عصر کرد

آخرين مطالب

بزرگداشت روز جهانی تنوع زیستی در سنندج برگزار شد سياسي

بزرگداشت روز جهانی تنوع زیستی در سنندج برگزار شد
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج- آیین بزرگداشت روز جهانی تنوع زیستی با حضور جمعی از اساتید، دانشجویان، فعالان محیط زیستی و علاقه مندان به این حوزه در دانشگاه کردستان برگزار شد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی، مراسمی در سالن اجتماعات دانشکده منابع طبیعی با حضور جمعی از اساتید، دانشجویان، فعالان محیط زیستی و علاقه مندان به این حوزه برگزار شد.
عضو هیات علمی دانشگاه کردستان در این مراسم با اشاره به چالش‌ها و رویکردهای مدیریت پستانداران بزرگ جثه در ایران اظهار داشت: تکثیر در اسارت به عنوان یکی از راهبردهای حفاظتی «اکس‌سیتو» زمانی اولویت پیدا می‌کند که جمعیت گونه هدف به حد بحرانی تنزل پیدا کرده و اجرای سیاست‌های حفاظتی «این‌سیتو» مقدور نباشد.
وحید زمانی اضافه کرد: بر اساس مطالعات و طرح‌های که از طرف سازمان حفاظت محیط زیست و نهادهای حفاظتی بین‌المللی انجام شده، نمی‌توان با قاطعیت به این نتیجه رسید که جمعیت یوز به حدی کاهش یافته که نیاز به تکثیر در اسارت دارد.
وی در ادامه با بیان اینکه زیستگاه‌ یوز و سایر گونه‌ها باید ایمن شود، افزود: خروج دام، سگ گله و سگ‌های بلاصاحب و همچنین جلوگیری از هرگونه جاده‌سازی در زیستگاه یوز از مهمترین اقدامات برای ایمن‌ کردن این زیستگاه‌ها است.
دیگر عضو هیات علمی دانشگاه کردستان هم با اشاره به تنوع زیستی در استان کردستان، اظهار داشت: خزندگان در یک اکوسیستم کارکردهای مهمی داشته و در هرم غذایی هم از سایر موجودات تغذیه می کنند و هم خوراک سایر حیوانات می‌شوند و در صورت حذف این خزندگان کل چرخه حیات دچار مشکل خواهد شد.
هانیه غفاری افزود: «لاکپشت گوفر» یک گونه مهم در استان است که برای 420 گونه دیگر در اکوسیستم خود مکان زندگی درست می‌کند و با ایجاد سوراخ‌هایی در خاک باعث لانه‌سازی سایر حیوانات می‌شود.
وی ادامه داد: خزندگان کنترل کننده جمعیت حشرات، جوندگان و آفت‌ها هستند و در گذشته نیز با کم شدن مارها واژه «بی‌مار» را استفاده می‌کردند زیرا در این زمان طاعون و سایر بیماری‌ها افزایش پیدا می‌کرد.
در ادامه این مراسم کارشناس اداره‌کل حفاظت از محیط زیست کردستان با اشاره به شعار روز جهانی تنوع زیستی با عنوان «ساخت آینده‌ای مشترک برای همه اشکال زندگی» تصریح کرد: عامل اصلی حفظ تنوع زیستی انسان است و عامل اصلی نابودی تنوع زیستی نیز همین انسان است.
حیدر ویسی افزود: تهدیدات بسیاری تنوع زیستی استان کردستان را در معرض آسیب قرار داده‌اند که از جمله این تهدیدات، تصرف چشمه‌ها و انتقال آب آن به پایین دست توسط کشاورزان و باغ داران، آتش سوزی عمدی جنگل‌ها و مراتع، سافاری و آفرود در داخل مراتع به ویژه کوسالان و شاهو و همچنین افزایش تعداد زیادی خانه باغ و ویلاسازی در این مناطق از مهمترین علل کاهش تنوع زیستی است.
وی تاکید کرد: در استان کردستان پنج منطقه حفاظت شده وجود دارد که این مناطق عبارت از منطقه حفاظت شده بیجار، منطقه بدر و پریشان قروه، منطقه چل چشمه، منطقه عبدالرزاق سقز و منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان است.
ناصح حسینی پرنده‌نگر و فعال محیط زیستی نیز با اشاره به تنوع زیستی در دریاچه مریوان اظهار داشت: دریاچه زریوار تنها دریاچه‌ای است که هیچ رودخانه‌ای به آن وارد نمی‌شود بلکه رودخانه‌ای نیز از آن خارج می‌شد و مسوولان با بستن سدی بر روی این رودخانه که میلیون‌ها سال محل عبور گونه‌های مختلف ماهیان بود موجب شد تا این چرخه دچار مشکل شود و تنوع موجودات آبزی در دریاچه به شدت کاهش پیدا کند.
این فعال محیط زیست ادامه داد: یکی از دانشگاه‌های ایران با تصمیم اشتباهی که گرفت گونه مهاجم اردک ماهی را وارد دریاچه کرد و سپس ماهیانی از جمله فیتوفاک، کپورماهی و انواع ماهی وارد این دریاچه شدند و بسیاری از گونه‌های طبیعی این دریاچه در معرض خطر قرار گرفتند.
شورش وهابی عکاس حیات وحش و پرنده‌نگر نیز گفت: تنوع زیستی در استان کردستان بسیار زیاد است و نیازمند تلاش بیشتر برای شناسایی این گونه‌ها هستیم.
وی افزود: در سطح استان کردستان، یک هزار و 750 گونه گیاه، 31 گونه پستاندار، 6 گونه دوزیست، 21 گونه ماهی و 23 گونه خزندگان تا کنون شناسایی شده است.
وهابی تاکید کرد: محدوده شهر سنندج یک محدوده بسیار بکر و دیدنی است و بسیاری از گونه‌های پرندگان کمیاب در اینجا قرار دارند، بسیاری از پرنده‌نگرها در کل کشور به شدت به دنبال دیدن این پرندگان بوده و این به دلیل قرار گرفتن کردستان در مسیر مهاجرت پرندگان مختلف است و باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کرد.
همکاری مردم لازمه تداوم ثبت جهانی هورامان
رییس دانشگاه کردستان در جلسه‌ بررسی روند همایش بین‌المللی هورامان با حضور اعضای کمیته علمی در دانشگاه کردستان گفت: باید همکاری مردم را جلب کنیم تا ثبت جهانی هورامان نه تنها نقطه قوتی باشد بلکه موجب حفظ میراث منطقه و جذب گردشگر شود.
رحمت صادقی اظهار داشت: اگر همراهی مردم برای پاسداری از عنوان ثبت جهانی هورامان نباشد، موفق به حفظ این مهم نخواهیم بود.
وی اضافه کرد: برگزاری همایش بین المللی هورامان، بستری را برای گردهمایی مجموعه‌ای از افراد فراهم می کند تا اطلاعات، آگاهی‌ها و پژوهش‌هایی را در راستای محورهای تعیین شده، تهیه کنند و تلاش می‌شود پژوهشگران به سمت موضوعاتی ترغیب شوند که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
رییس دانشگاه کردستان افزود: کمیته علمی همایش بین‌المللی هورامان نیز تلاش کرده‌اند در تهیه و تنظیم محورهای همایش گوشه چشمی به ثبت جهانی هورامان داشته باشد تا دستاوردهای مثبت آن را معرفی و پیامدهای منفی آن نیز رفع و یا کاسته شود.
صادقی ضمن تاکید بر ضرورت همراه‌سازی جامعه محلی در برگزاری همایش، ادامه داد: وظیفه همه دستگاه ها به ویژه مراکز علمی است تا برای حفظ ثبت جهانی هورامان و جذب گردشگر تلاش خود را بکار گیرند.
در ادامه این نشست، هر یک از اعضای جلسه جنبه‌های مختلف همایش را مورد بررسی قرار داده و پیشنهاداتی را برای برگزاری هرچه بهتر آن مطرح کردند.
تشکیل بنیاد هورامان شناسی، تشکیل هیات مشاوران، بهره‌گیری از دانش بومی مردم منطقه هورامان، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مردم منطقه و همچنین دهیاران، بروزرسانی سایت همایش، تقویت روند اطلاع رسانی و همراهی با خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها از جمله مهمترین مواردی بود که در این جلسه بر آنها تاکید شد.
نخستین همایش بین‌المللی هورامان 10 و 11 آبان ماه 1401 در دانشگاه کردستان برگزار می‌شود.
منظر فرهنگی هورامان مرداد 1400 در چهل و چهارمین جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر "فوجوی" چین بررسی شد و به ثبت جهانی رسید.
برچسب‌ها
کردستان دانشگاه کردستان اورامان تخت سنندج دفتر امور پایگاه های ثبت جهانی سازمان میراث فرهنگی کشور

