عصر کرد

آخرين مطالب

سنندج؛ تابلویی از تاریخ و طبیعت مقالات

سنندج؛ تابلویی از تاریخ و طبیعت
  بزرگنمايي:

، عصرکرد- آقای رمضانی همراه با خانواده از تهران به سنندج آمدند تا چند روزی از تعطیلات نوروزی را در این شهر و استان کردستان سپری کنند. برای اولین بار است که به این منطقه سفر می‌کنند و آنطور که می‌گفتند خیلی از طبیعت آبیدر سنندج، مهمان نوازی مردم و بازار و دیدنی‌های این شهر خوششان آمده و دلشان می‌خواهد سال بعد هم حتما به کردستان سفر کنند.

وقتی پرسیدم از کجای سنندج بیشتر خوششان آمده، اسم پارک جنگلی آبیدر، جاهای تاریخی از جمله "خانه کُرد" یا عمارت آصف و بازار سرپوشیده را آوردند اما گلایه داشتند که در معابر و خیابان‌های شهر، آنگونه که انتظار می‌رود اطلاع‌رسانی برای پیدا کردن آدرس آثار تاریخی و گردشگری انجام نشده است.

به هرحال اگر می‌خواهید در کمترین زمان، چند جای تاریخی را از نزدیک ببینید، این شرایط در سنندج فراهم است، چراکه به راحتی می‌توان 2 سه ساعت عمارت آصف، مسجد جامع، بازار سرپوشیده و موزه این شهر را دیدن کرد.

 

سنندج؛ تابلویی از تاریخ و طبیعت

 

شناسنامه سنندج

قبل از اینکه راجع به دیدنی‌های سنندج صحبت کنیم، بد نیست اشاره مختصری به تاریخ و موقعیت جغرافیایی این شهر داشته باشیم.

سنندج مرکز استان کردستان در 512 کیلومتری غرب تهران در ارتفاع یک هزار و 500 متری از سطح دریا و در منطقه کوهستانی زاگرس واقع شده و آب و هوای سرد و نیمه‌خشک دارد. این شهر از سمت غرب به کوه آبیدر، از سمت شمال به کوه شیخ معروف و از سمت جنوب به کوه سراج الدین محدود شده و براساس سرشماری سال 1395، حدود 500 هزار نفر جمعیت دارد.

سنندج به لحاظ موقعیت جغرافیایی و فعالیت‌های شهرسازی عصر صفوی و قاجار، از بافت شهری سنتی با ارزشی برخوردار است که بناهای مسکونی و عام‌المنفعه متعددی مانند حمام، مساجد و بازار در آن باقی مانده‌ و دارای محدودهٔ بافت تاریخی-فرهنگی با وسعتی معادل 112 هکتار است.

برخی کارشناسان، قدمت شهر سنندج را به هزاره چهارم پیش از میلاد می‌دانند اما آنچه درباره سنندج محرز است این است که از سال 1046 هجری قمری یعنی در دوره صفوی و شاه‌صفی، سلیمان خان اردلان مرکز حکومت را از قلعه‌های حسن‌آباد و پالنگان به شهر سنندج منتقل کرد و تا قبل از آن سنندج به صورت دهکده‌ای کوچک به حیات خود ادامه می‌داد.

سلیمان خان اردلان پس از انتقال مرکز حکومت به سنندج، قلعه حکومتی را با استحکام تمام در بالای تپه‌ای بنا کرد و عمارات و حمام و مسجد و بازار را در خارج و اطراف قلعه ساخت.

گفته می‌شود احتمالاً شهر کهن «سنه» (سنندج) بر اثر زلزله و یا هجوم مغول ویران شده باشد زیرا تپه باستانی توس‌نوذر در کنار رودخانه قشلاق و قلعه حسن‌آباد و سایر شواهد مانند قبرهایی با قدمت بیش از هزار سال که در سنندج پیدا شده است گواهی بر قدمت شهر دارد.

سنندج؛ تابلویی از تاریخ و طبیعت

عمارت آصف(خانه کُرد)

اشاره‌ای به موقعیت جغرافیایی و تاریخی سنندج شد اما حالا لازم است توضیحی درباره آثار تاریخی این شهر داد.

یکی از جاهای سنندج که طرفداران زیادی بین مسافران دارد، خیابان امام است. شما در ضلع شمالی این خیابان می‌توانید همزمان چند عمارت قدیمی و تاریخی را ببینید. یکی از مشهورترین و زیباترین این عمارت‌ها، "خانه کُرد" است که اکنون به موزه مردم شناسی کردستان هم تبدیل شده است.

عمارت آصف یا موزه مردم شناسی خانه کُرد نام مجموعه‌ای فرهنگی است در حال حاضر فقط موزه مردم شناسی کردستان به عنوان فاز اول این مجموعه در عمارت آصف راه اندازی شده است.

عمارت آصف یکی از قدیمی ترین بناهای موجود در شهر سنندج است و براساس شواهد و شیوه معماری احتمالا احداث بنای اولیه آن مربوط به دوره صفویه باشد. قسمت های دیگر در دوره قاچاریه و اوایل پهلوی تکمیل شده است. هرچند عمارت آصف نام خود را از آصف دیوان گرفته است اما بانی اولیه آن را خانواده معتمد هاشمی ها (امجد الاشراف) می دانند و احتمالا میرزا محمدرضای وزیر(پدر آصف دیوان) آن را تملک کرده و سپس در زمان آصف دیوان با الحاق سردر ورودی در بخش های شرقی و غربی عمارت شکوه نهایی خود را بدست آورده است.

مجموعه عمارت حدود چهار هزار متر مربع عرصه و اعیان دارد و شامل چهار حیاط بیرونی، اندرونی، مستخدمین  و حیاط مطبخ است.

شما می‌توانید از اُرُسی، گره چینی و پنجره‌های مشبک رنگین زیبایی دیدن کنید به‌ خصوص اُرُسی منحصربفرد تالار خان از دیدنی‌های مهم این عمارت است در این تالار فراموش نکنید سقف را هم نگاه کنید چرا که جزییات قشنگی دارد.

سردیس‌های زیبای مشاهیر و لباس و فرهنگ مردم عادی مناطق مختلف کردستان، آثار مجسمه ساز مشهور کرد استاد هادی ضیاءالدینی هستند که علاوه بر ارزش هنری، بازدید از آنها باعث شناخت چهره‌های سرشناس کرد می‌شود.

130 قطعه ارزشمند از آثار استاد علی اکبر بهزادیان خالق شگفتی‌های نازک کاری چوبی کردستان در تالاری به نام این استاد پیشکسوت برای بازدید قرار داده شده که می‌توانید از این مجموعه زیبا و بی‌بدیل در خانه کرد دیدن کنید.

در ضلع جنوب غربی عمارت زیباترین حمام خصوصی سنندج با نقش‌های آهک بری قرار دارد، بازدید از این حمام تاریخی را فراموش نکنید.

هم چنین سفره خانه سنتی خانه کرد در بخش جنوبی عمارت واقع شده که می‌توانید از نان کلانه و آش دوغ محلی آن لذت ببرید و فروشگاه دائمی محصولات صنایع دستی نیز در این بخش وجود دارد که پیشنهاد می کنم این بخش را هم ببینید.

 

سنندج؛ تابلویی از تاریخ و طبیعت

 

مسجد جامع سنندج

از خانه کُرد که بیرون آمدید زیاد دور نشوید، کمتر از 100 متر با لاتر می‌توانید مسجد تاریخی جامع سنندج را هم ببینید.

مسجد دارالاحسان یا مسجد جامع سنندج یکی از مهم‌ترین مساجد این شهر است که در سال 1227 هجری قمری توسط امان‌الله خان اردلان ساخته شد. از خصوصیات عمده این مسجد می‌توان به دکورهای هفت رنگ، آجرهای لعاب کاری شده به جای سنگ کف پوش و نوشتن دو سوم از یک جزء قرآن بر روی کتیبه‌های مسجد اشاره کرد.

این مسجد در ضلع شمالی خیابان امام خمینی(ره) و در بافت قدیم سنندج قرار دارد. بر اساس کتیبه‌های موجود، بنای مسجد در سال 1227 هجری قمری توسط امان‌الله خان اردلان والی کردستان ساخته شد.

این بنا شامل 2 ایوان شرقی و جنوبی، گل دسته‌های بالای ایوان شرقی، صحن مرکزی، 12 حجره در اطراف، شبستان ستون دار با 24 ستون سنگی مارپیچ است. این مسجد را می‌توان مسجد - مدرسه هم دانست، زیرا بخشی از مسجد به حجره‌های طلاب علوم دینی اختصاص دارد و بخش جنوبی آن صحن اصلی مسجد است. این بنا دارای تزیینات کاشی کاری هفت رنگ مینایی فوق‌العاده پرکار، ظریف، ازاره‌های مرمرین، آجرکاری لعاب دار و معقلی، حوض سنگی و فواره‌های زیبا و همچنین ستون‌هایی با تزیینات طنابی است. اطراف شبستان و سر ستون‌ها با دو سوم قرآن تزئین شده‌است که آیات را با کاشی، به خطی که شبیه به خط کوفی است نوشته‌اند.

 

سنندج؛ تابلویی از تاریخ و طبیعت

 

موزه سنندج

مسجد جامع را دیدید، حالا برگردید کمی پایینتر همان سه راه حبیبی داخل کوچه، ساختمانی قدیمی به نام موزه سنندج (عمارت سالار سعید) می‌بینید.

این خانه تاریخی که به نام عمارت سالار سعید هم شناخته می‌شود، در اواخر دوره سلطنت ناصرالدین شاه قاجار یعنی حدود 150 سال پیش ساخته شده است. عمارت به سفارش قاضی القضات منطقه کردستان به نام ملالطف‌الله شیخ‌الاسلام ساخته شد و بعدها به تملک عبدالحمید خان سنندجی معروف به سالار سعید درآمد و نام این صاحب‌خانه تا امروز روی خانه مانده است.

این خانه، مثل تمام خانه‌های سنتی ایرانی، حیاط و ساختمان اندرونی و بیرونی دارد. بخش بیرونی‌اش یک حیاط بزرگ زیبا و ساختمانی دو طبقه دارد. ساختمان بخش بیرونی تالار تشریفات بسیار جالبی دارد که شیشه‌های رنگی پنجره‌ها جلوه‌ی خاصی به آن داده‌اند. حوض‌خانه و انبار هم از دیگر بخش‌های بیرونی خانه است.

موزه سنندج هم از سال 1354 در همین بخش بیرونی عمارت دایر شده است. موزه چهار بخش پیش‌ از تاریخ، تاریخی، دوران اسلامی و بخش نمایش موقت دارد. قبلا یک بخش مردم‌شناسی هم داشت که این بخش بعد از افتتاح خانه‌ کرد به آنجا منتقل شد بخش اندرونی خانه هم تا اوایل دهه 70 در اختیار خانواده‌ حبیبی بود و از آن تاریخ به بعد، در اختیار اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری کردستان قرار گرفت.

 

سنندج؛ تابلویی از تاریخ و طبیعت

 

بازار سنندج

امیدوارم از دیدن موزه لذت برده باشید. فرصت خوبی است که بازار سنندج را هم ببینید، از خیابان امام به سمت میدان انقلاب و خیابان انقلاب بروید، بازار سنندج آنجا است.

بازاری که به شکل مستطیل بزرگ است و برخلاف تمام بازارهای ایرانی که به صورت خطی شکل گرفته‌اند، این بازار با الهام از پیرامون میدان نقش جهان اصفهان به شکل مستطیل ساخته شده‌ و در وسط این مستطیل، سراهای مختلفی قرار گرفته‌ است. متاسفانه بازار بر اثر احداث خیابان انقلاب به 2 بخش مجزا تقسیم شده‌ است و حالا بخشی از آن "آصف" و بخشی را "سنندجی" می‌نامند و از بازار سنندج فقط سه دروازه قدیمی باقی‌مانده‌ است.

با وجود مراکز خرید جدید، این بازار همچنان موقعیت و ارزش خود را از لحاظ تجاری حفظ کرده‌ است.

زمان ساخت این بازار به زمان شاه صفی و هنگام حکومت سلیمان خان اردلان در سال 1046 بر می گردد.

 

سنندج؛ تابلویی از تاریخ و طبیعت

 

عمارت خسروآباد

اما یکی از زیباترین و بزرگترین آثار تاریخی سنندج، عمارت خسروآباد است که حتما باید از نزدیک ببینید تا به شکوه آن پی ببرید.

عمارت خسروآباد در بلوار «شبلی» شهر سنندج قرار دارد. این عمارت در نوع خود بی‌نظیر و مرکز حکومت اردلان به ویژه خسروخان اردلان بوده‌ است. مجموعه عمارت و باغ خسروآباد افزون بر 2 بخش اصلی، یعنی قصر سلطنتی با ورودی ستون دار، باغ خسروآباد نیز از اهمیت خاصی برخوردار بوده‌ است. این باغ که بوسیله چهار خیابان روبرو و اطراف عمارت خسروآباد به چهار باغ خسروآباد تبدیل شده بود و اطراف آن بوسیله چهار خندق در طرفین باغ و کاخ خسروآباد با انواع درختان مختلف احاطه شده، جلوه خاصی را به این مجموعه داده‌ است. در حال حاضر تنها درختان چهار باغ و بخش‌هایی از چهار خیابان آن باقی‌مانده‌ است.

