عصر کرد

آخرين مطالب

گره کور فرودگاه سنندج باز شدنی است؟ مقالات

گره کور فرودگاه سنندج باز شدنی است؟
  بزرگنمايي:

یکی از اصلی‌ترین مسائلی که در طول سال های گذشته فعالیت صنعت هوایی ایران را به خود مشغول کرده، بحث نیاز به فعال کردن فرودگاه‌هایی است که به دلیل مشکلات موجود در ناوگان ایران، امکان پرواز برنامه‌ای گسترده در آنها وجود نداشته است.

در کنار فرودگاه‌هایی که در مناطق مختلف ایران ساخته شده‌اند و عملا پرواز قابل توجهی به مقصد یا از مبدا آنها صورت نمی‌گیرد، بعضی از فرودگاه‌های قرار گرفته در مراکز استان‌ها نیز نیاز به بهبود شرایط دارند که یکی از این مکان ها، فرودگاه سنندج است.

 عصرکرد- فرودگاه سنندج، سال هاست که به دلایل مختلف از جمله شرایط توپوگرافی خاص استان، به یکی از پیچیده‌ترین فرودگاه‌های کشور تبدیل شده است، چرا که این شهر در دره‌ واقع شده و هر هواپیمایی در هر ساعت از شبانه روز توانایی فرود در آن را ندارد.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی فرودگاه سنندج، نزدیک به دوماه است که پروازهای گاه به گاه و نا منظم این فرودگاه تعطیل شده و نیاز مسافران این شهر به سفرهای هوایی پوشش داده نمی شود و بر همین اساس مسافران مجبورند برای انجام سفرهای خود به شهرهای همجوار استان از جمله ارومیه و کرمانشاه پرواز کنند.

گره کور مشکلات فرودگاه سنندج، سال هاست که فقط با مسکن های موقت باز می شود و تاکنون هیچ راه حل مناسبی برای آن تدبیر نشده است و این امر اگر چه از سوی مقامات استان در حال پیگیری است اما هنوز تغییری در شرایط این فرودگاه حاصل نشده است.

امیر عباس نظری‌زاده، مدیرکل فرودگاه‌های استان کردستان در این‌باره اظهار کرد: فرودگاه سنندج  از نظر دشواری عملیات نشست و برخاست در رده پنج فرودگاه اول دشوار کشور قرار دارد، لذا به دلیل این مشکل شرکت‌های هواپیمایی غالباً با 60 تا 70 درصد ظرفیت هواپیما اقدام به تردد در این فرودگاه می‌کنند که این خود صرفه اقتصادی تردد در این مسیر را کاهش می‌دهد.

 وی افزود: به دلیل کوهستانی بودن فرودگاه سنندج از نظر عملیاتی تنها هواپیماهای خاصی قادر به نشست و برخاست در این فرودگاه هستند که به دلیل کمبود این نوع از ناوگان و هزینه بالای نگهداری، این موضوع نیز صرفه اقتصادی برای شرکت‌های هواپیمایی ندارد و انگیزه اقتصادی از این مسیر ساقط می‌شود.

مدیرکل فرودگاه های استان کردستان، با بیان اینکه صنعت هوانوردی در کشور دارای سه بخش مجزا و در عین حال متعامل است، گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان معاونت وزارت راه و شهرسازی نهاد رگولاتور، ناظر و تسهیل‌کننده این صنعت است؛ شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران به عنوان شرکت دولتی زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی ارائه کننده خدمات زیرساخت فرودگاهی و کمک ناوبری بوده و شرکت های هواپیمایی (دولتی، خصوصی) به عنوان ارائه کننده خدمات حمل و نقل هوایی بار و مسافر است.

وی افزود: فرودگاه سنندج به عنوان زیرمجموعه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از نظر زیرساخت‌های تجهیزاتی و عملیاتی در رده فرودگاه‌های مجهز کشور ارزیابی می‌شود و آمادگی پذیرش هواپیماهای باری و مسافری در همه ایام سال و همه ساعات شبانه روز را دارد اما متأسفانه هم‌اکنون تمام پروازها تعطیل شده است.

وی عنوان کرد: به دلیل اقتصادی نبودن مسیر سنندج برای شرکت‌های هواپیمایی به‌ویژه بخش خصوصی برقراری پروازهای این شرکت‌ها غالباً نیازمند ارائه مشوق‌هایی از سویی نهاد تسهیلگر یعنی سازمان هواپیمایی کشوری و یا مقاصد پروازی استانی است.

مدیرکل فرودگاه‌های استان کردستان بیان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان نهاد ناظر و تسهیلگر غالباً برای توزیع عدالت در صنعت هوانوردی و کمک به رشد و توسعه مناطق محروم، شرکت‌های هواپیمایی را، در قبال صدور مجوز استفاده از مسیرهای پرتردد و با صرفه اقتصادی بالا، ملزم به ارائه خدمات حداقلی تکلیفی به مناطق محروم از جمله کردستان می‌کند اما با عنایت به نداشتن صرفه اقتصادی در مسیر سنندج و کوهستانی بودن منطقه شرکت های هواپیمایی با اکراه به تکالیف خود عمل کرده و از ایفای تعهدات خود سر باز می‌زنند و محدودیت ناوگان شرکت های هواپیمایی مختص به این منطقه نیز مزید علت است.

