عصر کرد

آخرين مطالب

کباب ماهی؛ لذت گردش در زریبار مریوان را دو چندان می‌کند مقالات

کباب ماهی؛ لذت گردش در زریبار مریوان را دو چندان می‌کند
  بزرگنمايي:

عصرکرد- تا 27 سال پیش تنها یکی دو دکه طبخ ماهی در جوار دریاچه آب شیرین زریبار مریوان قرار داشت’ آن زمان مصرف ماهی هم با وجود اینکه قیمتش از امروز پایین تر بود، خیلی کم بود و تعداد مسافران و گردشگرانی هم که مسیرشان به این نگین زیبای غرب کشور می افتاد انگشت شمار بودند.

اما امروز به دلیل استقبال مسافران’ تعداد دکه‌های پخت ماهی که با مجوز شهرداری در محوطه دریاچه ایجاد شده اند به 9 دکه رسیده است و اگر محدودیت‌هایی اعمال نمی‌شد بی شک تعداد این دکه ها اکنون بسیار بیشتر بود.

بتدریج که بر تعداد دکه‌ها افزوده شد رقابتی هم بین صاحبان آنها بوجود آمد و همین هم زمینه تغییر در نحوه پخت ماهی و جذب بیشتر مشتریان را فراهم کرد به گونه‌ای که امروز کباب ماهی زریبار شهرتی فراتر از داخل کشور یافته و مزه آن گردشگران خارجی را هم شیفته خود کرده است.

قبل از آمدن کرونا روزهای بهار و تابستان؛ زریبار بوی کباب ماهی می‌داد، بوی خوشایندی که هر رهگذر و مسافری که گذرش به این دریاچه می‌افتاد مدهوش آن می‌شد و بدون تست این غذای خوشمزه آنجا را ترک نمی‌کرد.

روزهایی هم بود که جلوی دکه‌ها گاها مردم در صف انتظار می‌ایستادند تا نوبتشان شود و با خوردن این غذای لذیذ پازل خوشی حضور خود را در زریبار تکمیل کنند و سپس با شکمی سیر به نظاره چشم انداز و زیبایی مسحورکننده دریاچه بنشینن.

 

لذت خوردن کباب ماهی با شنیدن نوای دلنشین موسیقی 

موسیقی روح نواز کُردی به همراه صدای دلنشین طبیعت؛ آمیخته‌ای از صدای پرندگان، صدای باد و حرکت برگ‌های درختان و صدای نسیمی که بر آب دریاچه می‌وزد؛ به همراه  قهقه خنده و شادی و نشاط بچه‌ها در شهربازی کوچک زریبار آرامش وصف ناپذیری را ایجاد می کنند که اشتهای خوردن کباب ماهی را دوچندان می‌کند.

برای تماشای تصاویر شگفت انگیز دریاچه زریبار، گوش جان سپردن به موسیقی طبیعی و غیرطبیعی در آن و خوردن خوشمزه‌ترین کباب ماهی دنیا باید مسافت 120 کیلومتر از شهر سنندج، مرکز استان کردستان را طی کنید و از جاده پرپیچ و خم آن بگذرید، البته برای افراد ناآشنا تردد در این مسیر کمی سخت و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی بسیار ضروری است.

 هرچند راه دشوار و سخت است ولی در عین حال مناظر موجود در این مسیر به حدی قشنگ است که مشقت راه را از یاد می‌برد؛ بعد از پشت سرگذاشتن جاده‌ای که یک سمت آن مملو از درختان و درختچه‌های سرسبز و سمت دیگرش دره‌های عمیق است به ورودی شهر می‌رسیم که نمادی از کلاش (گیوه محلی) خودنمایی می‌کند، نمادی که بعد از زریبار و کباب ماهی آن، نام مریوان را چند سالی است مجددا بر سر زبان‌ها انداخته است.

 

کباب ماهی؛ غذایی که لذت گردش در زریبار را دو چندان می‌کند

ابتکاری که ماهی زریبار را مشهور کرد

 در سال‌های ابتدایی استقرار دکه‌ها و آلاچیق‌هایِ پخت ماهی در زریبار، ماهی‌ها در داخل روغن سرخ می‌شدند و بتدریج که آموزش‌های پزشکی و تبلیغات زیادی در خصوص ضررهای موادغذایی سرخ کردنی در سطح جامعه انجام شد و تمایل و استقبال مردم هم از غذاهای کبابی افزایش یافت، نحوه طبخ ماهی در زریبار هم تغییر پیدا کرد.

این تغییر آغاز شهرتی شد که 2 دهه از عمر آن می‌گذرد و همچنان جایگاهش حفظ شده و روز به روز هم بر تعداد مشتری‌هایش افزوده می شود هر چند در دوران شیوع کرونا همه این دکه‌ها برای مدت زیادی تعطیل شدند ولی رستوران‌ها و کبابی‌های داخل شهر مریوان که صاحبان آنها روزی در دکه‌های زریبار شاگردی کردند به صورت بیرون‌بر کباب ماهی را به دوستداران این غذای خوشمزه عرضه می کنند.

خوش اشتهاترین و بیشترین مشتری دکه‌های کباب ماهی زریبار در روزگار قبل از تولد کرونا؛ عراقی‌ها به ویژه اهالی اقلیم کردستان بودند که برای هر فرد یک پرس سفارش می‌دادند در حالیکه اکثر مشتری‌های دیگر یک ماهی را دو نفری میل می‌کردند.

 

نوع و قیمت کباب ماهی

کپور، آمور (که به آن کپور علف‌خوار هم می‌گویند)، فیتوفاگ و قزل‌آلا انواع ماهی‌هایی هستند که در زریبار کباب می‌شوند و بد نیست اگر اطلاعی از قیمت  کباب ماهی زریبار ندارید بدانید  قیمت هر کباب ماهی براساس نوع و وزن آن متغیر است و بهای این غذای لذیذ ویژه 2 نفر که اطرافش را با گوجه فرنگی، پیاز و فلفل دلمه‌ای و خیارشور چیده‌اند از 120 هزار  تا 140 هزار تومان است.

نام‌ دکه‌های کباب ماهی از دور خودنمایی می‌کنند؛ ئاگرین، دریاکنار، مریوان و کردستان از نام‌هایی هستند که برروی سردرب هر دکه و بیلبوردهای کوچک تبلیغاتی با خط و رنگ‌های مختلف در مسیر رسیدن به این مکان خوش طعم با منظره‌ای رویایی درج شده‌اند.

 

کباب ماهی؛ غذایی که لذت گردش در زریبار را دو چندان می‌کند

روزانه به طور میانگین در هر دکه 80 ماهی کباب می شود

از کاک خلیل محمودی‌نژاد صاحب یکی از قدیمی ترین‌ دکه‌های کباب ماهی زریبار در خصوص راز پخت کباب ماهی سوال کردم؛ با تبسمی شیرین و زبان زیبای کُردی اینگونه پاسخم را داد: این راز کار ما است، اگر به تو بگویم که باید دیگر کسب و کارم را جمع کنم ولی سپس مانند آموزگاری در ارتباط با شیوه کباب کردن ماهی و استفاده از ادویه در آن صحبت کرد.

وی اضافه کرد: همیشه آشپزهای بزرگ گفته‌اند اول چشم مشتری را باید سیر کنید یعنی ظاهر غذا به اندازه طعم و مزه آن مهم است به همین دلیل در اینجا هم به مخلفات و تزیین کباب ماهی ها اهمیت زیادی داده می‌شود.

سخن به میزان نیاز روزانه آنها به ماهی می‌رسد و می‌گوید: در روزهایی که مشتری زیاد است به طور میانگین 80 عدد ماهی نیاز داریم که بخشی از آن را از ماهیگیران دریاچه زریبار و قسمت دیگری را هم از استخرهای پرورش ماهی و فروشندگان دیگر خریداری می‌کنیم.

محمودی نژاد یادآور شد: در این دکه‌ها علاوه بر کباب ماهی، جوجه کباب هم طبغ می‌شود تا در بین اعضای یک خانواده و گروه‌هایی که به آنجا می روند اگر فردی علاقه‌ای به خوردن ماهی ندارد با شکم خالی اینجا را ترک نکند و در کنار عزیزانش از خوردن غذا لذت ببرد.

مشتری‌هایی که در آلاچیق‌های کنار دکه مستقر می‌شوند تا آماده شدن سفارش‌هایشان از مناظر دیدنی مشرف بر دریاچه و همچنین خود و همراهانشان در این مکان زیبا عکاسی و فیلمبرداری می‌کنند و آن را در شبکه‌های اجتماعی در قالب پست و لایو به اشتراک می‌گذارند.

بعد از 2 سال از شیوع کرونا که شرایط حضور مسافران و گردشگران نوروزی با واکسیناسیون فراهم شده است و اقصی نقاط ایران برای استقبال از مهمانان خود را آماده می‌کنند در شهر گردشگرپذیر مریوان هم مشاغل مختلف از جمله دکه‌های کباب ماهی سفارش‌های لازم را انجام داده اند تا بتوانند در این ایام از مهمانانی که به زریبار می‌آیند با این غذای خوشمزه، پذیرایی شایسته‌ای کنند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/272065/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی