عصر کرد

آخرين مطالب

تلخکامی بستنی کردستان/ مجهزترین واحد بستنی کشور در سنندج خاک می‌خورد مقالات

تلخکامی بستنی کردستان/ مجهزترین واحد بستنی کشور در سنندج خاک می‌خورد
  بزرگنمايي:

عصرکرد- واحد تولید بستنی عسل از اوایل دهه 80 در شهرک صنعتی سنندج یک راه اندازی شد و بعد از چند سال بخوبی رونق گرفت و تولیدات آن علاوه بر داخل کشور به چند کشور خارجی هم صادر می شد؛ سال 88 بعد از سفر مقام معظم رهبری به کردستان و تاکید معظم له بر توجه ویژه به واحدهای تولیدی و صنعتی، طرح توسعه این واحد و ایجاد زنجیره آن با احداث گاوداری شیری تعریف و طراحی شد.

مجموعه بستنی عسل بعد از تلاش های فراوان سال 1394 با حضور معاون اول رییس جمهور وقت به بهره برداری رسید و در آن دوره وعده هایی مبنی بر اعطای تسهیلات به منظور فعال نگه داشتن خطوط تولید آن داده شد.

اما زمان افتتاح و شروع بکار این واحد تا تعطیل شدنش چندان فاصله ای نداشت و عدم تزریق تسهیلات بانکی موجب رکود آن شد؛ حال حدود 6 سال است که مدیر این واحد پیگیر احیای مجددش است و تاکنون 31 مصوبه جلسات متعدد از جمله کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان را برای شروع بکار دوباره آن دریافت کرده ولی هیچ کدام از آنها  اجرایی نشده است.

مسوولان کشوری و استانی طی این سال ها بارها از این واحد بازدید کردند و هر بار وعده پیگیری مشکلات آن را دادند و در آخرین مورد هم سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان به همراه فرماندار شهرستان سنندج از این واحد دیدن کردند؛ حسن عسکری یک روز بعد از مراسم معارفه خود به عنوان فرماندار سنندج از این واحد تعطیل شده بازدید کرد.

در این بازدید مسوولان کردستانی از مجموعه تولیدی بستنی عسل برای پوشش خبری حضور داشتم، البته در سالهای قبل نیز چندین بار از این مجموعه بازدید کرده بودم و با وجود تعطیلی آن از مدتی قبل، هنوز هم بوی وانیل و طعم شیرین آن به مشام می رسد.

در بازدیدهای قبلی از این مجموعه حضور کارکنان و فعال بودن دستگاه های شور و هیجان خاصی حتی برای ما خبرنگاران داشت، اما اکنون غیرفعال بودن این مجموعه مایه نگرانی بود و همگی امید احیای دوباره آن را داشتیم.

تلخ کامی بستنی کردستان

142 نفر از شاغلان مجموعه تولیدی بستنی کردستان بیکار شدند

مدیرعامل مجموعه تولیدی بستنی عسل کردستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به ظرفیت و مشکلات این واحد اشاره کرد و اظهار داشت: این واحد تولیدی با داشتن بهترین و مجهزترین دستگاه ها توانایی تولید 100 تن بستنی در روز را دارد.

سیدجمال ساعدی اضافه کرد: تا قبل از تعطیل شدن این واحد؛ 10 میلیون دلار صادرات داشتیم و برای 175 نفر هم به طور مستقیم اشتغال ایجاد کرده بودیم.

وی افزود: مدتی بعد از افتتاح فاز توسعه این واحد در سال 1394 به دلیل عدم تحقق وعده مسوولان بانکی مبنی بر اعطای تسهیلات، نتوانستیم کار را ادامه دهیم و طی این سال ها 142 نفر شاغل در این واحد بیکار شدند.

مدیرعامل واحد تولیدی بستنی کردستان یادآور شد: گاوداری صنعتی 2 هزار راسی را ایجاد و دستگاه شیردوش آنرا که یکی از بهترین دستگاه های موجود در این حوزه است را از کشور آلمان خریداری کردیم.

ساعدی ادامه داد: هر چند 250 میلیارد ریال تسهیلات قبل از افتتاح طرح توسعه این واحد به ما پرداخت شد و 150 میلیارد ریال آن را به بانک برگرداندیم و بدهی این واحد به بانک 460 میلیارد ریال برآورد شده  است.

