عصر کرد

آخرين مطالب

بلاتکلیفی جایگاه دفن زباله های شهر قروه مقالات

بلاتکلیفی جایگاه دفن زباله های شهر قروه
  بزرگنمايي:

عصرکرد- دپوی زباله ها زمانی اطراف روستای شیخ جعفر، رودخانه دیوزند، جنیان و پشت کوه های کولاوا بود در حال حاضر برای جایگاه دفن زباله باز هم سایت شیخ جعفر مورد تایید شورای تامین استان قرار گرفته است ولی این بار با این تفاوت که ترانشه برداری، عایق کاری و فنس کشی انجام شده و شهرداری مدعی است دفن زباله اصولی و بهداشتی است ولی باز هم با اعتراض مردم اهالی شیخ جعفر زباله ها به صورت موقت پشت کوه های کولاوا دفن می شود.

اهالی روستای شیخ جعفر از سال 1380 تاکنون چندین بار خواستار رفع مشکل و جلوگیری از دفن زباله در این روستا از سوی شهرداری قروه شده اند.

در حال حاضر مشکل اصلی شهرستان قروه برای حل پسماند، تعیین جایگاه پسماند از سوی مدیریت شهری است، شهرداری و اعضای شورای شهر مدعی هستند فقط وظیفه جمع آوری و مدیریت پسماند را برعهده دارد و تعیین جایگاه بر عهده محیط زیست، جهاد کشاورزی و سایر ارگان های ذی ربط است.

هدف مدیریت پسماند کاهش اثرات زیانبار زباله بر روی سلامت انسان، محیط زیست و زیبایی‌شناسی است این بار کارگروه پسماند شهرستان قروه سرمایه گذار بخش خصوصی این پروژه را دعوت کرد تا با سرمایه گذاری برای احداث کارخانه بازیافت زباله، مشکل شهرستان را رفع کند و این پرونده برای همیشه بسته شود.


زباله در شهرستان قروه به یک معضل تبدیل شده است

فرماندار قروه در کارگروه پسماند شهرستان قروه گفت: زباله در شهرستان قروه به یک چالش و معضل تبدیل شده است در صورتی که در جاهای دیگر یک سرمایه گذاری است.

خلیل فعله گری افزود: در راستای مدیریت پسماند باید از سرمایه گذار طرح جمع آوری و بازیافت زباله‌ها حمایت کرد و ادارات مرتبط در این زمینه باید کمک کنند تا این روند زمان بر نباشد.

به گفته وی اوایل دهه 80 جایگاه شیخ جعفر به عنوان مکان بازیافت و دفن زباله تصویب شد حتی سرمایه گذار هم آمد اما کاری از آن موقع تا کنون انجام نشده است.

فعله گری در ادامه اضافه کرد: شهردار وقت موضوع را ابتر نگه داشته و این مساله به یک معضل تبدیل شده و در حال حاضر مردم شیخ جعفر نمی گذارند دفن انجام شود.

وی با بیان اینکه دفن زباله در شیخ جعفر به صورت بهداشتی انجام نشده است، افزود: اگر دفن زباله بهداشتی و اصولی باشد مردم معترض نمی شوند چرا که مردم شیخ جعفر از لحاظ انقلابی و مذهبی زبانزد هستند این موضوع باعث عصبانیت و ناراحتی مردم شده است.

فرماندار قروه تاکید کرد: حداقل شهرداری وقت در آن زمان می توانست دفن اصولی انجام دهد بلاخره در آن زمان، زمین تغییر کاربری داده شد و تبعا ادارات ذی ربط در جلسات نظر و آن را تاکید کرده اند اما این مساله به مرور زمان به یک معضل تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه جایگاه دفن زباله 4.7 کیلومتر با روستای شیخ جعفر فاصله دارد و این فاصله کمی نیست، گفت: اگر پسماند زباله به درستی مدیریت می شد مردم از لحاظ آلودگی زیست محیطی معترض نمی شدند.

فعله گری اظهار کرد: زمانی که شیخ جعفر را در نظر گرفته بودند فقط زباله شهر قروه مطرح بود اما اگر در حال حاضر خارج از آنجا، یک نقطه دیگر را در نظر بگیریم باید زباله های کل شهرستان حتی دهگلان را هم در نظر گرفت چرا که وضعیت زباله در روستاها نسبت به شهرها بدتر است و پسماند زباله به ویژه نایلون با وزش باد به اراضی کشاورزی نفوذ کرده است.
 

جاده شیخ جعفر مورد تایید کارشناسان متخصص مرتبط کارگروه پسماند است

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی فرماندار قروه هم در این نشست گفت: انتخاب زمین مورد نیاز مناسب برای دفن زباله های شهری، مهمترین عامل در دفن بهداشتی محسوب می‌شود و روستای شیخ جعفر مورد تایید کارگروه پسماند است.

علیرضا عبدی با اشاره به اینکه 2 راه برای سرمایه گذاری پسماند زباله وجود دارد، افزود: اگر جایگاه جاده شیخ جعفر ترانشه کاری و اصولی باشد از آن طرف نباید دفن غیراصولی و غیر بهداشتی انجام شود.

وی ضمن انتقاد به شهردار قروه اظهار کرد: شهرداری هر نقطه ای را که برای جایگاه زباله در نظر داشته باشد باید کارگروه پسماند آن را تایید کند اگر جایگاه دفن زباله در حال حاضر محل جاده اوریه پشت کوه های کولاوا است و دستگاه های ذی ربط کارگروه پسماند نظارتی نمی کنند شهرداری نباید مسوولیت و انجام کار خود را نفی کند.  

