عصر کرد

آخرين مطالب

کشتارگاه شهرداری مریوان جوابگوی 500 قصابی غیر مجاز در سطح شهر نیست اقتصادي

کشتارگاه شهرداری مریوان جوابگوی 500 قصابی غیر مجاز در سطح شهر نیست
  بزرگنمايي:

عصرکرد- محمدرضا محمدی اظهار کرد: با توجه به سهولت در ارتباطات دنیای امروزی تبادل بیماری بسیار راحت تر شده و هیچ کس در امان نیست.

وی دررابطه با بیماری آبله میمونی وتب کریمه کنگو بیان کرد: آبله میمونی بیماری است که به تازگی دنیا را درگیر کرده است؛ خوشبختانه تا این لحظه در ایران موردی از آبله میمونی گزارش نشده است اما دور از انتظار نیست به کشور ما هم برسد، چون آبله میمونی هم یک بیماری ویروسی بوده و انتقال آن راحت است، به صورتی که امکان دارد از فردی به فرد دیگر یا از حیوانی به انسان منتقل شود، و همین امر است که کار را برای ما سخت می کند.

رییس مرکز بهداشت شهرستان مریوان عنوان کرد: ممکن است فردی آلوده باشد و در جمع های مختلفی حاضر شود در حالی که خود نیز اطلاعی از بیماری نداشته باشد، همین کافی است که چندین نفر را مبتلا کند، دقیقً مانند ویروس کرونا.

 کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است
وی با اشاره به اینکه در یک ماهه گذشته در کشور عراق 7 الی 8 نفر به دلیل بیماری تب کریمه کنگو فوت کرده اند، ادامه داد: برای جلوگیری از ورود این بیماری ها در مرز باشماق، پایگاه مراقبت بهداشتی دایر شده و با حضور چهار نفر به صورت شبانه روزی مشغول فعالیت است.

به گفته محمدی، افرادی که می خواهند وارد کشور شوند از موارد مشکوک به کرونا گرفته تا آبله میمونی و تب کریمه کنگو و حتی وبا، مورد ارزیابی و تست های مخصوص قرار می گیرند، درصورتی که فردی دارای یک یا چندین علایم باشد اجازه ورود به کشور را ندارد.  

وی در ادامه درمورد بیماری تب کریمه کنگو تشریح کرد: این بیماری ویروسی است که از طریق دام به انسان منتقل می شود، علایم این بیماری احتمالاً تا سه روز در بدن انسان پنهان است و بعد از این زمان معمولاً بیمار با تب، سردرد، درد عضلانی به خصوص عضلات پا و کمر و سفتی عضلات گلو، درد چشم، حالت تهوع، ضربان قلب نامنظم و در بعضی افراد خونریزی زیر پوستی مواجه می شود.

محمدی بیان کرد: از مهمترین علایم این بیماری در مرحله نخست تاول زدن کف دست و پاها و در مراحل بعدی تاول زدن داخل دهان است، این بیماری ازلحاظ ظاهری شبیه به بیماری سرخچه است؛ اما مردم نگران نباشند چرا که سیستم بهداشت به صورت مستمر این ویروس را رصد می کند.

 مصرف گوشت تازه اکیدا ممنوع است

رییس مرکز بهداشت شهرستان مریوان، با تاکید بر اینکه از نظر متخصصان علوم تغذیه و همچنین دامپزشک ها مصرف گوشت تازه اکیداً ممنوع است، تصریح کرد: حداقل زمان مصرف گوشت بعد از کشتار دام 24 ساعت است، به صورتی که باید داخل یخچال قرار گیرد و بعد مصرف شود.

به گفته وی، بهترین حالت مصرف گوشت به صورت آب پز است، همچنین درخصوص مصرف لبنیات به ویژه شیر که امکان انتقال بیماری را دارد، توصیه می شود  به طور کامل جوشانده و بعد مصرف شود.

بیماری وبا از طریق آب انتقال می یابد
محمدی اضافه کرد: با توجه به شروع فصل گرما بیماری وبا می تواند بسیار سریع از طریق آب آشامیدنی و یا از طریق فاضلاب شهری منتقل شود؛ یک نفر کافی است وبا را از طریق فاضلاب شهری در کل شهر پخش کند.

وی ادامه داد: آخرین بار حدود 10 سال پیش شاهد شیوع وبا در مریوان بودیم؛ نگرانی هرساله سیستم بهداشت از بروز بیماری های ویروسی باعث شده به صورت مستمر از فاضلاب شهری نمونه گیری شود که اگر "ناک وبا" مشاهده شود، سریعاً اعلام عمومی و آمادگی کرده که فاضلاب ها را ضد عفونی شود.

