عصر کرد

آخرين مطالب

منطقه آزاد بانه-مریوان دریچه‌ای به سوی توسعه اقتصادی کردستان مقالات

منطقه آزاد بانه-مریوان دریچه‌ای به سوی توسعه اقتصادی کردستان
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج- ایجاد مناطق آزاد تجاری-صنعتی می تواند موجب جلب سرمایه و انتقال دانش و فناوری واتصال به بازارجهانی شود لذا منطقه آزاد بانه-مریوان دریچه‌ای به سوی توسعه اقتصادی کردستان به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، منطقه آزاد محدوده ای است که درگیر برخی مقررات جاری عمومی کشور نیست و مزایایی هم چون بخشودگی مالیاتی و عوارض گمرکی دارد که این مهم عامل اصلی حضور سرمایه‌گذاران در آن شده است.
بسیاری از کشورهای دنیا برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در سرزمین خود اقدام به ایجاد مناطق آزاد تجاری- صنعتی کردند مناطقی که در آن خبری از مقررات دست و پاگیر وجود ندارد و همین به انجام فعالیت تجاری و صنعتی در آن سرعت بخشیده است و این شرایط سرمایه‌گذاران زیادی را به این محدوده‌ها کشانده است.
به منظور سامان بخشی و توسعه و ایجاد مناطق آزاد و تصویب مقررات و آیین نامه های اجرایی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران در تابستان سال 1371 تشکیل شد هر چند قبل از این مهم سه منطقه آزاد کیش، قشم و چابهار در سال‌های 1368 تا 1370 در راستای برنامه اول توسعه کشور فعالیت خود را آغاز کرده بودند.
هم اکنون تعداد مناطق آزاد فعال در کشور به هشت منطقه رسیده است و هفت منطقه دیگر هم مصوب شده و قرار است در آینده به هشت منطقه دیگر اضافه شوند و اینگونه تعداد مناطق آزاد فعال در ایران به 15 منطقه افزایش می یابد.
دولت وقت در تیر 1395 لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری در استان‌های گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه، مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، کرمانشاه (قصرشیرین) را به مجلس فرستاد و گرچه در آنجا تصویب شد اما با مخالفت شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت رفت.
ایجاد منطقه آزاد بانه-مریوان 15 اردیبهشت 1400 در مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید و مرحله نخست عملیات اجرایی آن و تعیین مدیر اجرایی و افتتاح ساختمان‌های اداری این منطقه 8 و 9 اسفند با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد انجام شد.

عصر کرد


سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی روز یکشنبه هشتم اسفند به همراه هیاتی وارد استان کردستان شد وبعد از شرکت در جلسه شورای اداری استان راهی شهرستان های بانه و مریوان شد.
مجلس مشوق‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد را محدود نکند
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در بدو ورود خود به فرودگاه سنندج در جمع خبرنگاران به بررسی بودجه سال 1401 در مجلس اشاره کرد و گفت: درخواست ما از مجلس این است که مشوق های لازم برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد را محدود نکند.
با مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال آینده مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می شوند.
سعید محمد در ارتباط با این مصوبه در سفر خود به کردستان افزود: مناطق آزاد به معافیت های گمرگی و مالیاتی شناخته می شود و جذب سرمایه می کند که متاسفانه به هر دوی اینها خدشه وارد شده و باز در مجلس به دنبال این هستند که محدودیت‌های بیشتری برای این مناطق اعمال کنند.
وی با بیان اینکه تلاش کردیم نمایندگان را در این مورد توجیه کنیم، افزود: خواهش ما این است که نمایندگان با دید منطقی و کارشناسی حرکت کنند و گرنه موجب فرار سرمایه به کشورهای اطراف خواهیم شد.
نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با این مصوبه مجلس اظهار داشت: در لایحه بودجه 1401 در رابطه با اعمال معافیت های مالیاتی به مناطق آزاد کشور جفا شد و امیدواریم با برگشت مصوبه به کمیسیون تلفیق معافیت مناطق آزاد از پرداخت مالیات برارزش افزوده اصلاح شود.
بهزاد رحیمی این سخنان را در جلسه شورای اداری استان که با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد تشکیل شد، مطرح کرد و افزود: رونق تولید و افزایش صادرات در راستای رفع محرومیت و ایجاد اشتغال اولویت مناطق آزاد بانه-مریوان است.
ایجاد منطقه آزاد مشترک با اقلیم کردستان عراق پیگیری می‌شود
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی روز یکشنبه در جلسه شورای اداری استان کردستان در سنندج از ابراز تمایل برای راه اندازی منطقه آزاد مشترک با دولت عراق خبرداد و اظهار داشت: با این اقدام کشور همسایه هم باید بخشی از اراضی خود را برای ایجاد این منطقه اختصاص دهد.
سعید محمد با اشاره به اینکه اختصاص زمین توسط دو طرف برای ایجاد منطقه آزاد مشترک موجب رونق اقتصادی 2 کشور خواهد شد، افزود: کردستان به دلیل موقعیت جعرافیایی و ظرفیت‌هایی که در خود دارد، بسیار مستعد است و باید حداکثر استفاده را از این موقعیت برای بهبود معیشت مردم ببریم.
وی به تصویب ایجاد هفت منطقه آزاد از بین 80 منطقه پیشنهادی به مجلس داشت و گفت: منطقه آزاد کردستان یکی از مناطقی است که پیش بینی می شود براساس آن می توان حرکت خوب اقتصادی پایه ریزی و برنامه ریزی کرد تا کمکی به کل اقتصاد استان باشد.
افتتاح دفتر ساختمان اداری منطقه آزاد تجاری-صنعتی در بانه
در ادامه برنامه های سفر سعید محمد به استان روز یکشنبه هفته جاری دفتر سازمان منطقه آزاد تجاری_ صنعتی بانه در زمینی به مساحت 240 متر مربع در ساختمان اداری بنیاد مسکن این شهرستان با حضور این مقام مسوول به بهره برداری رسید.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در این افتتاحیه گفت: طرح جامع منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان تدوین می شود و مسوولان استانی بررسی و تامین زیرساخت‌های این منطقه را پیگیری می‌کنند.
سعید محمد با اشاره به اینکه ایجاد منطقه آزاد تجاری_ صنعتی بانه و مریوان مشکل بیکاری را حل و پدیده شوم کولبری را نیز حذف می کند، اضافه کرد:سال گذشته در مرزهای باشماق مریوان و سیرانبند بانه هفت میلیارد دلار مبادلات تجاری انجام شده که نقش مهمی در توسعه اقتصادی کردستان ایفا میکند.
وی یادآور شد: برای ایجاد واحدهای تجاری و صنعتی در این منطقه تسهیلگری می شود و از سرمایه گذاران داخلی و خارجی استقبال می کنیم.
اختصاص 500 میلیارد ریال به منطقه آزاد بانه و مریوان
منطقه ویژه اقتصادی بانه در 15 کیلومتری غرب این شهر و در پنج کیلومتری مرز سیرانبند قرار دارد که در سال 89 مصوبه ایجاد آن در دولت دهم به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن هم در سال 1396 آغاز شد.
منطقه ویژه اقتصادی بانه یکی از طرح‌های پیشران توسعه کردستان است که با طرح جامع آن به همراه هفت منطقه ویژه اقتصادی دیگر در کشور روز دوشنبه 29 دی ماه سال 1399 در جلسه شورای عالی مناطق آزاد تجاری با حضور معاون اول رییس جمهور موافقت و اسفند همین سال افتتاح شد.
دبیرشورای عالی مناطق آزاد کشور در جریان بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بانه و بازارچه سیرانبند این شهرستان گفت: امسال از محل اعتبارات سایر مناطق آزاد کشور 500 میلیارد ریال برای انجام کارهای مطالعاتی و اولیه منطقه آزاد تجاری- صنعتی بانه و مریوان اختصاص یافت.
سعید محمد با بیان اینکه در لایجه بودجه سال آینده پنج و نیم میلیارد یورو تهاتر نفت به همه دستگاه های کشور اختصاص می یابد، اظهار داشت: برای تامین اعتبارات هفت منطقه آزاد کشور در لایجه بودجه سال آینده پیشنهاد دادیم از تهاتر نفت بهره بگیریم که منطقه آزاد بانه و مریوان نیز جزء این مناطق است.
وی ادامه داد: با توجه به حجم بالای مبادلات مرزی در بازارچه های مرزی باشماق و سیرانبند بانه یکی از فعالترین مرزهای گمرکات کشور است و یکی از ظرفیت های مهم سرمایه گذاری و تجارت در منطقه محسوب می شود.
دبیرشورای عالی مناطق آزاد کشور یادآور شد: با ایجاد منطقه آزاد بانه و مریوان وضعیت ترانزیتی و درآمدزایی این بازارچه نیز افزایش می یابد و با افزایش ارائه خدمات به رانندگان ترانزیتی جذب ترانزیت در این منطقه افزایش می یابد.
دفتر ساختمان اداری منطقه آزاد مریوان افتتاح شد
دفتر ساختمان اداری منطقه آزاد تجاری-صنعتی مریوان روز دوشنبه و در دومین روز سفر دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی به کردستان در زمینی به مساحت 300 مترمربع افتتاح شد.