عمارت خسروآباد کتیبه‌ای دارد که اسم فتحعلی شاه قاجار و والی کردستان امان‌الله خان و تاریخ 1223 ه. ق بر روی آن حک شده‌ است. عمارت خسروآباد شاخص‌ترین بنای استان کردستان است که به عنوان مقر حکومت والیان اردلان مورد استفاده قرار می‌گرفت از سال 1373 عملیات مرمت این بنای تاریخی آغاز شد اگر چه در سال 1379 بیشترین مرمت و بازسازی این بنا انجام شد.

سنندج؛ تابلویی از تاریخ و طبیعت

کوه آبیدر

اگر از ترافیک و شلوغی شهر خسته شدید، حالا فرصت خوبی است به کوه بزنید بله کوه آبیدر که مشرف به سنندج و تفرجگاه اصلی این شهر است.

کوه آبیدر در بخش غربی سنندج قرار دارد و تعداد زیادی چشمه و تفرجگاه دارد که شامل پارک کودک، امیریه، امانیه، خضر زنده، هفت آسیاب، ماماتکه، کانی شفا، کانی بانتا، کچک قرآن، گویزه کویر، بان شلانه، تاقه‌دار و قله آبیدر که پناهگاهی هم برای کوهنوردان در آنجا ساخته شده‌ است.

چیزی که باعث محبوبیت این کوه شده‌ است، نزدیکی آن به شهر سنندج، بلند بودن آن نسبت به تپه‌های اطراف و از همه مهم‌تر، وجود چشمه‌های زیر زمینی فراوان آن است و در واقع واژه آبیدر (ئاویه‌ر) به معنی مکان پر آب است.

در واقع آبیدر از 2 کوه به نام های آبیدر بزرگ و آبیدر کوچک تشکیل شده و ارتفاع قله بلند آن 2550 متر از سطح دریا است، در حالی که ارتفاع آبیدر کوچک حدود 2350 متر است.

در ضمن بتازگی پل معلق در پارک جنگلی آبیدر با مشارکت بخش خصوصی از پارک مشاهیر تا پشت پرده سینما روباز در پارک جنگلی امیریه راه اندازی شده که می توانید از بالای آن سنندج را زیباتر ببینید. طول این پل 320 متر و عرض آن 120 سانتی‌متر بوده و ارتفاع آن از کف دره کوه آبیدر 88 متر است.
 

سنندج؛ تابلویی از تاریخ و طبیعت

روستای نگل

اما اگر سنندج را ترک کردید و عزم سفر به مریوان داشتید، وارد جاده جدید سنندج - مریوان در محدوده تیژتیژ - گاران نشوید و همان راه خود را مستقیم ادامه دهید تا بعد از جاده‌ پر پیچ و خم و مناظر زیبا، به روستای نگل برسید.

نگل، روستایی از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج در استان کردستان ایران است. این روستا در 65 کیلومتری شهر سنندج و در مسیر جاده قدیم سنندج - مریوان قرار دارد.

نگل را از قرآن تاریخی آن می‌شناسند. قرآن نگل، قدیمی ترین قرآن تاریخ ایران و یکی از چهار قرآن قدیمی جهان است که با خط کوفی بر کاغذ ضخیم و قهوه‌ای رنگی نوشته شده است و به علت تشابهش با پوست، در بین مردم به «پوست آهو» شهرت یافته است.

قرآن تاریخی نگل در سال 1382 به شماره 2 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و سالانه پذیرای تعداد زیادی از دوستداران به این کتاب الهی و گردشگران داخلی و خارجی است و مردم روستا و منطقه ارادات خاصی به این قرآن دارند شما می‌توانید این قرآن ارزشمند را در مسجد روستا دیدن کنید.

بعد از زیارت قرآن تاریخی حتما از طبیعت اطراف روستا هم بازدیدی داشته باشید نگران نباشید، چیزی از دست نداده‌اید از همان جاده نگل می‌توانید به سمت مریوان بروید و بین راه از شهر سروآباد و طبیعت زیبا و بکر آنجام هم لذت ببرید.

شهرستان سنندج با بیش از 500 هزار نفر جمعیت، شامل چهار بخش مرکزی، حسین آباد، کلاترزان و سیروان است.

سنندج در جمع 246 شهر شبکه شهرهای خلاق جهانی یونسکو و همچنین 48 شهر خلاق موسیقی جهان قرار دارد.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/272206/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود