عصر کرد

آخرين مطالب

مناطق آزاد تجاری؛ مولد صنعت و درآمدزایی در کردستان اقتصادي

مناطق آزاد تجاری؛ مولد صنعت و درآمدزایی در کردستان
  بزرگنمايي:

عصرکرد- در مناطق آزاد تجاری – صنعتی، به‌علت پرداخت نکردن مالیات، تردد آزاد و راحت، فعالیت‌های اقتصادی آزاد و فارغ از قوانین و مسایل داخلی کشور و نبود محدودیت‌های اقتصادی، می‌توان به راحتی فعالیت‌های مناسب اشتغالزایی را ایجاد کرد.

 استان کردستان در راستای ایجاد مناطق آزاد تجاری- صنعتی دارای مزایای بسیار خوبی از جمله نیروی انسانی به ویژه تحصیل کرده است، با شکل‌گیری این مناطق زمینه جذب افرادی که دارای تجربه خاص بوده و در مرکز کشور هستند فراهم می‌شود و به نوعی نیروهای موجود استان را هم می‌توانند به کار گرفته شوند.

متأسفانه بیشتر نیروهای توانمند استان کردستان به‌علت نبود واحدهای صنعتی بزرگ هم‌چنین مشکلات خاص زیر ساختی در استان، از کردستان خارج شده و در سایر مناطق مرکزی و جنوبی و حتی اقلیم کردستان به‌صورت نیروی کارگری مشغول به فعالیت هستند، که انتظار می رود راه اندازی و رونق این مناطق آزاد اقتصادی در استان کردستان، مشکلات موجود به ویژه بیکاری را در منطقه کاهش دهد.

با راه اندازی، مناطق آزاد تجاری - صنعتی که محدوده خاصی را در بر می‌گیرد، به طور قطع و به مرور خدمات پشت این مناطق، توسعه فرودگاه‌ها و جاده‌ها، مناطق توریستی و هتل‌ها نیز توسعه می‌یابد که این خود اشتغالزا و درآمدزا خواهد بود.

این گزارش به آخرین وضعیت منطقه ویژه اقتصادی بانه و مریوان و میزان استقبال سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از آن، ادر راستای آگاه سازی مردم استانپرداخته است.

واگذاری بیش از 80 قطعه زمین به سرمایه گذاران در منطقه ویژه بانه

احمد خسروی در گفت و گو با ایسنا اظهارکرد: شرکت شهرک های صنعتی به عنوان متولی ایجاد زیرساخت های صنعتی، نقش مهمی در زمینه سازی برای جذب سرمایه گذار در منطقه دارد.

وی ایجاد اشتغال پایدار در یک نقطه متمرکز به نام شهرک صنعتی را مهمترین وظیفه این شرکت ذکر کرد و افزود: شهرستان بانه، یکی از نقاطی است که به زودی به منطقه ویژه اقتصادی کردستان و نگین غرب کشور تبدیل می شود که شرکت شهرک های صنعتی برنامه های زیادی برای رونق و بهبود اقتصادی در این منطقه دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کردستان، در رابطه با آخرین وضعیت منطقه ویژه اقتصادی بانه بیان کرد: فاز اول شهرک صنعتی بانه، با هزینه ای بالغ بر 30 میلیارد تومان آماده بهره برداری است و در فاز دوم هم فعالیت های زیادی از جمله دیوارکشی و حصارکشی شهرک که حدود 15 درصد پیشرفت فیزیکی کل مجموعه را شامل می شود انجام شده است.

وی ادامه داد:90 درصد فاز اول این پروژه به اتمام رسیده و ماباقی کارها نیز به موازات اجرای واحدهای صنعتی که در این شهرک انجام خواهد شد، به اتمام می رسد.

به گفته خسروی، شرکت شهرک های صنعتی بانه در فاز اول، توانایی واگذاری بیش از 80 قطعه زمین به سرمایه گذاران را دارد که واگذاری ها بر اساس شورای راهبری استان صورت می گیرد.

 مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کردستان، از استقبال مطلوب متقاضیان شهرستان های سقز و بانه، برای سرمایه گذاری در این شهرک صنعتی خبر داد و عنوان کرد: خوشبختانه بیش از سه برابر توان، متقاضی وجود دارد که این امر نوید دهنده سرمایه گذاری مناسب در منطقه است.