عبدی در ادامه افزود: چندین مشاور، چند نقطه شهر قروه را برای جایگاه زباله بررسی کرده اند جاده شیخ جعفر راحت ترین مکان مورد تایید مشاوران و کارشناسان متخصص است هر چند مشکلات اجتماعی دارد که باید حل و مدیریت شود.

به گفته وی برای حل این معضل باید مردم شیخ جعفر را متقاعد کرد در غیر این صورت هر جا بریم تبعات اجتماعی به همراه دارد و زمان بر است درحال حاضر جاده شیخ جعفر، شوراب و مهدی خان برای تعیین جایگاه زباله پیشنهاد شده است.

عبدی اظهار کرد: شهردار رویه بدی در شهرستان حاکم کرده به طوری که مردم یاد گرفته اند با تجمع مشکل را حل کنند باید با یک طرح مناسب، اول شهرداری زباله را به صورت اصولی و بهداشتی ذخیره کند بعد از آن سرمایه گذار بخش خصوصی کارخانه پسماند را راه اندازی کند.



جانمایی زمین برای دفن پسماند زباله وظیفه شهرداری نیست

شهردار قروه هم در این نشست گفت:جانمایی و تعیین زمین برای دفن پسماند زباله وظیفه شهرداری نیست بلکه مرتبط به ادارات ذی ربط کارگروه پسماند است.

خسرو عزتی افزود: کارگروه در این سال ها نتوانسته پسماند را مدیریت کند هر سال این وضعیت تکرار می شود اگر این روال ادامه یابد آیندگان ما را نفرین می کنند.

به گفته وی جایگاه شیخ جعفر، جایگاه قانونی است و این زمین از اراضی شهرداری است و در حال حاضر 2 ترانشه در آنجا زده شده و نفوذناپذیری توسط خاک رس انجام شده است.

عزتی در ادامه تاکید کرد: با اطمینان خاطر به همه مسوولین و اهالی شیخ جعفر می گویم آب آن منطقه آلوده نشده است.

 

پسماند زباله با رعایت اصولی در داخل شهر امکان پذیر است

سرمایه گذار بخش خصوصی پروژه پسماند هم در این نشست با اشاره به زمین مناسب برای جایگاه زباله گفت: اگر تفکیک زباله از مبدا به درستی و اصولی انجام شود با ترانشه کاری و سه لایه ایزوله، به زمین آسیب نرسد هر جا حتی داخل شهر هم این امر شدنی است.

علی نظری افزود: اگر بخش اعظم زباله در داخل شهر انجام شود و مابقی را که می خواهیم به کود تبدیل شود یا دفن کنیم به خارج از شهر ببریم باید تفکیک، توسط دستگاه پردازش در داخل شهر انجام شود و شیرابه ها را جدا کرد و به اداره آب و فاضلاب یا جای دیگر برد.

وی گفت که از حدود  40 سال قبل تا کنون مشغول فعالیت در این زمینه هستم و عمده کارم در حدود 25 سال در تهران بوده است همزمان با شهرهایی مانند مشهد، البرز و قزوین کار کرده ام و درحال حاضر نیز مشغول سرمایه گذاری در شهرستان نور هستم.

نظری با بیان اینکه برای کارخانه بازیافت زباله در شهرستان قروه حدود 800  تا 900 میلیارد ریال سرمایه لازم است، گفت: یکسری مسایل باید مشخص شود حدود 50 درصد در این زمینه سرمایه گذاری می کنم مابقی باید از طریق وزارت کشور پیگیری شود.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/274705/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

پرسپولیس با دو مصدوم مهم مقابل آلومینیوم

پاسخ کوبنده مدیر تراکتور به یک برنامه تلویزیونی

ستاره چلسی فصل را از دست داد، آرژانتین نگران کوپا!‏

سالگرد زادروز یوهان کرویف؛ منتخب حرکات دوران بازی نابغه هلندی

ژاوی اشک خوان لاپورتا را در آورد

6 اردیبهشتِ زیبا؛ روز زیبای سنه نازار

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به‌صورت رسمی از روز شنبه اجرا می‌شود

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

بکارگیری منشی‌های خانم در این استان ممنوع شد!

عمل به آموزه‌های قرآن، نسخه شفابخش نجات بشریت است

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

بکار گیری منشی های خانم ممنوع شد

ششم اردیبهشت، روز سنندج

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

وعده لاپورتا به هواداران بعد از ماندنی شدن ژاوی

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!

ماموستا فخری در تبیین حقایق انقلاب از علمای پیشتاز بود

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

تکریم حافظ قرآن توانخواه توسط استاندار کردستان

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

سپاه در هر صحنه‌ای که وارد شد میدان پیروزی بود

کشف بیش از 5 هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین

طلایی شدن دو مازندرانی در انتخابی ووشو چین

حافظان قرآن به عنوان سفیران تاثیرگذار نقش آفرینی کنند

وعده تأمین اینترنت برای روستاهای بالای 20 خانوار کشور

کاهش 100 درصدی تصادفات فوتی در کردستان

یک قرن سنندج در قاب تصویر

خدمات رسانی سه کتابخانه سیار در شهرستان‌های هرسین، قصرشیرین و جوانرود

برگزاری مانور آمادگی و پیشگیری از خطرات احتمالی وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی

5 هزار و 780 زن سرپرست خانوار در کرمانشاه تحت پوشش بهزیستی است