رییس مرکز بهداشت شهرستان مریوان، با تاکید بر اهمیت اطمینان از آب استفاده شده در آبیاری سبزیجات خریداری شده عنوان کرد: آبیاری سبزی کاران از طریق فاضلاب شهری ممنوع بوده و با خاطیان برخورد قضایی صورت می گیرد؛ ازعموم شهروندان تقاضا می شود درصورت مشاهده هرگونه تخلفات در حوزه بهداشت و سلامت باشماره 190 تماس حاصل کنند.
وی با اشاره به اینکه، شستن و ضدعفونی کردن سبزی و میوه باعث از بین رفتن عامل بیماری ها می شود، افزود: در طول 10 روز گذشته موارد ابتلا به اسهال و استفراغ زیادی گزارش شده است؛ در این راستا والدین در صورت مشاهده اسهال و استفراغ چندین باره کودک در روز، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنند.

به گفته محمدی، بیماری اسهال و استفراغ همیشه در فصل گرما شایع می شود؛ این بیماری فصل گرما در اصطلاح پزشکی به بیماری منتقل از آب و هوا معروف است، ازشهروندان گرامی می خواهیم جهت درمان این بیماری اکیداً از آنتی بیوتیک استفاده نکنند چون اثری ندارد، جهت درامان ماندن این بیماری ازجمله کارهایی که می توان انجام داد، شستن درست وکامل دستها،   خرید نکردن از دستفروشها و ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات است.

شهرداری جوابگوی 500 قصابی مجاز در سطح شهر نیست

وی درموردعرضه گوشت درقصابی های غیرمجاز هشدار داد و گفت: همشهریان مواظب باشند با توجه به شرایط اقتصادی برای خرید با قیمت پایین تر سلامت خود و خانواده را به خطر نیندازند؛ متأسفانه در سال های اخیر تعداد قصابی های غیرمجاز بسیار افزایش یافته که هیچ گونه مجوزی ندارند، در سنوات اخیر سه بار اقدام به جمع آوری قصابی های غیرمجاز شهرستان در ورودی شهر از طرف جاده جدید سنندج کرده ایم ولی متأسفانه این قصابی ها دوباره در جاهای دیگری شروع به کار می کنند، ما به عنوان ناظرسلامت، کیفیت اینگونه گوشت ها را که توسط قصابی های غیرمجاز عرضه می شود، به هیچ عنوان تایید نکرده و بارها این موضوع را به دامپزشکی اعلام کرده ایم.

رییس مرکز بهداشت شهرستان مریوان، عنوان کرد: جمع آوری قصابی های غیرمجاز نیازمند عزم جدی از طرف تمام ارگان ها است؛ این موضوع در شورای تامین و کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان باید با جدیت پیگیری شود و تصمیمی عاجل و عقلانی اتخاذ شود، موضوع دیگر که باید مورد بررسی قرار گیرد این است که کشتارگاه حال حاضر شهرداری جوابگوی 400 تا 500 قصابی مجاز سطح شهر نیست، در نتیجه نیاز است مسئولین فکری به حال این موضوع داشته باشند.
سگ های ولگرد عامل انتقال بیماری کیست هیداتیک هستند
وی از افزایش بیماری کیست هیداتیک خبرداد و گفت: کیست هیداتیک نوعی بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که منبع آن سگ است؛ در واقع فضولات سگ های ولگردی که در داخل پارکها، روی چمن ها، صندلی و... شهری باقی می ماند، کافیست که دست با آن تماس پیداکند یا کودکان در آن محیط مشغول بازی شوند و دست را به سمت دهان ببرند همین امرباعث ایجاد کیست هیداتیک می شود.
محمدی در ادامه:  این بیماری یک بیماری بسیار سخت و هزینه بردار است، متأسفانه در سال گذشته سه مورد ابتلا به کیست هیداتیک گزارش شده، که با توجه به زادوولد بیش ازحد سگ ها اگر فکری به حال این مورد نشود، سال آینده تعداد سگ های مریوان از مردم بیشتر خواهد شد و این یک واقعیت غیر قابل کتمان است.
وی گفت: این معضل تنها با یک اداره یا سازمان حل نمی شود بلکه باید تمام ادارات با عزم جدی و سریع همسو شوند. متأسفانه انجمن های حمایت از حیوانات ناخودآگاه سبب هرچه بدتر شدن اوضاع می شوند.

رییس مرکز بهداشت شهرستان مریوان، ادامه داد: پیشنهاد می شود، مرکزی برای نگهداری سگ های ولگرد دایر شود و حامیان حقوق حیوانات در آنجا داوطلبانه خدمت کنند؛ همشهریان یاد دارند سال گذشته مرکزی با همین موزون توسط شهرداری دایر شد، اما متأسفانه توسط انجمن های حامی حیوانات برچیده شد و دوباره سگ های ولگرد وارد محیط شهری شدند.

وی اعلام کرد: از همشهریان درخواست می شود در صورت حمله و گازگرفتگی از سوی سگ یا حیوانات دیگر سریعاً به مرکز کنترل بیماری هاری مراجعه کنند که به صورت 24 ساعته فعالیت دارند و بلافاصله در این مرکز واکسن هاری انجام می گیرد.

 وی عنوان کرد: حضور سگ های ولگرد در مجتمع های انسانی پیامدهای زیادی دارد، اول اینکه از لحاظ منظر و بحث زیبایی شناسی شهری آسیب وارد می کند و همچنین باعث مشکلات در تردد مردم می شوند، اما در بحث سلامت آسیب های زیادی را به شهروندان وارد می کند، به عنوان نمونه می توان به 70 مورد حمله سگ به شهروندان در شهرستان مریوان که توسط بیمارستان های سطح شهر گزارش شده است اشاره کرد.

کیفیت آب مریوان به صورت روزانه پایش می شود

محمدی، پیرامون بحث پایش آب اینگونه ادامه داد: این امر به صورت روزانه انجام می شود، در هر روز پنج نمونه از آب چند نقطه و زون های مختلف شهر نمونه برداری می شود، که با این آزمایشات میزان کلر باقیمانده سنجش می شود، درسطح روستاها هم این کار توسط بهورزان بهداشت مستقردر روستا انجام می گیرد، هرروزسه بار و در طول ماه هم یکبار از آب  نمونه برداری می شود، و چند ماه یکبارطرح کلرسنجی مشترک، توسط کارشناسان اداره بهداشت و اداره آب و فاضلاب انجام می گیرد، دراین طرح نیز سیستم آبرسانی شهر و روستاها را بررسی می کنند وکلرسنجی انجام می دهند.
وی افزود: تا سال گذشته شهرستان مریوان یکی از بهترین آبهای شرب استان رادارا بود، اما متأسفانه با توجه به کم آبی های اخیر ناچار شدیم بخشی از آب شرب مریوان را از سد گاران جبران کنیم، بدیهی است آبی که از طریق سد پمپاژ می شود به دلیل استفاده از تصفیه خانه، به مرورزمان تجهیزات آن فرسوده شده و درنهایت آب طعم و بوی نامطبوعی به خود می گیرد؛ نمونه این اتفاق را در شهرهای سنندج وسقز هم شاهد هستیم.

 وی خاطرنشان کرد:  توسعه تصفیه خانه سد گاران، حمایت تمام مسئولین را نیاز دارد، هماهنگی های لازم با اداره آب و فاضلاب صورت گرفته  وخوشبختانه با استقبال فرماندار و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی روبرو شدیم که این امر باعث می شود بتوانیم از لحاظ حجم و کیفیت خدمت رسانی بیشتری انجام دهیم.

ریزگردها موجب انتقال بیماری می شوند

رییس مرکز بهداشت شهرستان مریوان در پاسخ به سوالی دیگر که آیا ریزگردها به خودی خود باعث ایجاد بیماری می شوند، عنوان کرد: ریزگردها هم به خودی خود باعث ایجاد بیماری می شوند، ریزگردها وقتی از حد مجاز بالاتر برود سیستم تنفسی انسان را دچار اختلال کرده و ریه ها را درگیر می کند، اگر ریزگردها با وزش باد همراه باشد ویروس ها و میکروب های کوچک را منتشر می کند وهمین امر باعث می شود که بیماری از منطقه ای به مناطق دیگر منتقل شود.

محمدی با بیان اینکه خوشبختانه از دورترین روستا تا قلب پایتخت سیستم یکپارچه بهداشتی در ایران فعال است، عنوان کرد: با توجه به بیانات اخیر رهبر انقلاب در مورد بهداشت و توجه ویژه به امور بهداشتی انتظار می رود روند بهتری در این خصوص را شاهد باشیم.

