عصر کرد

آخرين مطالب

عاشقانه‌های شب‌های قدر در کردستان مقالات

عاشقانه‌های شب‌های قدر در کردستان
  بزرگنمايي:

عصرکرد- اینک راه را برای عاشقان وصالش، هموار کرده است. شب قدر همان پلی است که دوستداران بارگاه احدیت، از مسیر آن، ره صدساله را یک شبه می‌توانند طی کنند و قدم بر آستان رضایت حضرت دوست بگذارند.

عظمت این شب پر رمز و راز، خواب را از چشمان اهل ایمان می‌رباید. عاشقان واقعی دل به دلدار می‌دهند و از خود بیخود می‌شوند. دست‌هایشان را به نشانه دعا بلند می‌کنند تا خواسته‌هایشان بر امواج انوار الهی به عرش اعلا برسد، بلکه پروردگار رحمان، قلم عفو بر گناهانشان بکشد و نور رحمت و سعادت در زندگیشان جاری و ساری شود.

شب قدر است و نزول قرآن. هدیه‌ای که بر آخرین پیام‌آور الهی و منجی عالم بشریت نازل شد تا چراغ هدایت و روشنی‌بخش بشریت و عالم ظلمانی در اعصار مختلف باشد.

چه شبی بالاتر از این شب؟ خداوند عزوجل، آن را از هزار ماه برتر دانسته است. شبی که سالها است مردم کردستان هم به مانند دیگر نقاط ایران اسلامی آن را گرامی می‌دارند.

طبق بسیاری از منابع اهل سنت، لیله‌القدر یکی از شب‌های فرد 10 روز آخر ماه رمضان است، بنابراین اغلب این شب‌ها را مبارک می‌دانند و برای اطمینان و بهره‌مندی از برکت شب قدر، این 10 شب را به دعا و مناجات و قرائت قرآن می‌پردازند.

شب‌های "لیله‌القدر" در کردستان همراه با آیین‌های خاصی از جمله شب زنده داری، نمازهای تراویح و وتر، دعا و نیایش در مساجد و تکایا و توزیع نان‌های محلی مخصوص این مناطق در بین خانواده ها نیازمند برگزار می‌شود.

اگرچه سایه کرونا در این دو سه سال، بر مناسبات و آیین‌های دینی و مذهبی سنگینی کرد و تاثیر بد گذاشت اما حالا بعد از واکسیناسیون گسترده و کاهش معنادار فوتی‌ و بستری‌ها، ترس مردم برای شرکت در این مراسم‌ها کمتر شده است و آیین‌های شب‌های قدر هم در مساجد رونق گرفته است.

عاشقانه‌های شب‌های قدر در کردستان
شب‌زنده‌داری‌های قدر و بازار داغ مساجد

مردم کردستان و سنندجی‌ها بعد از سه سال دست و پنجه با کرونا و محدودیت‌ها، امسال با خیال راحت‌تری به استقبال ماه رمضان رفتند و باز هم آیین‌های این ماه پر خیر و برکت احیا شد.

روزه‌داران سنندجی‌ این شب‌ها راهی مساجد می‌شوند تا از برکات رمضان بهره‌مند شوند. سنندج شهر هزار مسجد است و از هر کوی و برزنی که عبور کنید، صدای اذان به گوش می‌رسد. 23 رمضان هم رسید و باز هم شبی از شب‌های قدر شد. روزه‌داران سنندجی این شب‌ها با شور و شوق خاصی در مساجد حاضر می‌شوند تا بعد از گوش سپردن به تلاوت آیات قرآن، تواشیح، مولودی‌خوانی و موعظه ماموستا، در دعای سحر، خاشعانه دلشان را به دلدار و محبوب دهند، بلکه رضایت پروردگار مهربان و توبه‌پذیر را بدست بیاورند.

روحانی بودن فضا، گریه‌ و شیون برخی حاضران در مسجد و فریاد "حی الله" دراویش، چنان آدم را تحت تاثیر قرار می‌دهد که گویی دیگر از دنیا رفته‌ای و راهی برای برگشت نداری، حالا وقتش رسیده به گناهانت اعتراف و از خدا طلب آمرزش کنی.

دقایق نزدیک به سحر که می‌شود، دیگر شب زنده‌داران، از مساجد راهی خانه‌ها می‌شوند تا بعد از صرف سحری، خود را آماده کنند تا روزی دیگر از روزهای پایانی ماه نور و رحمت را روزه بگیرند.

برخی‌ دل کندن از آن فضا برایشان سخت است و همانجا در مسجد سحری می‌خورند و روزه‌داران را دعوت به صرف سحری می‌کنند. البته خادم مسجد هم هنگام برگزاری مراسم احیا، چای، بامیه و زولبیا و خرما بین حاضران پخش می‌کند.

عاشقانه‌های شب‌های قدر در کردستان

و باز هم کولیره بیستم و هفتم

براساس اعتقاد اهل سنت، لیله القدر در روزهای فرد دهه آخر ماه مبارک رمضان قرار دارد، ضمن اینکه این باور که شب بیست و هفتم رمضان شب قدر است در میان مردم و روحانیون این منطقه بیشتر رایج است و بنابر اعتقاد غالب علمای اهل سنت طبق روایات متعدد، شب 27 رمضان همان شبی است که قرآن کریم بطور کامل بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد.

بر همین اساس، در کردستان از قدیم رسم بوده که زنان روز 26 رمضان، به پخت کولیره و برساق(نوعی نان محلی و سنتی) می‌پرداختند و در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان آن را بین فقرا، همسایگان و اطرافیان پخش می‌کردند.

این رسم حالا هم به وی‍ژه در روستاها و حتی شهرها تا حدودی وجود دارد اما کرونا که شیوع پیدا کرد بر این آیین تاثیر گذاشت و می توان گفت که این رسم جزو به صورت محدود تقریبا تعطیل شد اما به نظر می‌رسد امسال باز هم بوی پخت کولیره و رسم زیبای توزیع آن در میان مردم، در کوچه‌های شهر و روستا شنیده شود.

عاشقانه‌های شب‌های قدر در کردستان
امیدوار به مرگ کرونا و دعا برای بارش باران

باید منتظر ماند. شاید رمضان سال آینده دیگر خبری از کرونا نباشد. کسی چه می‌داند، شاید نماز جمعه و جماعات مثل قبل گرم و پرشور شد. شنیدن سخنرانی‌های قبل از افطار ماموستاها از بلندگوی مساجد، پهن شدن سفره‌های افطاری در مصلی‌ها، برگزاری دوباره نماز تروایح و همهمه داخل کوچه‌ها هنگام بیرون آمدن نمازگزاران از مسجد را شاید رمضان سال آینده بدون هیچ ترس و نگرانی تجربه کنیم.

بهار امسال بارش‌ها در کشور و از جمله کردستان زیاد خوب نبود اما خدای مهربان، دعای روزه‌داران و دل‌های بی‌قرار و پاک را شنید و قرار است مردم و طبیعت تشنه و دلتنگ را به بارانی زیبا و فرح‌بخش مهمان کند. مهمانی‌های پروردگار همیشه باشکوه و تسلی بخش است.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/273062/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابوی محیط زیست

تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابودی محیط زیست

خیابانی: از جان استقلال و پرسپولیس چه میخواهید؟

فصل رویایی امباپه؛ رئال منتظر فوق ستاره

ستاره لیورپول تحمل دیدن باخت را نداشت

عیادت رئیس فراکسیون ورزش مجلس از غلامحسین پیروانی

خواهش لاپورتا از ژاوی؛ مربی بزرگ نیست، بمان!

فیلیپین نخستین حریف دختران والیبالیست در آسیا

تیم رویایی 4 نفره لامین یامال ستاره جوان بارسلونا

حضور در بازی‌های 2024 چقدر هزینه دارد؟

14 گل رونالدینیو که جهان را شوکه کرد

بازگشت حسن یزدانی به تشک به تعویق افتاد

انجام عمل تاوی در بخش آنژیوگرافی قلب بیمارستان امام علی (ع)

خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه تعیین تکلیف می‌شوند

بازگشایی گردنه معروف پس از 5 ماه مسدودی + فیلم | ارتفاع برف به چندین متر می‌رسد

بهبود 9 پله‌ای رتبه فضای کسب و کار کرمانشاه

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

از قدرت و جذابیت لیگ ایتالیا غافلگیر شدم!

گل قیچی دیدنی جانلوکا اسکاماکا به فیورنتینا

استعلام مهم تراکتور منفی شد

شمسایی: ازبکستان رویای فراتر از آسیا دارد

پرسپولیس به راحتی آلومینیوم و سپاهان را شکست می دهد

لیورپول با این وضع جایی در کورس قهرمانی ندارد

رکورد لیگ برتر شکست؛ بیشترین گل زده تاریخ

هشدار تن‌هاخ به ستاره یونایتد

خیابانی: در مورد ساخت ورزشگاه، به مردم راست بگویید

پیگیری ،مشکلات تردد اهالی روستای رباط قره بیل

شرکت بیش از 26 هزار کردستانی در کنکور سراسری

نوبت اول آزمون سراسری آغاز شد/رقابت 26 هزار داوطلب در کردستان

خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

تو که با عاشقان درد آشنایی

صالح: دیدار با قرقیزستان بهترین بازی تیم ملی فوتسال بود

سپاهان نمی‌تواند استقلال ملاثانی را دست‌کم بگیرد!

تیم دانشجویان ایران در راه مسابقات جهانی

جبران فرصت‌های سوخته در رفسنجان

بازداشت یک نوجوان به ظن تدارک حمله تروریستی در المپیک

حذف تیم‌های ریکرو مردان و زنان ایران در کاپ جهانی شانگهای

ناراحتی سپاهانی‌ها از موضع‌گیری جدید در آنتن

نیمه‌نهایی با ازبکستان: همه چیز به نفع ایران

امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت | دلیل استعفای او در سال گذشته

ارتقای امنیت با ایجاد برنامه های پلیس

تشریح جزییات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه تعیین تکلیف می‌شود

تقویت ارتباط مدیران با مردم

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

العین، نیمار را از یک دستاورد تاریخی محروم کرد

بازگشت ستاره جوان سپاهان