شهروندان سنندجی از چشمه‌های کوه آبیدر از جمله هفت آسیاب، کانی‌شفا و سنگ شکین استفاده می‌کنند و بعضی هم کمی دورتر از شهر، به چشمه اطراف روستای ساتیله (کیلومتر 10 جاده سنندج - دیواندره) پناه می‌برند.

یکسال پیش گزارشی راجع به همین استفاده مردم سنندج از آب چشمه‌ها نوشتم و در گزارش این نکته از زبان معاون بهداشتی وقت دانشگاه علوم پزشکی کردستان ذکر شد که شهروندان از آب چشمه‌ها استفاده نکنند چرا که ممکن است از لحاظ املاح یا موارد دیگر سالم نباشد و حالا امسال خانواده خودم به جمع استفاده کنندگان از آب چشمه‌ها اضافه شده‌اند.

همانطور که در گزارش‌ها و خبرهای قبلی هم اشاره شده است، در چند سال اخیر به دلیل تغذیه‌گرایی سد قشلاق، آب شرب سنندج به لحاظ طعم و بو، کیفیت قابل قبولی ندارد، هرچند کارشناسان شرکت آب و فاضلاب بارها بر سلامت آن تاکید داشته‌اند.

به گفته مدیرعامل شرکت آبفا، تغییر طعم آب شرب سنندج در طول سال در نوسان است یعنی اوایل پاییز به دلیل سرد شدن هوا و در فصل بهار به واسطه بالا رفتن دما، پدیده واگرایی در لایه های آب سد اتفاق می افتد و این موضوع هم خود دلیلی برای تغییر کیفیت آب از لحاظ طعم و بو شده است.

آن طور که محمد فرهاد می‌گوید تصفیه‌خانه‌های شماره یک و 2 سنندج در زمان خودش برای حذف طعم و بوی آب طراحی نشده‌اند و کارکردشان در اصل برای رفع کدورت و مواد بیماری زا است، هرچند از جمله تصفیه‌خانه‌های پیشرفته در کشور به حساب می‌آیند.
 

شهریور، پایان بازار گرمی چشمه های آب سنندج

آخرین وضعیت پروژه خط انتقال آب سد آزاد به سنندج 

به هرحال واقعیت این است که مردم سنندج از وضعیت موجود به شدت گلایه دارند و خسته شده‌اند و نوشیدن آب گوارا و خوش‌طعم برایشان به یک آرزوی دور و دراز و البته مطالبه اصلی‌شان از دولت تبدیل شده است؛ موضوعی که استاندار کردستان سه روز قبل در بازدید از خط انتقال آب سامانه سد آزاد به تصفیه‌ خانه سنندج، بر تلاش برای تحقق آن تا اول شهریور تاکید کرد.

اسماعیل زارعی‌کوشا گفت که پروژه خط انتقال آب سامانه سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج 65 درصد پیشرفت دارد و تلاش می‌کنیم در موعد مقرر یعنی تا اواخر مرداد یا اوایل شهریور به اتمام برسد.

او به این هم اشاره کرد که تا حالا سه هزار و 500 میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده و اتمام آن نیازمند سه هزار میلیارد ریال دیگر بوده که بخشی مربوط به مطالبات پیمانکار است.

استاندار کردستان با بیان اینکه برای تامین اعتبار مورد نیاز این طرح مشکل خاصی وجود ندارد، اضافه کرد: این پروژه در حال حاضر از پیشرفت خوبی برخوردار بوده و سرعت قابل توجهی دارد، به طوری که در خرداد ماه 5.5 کیلومتر لوله‌گذاری انجام شده است که رکورد محسوب می‌شود.

زارعی‌کوشا افزود: تاکنون از 27 کیلومتر طول خط انتقال، حفاری 24 کیلومتر آن صورت گرفته و 14.5 کیلومتر نیز لوله‌گذاری انجام شده و پنج کیلومتر لوله نیز در حال اجرا است.

وی بر تلاش برای پیگیری تامین لوله و اعتبار مورد نیاز تاکید کرد و ادامه داد: نگاه دولت و وزارت نیرو به این پروژه ویژه است و نکته قابل توجه این است که از لحاظ عملیات اجرایی، در سه ماهه اول سال جاری تقریبا به اندازه سال گذشته کار انجام شده است.

به گفته استاندار کردستان، وزیر نیرو قول داده است که اعتبار مورد نیاز برای تکمیل خط انتقال آب سامانه سد آزاد به سنندج، از محل منابع داخلی این وزارتخانه تامین شود، البته مکاتباتی با سازمان برنامه و بودجه برای تامین بخشی دیگر از اعتبارات صورت گرفته که در حال پیگیری است.

زارعی‌کوشا با بیان اینکه پیگیری برای ادامه روند سریع پروژه در حال انجام است، افزود: آب شرب مورد نیاز روستاهای در مسیر خط انتقال نیز تامین خواهد شد و اجرای طرح با توجه به خشن بودن مسیر، بدون همکاری ساکنان روستاهای اطراف، میسر نبود.
 

شهریور، پایان بازار گرمی چشمه های آب سنندج

با جزییات خط لوله انتقال آب سد آزاد به سنندج بیشتر آشنا شویم 

خط انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج 27.5 کیلومتر طول دارد و برای تامین آب شرب جمعیت 700 هزار نفری شهر سنندج در افق 1425 طراحی شده است.

قرار است از طریق این خط لوله، سالانه 57 میلیون مترمکعب آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه انتقال یابد. البته در حال حاضر هم 2 هزار لیتر بر ثانیه آب از سد آزاد از طریق رودخانه چهل گزی به سد قشلاق سنندج انتقال می‌یابد تا کاهش حجم آب پشت سد قشلاق جبران شود.

انتقال آب از میانه مسیر خروجی تونل میانی و مخزن 10 هزار مترمکعبی ایستگاه پمپاژ اصلی سامانه سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج انجام می‌شود.

این پروژه شامل 13.2 کیلومتر خط لوله با قطر 1400 میلیمتری و 14.3 کیلومتر لوله با قطر 1200 میلیمتری است.

البته بد نیست بدانید که برکات سد آزاد زیاد بوده و قرار است در قالب چند پروژه، تعداد زیادی از مردم استان از آن بهره‌مند شوند.

اهداف طرح سامانه انتقال آب از سد آزاد، مهار آب‌های مرزی غرب کشور و انتقال آن به میزان 160 میلیون مترمکعب در سال، تامین آب شرب 40 درصد از جمعیت استان کردستان، توسعه کشاورزی پنج هزار هکتار از اراضی استان، تامین نیاز آبی در بخش صنعت به میزان هشت میلیون مترمکعب در سال، اشتغالزایی در بخش صنعت و کشاورزی برای حدود 10 هزار نفر به صورت مستقیم و عیرمستقیم و جلوگیری از فرونشست آب زیرزمینی و نجات دشت های قروه و دهگلان است.

سد آزاد در 40 کیلومتری جاده سنندج - مریوان روی رودخانه آزاد واقع‌ شده است. این سد از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی با طول تاج 595 متر و ارتفاع 125 متر از پی، امکان ذخیره‌سازی 300 میلیون مترمکعب آب را دارد.
 

شهریور، پایان بازار گرمی چشمه های آب سنندج

شهریور، پایان سقایی چشمه‌های سنندج؟

مطالبه به حق مردم سنندج اکنون بعد از سال ها نوشیدن آب با طعم و بوی نامطلوب، بهره‌مندی از آب شرب گوارا است و امیدوارند پروژه خط انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه این شهر طبق وعده استاندار تا شهریور به بهره‌برداری برسد تا ناچار نباشند هر از گاهی، به چشمه‌های اطراف شهر پناه ببرند.

از طرفی هم به واسطه استفاده از آب چشمه خطر ابتلا به بیماری وبا (که تاکنون 6 نفر مشکوک به ابتلا به این بیماری در استان شناسایی شده‌اند) هم وجود دارد که البته تاکید شده حتما آب قبل از مصرف جوشانده شود.

سنندج حدود 600 هزار نفر جمعیت دارد و 180 هزار مشترک در این شهر از خدمات شرکت آبفا بهره‌مند هستند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/278044/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

پرسپولیس با دو مصدوم مهم مقابل آلومینیوم

پاسخ کوبنده مدیر تراکتور به یک برنامه تلویزیونی

ستاره چلسی فصل را از دست داد، آرژانتین نگران کوپا!‏

سالگرد زادروز یوهان کرویف؛ منتخب حرکات دوران بازی نابغه هلندی

ژاوی اشک خوان لاپورتا را در آورد

6 اردیبهشتِ زیبا؛ روز زیبای سنه نازار

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به‌صورت رسمی از روز شنبه اجرا می‌شود

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

بکارگیری منشی‌های خانم در این استان ممنوع شد!

عمل به آموزه‌های قرآن، نسخه شفابخش نجات بشریت است

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

بکار گیری منشی های خانم ممنوع شد

ششم اردیبهشت، روز سنندج

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

وعده لاپورتا به هواداران بعد از ماندنی شدن ژاوی

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!

ماموستا فخری در تبیین حقایق انقلاب از علمای پیشتاز بود

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

تکریم حافظ قرآن توانخواه توسط استاندار کردستان

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

سپاه در هر صحنه‌ای که وارد شد میدان پیروزی بود

کشف بیش از 5 هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین

طلایی شدن دو مازندرانی در انتخابی ووشو چین

حافظان قرآن به عنوان سفیران تاثیرگذار نقش آفرینی کنند

وعده تأمین اینترنت برای روستاهای بالای 20 خانوار کشور

کاهش 100 درصدی تصادفات فوتی در کردستان

یک قرن سنندج در قاب تصویر

خدمات رسانی سه کتابخانه سیار در شهرستان‌های هرسین، قصرشیرین و جوانرود

برگزاری مانور آمادگی و پیشگیری از خطرات احتمالی وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی

5 هزار و 780 زن سرپرست خانوار در کرمانشاه تحت پوشش بهزیستی است