حفظ کرامت ذاتی کودک اصل اول در نظام آموزشی و تربیتی دوره ابتدایی است
فرهنگی
بزرگنمايي:
عصرکرد- کرمی نیاز سرپرست معاونت آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان
ضمن قدردانی از تلاش و زحمات همه همکاران در طول سال تحصیلی و ابراز خرسندی
از برگزاری چنین برنامههایی به تشریح اهداف گردهمایی پرداخت و اظهار کرد:
اصل اول در نظام آموزشی و تربیتی دوره ابتدایی حفظ کرامت ذاتی کودک است و
تمامی برنامههای مدرسه فضا، طراحی،آموزشی و برخورد باید در راستای تقویت
عزت نفس و احساس کرامت در کودکان باشد.
وی همچنین در بیان اصل دوم افزود: تربیت و آموزش باید متناسب با شرایط
و مقتضیات سنی یادگیرنده باشد و هیچ دانش آموزی نباید از فرصت یادگیری
محروم شود و همه باید بدون توجه به زمان یادگیری فرصت یاد گرفتن داشته
باشند.
کرمی نیاز همچنین با اشاره به این نکته که مدرسه محلی برای رقابت نیست
و برگزاری آزمون ها برای مدارس خاص اغلب باعث تربیت ناموفق و تک جانبه می
شود؛ گفت: امروزه آموزش و پرورش باید در جهت نیل به اهدافی از نوع "شدن
"حرکت کند نه اهدافی از نوع "داشتن"که این خود باعث رشد همه جانبه کودک و
موفقیت و پیشرفت او در همه جهات میشود.
وی در ادامه با اشاره به اصل سوم یعنی نقش تربیتی معلم بیان کرد:
نباید هیچ گسستی بین نقشهای تربیتی و آموزشی معلم باشد و معلم را مربی
دانست که هرلحظه مراقب و همراه و پا به پای مربی حرکت می کند و خود را از
قضاوت بەدور میدارد.
سرپرست معاونت آموزش ابتدایی اداره کل در ادامه با اشاره به دوران
آموزش های غیرحضوری و همه گیری بیماری کرونا و از دست رفتن فرصت های
یادگیری، ضمن تشکر و قدردانی از همه عوامل صف و ستاد دست اندرکار مجموعه در
این ایام سخت، براهمیت برنامه جبران و تثبیت یادگیری تاکید و ادامه آن را
به طور جدی در ایام باقی مانده و در صورت لزوم در فصل تابستان در مدارس
خواستار شد.
کرمی نیاز در بخشی دیگری از سخنان خود برگزاری آزمونهای کتبی در
مدارس ابتدایی را تشریح کرد و گفت: آزمون ها هیچ مغایرتی با ارزشیابی کیفی
توصیفی نداشته بلکه باید در همان راستا باشد و آزمون مداد کاغذی و دادن
برگه به دانش آموز مدنظر نیست بلکه اعلام میکنیم که به همراه
فعالیتهای مستمر طول سال، نتیجه به دانش آموز اعلام میشود.
این مقام مسئول در اداره کل آموزش و پرورش استان همچنین بااشاره به
دوران آموزشهای غیر حضوری افت آشکار در شاخصهای ابتدایی نرخ ثبت نام خالص
پایه اول ابتدایی و افت پنهان در ارزشیابی کیفی و شاخصهایی مانند ترک
تحصیل پنهان را قابل جبران دانست و افزود: اگرچه نرخ پوشش تحصیلی در
کردستان 98/68 و از میانگین کشوری بالاتر است ولی هنوز برای بالاتر بردن
این رقم نیاز به همت و تلاش است و مهمترین رسالت نرخ پوشش تحصیلی، انسداد
مبانی بیسوادی است طوری که هیچ دانش آموزی نباید از فرصت های یادگیری محروم
شود بلکه میبایست حداقلها برای او فراهم شود و تلاش برجذب و نگه داری
این دانش آموزان خصوصا دختران در این زمینه مورد تاکید است.
کرمی نیاز در پایان سخنان خود به موضوع اهمیت مشاور تحصیلی در مدارس
ابتدایی پرداخت و وجود مشاور را به عنوان رابطی بین اولیاء و مدرسه و
رسیدگی به بحرانهای روحی و تحصیلی خصوصا در مدارس دخترانه ضروری دانست و
با پیشنهاد معرفی مشاوران به مدارس ابتدایی به صورت چند روز در ماه ابراز
امیدواری کرد که به امید خدا و یاری همکاران و مسئولان دلسوز این مرز و بوم
بتوانیم آموزش و پرورش ابتدایی را به حد اعلایی در کشور برسانیم.
-
یکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱:۲۷:۱۲ PM
-
۴۴ بازديد
-
ایسنا
-
کرمی نیاز
لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/274871/