وی افزود: در ایام اوج همه گیری ویروس کرونا ثابت شد که بهداشت در جامعه جایگاه خود را به دست آورده است؛ در این راستا در سطح شهرستان مریوان، حدود 80 درصد شهروندان واکسینه شده اند که حداقل دو دوز واکسن را دریافت کرده اند، بااین اوصاف هنوز هم درحال حاضر سه نفر با علایم کرونا در بیمارستان بستری هستند و مردم باید هوشیار باشند چرا که هنوز کرونا تمام نشده است.
رییس مرکز بهداشت شهرستان مریوان یادآور شد: برای تردد درمرزباشماق، ارائه تست منفی کرونا از سوی وزارت بهداشت عراق قابل قبول نیست و حتما برای ورود به کشور انجام تست کرونا الزامی است.
وی خاطرنشان کرد: در طول پیک های مختلف کرونا توانستیم 27 هزار تست کرونا رابدون دریافت هیچ گونه وجهی انجام دهیم که در نوع خود بی نظیر است.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/277185/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

10 مدافع برتر تاریخ فوتبال

نشانه‌گیری اتفاقی اما بسیار دقیق فران تورس در پایان ال‌کلاسیکو

مطهری: تراکتور همیشه مدعی بوده

آزمون در ترکیب اصلی رُم برابر اودینزه

واکنش دین محمدی به قهرمان لیگ برتر امسال

واکنش رجب زاده به اتفاقات بازی با استقلال ملاثانی

مطهری: همه تیم‌ها را می‌شناسم

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

مطهری: در تراکتور باید کمتر حرف زد، بیشتر عمل کرد

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

اعتراف عجیب چهره جنجالی مجلس خبرساز شد

ماموستا ملااحمد فخری؛ امام جمعه سابق جوانرود درگذشت

فردا جمعه آخرین فرصت شرکت در آزمون نهایی«زندگی با آیه‌ها»

مشارکت بیش از 300 سازمان مردم نهاد در طرح ملی مشارکت اجتماعی

ورود سامانه ناپایدار به جو استان کرمانشاه

نصب سه هزار و 200 دستگاه کنتور هوشمند روی چاه‌های آب

گردنه تته بعد از 5 ماه بازگشایی شد + عکس

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نوبت اول آزمون سراسری 1403 در سنندج

مسی واقعا از پسرش یک فوق ستاره ساخته

بدهی کلان استقلال به بانک سهام‌دار پرسپولیس!

شوک به رئال؛ بلینگام و رودریگو مریض شدند!

مدیر کنسرسیوم بانک‌ها: دیگر ما پرسپولیسی هستیم

دین‌محمدی: حیف از تیم راه‌آهن که منحل شد

مطهری: این یک استارت دوباره است

امیری: قلعه‌نویی بخواهد در خدمت تیم ملی هستم

هدف ما حضور مهدی الفتی در فینال المپیک است

شانس ایران برای تصاحب یک طلا و 3 برنز

دین‌محمدی: طرفدار ماشین سازی از تراکتور بیش‌تر بود

امام جمعه سابق جوانرود درگذشت

پیشرفت پروژه‌های آبی کردستان به تعامل تمامی واحدها بستگی دارد

نماهنگی دیدنی از شهر سنندج + فیلم

دومین نمایشگاه عکس‌های قدیمی شهر سنندج برپا می‌شود

رقابت 285 دانش‌آموز مدارس سمپاد در مسابقات ورزشی کردستان

بازگشایی گردنه تته بعد از پنج ماه

آغاز عملیات اجرایی واحد‌های مسکن ملی خبرنگاران

کار قرارگاهی، زمینه‌ساز حرکت صحیح و اثرگذار در عرصه فرهنگ

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

انریکه: من را با کسی مقایسه نکنید

محمدی: بعید می‌دانم بین یزدانی و قاسم‌پور مسابقه برگزار شود

شجاعی هشتم شد

اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028

خبرخوش رئیس صدا و سیما درباره حق‌پخش فوتبال

امیدواری جانشین کلوپ؛ 48 ساعت دیگر در لیورپول!

شجاعی: زود است اما به قهرمانی در جام حذفی فکر می‌کنیم

وقتی دوست صمیمی رونالدو، ستاره پرتغالی را می ترساند

پرسپولیس در انتظار خبر مهم

دعوای عجیب مدیران بارسا؛ ژاوی باید اخراج شود

آرامگاه «گهواره‌گر» یکی از زیباترین بناهای به‌جا مانده در دشت توس