عصر کرد

آخرين مطالب

300 میلیون لیتر صرفه‌جویی سالانه در مصرف سوخت به مدد بهره‌مندی از مترو تهران شهرداری تهران

300 میلیون لیتر صرفه‌جویی سالانه در مصرف سوخت به مدد بهره‌مندی از مترو تهران
  بزرگنمايي:

عصر کرد - مطالعات شرکت مترو نشان می دهد با استفاده از متروی تهران سالانه 300 میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی می‌شود.

به گزارش شهر، شرکت راه آهن شهری تهران و حومه(مترو) اردیبهشت ماه 1354تاسیس شد و سال 1356 ساخت مترو در تهران آغاز شد. از سال 1360 تا 1365 در بحبوحه سال های جنگ تحمیلی، طرح احداث مترو متوقف بود.
بهره برداری از اولین ایستگاه های مترو در تهران از سال 1377 آغاز شد که نخستین ایستگاه صادقیه بود.
طول مسیر ساخته شده شبکه مترو تهران در حال حاضر حدود 252 کیلومتر است که حدوداً برابر فاصله تهران تا شهر ساری است.
شبکه مترو تهران تاکنون بیش از 10 میلیارد(نفر- مسافر) را پوشش داده است که این رقم حدود 120 برابر جمعیت کل کشور است.
مترو تهران به لحاظ طول مسیر ، تعداد ایستگاه های احداث شده، کیفیت ساخت و نگهداری یکی از 20 مترو برتر جهان به حساب می‌آید و به مدد بهره مندی از شبکه راه آهن ریلی زیرزمینی تهران، سالانه حدود 300 میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی صورت می پذیرد.
هزینه خرید هر واگن مترو حدود یک میلیون دلار است و هزینه ساخت هر ایستگاه حدود 12 میلیون دلار است. برای ساخت هر کیلومتر مترو در تهران حدود 55 میلیون دلار هزینه صرف می شود. هزینه تامین برق یک ماه شبکه مترو هم در حال حاضر حدود 2 میلیارد تومان است.مسافران با خرید بلیت، تقریباً یک سوم هزینه واقعی هر سفر با مترو را پرداخت می‌کنند.
در حال حاضر متوسط زمان انتظار برای رسیدن هر قطار در خطوط مختلف مترو 4 دقیقه است که در صورت افزایش قطارها، این فاصله قابلیت کاهش به 2 دقیقه را دارد.
برای سرویس دهی استاندارد به مسافران، حداقل 1500 واگن دیگر در شبکه خطوط مترو لازم است و در اوج سفرهای روزانه، بیش از 2.5 میلیون سفر در تهران توسط شبکه خطوط هفتگانه مترو طی هر روز انجام می‌شود.
غیر از تهران، کلانشهرهای اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد نیز از سیستم راه آهن ریلی زیرزمینی (مترو) استفاده می کنند. به دلیل استفاده قطارهای مترو از نیروی شبکه برق، این وسیله حمل و نقلی "پاک" نامیده می‌شود.
امروزه تمام مراحل ساخت ایستگاه‌ها و مسیر خطوط مترو توسط مهندسان و متخصصان ایرانی انجام می‌پذیرد. برای ساخت هر کیلومتر خط مترو حدود 825 نفر شغل به صورت مستقیم ایجاد می شود.
در سال‌های اخیر برای تامین تجهیزاتی از قبیل آسانسور، پله برقی، درهای ورودی، تجهیزات برقی و ... همگی از تولیدات داخلی استفاده شده است.
هر واگن مترو ظرفیت پذیرش 44 مسافر به صورت نشسته و 180 مسافر به حالت کلی(نشسته و ایستاده) دارد. یک قطار مترو با 7 واگن به طور متوسط 325 برابر یک وسیله نقلیه خصوصی، مسافر طی روز جابجا می‌کند.
متوسط زمان رسیدن به مقصد با استفاده از مترو یک سوم زمان استفاده شده با بهره گیری از وسایل نقلیه شخصی است و در صورت ساخته نشدن مترو، روزانه حدود 30 کیلومتر به طول صف ترافیک خودروها در بزرگراه ها و معابر حمل و نقلی اضافه می‌شد .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/274655/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روایت‌ رابعه اسکویی پس از بازگشت به ایران: ترسیدم اعدامم کنند!