عصر کرد


دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در این مراسم با اشاره به اینکه 2 هزار هکتار در بانه و سه هزار و 500 هکتار در مریوان به عنوان منطقه آزاد تثبت و ابلاغ شده است، اظهار داشت: در آینده نزدیک زیرساخت های این منطقه با همکاری دستگاه‌های ذیربط آماده می شود.
حضور استاندار سلیمانیه به همراه هیات اقتصادی از اقلیم کردستان در مریوان
هوال (هه وال) ابوبکر استاندار سلیمانیه اقلیم کردستان عراق همراه با هیات اقتصادی روز دوشنبه 9 اسفند، برای مذاکره با هیات ایرانی، از طریق مرز بین المللی باشماق مریوان وارد استان کردستان شد و مورد استقبال معاونان سیاسی، امنیتی و و اقتصادی استاندار کردستان قرار گرفت.
سفر این هیات در راستای تفاهمات قبلی استانداری با اقلیم کردستان عراق(سلیمانیه) است که مسوولان استان کردستان در این رابطه بیان کردند با توجه به اعلام آمادگی سرمایه گذاران عراقی برای سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بانه، تلاش می کنیم برای ایجاد منطقه آزاد تجاری مشترک به تفاهم برسیم.
سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد جلسه ای را با استاندار سلیمانیه و هیات همراهش در مریوان داشتند که به صورت غیرعلنی و بدون حضور خبرنگاران تشکیل شد.
استاندار سلیمانیه: ایجاد منطقه آزاد مشترک 2 کشور نیازمند کارهای کارشناسی است
هه وال ابوبکر روز دوشنبه در نشست با فعالان اقتصادی استان کردستان درباره ایجاد منطقه آزاد تجاری مشترک در مریوان اظهار داشت: آغاز بکار عملیات اجرایی مناطق آزاد تجاری مشترک بانه و مریوان، فرصتی مناسب است تا مردم کالاهای باکیفیت و خوب تهیه کنند.

عصر کرد


وی به امکان تردد شبانه روزی مسافران از مرز باشماق از جانب عراق اشاره کرد و افزود: نیاز است این مهم در این مرز از سمت ایران هم مورد توجه قرار گیرد تا شاهد تسهیل گردشگری و افزایش آمار مسافران در 2 طرف باشیم.
استاندار سلیمانیه با بیان اینکه این استان شرایط خاص خودش را دارد و باید به صورت ویژه با آن مبادلات تجاری و مسافری داشت، یادآور شد: درخواست ما این است که استان کردستان نیز همکاری خوبی برای ارتقای امنیت مرزی با اقلیم داشته باشد.
آماده همکاری در طرح منطقه آزاد مشترک هستیم
مهدی شوشتری سرکنسول ایران در سلیمانیه اقلیم کردستان عراق هم در این جلسه اظهار داشت: امیدواریم با هم افزایی کنسولگری، استان سلیمانیه و کردستان طرح منطقه آزاد مشترک را پیش ببریم و این مهم نیازمند همکاری جدی است.
وی یادآور شد: موضوع ایجاد شهرک های صنعتی در اسناد همکاری اقلیم و استان کردستان در گذشته به عنوان یکی از پایه‌های همکاری جدید می تواند تاثیری قابل توجه در اجرای منطقه آزاد تجاری مشترک داشته باشد.
شوشتری اعلام کرد: طلع شدیم که نخست وزیر اقلیم کردستان عراق اخیرا موافقت خود را برای ایجاد منطقه آزاد مشترک اعلام کرده است که جای بسی خرسندی است و امیدواریم به زودی شاهد عقد تفاهم نامه ای در این راستا باشیم.
استان کردستان با توجه به ظرفیت ها و مزیت های فراوانی هم چون وجود مرزهای باشماق مریوان و سیرانبند بانه و سه بازارچه موقت مرزی، منطقه ویژه اقتصادی بانه و منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه-مریوان نقش موثری در عرصه تجارت و کمک به توسعه مبادلات مرزی در کشور دارد.
برچسب‌ها
مریوان کردستان سعید محمد دبیرامور مناطق آزاد سنندج بانه

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/271297/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت مشکوک یک پرسپولیسی مقابل آلومینیوم

آلومینیوم - پرسپولیس؛ زمانی برای انتقام

ستاره ایرانی نیمه نهایی آسیا؛ علیرضا فغانی

برایتون 0 - 4 سیتی؛ تلافی رئال را سر دی‌زربی خالی کردند

چهارمین شلیک جلال به قلب دروازه پیکان

شکایت از پورتو به خاطر مهدی طارمی

فقط سیتی؛ قرار نیست تیم دیگری قهرمان شود

ترکیب احتمالی پرسپولیس در جام حذفی

گواردیولا: شاید ما هم مثل لیورپول شویم

اسلات: مگر دیوانه‌ام پیشنهاد لیورپول را رد کنم

نقش ماموستا ملااحمد فخری در مبارزه با گروهک‌های معاند کم نظیر بود

بردلی بارکولا: می‌دانستم که آرائوخو مرتکب اشتباه می‌شود

آنچه در آئین افتتاحیه هفته فرهنگی سنندج گذشت + فیلم

فال انبیا فردا جمعه 7 اردیبهشت 1403

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است

آغاز دومین جشنواره عکاسی سنندج

دستگیری حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

یک سفر خبری خوشمزه!

امام جمعه شهر «شروینه» منصوب شد

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی‌های زن: «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

تکریم حافظ قرآن توانخواه در کردستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

میراثی که از تیم شمسایی در جام ملت‌ ها باقی می‌ماند

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان

رم با سردار 22 دقیقه بازی کرد، گل زد و برد

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

شوت های قویتر از موشک در رقابت های لالیگا

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور 50 عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد

سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی

ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج

افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم

شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند