عصر کرد

آخرين مطالب

اندیشه حوادث و صحنه‌های شاهنامه مغفول نشود اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد -

عصر کرد


به گزارش خبرنگار مهر، دومین روز اردوی سوم دوره نهم آفتابگردان‌ها، چهارشنبه 4 خرداد با کارگاه نقد شعر به کارشناسی مبین اردستانی و محمدرضا طهماسبی شروع شد.
در این جلسه اشعار رسول یزدانی، محمد کریمی، سیدعلیرضا معزی، محمدرضا صبوریان و محمدعلی غروی مورد نقد قرار گرفت.
در ادامه، آفتابگردان‌ها در کلاس یوسفعلی میرشکاک با موضوع «جهان فردوسی» شرکت کردند.
میرشکاک با بیان اینکه شاهنامه فردوسی، سند هویت قومی و دینی این سرزمین است و بنیاد تشیع خاص ایرانی در شاهنامه شکل گرفته است، مباحثش را آغاز کرد و اذعان داشت: «فردوسی مورد تأیید اهل‌بیت بوده که توانسته است به حکمت شگرفی در شاهنامه دست پیدا کند.»
میرشکاک در خصوص شهادت در شاهنامه گفت: «فردوسی می‌داند که اگر بخواهد شهادت را بدون بنیاد و بنیان مطرح کند، این مسئله مورد قبول کسی قرار نمی‌گیرد. در شاهنامه، سیامک، پسر کیومرث، اوّلین شهیدی است که به دست سیه‌دیو، پسر اهریمن، کشته می‌شود.» ایشان کیومرث را به مثابه آدم، سیامک را نماد هابیل و سیه‌دیو را نماد قابیل دانست. میرشکاک در ادامه با تأکید بر اینکه آئین سوگ جزو فرهنگ‌های ایرانی بوده که در شاهنامه به آن اشاره شده است، توضیحات مفصّل و دقیقی در خصوص برخی شهدای شاهنامه از جمله ایرج، سیاوش و فرامرز، پسر، رستم ارائه داد.
وی با اشاره به اینکه شاهنامه شامل دو آئین شهریاری و پهلوانی می‌شود، به توضیح این دو آئین پرداخت: «شهریار باید انتخاب‌شده از طرف خداوند باشد. در شاهنامه، شهریاری و سلطنت، موروثی نیست و اگر هم در موردی این اتّفاق افتاده باشد، کسی که سلطنت به او رسیده است، حتماً ویژگی خاصّی داشته است که سلطنت او را محدود به وراثت نمی‌کند.» وی در خصوص آئین پهلوانی گفت: «پهلوان کسی است که مدافع حقوق مردم، مرزها و شهریار است و شهریاری درجات مختلفی دارد که بالاترین آن‌ها، جهان‌پهلوانی است.» وی با تأکید بر اینکه جهان‌پهلوان کسی است که تاجدار نیست ولی تاج‌بخش است، رستم را نماد جهان‌پهلوانی در شاهنامه دانست.
میرشکاک در ادامه افزود: «باید حواسمان باشد تا تصاویر، حوادث و صحنه‌های شاهنامه، ما را آن‌گونه مجذوب خود نکند که اندیشه پشت آن‌ها مورد غفلت قرار گیرد». هم‌چنین ایشان یکی دیگر از بزنگاه‌های مهمّ شاهنامه را هفت‌خان رستم دانست و توجّه شاعران را به مقایسۀ آن با هفت‌وادی معرفتی شاعرانی هم‌چون مولوی، عطّار و سنایی جلب کرد و گفت: «آنچه را ما در اشعار مولوی، عطّار و سنایی و دیگر شاعران صرفاً در دایرۀ معرفت و عرفان می‌بینیم، در شاهنامه همان را در ساحت پهلوانی و جنگ‌آوری می‎‌بینیم. در حقیقت، حکمت فردوسی عین کنش است، بر خلاف شاعران نام‌برده‌شده که حکمت و معرفت ایشان به کنش ختم نمی‌شود.»
کلاس بعدی آفتابگردان‌ها، مبانی سرودن ترانه، سرود و تصنیف بود. میلاد عرفان‌پور، در ابتدا درباره تفاوت ترانه و شعر محاوره بیان کرد: «الزام ترانه این است که مناسب با موسیقی سروده شده باشد، در حالی که شعر محاوره این الزام را ندارد.»
عرفان‌پور با ذکر این نکته که تعریف دقیقی درباره سرود در دست نیست، اذعان داشت که شاخص‌هایی را می‎‌توان در این باره بیان کرد. نخست اینکه سرود باید اشاره به یک هویت ملّی داشته باشد و در صورتی هم که از زبان متکلّم وحده باشد، محتوای آن باید دغدغه، درد، عشق و شوق عمومی باشد و دیگر اینکه سرود بیشتر با قشر نوجوان نسبت دارد و به زبان معیار است.
وی مقدمات ورود به عرصه سرایش ترانه، سرود و تصنیف را زیست ادبی، دانش ادبی، تجربه سرایش در قوالب سنّتی و مخاطب‌شناسی دانست و هم‌چنین لازمه رسیدن به زیست ادبی را انس با ادبیات و شعر، سلوک ادبی، حضور در محافل ادبی، ارتباط با شاعران، نگاه مضمون‌یاب و مردم‌گرایی دانست. عرفان‌پور در ادامه به بیان گونه‌های سرایش ترانه، سرود و تصنیف پرداخت و آن را به سه گونه پیشاهنگ، پساهنگ و هماهنگ تقسیم‌بندی کرد و گفت: «در گونه پیشاهنگ، ابتدا ملودی ساخته می‌شود و روی آن شعر سروده می‌شود. در گونه پساهنگ، ابتدا شعر سروده می‌شود و برای آن ملودی ساخته می‌شود و در گونۀ هماهنگ، شعر و ملودی هم‌زمان تولید می‌شوند.» عرفان‌پور در ادامه به بیان بخش‌های معمول سرود، ترانه و تصنیف که به ترتیب شامل مطلع، مقدّمه ترجیع‌بند یا مطلب (ورس) دوم، ترجیع‌بند، ورس سوم و چهارم و ترجیع‌بند می‌شود، پرداخت. ایشان در ادامه، مراحل شیوۀ سرایش شعر پساهنگ را بیان کرد و آن را شامل مراحل مطالعه و تفکّر، ساخت طرح کلّی، سرودن ترجیع یا مطلع، سرودن باقی مطالب (ورس‌ها)، بازبینی منتقدانه و در نهایت سامان نهایی دانست.
وی تصنیف را شعری که روی ملودی و با زبان معیار سروده شده باشد، معرّفی کرد و نکات مهم در تصنیف‌سرایی را توجّه به لطافت، ادبیت، سنّت‌گرایی یا خاطره‌گرایی، زمزمه‌پذیری و تلفیق صحیح شعر و موسیقی دانست.
در ادامه برنامه‌های روز دوم، مرتضی امیری اسفندقه کلاس خود را با موضوع «ساختار و بافتار شعر نیمایی» شروع کرد. اسفندقه در ابتدا گفت: «نیما وزن را از شعر پارسی نگرفت ولی عقیده داشت وزن که همان موسیقی بیرونی است، نباید بر شعر مسلّط شود.»
اسفندقه در ادامه افزود: «کسانی که می‌گویند نیما برای ساختن کاخ‌های شعرش، بناهای تاریخی شعر فارسی را کاملاً خراب کرد، کاملاً در اشتباه هستند. نیما نه تنها کاخ‌های تاریخ شعر فارسی را به طور کامل خراب نکرد، بلکه ما را به بازخوانی تاریخ شعر فارسی جهت درک ابعاد نیمایی سروده‌های بزرگان شعر فارسی دعوت کرد.» در ادامه، اسفندقه با ذکر مثال‌هایی از حافظ، سعدی، بی دل، طالب آملی و ناصرخسرو و دیگر شاعران تاریخ ادبیات فارسی، توجّه حضّار را به وجه نیمایی شعر ایشان جلب کرد و با تکیه بر شاهدمثال‌هایی گفت: «می‌توان تساوی مصراع‌ها را به هم نزد و شعر نیمایی سرود.»
اسفندقه به شاعران توصیه کرد تا نامه‌های نیما را مطالعه کنند. وی به یکی از نامه‌های نیما اشاره کرد که در آن گفته بود ما دوران شهادت را طی می‌کنیم. اسفندقه شاهد آن را مورد تمسخر گرفتن نیما در اوّلین مرتبه‌ای که شعر نیمایی‌اش را خوانده بود، دانست.
وی در ادامه افزود: «در شعر نیمایی ناب، شاعر به کلمات وزن نمی‌دهد، بلکه وزن کلمات را کشف می‌کند و آن را به طور طبیعی بازگو می‌کند.»
آخرین برنامه روز دوم اردو، شب شعری بود که در آن علی‌محمد مؤدب، میلاد عرفان‌پور، علی داودی، محمدرضا طهماسبی، محمدحسین نجفی، سورنا جوکار، افسانه غیاثوند، مریم کرباسی، فاطمه نانی‌زاد و دیگر شاعران به خاطره‌گویی و شعرخوانی پرداختند.
کد خبر 5499701

عصر کرد

تبلیغات در خبربان

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/275231/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پس انداز سلامتی در بانک خون بند ناف

مدیرعامل فجرسپاسی: ورزشگاه پارس به لیگ برتر می‌رسد/ 2 بازیکن مطرح و 3 سرباز جذب می‌کنیم

تیم کهکشانی ایتالیا برای هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال

ستاره لیگ ایران به ترکیه کوچ کرد!

پیروزی سخت والیبال نوجوانان ایران مقابل اندونزی

محمد دایی: باشگاه و هواداران باید از هاشمیان حمایت کنند

فلیک آب پاکی را روی دست‌های تراشتگن ریخت؛ دنبال تیم باش!

اعتراف دورسون: هم پول دادم هم فحش خوردم!

خطر سقوط والیبال نشسته در رنکینگ جهانی/ پرچمی که می‌توانست در آمریکا بالا برود

بهترین گل‌های فصل لیگ برتر با شوت راه دور

بهروز عطایی و یک اعتراف تلخ: این کارم اشتباه بود

صفحه اول روزنامه‌های کرمانشاه در 21 تیرماه

ارائه گزارشی از دیدار مدیرکل دفتر مسکن و تسهیلات رفاهی بنیاد با خانواده شهدای اقتدار به استاندار یزد

عامل تروریستی وابسته به سرویس بیگانه در مازندران دستگیر شد

آیا حمله به زندان اوین سبب حذف جاسوسان اسرائیل شد؟

واکنش مشاور رهبر انقلاب به طرح موضوع عدم کفایت سیاسی رئیس‌جمهور

بازگشت سرمربی خوشنام به لیگ برتر

سفر نماینده استقلال به روسیه برای مذاکره با لژیونر ایرانی

خط و نشان وحید هاشمیان برای رختکن پرسپولیس با ارونوف

بن‌بست در پروژه بازگشت علی کریمی به استقلال

اعتراف جالب رسانه لهستانی درباره تیم ملی ایران

قلی زاده غایب بزرگ لخ پوزنان در سوپرجام لهستان

گرت بیل: ژابی از کنار گذاشتن هیچ ستاره‎‌ای نمی‌ترسد

دروازه‌بان باتجربه به تیم جدید می‌رود

تیم عربستانی دست روی گزینه میلان و یووه گذاشت

نتایج ملی‌پوشان ایران در پنج وزن نخست؛ صعود سه کشتی‌گیر به نیمه نهایی

لیموچی عصا را کنار گذاشت

حیدری : فوتبال ایران به ساپینتو بدهکار است

امیرحسین اسفندیار به تیم والیبال «چلم» لهستان پیوست

عبدالرضا داوری: تندروها دنبال احیای پروژه انسدادند

گزارش سردار جلالی به سرلشکر موسوی درخصوص جنگ

تصاویری از منزل تخریب شده دانشمند شهید باکویی که همراه خانواده‌اش به شهادت رسید

سخنگوی قوه قضاییه: شبکه‌های دشمن در داخل شناسایی شدند

چشمی بدون قرارداد در تمرین استقلال!

مدافع استقلال روزهای تلخ را فراموش کرد

تاریخ‌سازی در فصل 2025 تنیس جهان

انتخاب گرت بیل: توپ طلا را به دمبله بدهید

انتقال مهدی طارمی به فنرباغچه قطعی شده است؟

بررسی تصمیم یوفا در پرونده کریستال پالاس/ آیا عدالت اجرا شد؟

ستاره آرژانتین هم‌ تیمی جدید حسین خانزاده در لوبه

سینر: رقابت من با آلکاراس تازه شروع شده است/ بگذارید زمان قضاوت کند

آنتتوکومپو: احتمالاً در میلواکی می‌مانم

اعلام ترکیب تیم‌های ملی شمشیربازی در رقابت‌های جهانی

وصول یک هزار و 63 نامه سفر ریاست جمهوری در بنیاد شهید استان ایلام

بروجردی: بر اساس نیاز کشور غنی‌سازی می‌کنیم

19 پایگاه تابستانی در کردستان

قیمت عجیب ستاره چلسی برای میلان

سوت فینال جام جهانی باشگاه‌ها در دستان علیرضا فغانی

حسین‌زاده بازیکن تراکتور: اعتماد به نفس من را گرفته بودند!

125 میلیون دلار، جایزه دیوانه‌کننده جام جهانی باشگاهی!