افتتاحیه رسمی "شگستر" از ریست پالایشگاه کرمانشاه

همایش پیاده‌روی خانوادگی در سنندج

تعویق معرفی وزیر اقتصاد و دارایی؛ رئیس‌جمهور در مهلت قانونی اقدام می‌کند

یک نماینده مجلس خبر داد: احتمالاً مدنی زاده گزینه دولت برای وزارت اقتصاد است/ دولتی‌ها برای او با نمایندگان لابی می‌کنند

آبشار بل کجاست؟

ادامه جشن‌های جنجالی گاوی مقابل رئال

مشت‌زنان 4 تیم به‌دنبال رسیدن به نیمه‌نهایی لیگ برتر

خلاصه بسکتبال گلدن استیت واریرز - مینه سوتا تیمبرولوز

فراتر از اینتر؛ دشوارترین چالش جانشین کنده

سیوهای برتر نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا

پالاد: حداکثر مبلغ قرارداد یک هندبالیست بین دو تا سه میلیارد هست

گل‌زنی به استقلال با انگیزه متفاوت نبود

نیوکاسل، چلسی را در خطر از دست دادن سهمیه قرار داد

مدافع سپاهان بازی با استقلال را از دست داد

ویرتز به این دلیل بایرن را ترجیح داد

«بی سروصدا» صاحب پوستر شد

آخرین خبرها از انتخاب وزیر اقتصاد جدید

خبر مهم درباره زمان معرفی وزیر اقتصاد/ تکلیف این وزارتخانه فعلا مشخص نمی‌شود

مخالفت فدراسیون اقتصاد سلامت با واردات کالاهای مشابه تولید داخل

رییس جمهور عجله‌ای برای انتخاب وزیر اقتصاد ندارد سه ماه هم فرصت دارد!

رفع تورم اولویت اصلی دولت نیست/ بغزیان: اگر مذاکرات به نتیجه برسد می توان انتظار داشت بطور مقطعی، وضع اقتصاد بهتر شود

چالش‌های گزینه وزارت اقتصاد چیست؟

«اتاق فرار هوش سیاه»؛ تجربه‌ای متفاوت از آموزش در بیمه دی

حریفان دختران تنیس ایران در بیلی‌جین کینگ‌کاپ مشخص شد

جنون خرید؛ جیب‌ عامل تعیین کننده است نه مربی

اینزاگی سه بازیکن اینتر را کنار گذاشت

دغدغه بزرگ قلعه‌نویی رفع شد

ماموریت بزرگ آسنسیو؛ رهبر رئال در ال‌کلاسیکو!

محرومیت 12 بازیکن از هفته حساس لیگ یک

تاریخ علیه بارسا؛ رئال برنده ال‌کلاسیکو!

گل مدافع استقلالی به دروازه خودی رفت!

رونالدو به فوتبال ایتالیا بر می‌گردد

داستان سیدورف به دست‌انداز افتاد

رازهایی که ایشی‌گورو برملا کرد

«بی‌ سروصدا» صاحب پوستر شد

فیلم‌های کوتاه راه‌یافته به جشنواره فضای باز اعلام شدند

تأکید قالیباف بر مشارکت مردمی در تحول نظام آموزشی

صنعت نفت موتور محرک اقتصاد کشور است

چالش جدی بازار مسکن؛ قیمت‌ها با درآمد خانوار هم‌راستا نیست

دیدار مجدد هیئت‌های تجاری چینی و آمریکایی در ژنو

معرفی وزیر اقتصاد به تعویق افتاد

اقدامات بیمه دی برای جبران خسارت حادثه بندر شهید رجائی

گلستان میزبان هفته بزرگداشت شهدای خدمت

نیازمند فرهنگ‌سازی عمیق برای شناخت ایثارگران هستیم

میزان ابتلا به ویروس کرونا هفته‌های اخیر افزایش یافته است/ جانبازان، والدین سالمند شهدا و ایثارگران موارد بهداشتی را رعایت کنند

سرانه مصرف نان در کردستان بالاتر از میانگین کشوری

«در معیّت پرزیدنت» با زیباکلام، آشنا و امیرخانی

هشدار به رئال؛ یامال ال‌کلاسیکو را داغ کرد

کمیته فنی پرسپولیس، کارتال را سر لج انداخت