 وی با تاکید بر اینکه واگذاری ها باید با دقت و حساسیت زیادی در منطقه ویژه اقتصادی نسبت به شهرک های صنعتی صورت گیرد افزود: عدم اجرای طرح و یا عدم توانمندی متقاضی از جمله عوامل موثر بر واگذاری ها است، به طوری که باید سرمایه گذار واقعی، هم سرمایه مالی، هم سرمایه فنی و توانایی انجام واجرا داشته باشد.

خسروی بیان کرد: در میان سیل انبوه متقاضیانی که تا کنون وجود داشته است، بهترین انتخاب ها با کمک شورای راهبردی انجام شده و از میان 40 متقاضی، حدود 25 قرارداد نهایی شده و 8 هکتار از اراضی شهرک صنعتی، به صاحبان واحدها واگذارشده است.

 وی تصریح کرد: با توجه به اینکه متقاضیان واگذاری زمین در منطقه ویژه اقتصادی بانه بسیار زیاد است، انتظار می رود متقاضیان منتخب، در زمان مناسب نسبت به تکمیل واحد صنعتی خود اقدام کنند، چرا که در غیر این صورت، قرارداد آن ها مطابق قانون به مرحله داوری و استرداد زمین می رسد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان کردستان، افزود: متقاضیان واحدهای صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی، شامل تخفیفات و امتیازات زیادی از جمله  زمین ارزان شده اند که این امر فرصت های خوبی برای سرمایه گذاران است و باید از آن در زمان مناسب بهره ببرند، چرا که هدف، تحقق سرمایه گذاری در منطقه است.

وی، بزرگترین چالش منطقه ویژه اقتصادی بانه را مقیاس و مساحت این شهرک ذکر کرد و یادآور شد: مساحت شرکت شهرک های صنعتی منطقه ویژه اقتصادی بانه به لحاظ محدودیت و تملک زمین، کوچک انتخاب شده است در حالی که مناطق ویژه اقتصادی در سراسر کشور بیشتر از 500 هکتار است اما در استان کردستان این مساحت یک پنجم میانگین کشوری بوده و 100 هکتار است.

مناطق آزاد تجاری؛ مولد صنعت و درآمدزایی در کردستان

مرز باشماق مریوان  با راه‌اندازی منطقه آزاد کردستان هاب لجستیکی بین‌المللی می‌شود

مدیر اجرایی منطقه آزاد کردستان گفت: در اهداف عالی منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه و مریوان،  با تقویت زیرساخت‌های لازم، مرز باشماق به هاب لجستیکی در مقیاس ملی و بین المللی تبدیل می‌شود.

حمیدرضا بیتا اظهار کرد: تقویت مرز باشماق  به عنوان یکی از بهترین مسیرهای ترانزیتی شرق به غرب  و تبدیل پهنه مریوان بعنوان هاب صادراتی محصولات تمامی مناطق کشور با احداث نمایشگاه دائمی جهت بازار مصرف کشور عراق از دیگر اهداف عالی در چشم‌انداز منطقه آزاد کردستان است.

(هاب لجستیکی، مرکزی خاص است که در آن تمامی فعالیت‌های سازمان‌دهی، تفکیک، هماهنگی، توزیع و حمل‌ونقل کالا از طرف واحدهای مختلف تجاری و توسط اپراتورهای مختلف صورت می‌گیرد)

 وی با اشاره به طرح ساماندهی مرز باشماق گفت: ساماندهی بخش پایانه‌ای،  فعالیت‌های کوتاه مدت، ساماندهی محدوده ترانشیپ صادراتی و شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی، ساماندهی صنوف خدماتی  و هماهنگی بین دستگاهی از جمله بخش‌های این طرح است.

مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری-صنعتی بانه مریوان به فعالیت های بلند مدت هم اشاره کرد و گفت:  توسعه پایانه باشماق از هفت هکتار موجود به 18 هکتار در قالب طرح توسعه (طرح جامع مصوب شورای عالی ساماندهی مرزهای کشور) از مهمترین این برنامه‌هاست.

 بیتا به تسهیلات لازم در بخش دسترسی هم اشاره کرد و افزود:  احداث کمربندی مریوان بعلاوه تکمیل 4 بانده شدن مسیر سنندج به مریوان، 2 برابر شدن حجم مبادلات تجاری طی 2 سال آتی و حتی 3 برابر شدن در صورت افزوده شدن مرز سیرانبد، تامین زیرساخت‌های لازم و منتظر نماندن برای طرح جامع، از اقداماتی است که برای تسریع در جذب و استقرار سرمایه‌گذاران در دست انجام است.

وی اضافه کرد: احداث مجتمع‌های خدماتی در تراز بین المللی جهت پذیرایی از گردشگران خارجی و شکوفایی ظرفیت‌های گردشگری مریوان در پهنه تعریف شده، ضمن جذب و افزایش توریسم داخلی و خارجی شغل‌های مکمل بی‌شماری در سطح کل استان ایجاد خواهد کرد.

 مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری-صنعتی بانه مریوان افزود: باتوجه به ظرفیت‌های مصرفی در اقلیم کردستان عراق، احداث سورتینگ‌های صادراتی، کشاورزی و پالایشگاه‌های دام در ایجاد و رونق تولید و اشتغال در منطقه موثر خواهد بود.

 بیتا یاد آور شد: توسعه توریسم درمانی، آموزشی و گردشگری از مهمترین محورهای توسعه‌ای پهنه مریوان است.

آماده سازی زیرساخت ها از مهمترین نکات رونق مناطق آزاد تجاری است که در این راستا بخش دولتی باید به سرعت زیرساخت‌های لازم برای تشکیل مناطق آزاد تجاری و صنعتی در بانه و مریوان را آماده کند؛ جاده مناسب برای تردد و همچنین فرودگاه سقز هم که به نحوی مهم‌ترین زیر ساخت برای شکل‌گیری این مناطق هستند، باید در اولویت قرار گیرد.

 چنانچه این زیر ساخت‌ها فراهم شود مواردی چون به کارگیری نیروهای تحصیلکرده، سامان دادن به بخش صادارات و واردات در این مناطق و تا حد قابل توجهی حجم کولبری در استان کردستان ساماندهی خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/272648/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

وعده لاپورتا به هواداران بعد از ماندنی شدن ژاوی

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!

ماموستا فخری در تبیین حقایق انقلاب از علمای پیشتاز بود

برگزاری تجمع حمایتی مردم و بانوان کرمانشاهی از اجرای «طرح نور»

تکریم حافظ قرآن توانخواه توسط استاندار کردستان

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

سپاه در هر صحنه‌ای که وارد شد میدان پیروزی بود

کشف بیش از 5 هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین

طلایی شدن دو مازندرانی در انتخابی ووشو چین

حافظان قرآن به عنوان سفیران تاثیرگذار نقش آفرینی کنند

وعده تأمین اینترنت برای روستاهای بالای 20 خانوار کشور

کاهش 100 درصدی تصادفات فوتی در کردستان

یک قرن سنندج در قاب تصویر

خدمات رسانی سه کتابخانه سیار در شهرستان‌های هرسین، قصرشیرین و جوانرود

برگزاری مانور آمادگی و پیشگیری از خطرات احتمالی وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی

5 هزار و 780 زن سرپرست خانوار در کرمانشاه تحت پوشش بهزیستی است

معرفی حافظان و قاریان در ترویج رفتارهای قرآنی اثرگذار است

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

10 مدافع برتر تاریخ فوتبال

نشانه‌گیری اتفاقی اما بسیار دقیق فران تورس در پایان ال‌کلاسیکو

مطهری: تراکتور همیشه مدعی بوده

آزمون در ترکیب اصلی رُم برابر اودینزه

واکنش دین محمدی به قهرمان لیگ برتر امسال

واکنش رجب زاده به اتفاقات بازی با استقلال ملاثانی

مطهری: همه تیم‌ها را می‌شناسم

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

مطهری: در تراکتور باید کمتر حرف زد، بیشتر عمل کرد

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

اعتراف عجیب چهره جنجالی مجلس خبرساز شد

ماموستا ملااحمد فخری؛ امام جمعه سابق جوانرود درگذشت

فردا جمعه آخرین فرصت شرکت در آزمون نهایی«زندگی با آیه‌ها»

مشارکت بیش از 300 سازمان مردم نهاد در طرح ملی مشارکت اجتماعی

ورود سامانه ناپایدار به جو استان کرمانشاه