وی میزان سرمایه موجود در کارخانه بستنی و گاوداری شیری را 10 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این میزان سرمایه بدون استفاده در حوزه تولید و اشتغال مانده است.

به گفته ساعدی 30 نفر از وانت بارهای میوه در سطح شهر سنندج افرادی هستند که زمانی در واحد تولید بستنی او کار می کردند و حال به جمع وانت بارهای میوه فروش که به یکی از معضلات این شهر تبدیل شده، پیوستند.

وی یادآور شد: طی این سال‌ها برای رفع مشکلات این مجموعه تولیدی و ایجاد اشتغال برای جوانان همشهریم تلاش زیادی کردم و نتیجه این کوشش شبانه روزی فقط شده دریافت 31 مصوبه اجرا نشده از جلسات مختلف ولی با این وجود هنوز امید و انگیزه خود را از دست ندادیم و امیدواریم در سال جاری شاهد بازگشت نیروی کار و آغاز تولید دوباره باشیم.

عدم اجرای مصوبات جلسات مانعی بر سر راه تولید

وقتی برای رفع مشکل یک واحد تولیدی 31 مصوبه به تصویب می‌ رسد بیانگر این است که مصوبات قبلی اجرایی نشده است و همین اقدام ارزش و جایگاه جلسات و مصوبات را باوجود لازم‌الاجرا بودنشان زیر سوال می‌برد.

یکی از مسائلی که همواره باعث شده بسیاری از جلسات فقط در حد تشکیل شدن باقی بماند و بازخورد لازم را نداشته باشد اجرایی نکردن وعده‌هایی است که مسوولان در جلسات می‌دهند؛ جالب اینکه این عادت ناپسند مورد گلایه برخی از مدیرانی که خواهان کار و رفع موانع و مشکلات هستند، قرار گرفته است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم اظهار داشت: در نخستین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان در سال 1401، مشکل واحد تولیدی بستنی عسل بار دیگر مطرح شد و مدیر و معاون بانک‌های مرتبط وعده برطرف کردن مسائل بیان شده را دادند.

بختیار خلیقی با اشاره به اینکه انتظار می رود مدیران بانکی نسبت به وعده هایی که در جلسات می دهند پایبند باشند، اضافه کرد: بستنی عسل واحد دانش بنیان محسوب می شود و امسال هم در راستای تحقق شعار سال همه تلاش خود را بکار می گیریم که این واحد دوباره شروع بکار کند.

وی افزود: پیشنهاداتی به بانک‌های سپه و کشاورزی برای تسویه بدهی و پرداخت تسهیلات به این واحد تولیدی دانش بنیان ارائه کردیم و انتظار می رود این بانک ها هم  پای کار بیایند تا مشکل موجود برطرف شود.

تلخ کامی بستنی کردستان

پرداخت یک هزار میلیارد ریال تسهیلات موجب احیای مجموعه بستنی عسل می شود

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اعلام کرد: براساس درخواست مدیر واحد تولیدی بستنی عسل مشکل گاوداری صنعتی و کارخانه بستنی با یک هزار میلیارد ریال تسهیلات قابل حل است.

فرماندار شهرستان سنندج هم در این بازدید اظهار داشت: مشکل کارخانه بستنی عسل را ابتدا از بانک کشاورزی پیگیری می کنیم و اگر به نتیجه نرسیدیم از طریق استاندار کردستان این موضوع را دنبال خواهیم کرد.

حسن عسکری اضافه کرد: برنامه بازدید استاندار کردستان از این مجموعه را فراهم می کنیم تا از نزدیک در جریان مشکلات آن قرار گیرد و در محل کارخانه هم وضعیت آن را تعیین تکلیف کنند.

وی یادآور شد: راهکار دیگری هم برای حل مشکل این واحد؛ تشکیل جلسه خبرگان بانکی استان است و با وجود اینکه مصوبه این جلسه لازم الاجرا است بنابراین این مهم را هم در دستور کار داریم.