به گفته وی، چانه‌زنی و مذاکره با شرکت‌های هواپیمایی دارنده ناوگان متناسب با شرایط استان و نیز الزام سازمان هواپیمایی کشوری می‌تواند راه حل کوتاه مدت باشد اما راه حل بلند مدت خرید هواپیما، تأسیس شرکت‌های هواپیمایی برد متوسط یا تاکسی هوایی، مشارکت در سرمایه‌گذاری با شرکت‌های هواپیمایی و سایر طرح های استراتژیک است.

نظری‌زاده با ذکر اینکه مسئولان و نمایندگان مردم استان کردستان در مجلس به جد در صدد رفع بنیادین مشکلات حمل و نقل هوایی هستند و طی مدت اخیر پیگیری‌های جدی نیز داشته‌اند، ابراز داشت: امیدواریم این پیگیری‌ها هر چه زودتر به نتیجه و بهره‌مندی شهروندان ختم شود.

به وضعیت فرودگاه بین‌المللی سنندج رسیدگی کنید

 اهمیت این موضوع به نمایندگان مجلس هم رسید، به گونه ای که سید مهدی فرشادان، نماینده مردم سنندج در مجلس در تذکر شفاهی جلسه علنی روز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی گفت: باید از کم لطفی مسئولان از این تریبون فریاد بزنیم، فریادی تکراری که شاید برخی مسئولین قصد شنیدن آن را ندارند.

وی خطاب به وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: کمبود ها، نواقص و تبعیض های وزارتخانه را سریعا رفع کنید، فرودگاه بین المللی سنندج نزدیک به دو ماه است که تعطیل است، بین المللی بودن این فرودگاه پیشکش وزارت راه و شهرسازی حداقل پروازهای داخلی را برقرار کنید.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: گویا سازمان هواپیمایی کشوری هم فراموش کرده است که فرودگاه سنندج دارای قدمت 50 ساله است، درصورتی که شرکت های هواپیمایی زیر نظر وزارت تعاون سرپیچی می‌نمایند از وزیر تعاون درخواست می‌کنم به این مهم ورود کرده و شرکت ها را به برقراری پروازها مجاب کند.

تاسیس شرکت هواپیمایی راە حل رفع مشکلات پروازی فرودگاە سنندج است

و اما استاندار کردستان، راە حل اساسی و ریشه‌ای رفع مشکلات پروازی فرودگاه سنندج را تاسیس یک شرکت هواپیمایی در استان دانست.

اسماعیل زارعی کوشا، در رابطه با مشکل فرودگاه سنندج، با ابراز تاسف از توقف پروازها در این فرودگاه به دلیل عدم ارائه خدمات هندلینگ پروازی، اظهار کرد: از آغاز بروز این مشکل جلسات متعددی را با مدیران مربوطه در این رابطه برگزار کرده‌ایم تا هم مشکل خدمات هندلینگ پروازی برطرف و هم پروازها از نظم و شرایط بهتری برخوردار شوند که این امر نیز مستلزم زمان است.

وی با بیان اینکه کردستان برای توسعه و پیشرفت نیازمند یک سیستم حمل و نقل هوایی مناسب و قابل اتکاء است، افزود: برای رفع ریشه‌ای مشکل پروازهای فرودگاه سنندج نیازمند تاسیس یک شرکت هواپیمایی در استان هستیم و در این خصوص نیز با چند سرمایه‌گذار رایزنی های اولیه صورت گرفته است.

زارعی کوشا اضافه کرد: یکی از سرمایه گذاران از تاسیس شرکت هواپیمایی در سنندج استقبال کرده و ما نیز در استان برای سامان بخشی به پروازها سرمایه گذاران را مورد حمایت قرار می‌دهیم.

استاندار کردستان یادآوری کرد: با وزیر محترم راه و شهرسازی در رابطه با از سرگیری پروازها با نظم بیشتر صحبت شده و روز های آتی هم برای رفع موانع خدمات هندلینگ پروازی و تاسیس شرکت هواپیمایی با مدیرعامل هواپیمایی کشوری نشستی خواهیم داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تلاش خواهیم کرد که این مشکل به صورت کامل رفع شود.

فرودگاه سنندج نقش پر رنگی در زمینه توسعه استان کردستان و حل مشکلات مردم منطقه دارد و می تواند پایه‌گذار رشد گردشگری، اقتصادی، و صنعتی در بخش حمل‌ و نقل استان باشد.

بی مهری سازمان هواپیمایی کشور و متعهد نبودن شرکت های هواپیمایی نسبت به پروازهای تکلیفی خود در آسمان کردستان، سال هاست که فرودگاه سنندج را با مشکل مواجه کرده است و نیاز شهروندان کردستانی را به خدمات هوایی تامین نکرده است.

رفع نگاه تبعیض آمیز وزارت راه و شهرسازی نیز که شواهد آن در جاده های زمینی استان کردستان به وفور به چشم می آید، تلاش مضاعف مقامات استان را می طلبد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/272574/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی