عصر کرد

آخرين مطالب

سوغاتی های ترش و شیرین، هدیه مردم بیجار به مسافران نوروزی مقالات

سوغاتی های ترش و شیرین، هدیه مردم بیجار به مسافران نوروزی
  بزرگنمايي:

 عصرکرد- اگر بخواهیم از فرهنگ و سنت‌های یک منطقه صحبت کنیم، یا باید از شخصیت های نامدار آغاز کنیم یا باید به سراغ فرهنگ غذایی آن منطقه برویم، میراث گرانبهای سنت های حسنه در طبغ و پخت برخی از شیرینی ها، ترشی ها و غذاهای محلی، هنوز هم که هنوز است طرفداران پروپا قرصی دارد.

به دور از انصاف است که نگوییم در گوشه و کنار شهر بیجار هنوز هستند کسانی که سود آوری فروش محصولات فانتزی و صنعتی را به تهیه و فروش محصولات سنتی و محلی ترجیح داده اند و سالیان سال است که مردم برای تهیه این محصولات از روز قبل سفارش می دهند.


شیرمال، سوغاتی لذیذ و دوست داشتنی

از شیرینی‌های سنتی بیجار، شیرمال سنتی، کیک سنتی، باقلوا و شیرینی نخودی است، شیرینی‌های که می توان این روزها در شیرینی پزی‌های سنتی کار بیجار پیدا کرد.

در کنار رشد فزاینده کارگاه های مدرن تولید شیرینی، شیرمال و نان فانتزی ، یک تا 2 کارگاه سنتی کار هم شیرینی و شیرمال سنتی و قدیمی بیجار گروس را همچنان تولید می کنند.

یکی از کارگاه های تولید شیرمال سنتی بیجار و باقلوا که از قدمت بیش از نیم قرن برخوردار است و امروزه با " شیرمال سنتی محمد " آن را می شناسند، همچنان سنت، کیفیت و لذت یک شیرمال محلی بیجار گروس را زنده نگهداشته است.

تهیه مواد اولیه مرغوب، با کیفیت و پایبندی به میزان مصرف و ترکیب مواد اولیه شیرمال سنتی و باقلوای گروسی، موجب شده است که نام و آوازه این شیرینی لذیذ و مقوی در سراسر کشور شنیده شود و همچینن میراث گران قدر نیاکان، بیش از نیم قرن زنده بماند.

 

سوغاتی های ترش و شیرین، هدیه مردم بیجار به مسافران نوروزی


حلوا سوهانی بیجار

حلوا سوهانی دیگر سوغات دیرین شهرستان بیجار است که قدمتی بیش از یک قرن دارد و از گذشته به صورت لواشک در پذیرایی از میهمان ها یا به عنوان میان وعده کودکان و نوجوانان مصرف شده است.

مواد تشکیل دهنده حلوا سوهانی آرد جوانه گندم، آرد شیرینی، شکر، زعفران، هل، زنجبیل و روغن است که مزیت رقابتی این محصول علاوه بر طعم لذیذی که دارد مغذی و مقوی بودن آن است، استفاده از جوانه گندم ، عامل اصلی شیرینی است و نسبت به رقبای خود ارزش غذایی بالاتری دارد.

به دلیل پخت کامل شیرینی به صورت صنعتی، نیاز به روغن تا 50 درصد کاهش یافته است، حلوا سوهانی در سال های اخیر با کوشش آقای کاظم زاده ثبت ملی شده و با ساختاری متفاوت تر از گذشته و با حفظ اصالت، به صورت شیرینی لقمه ای در طعم های مختلف نخودی، کنجدی، نارگیلی، پسته ای، بادامی و گردویی روانه بازار شده و مورد استقبال مردم منطقه قرار گرفته است،  مصرف این شیرینی همراه با چایی می تواند جانشین لذیذی برای قند باشد.

 

سوغاتی های ترش و شیرین، هدیه مردم بیجار به مسافران نوروزی

ترشی هفت بیجار

مردمان کهن دیار گروس همواره به کیفیت مواد غذایی و سلامت و امنیت غذایی توجه بسیاری داشته اند و در کنار کار و تلاش طاقت فرسای کشاورزی و  دامپروری، به تولید مواد غذایی و چاشنی های همراه غذا شهرت دارند.

از پخت غذاها و آش های لذیذ مثل آش شَلغم که در گذشته یک گزارش مفصل در مورد آن منتشر شده است بگذریم، ترشی هفت بیجار هم از جمله میراث ماندگار شهرستان بیجار به حساب می رود که در یکی 2 دهه اخیر به آن توجه شده است.

ترشی هفت بیجار هم همانند فرش بیجار و دیگر محصولات این شهر، در برخی از شهرهای شمالی کشور نیز تهیه می‌شود اما با تهیه اصیل و قدیمی این محصول در شهر بیجار تفاوت بسیار اساسی دارد زیرا در تهیه این ترشی، هفت نوع سبزیجات، هفت نوع ادویه و هفت نوع میوه استفاده می شود.

ترشی هفت بیجار، یکی از چاشنی های اصلی همراه غذاهای گرم زمستانی بخصوص آبگوشت و انواع آش به شمار می رود که ریشه این رسم قدیمی در اندیشه زنان با تفکر ذخیره مواد غذایی برای دوران سخت نهفته است.

 

غذاهای بومی بیجار

با آغاز فصل سرد سال، نسخه های سنتی و کهن مردمان بیجار یکی پس از دیگری جایگاه ویژه خود را در سبد غذایی و سفره های رنگین باز می کنند، طبخ و پخت آش شغلم که در زبان کُردی به آن آش شَلَم گفته می شود یکی از آنها است.

شَلَم در دیگر نقاط استان کردستان هم با شیوه ای یکسان و کمی متفاوت درست شده و مورد مصرف مردم قرار می گیرد. گندم بلغور شده، برگ شلغم، اسفناج و نمک، عناصر اصلی و تشکیل دهنده ماده اصلی و موثر این آش است که برای تهیه آن باید از اطلاعات بومی و سنتی بهره گرفت.

کیفیت و تازگی اجزای اصلی شَلَم و نحوه فرآوری آن در طعم و عطر آش بسیار موثر است و می توان گفت، پیشگیری از سرما خوردگی و درمان آن هم به همین مهم وابستگی بسیار دارد، در فصل سرد سال و پیش از شیوع سرما خوردگی، خانواده های بیجاری آشی از شلغم، برگ زرد آلو، اسفناج، پیاز، لپه، عدس و نخود تهیه می کنند.
 

سوغاتی های ترش و شیرین، هدیه مردم بیجار به مسافران نوروزی


آش ترش 

آش ترش یکی دیگر از  غذاهای سنتی دیار گروس است که در بعضی از مراسم های مهم و مهمانی های خانوادگی و عروسی ها برای پذیرایی از مهمانان تهیه و پخت می شود می توان گفت این نوع آش تا دهه 50 در بین خانواده ها بیشتر استفاده می شد.

در این نوع آش در بیجار و روستاه های شهرستان، بعد از اتمام فصل انگور و دوشاپ پزان، تفاله های انگور له شده که برای دوشاب آبگیری شده است را در جای تمیز و جلو آفتاب پهن می کنند تا خشک شود ، پس از خشک شدن تفاله ها را در ظرف تمیزی نگهداری می کنند و از آنها برای تهیه اش استفاده می کنند.

 

آش لذیذ دانه کًولانه و آش دوغ

آش دانه کًولانه یکی از آش های سنتی بیجار است که شباهت زیادی به آش دندانی ایرانی دارد، همان طور که از نام این آش پیداست یک آش لذیذ، مقوی و معروف است زمانی که کودک اولین دندان خود را در می آورد این آش را می پزند و پخش می کنند و در زبان کردی بیجار این آش به دانه کولانه مشهور است.

این آش علاوه بر این موضوع در زمستان هم بیشتر تهیه می شود زیرا بسیار مقوی و خوشمزه است و بنا به عادت مختلف شهرها ممکن است دستورات پخت با هم کمی متفاوت باشد، آش دوغ هم که در سراسر کشور طبخ می شود اما طعم و مزه آش دوغ و آش دانه کًولانه بیجار گروس بسیار لذیذتر و مقوی تر است.

 چون دوغ و اسفناج از نظر مزاجی ایجاد سردی می کنند این آش همیشه همراه با سیر کوبیده (خام) سرو می شود و بعضا" در آن از پیازداغ و نعنا داغ هم استفاده می شود، اصل آش دوغ که به لهجه گروسی " آشدو "  نامید می شود، به سبک برخی روستاهای بیجار گاهی از همان ابتدا در دوغ لپه یا برنج یا هُرِش (بلغور گندم) یا ترکیبی از آنها هم به مقدار کم اضافه می شود که طعم و لعاب مخصوصی به آش می دهد.

سوغاتی های ترش و شیرین، هدیه مردم بیجار به مسافران نوروزی

بیجار با داشتن بیشترین گستردگی جغرافیایی و 89 هزار نفر جمعیت در 140 کیلومتری شرق سنندج مرکز استان کردستان واقع است و غالبا کشاورزی در این منطقه به صورت دیم و کشت سنتی است.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/272154/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حکم تاریخی در هلند؛ کسر 18 امتیاز از قعرنشین!‏

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

شهرداری گرکان اولین دیدار نیمه‌نهایی را برد

دستِ خالی امان هندی و 12 آسیایی که در بیشکک سهمیه گرفتند

نساجی با درخشش یک برزیلی امیدوار به بقاست

گزارش زنده؛ استقلال 1-0 شمس‌آذر قزوین

بیمه رایگان برای مادران روستایی و عشایر

توزیع بیش از 100 هزار تن انواع نهاده دامی و کشاورزی

اختصاص بیش از 600 هزار هکتار از اراضی کردستان به کشت گندم

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

آذرپیرا پنجمین سهمیه کشتی آزاد را گرفت

غیبت مربی رونالدو به دلیل عمل جراحی

مسی‌ها آماده شکست فولاد در هفته بیست و چهارم

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست

تصاویر باورنکردنی؛ کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

خاص‌ترین خوش و بش هفته در دربی کوچک

گزارش زنده؛ استقلال 0-0 شمس‌آذر قزوین

نمایش «توافق نامه» در «بسته پیشنهادی»

وعده صادق یک عملیات دفاعی برای حفاظت از حیثیت و خاک ایران بود

وقوع حادثه امنیتی مقابل کنسولگری ایران در پاریس

ورود سامانه بارشی به کرمانشاه

تصاویر باورنکردنی: کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

نوای 1000 دف در روستای جهانی پالنگان

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

اعلام ترکیب استقلال برای گذر از پرسپولیس

شناسایی و دستگیری عامل ایجاد مزاحمت و هتک حیثیت در فضای مجازی

کشف 400 کیسه آرد قاچاق

شکسته شدن هیمنه استکبار با ید قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران

دستگیری شکارچی غیر مجاز در روانسر

ببینید | ادعای رویترز درباره حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

اقدام حمایتی دولت انگلیس از ورزشکاران روسی

زوج دفاعی جدید شجاع؛ حضور کمرنگ اما موثر!