عصر کرد

آخرين مطالب

همگرایی اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان و تاثیر آن بر بن بست سیاسی عراق اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد -

عصر کرد


نشست اخیر در سلیمانیه میان بارزانی و طالبانی، امیدها را به گشایش در روند سیاسی عراق به ویژه در زمینه انتخاب رئیس جمهور جدید، زنده کرده است. - اخبار بین الملل -
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «قصی عباس» نماینده سابق پارلمان عراق اعلام کرد: تلاش‌ها برای فروپاشی چارچوب هماهنگی همگی شکست خورده است.
چارچوب هماهنگی با وجود هم توطئه های داخلی و خارجی منسجم است.
وی افزود: چارچوب هماهنگی با طرح نمایندگان مستقل موافقت کرده است. مستقلین کمیته گفتگو با گروه‌های سیاسی تشکیل داده اند. ائتلاف سه جانبه صدر، حزب دموکرات و السیاده با طرح نمایندگان مستقل همراهی نکرده‌اند.
قصی عباس تصریح کرد: مردم عراق به طرح نمایندگان مستقل امید دارند. چارچوب هماهنگی حامی نشست همه دور میز گفتگو است. لجاجت ائتلاف سه جانبه اوضاع سیاسی را پیچیده کرده است.
درباره نزدیک شدن اتحادیه میهنی و حزب دموکرات هم گفت: نگرانی و ترسی بابت این نیست. با نزدیک شدن این دو به یکدیگر هم دو سوم مورد نظر(برای جلسه انتخاب رئیس جمهور) محقق نخواهد شد.
وی افزود: جریان صدر انتخاب مجدد الکاظمی را بعید دانسته است.
طرح نمایندگان مستقل عامل همگرایی دو حزب عمده کُرد
«علی المشکور» نماینده پارلمان عراق گفت: تحولات در جنبش «امتداد» طبیعی است. رئیس این تشکل دیکتاتورمابانه عمل کرده است و تصمیمات خودسرانه اتخاذ کرده است.
وی افزود: طرح مستقلین همچنان پابرجاست. درباره زمزمه های انحلال پارلمان هم هیچ تضمینی برای پایان بن بست در صورت انحلال پارلمان هم وجود ندارد.
المشکور گفت: طرح نمایندگان مستقل کردها را به سوی همگرایی سوق داده است.
وی با اشاره به اینکه طرح نمایندگان مستقل به خواست جریان صدر و چارچوب هماهنگی مطرح شده است، در ادامه تاکید کرد که نام نخست وزیری که انتخاب خواهد شد بحث برانگیز نخواهد بود.
جلسه الکاظمی با نمایندگان مستقل
«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق با شماری از نمایندگان مستقل پارلمان عراق با هدف پایان بن بست سیاسی این کشور دیدار کرد.
در این جلسه بر لزوم پایان بن بست سیاسی تاکید شد.
طرح نمایندگان مستقل توان خارج کردن روند سیاسی از رکود را ندارد
«مجاشع التمیمی» تحلیلگر عراقی گفت: جریان صدر طرح مستقلین را نخواهد پذیرفت. بیت شیعی اگر تصمیمی بگیرد حتما عملی خواهد کرد.
وی افزود: همگرایی اتحادیه میهنی و حزب دموکرات موجب حل بحران نخواهد شد و نمی‌توان روی آن حساب کرد.
این تحلیلگر بیان کرد: جنبش های نوپا مانند امتداد تاکنون بسیار ضعیف عمل کرده‌اند. طرح نمایندگان مستقل جدیت ندارد و توان حل بحران را ندارد.
التمیمی گفت: نهاد قضایی درصورت آشفتگی و نابسامانی سیاسی، انحلال پارلمان را مدنظر قرار خواهد داد.
این تحلیلگر عراقی در پایان هشدار داد: کوتاه نیامدن گروه‌های سیاسی، انقلاب گرسنگان را در آینده به دنبال خواهد داشت.
همگرایی بیت کُردی و اصرار اتحادیه میهنی بر نامزدی برهم صالح
از سوی دیگر العربی الجدید در گزارشی با اشاره به مذاکرات میان دو حزب عمده کُرد آورده است: پس از چند ماه قطعی ارتباط میان حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق، آنها مجددا به میز مذاکرات روی آوردند تا بتوانند درباره نامزد تصدی پست ریاست جمهوری عراق که طبق عرف سیاسی عراق از سال 2003 تاکنون باید یک کُرد باشد، به توافق برسند.
منابع کُردی در اربیل و سلیمانیه اعلام کردند که از سرگیری مذاکرات، طرحی از سوی حزب دموکرات بوده است تا موضوعاتی مانند معرفی استاندار کرکوک، مناصب دولتی در داخل اقلیم و در دولت مرکزی در بغداد هم مورد رایزنی قرار گیرد.
از سرگیری دیدارها میان طرفین با سفر ناگهانی نیچروان بارزانی رئیس اقلیم به سلیمانیه رخ داد که وی با بافل طالبانی رئیس مشترک اتحادیه میهنی و برخی دیگر از رهبران این حزب و نیز «صلاح الدین بهاء» دبیر کل اتحاد اسلامی و «علی باپیر» رئیس جماعت عدل دیدار و گفتگو کرد.
منابع کُردی اعلام کردند که حزب دموکرات در موضوع نامزدی برهم صالح برای ریاست جمهوری نرمش به خرج داده است و این پس از مخالفت قبلی این حزب است و به مثابه کلید حل بحران داخل بیت سیاسی کُردی است.
یک سیاستمدار بارز کُرد در اقلیم کردستان درباره توافق درباره از سرگیری مذاکرات از طریق نمایندگان دو حزب، آنرا گامی خوب و مشوقی برای گروه‌های سیاسی شیعی در بغداد برای از سرگیری مذاکرات برای پایان اختلافات در زمینه انتخاب نخست وزیر جدید عراق دانست.
نشست‌های جدید در راه است
دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی امروز چهارشنبه در اربیل نشستی مشترک زیر نظر «نچیروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان برگزار می‌کنند.
«دلشاد شهاب»، مشاور رئیس اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: پس از سفر بارزانی به سلیمانیه و درچارچوب تلاش‌ها برای نزدیک‌سازی دیدگاه‌های گروه‌های سیاسی اقلیم، امروز چهارشنبه دو حزب اصلی کُرد نشستی در مقر ریاست اقلیم کردستان برگزار می کنند.
از سوی دیگر «غیاث سورچی» از رهبارن اتحادیه میهنی کردستان گفت: هدف از سرگیری مذاکرات، پایان دادن به اختلافات و وحدت نظر بیت کُردی است تا به ویژه در زمینه نامزد ریاست جمهوری همدلی رخ دهد.
وی فضای نشست بارزانی و طالبانی را بسیار خوب قلمداد کرد و از توافق درباره موضوعات مشترک از جمله توقف تنش رسانه ای میان طرفین به منظور فراهم کردن بستر گفتگو در روزهای آتی خبر داد.
سورچی در عین حال تاکید کرد: اختلافات سیاسی دو حزب با یک یا دو نشست حل نخواهد شد اما مذاکرات یکشنبه گذشته، بابی برای مذاکرات جدید باز خواهد کرد تا درباره موضوعات اختلاف برانگیز دیگر به غیر از موضوع ریاست جمهوری هم توافق شود.
وی بر پایبندی حزبش بر نامزدی برهم صالح برای ریاست جمهوری عراق تاکید کرد.
اختلافات بیت کُردی امکان حل بن بست سیاسی عراق را فراهم می‌آورد
«مهدی عبدالکریم» عضو حزب دموکرات کردستان هم در این باره گفت: نشست سلیمانیه میان بارزانی و طالبانی، از سرگیری گفتگو را به دنبال داشت و روزهای آتی شاهد نشست‌های جدیدی میان طرفین برای حل همه اختلافات بر اساس توافق نه تحمیل خواست، خواهیم بود.
وی گفت: حل اختلافات درون بیت کُردی، امکان حل بن بست سیاسی عراق را می‌دهد. ما در پایان دادن به اختلافات به منظور پایان بحران تشکیل دولت جدید، جدی هستیم. همه چیز به نتایج گفتگوها و مذاکرات روزهای آتی بستگی دارد.
اتحادیه میهنی بر سرتعهدات خود با هیت هماهنگی می‌ماند
«علی الفتلاوی» عضو بارز چارچوب هماهنگی شیعی درباره از سرگیری مذاکرات کُردی-کُردی، گفت: اتحادیه میهنی از تعهدات خود در قبال هیئت هماهنگی دست برنخواهد داشت.
وی افزود: مذاکرات در داخل اقلیم کردستان با هدف روشن کردن تکلیف نامزد ریاست جمهوری است نه ایجاد ائتلافهای سیاسی جدید. اتحادیه میهنی در تماس دائم با رهبران چارچوب هماهنگی است و قصد گرایش به سمت ائتلاف سه جانبه(صدر، حزب دموکرات و السیاده) را ندارد و این موضوع از سوی رهبران اتحادیه میهنی قبل و پس از نشست اخیر سلیمانیه مورد تاکید قرار گرفته است.
نشست سلیمانیه و افزایش شانس برهم صالح برای تکیه زدن مجدد بر کرسی ریاست جمهوری
«احمد الشریفی» تحلیلگر عراقی در این باره بیان کرد: نشانه های حل اختلافات در داخل بیت کُردی به شکل علنی در نشست بارزانی و طالبانی در سلیمانیه آشکار شده است و آنچه درباره فضای مثبت درز کرده است به نظر پایه گذار تفاهم فراگیر میان آنهاست.
وی افزود: حل اختلافات داخل بیت کُردی بر کل بحران سیاسی عراق تاثیرگذار است. این نشست شانس برهم صالح برای نشست بر کرسی ریاست جمهوری برای دومین بار را افزایش داده است به ویژه که اتحادیه میهنی بر این موضوع اصرار دارد.
الشریفی گفت: حزب دموکرات با خواست و فشار رهبر جریان صدر برای تضمین حصول حدنصاب در زمینه انتخاب جلسه انتخاب رئیس جمهور، کوتاه آمده است. توافق نهایی میان اتحادیه میهنی و دموکرات، گروههای سیاسی را به سمت یافتن راهکارهایی برای بحران سوق خواهد داد.
عراق| از توافق دو حزب عمده کُرد تا زمزمه‌های انحلال پارلمانعراق| از درخواست «عامری» از گروه‌های سیاسی تا 4 سناریوی فراروی عراق یادآور می‌شود که منصب ریاست جمهوری عراق دارای هیچگونه اختیارات اجرایی نیست و بر اساس قانون اساسی مصوب سال 2005 میلادی که به همه‌پرسی مردمی گذاشته شد، همه اختیارات اجرایی به رئیس دولت (نخست وزیر) اعطا شده است و رئیس جمهوری وظایف تشریفاتی نظیر امضای قوانین، اعطای نشان‌های حکومتی، ارائه پیش نویس قوانین، نمایندگی عراق در محافل بین المللی و معرفی نامزد فراکسیون اکثریت در پارلمان برای تشکیل دولت را برعهده دارد.
بر اساس قانون اساسی عراق، نمایندگان پارلمان یکی از نامزدها را با آرای اکثریت یعنی دوسوم نمایندگان پارلمان انتخاب می‌کند یعنی کسب 220 رای از مجموع 329 نماینده پارلمان برای پیروزی و نشستن بر کرسی ریاست جمهوری عراق الزامی است.
البته در صورت ناکامی همه نامزدها در کسب دوسوم آرای نمایندگان پارلمان، در دور دوم رای‌گیری که میان دو نامزد حائز بالاترین رای برگزار می شود، نامزدی که بیشترین رای را بیاورد، به عنوان رئیس جمهوری عراق معرفی خواهد شد.
در ادامه فرایند قانون اساسی، رئیس جمهوری جدید ظرف 15 روز باید نامزد فراکسیون اکثریت را بر اساس ماده 76 قانون اساسی برای تشکیل دولت جدید مامور کند و نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه نیز 30 روز فرصت دارد تا کابینه خود را برای کسب رای اعتماد به پارلمان معرفی کند.
در صورتی که نخست وزیر مامور تشکیل کابینه در کسب رای اعتماد پارلمان شکست بخورد، رئیس جمهوری نامزد دیگری را برای تشکیل دولت مامور می‌کند اما این بار قانون اساسی مشروط نکرده که نامزد جدید نخست وزیری از فراکسیون اکثریت باشد.
انتهای پیام/
تبلیغات در خبربان

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/275077/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

نامگذاری یکی از خیابان‌های سنندج به نام «آرمان بنفشی»

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

صحنه جنجالی دربی لندن: چطور اخراج نشد! (عکس)

ارائه 410 مورد خدمات رایگان دندانپزشکی در سروآباد

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چه کسی می داند...

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

صحنه جنجالی دربی لندن؛ چطور اخراج نشد!

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها فردا برگزار می‌شود

شلیک پلیس برای دستگیری گوشی قاپ!

عکس دوست‌داشتنی هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی

توقیف 51 دستگاه موتورسیکلت متخلف در هرسین

اطلاعیه قطعی آب در سنندج

عملیات وعده صادق برگ زرینی بر تاریخ ایران اسلامی است