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/274926/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف در حال پیگیری است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص هفته سنه در سنندج

پیکر امام جمعه سابق جوانرود تشییع و خاکسپاری شد

بازگشایی بازارچه‌های "هنگه‌ژال و سیف" در حال پیگیری است

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

80 بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد

آغاز به کار دومین جشنواره عکاسی در سنندج

پوشش بیمه‌ای برای کودکان زیر 7 سال استان کرمانشاه رایگان شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

شاگردان محرم آماده برای جدال با پیکان

عنایتی با پیکان جوانان مقابل تیم محرم

غیرمنتظره؛ چه بلایی بر سر صلاح آمده!

غیبت ادامه‌دار عراقی‌ها در اردوی مس رفسنجان

اولین واریزی مالک جدید به بازیکنان پرسپولیس

سندروم ژاوی همه‌گیر شد؛ تمدید 3ساله کونسیسائو

برنامه بازی‌ها را برای همه تغییر دهند نه فقط رئال

بلینگام بازی با سوسیداد را از دست داد

زمان بازگشت بهترین گلر دنیا مشخص شد

پیکان رکورد کاهش سن فوتبال ایران را جابجا کرد!

(ویدئو) بازگشایی صعب‌العبورترین گردنه کردستان پس از پنج ماه

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

گردنه تته پس از 5 ماه بازگشایی شد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

پرسپولیس با دو مصدوم مهم مقابل آلومینیوم

پاسخ کوبنده مدیر تراکتور به یک برنامه تلویزیونی

ستاره چلسی فصل را از دست داد، آرژانتین نگران کوپا!‏

سالگرد زادروز یوهان کرویف؛ منتخب حرکات دوران بازی نابغه هلندی