کلید رفع مشکل مجموعه بستنی عسل در بانک های کردستان است

شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان هم به عنوان متولی شهرک‌ها و نواحی صنعتی علاوه بر تامین و اختصاص زمین به متقاضیان و سرمایه گذاران؛ حمایت از تولید و احیای واحدهای راکد و غیرفعال مستقر در شهرک ها را در دستور کار دارد.

این شرکت برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی ابتدا با استفاده از توان نیروهای متخصص حوزه مربوطه اقدام به عارضه یابی واحدهای مشکل دار می کند و آنگاه راهکارهای لازم را در اختیار صاحبان واحدها قرار می دهد.

از آنجا که مشکل گریبانگیر مجموعه بستنی عسل محرز بوده لذا در این چند سال جزو واحدهای مشمول عارضه یابی نشده است و آنگونه که معاون صنایع کوچک شرکت‌شهرک‌های صنعتی کردستان می‌گوید، مشکلات این واحد تولیدی در جلسات مختلف مطرح شده ولی آنگونه که همه مدیران و دست اندرکاران در جریان هستند کلید فعالیت مجدد این مجموعه در دست بانک های استان است و اگر پشتیبانی و کمکی از جانب شرکت شهرک ها نیاز باشد بی شک دریغ نخواهیم کرد.

حال با وجود همه این موارد ذکر شده سوالی که مطرح است و هنوز مسوولان استان بجز اینکه می گویند پیگیر رفع مشکلات بخش تولید هستیم پاسخی به آن نداده‌اند این است که آیا کام تلخ بستنی عسل کردستان در سال جاری شیرین می شود؟ که در این بین بسیاری از کارشناسان معتقدند تا زمانی که رویه و عادت‌های ناپسندی هم چون وعده‌های بی پایه و اساس و اجرا نکردن مصوبات جلسات به قوت خود باقی باشد و بانک ها نیز همچنان بر سر راه تولید مانع تراشی کنند نه تنها بستنی عسل بلکه سایر واحدهای تولیدی مشکل دار هم در زنجیر مسائل مالی باقی خواهند ماند.

شهرک صنعتی سنندج یک ؛ در زمینی به مساحت 57 هکتار احداث شده و  344 واحد تولیدی دارای پروانه بهره بردرای با اشتغال سه هزار و 166 نفر در آن مستقر است.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/272924/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازگشایی بازارچه‌های "هنگه‌ژال و سیف" در حال پیگیری است

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

80 بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد

آغاز به کار دومین جشنواره عکاسی در سنندج

پوشش بیمه‌ای برای کودکان زیر 7 سال استان کرمانشاه رایگان شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

شاگردان محرم آماده برای جدال با پیکان

عنایتی با پیکان جوانان مقابل تیم محرم

غیرمنتظره؛ چه بلایی بر سر صلاح آمده!

غیبت ادامه‌دار عراقی‌ها در اردوی مس رفسنجان

اولین واریزی مالک جدید به بازیکنان پرسپولیس

سندروم ژاوی همه‌گیر شد؛ تمدید 3ساله کونسیسائو

برنامه بازی‌ها را برای همه تغییر دهند نه فقط رئال

بلینگام بازی با سوسیداد را از دست داد

زمان بازگشت بهترین گلر دنیا مشخص شد

پیکان رکورد کاهش سن فوتبال ایران را جابجا کرد!

(ویدئو) بازگشایی صعب‌العبورترین گردنه کردستان پس از پنج ماه

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

گردنه تته پس از 5 ماه بازگشایی شد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

پرسپولیس با دو مصدوم مهم مقابل آلومینیوم

پاسخ کوبنده مدیر تراکتور به یک برنامه تلویزیونی

ستاره چلسی فصل را از دست داد، آرژانتین نگران کوپا!‏

سالگرد زادروز یوهان کرویف؛ منتخب حرکات دوران بازی نابغه هلندی

ژاوی اشک خوان لاپورتا را در آورد

6 اردیبهشتِ زیبا؛ روز زیبای سنه نازار

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به‌صورت رسمی از روز شنبه اجرا می‌شود

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

بکارگیری منشی‌های خانم در این استان ممنوع شد!

عمل به آموزه‌های قرآن، نسخه شفابخش نجات بشریت است

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

بکار گیری منشی های خانم ممنوع شد

ششم اردیبهشت، روز سنندج