عصر کرد

آخرين مطالب

چرا کردستان پایتخت نوروز ایران است مقالات

چرا کردستان پایتخت نوروز ایران است
  بزرگنمايي:

عصرکرد- به شکرانه عبور از گردنه های زمستان و بخشش بی کران آسمان، اکنون زمین رویش دوباره خود را جشن می گیرد و به پاس شکرانه فرصتی نو که ارزانی مان داشته اند، هفت سین می گشاید.

در این سرزمین به رغم، آداب و رسوم کهن، استقبال از نوروز و تولد دوباره زمین در اکثر نقاط به ویژه روستاها، زود هنگام بوده و جشن گرفته می شود.

اکنون در سیر تاریخ، جشن باستانی نوروز در کردستان رسمیت یافته و سنندج پایتخت نوروز ایران شناسایی شده است.

دکتر اسعدی در گفت و گو با ایسنا در رابطه با اینکه چرا سنندج پایتخت نوروز ایران شناخته شده است، اظهار کرد: باتوجه به پیش بینی های انجام گرفته درخصوص استقبال گردشگران نوروزی از مناطق غرب کشور، مسیری تحت عنوان مسیرگردشگری تاریخ و تمدن ایران جهت برپایی آیین های نوروزی تعریف شده است. مسیر مذکور از تهران آغاز شده و شهرهای همدان،کرمانشاه و سنندج را در بر می گیرد.

وی افزود: انتخاب سنندج به عنوان یکی از پایتخت های نوروز در ایران، به دلیل سابقه تاریخی شهر سنندج و استان کردستان و همچنین پتانسیل های متعدد فرهنگی همچون منطقه اورامانات که ثبت جهانی شده، وجود اماکن متعدد تاریخی و وجود آیین های ویژه نوروزی در استان کردستان، صورت گرفته است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت وجود بسترهای لازم برای نگهداری این عنوان در سنندج عنوان کرد: با توجه به قرارگیری استان در منطقه مرزی، علاوه برگردشگران داخلی می توان شاهد حضور مهمانان خارجی نیز بود. همچنین وجود آثاری ارزشمندی همچون عمارت آصف،عمارت خسروآباد در داخل شهر سنندج و جاذبه هایی چون دریاچه زریوار، منطقه اورامانات، سراب قروه، غارکرفتو و تپه باستانی زیویه در سطح استان و فرهنگ غنی مردم منطقه بسترهای اساسی نگهداری این عنوان وجود دارد.

به گفته وی، باتوسعه کیفی مراکز گردشگری به ویژه اقامت گاه های بوم گردی و انجام دقیق و برنامه ریزی شده مراسمات نوروزی باتکیه بر آداب و سنن محلی قطعا امکان نگهداری این عنوان و استفاده از منافع آن وجود دارد.

اسعدی، ادامه داد: انتخاب سنندج، به عنوان پایتخت نوروز ایران، موجب ایجاد روحیه نشاط در مردم منطقه، جذب گردشگران داخلی و خارجی و شکوفایی اقتصادی، حفظ هویت و جلوگیری از فراموشی رسوم کهن می شود.

وی با اشاره به نقش دولت و مردم در نگهداری و باشکوه برگزار کردن این جشن در استان افزود: بزرگترین حمایت دولت با دادن مجوزهای لازم و حفظ امنیت محل های برگزاری جشن انجام می گیرد و در این شرایط سازمان های مردم نهاد و داوطلبان مردمی بسیاری حاضر به برگذاری مراسمات نوروزی بدون چشمداشت و باهزینه های شخصی می باشند.

تاریخچه برگزاری جشن نوروز در بین کردها

به گفته این استاد دانشگاه، در بررسی تاریخچه برگزاری جشن های باستانی توجه به دو عامل اهمیت دارد؛ یک عامل روایات اسطوره ای در خصوص شکل گیری پدیده هاست و عامل مهم تر نقش عوامل طبیعی زندگی جوامع انسانی است.

وی افزود: براساس این روایات اساطیری کیومرث در زمان غلبه بر اهریمن به پاس این پیروزی دستور داد برفراز کوه ها به مدت"نه روز" آتش افروخته شود و از این زمان جشن "نه روز" پدید آمد و چون جمشید شاه نیز بعدها در این ایام برتخت نشست و جشن "نه روز" را گرامی داشت، نام وی نیز درکنار این جشن آمده است. همچنین کاوه آهنگر نیز به علت جایگاه و اهمیت ملی این جشن زمان"نه روز" را برای قیام علیه ضحاک برگزید.

دکتر اسعدی عنوان کرد: به لحاظ ریشه طبیعی نوروز در تقویم ایرانیان باستان، که بعد از اسلام تبدیل به هجری شمسی شد؛ نوروز به زمانی اطلاق می شود که خورشید از استوا عبور کرده و به سمت شمال می رود و در این زمان وارد برج حمل می شود.

وی افزود:  این واقعه در روز اول فروردین که به آن هرمز روز می گفتند روی می دهد، انگیزه اصلی جشن گرفتن آن آغاز دوباره رشد گیاهان و جانوران و زنده شدن طبیعت می باشد.

این تاریخ شناس، با اشاره به سنت های ویژه نوروز در میان کردها،گفت: چهارشنبه سوری، افروختن آتش که نشانه پاکی و غلبه بر اهریمن است، خانه تکانی چون معتقد بودند در نوروز فروهرها(ارواح نیاکان آنان) به بازماندگان خود سرکشی می کنند، کاشت دانه گندم، نخود، عدس و کنجد بخاطر استقبال از بهار و طبیعت نو، جشنانه و دادن عیدی توسط بزرگان فامیل به افراد کوچکتر، کوسه گردی،خوانچه عروس، میرنوروزی، کوسه گردی، هه لاوه ملاوه، هه‌ته‌ری، مه‌ته‌ری، هلپرکی و نوروز خوانی را از آیین های باستانی نوروز در میان مردم کردستان عنوان کرد.

وی بیان کرد: مراسم هایی همچون چهارشنبه سوری، افروختن آتش، خانه تکانی، هلپرکه و خوانچه تازه عروس( عیدی دادن به تازه عروسان)در سالیان گذشته تا به امروز همیشه اجرا شده اند.

اسعدی با بیان اینکه مراسم میرنوروزی فقط در برخی روستاها اجرا می شود، افزود: رسم «هه لاوه ملاوه» نیز از آیین‌هایی بود که در روزهای پایانی توسط کودکان و نوجوانان اجرا می‌شد. و آنان با مراجعه به درب منازل هدیه هایی از صاحب خانه دریافت می کردند. این رسم در سال های گذشته کم رنگ شده بود که در یکی دو سال اخیر دوباره درحال احیاشدن است.

وی خاطرنشان کرد: مراسم هه تری مه تری نیز امروزه اجرا نمی گردد که در آن افراد بزرگتر شال خود را از روزنه پشت هام های قدیمی (روچن) دراز کرده و صاحبخانه هدیه ای را در آن قرار می داد.

این استاد دانشگاه یادآور شد: نوروزخوانی نوروز خوانی نیز امروزه به فراموشی سپرده شده است. براساس آن افراد فامیل و همسایه ها در ایام عید، هر شب در خانه یکی از اهالی جمع شده و به نقالی می پرداختند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/271819/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد