عصر کرد

آخرين مطالب

به بهانه هفته سلامت مردان؛

مرد که گریه نمی‌کنه مقالات

مرد که گریه نمی‌کنه
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج- «مرد که گریه نمی‌کنه» انگار همین جمله کافی بود تا پسر بچه‌ها از همان کودکی بخواهند مرد بار بیایند و هیچ وقت اجازه ندهند تا غم هایشان با گریه سرازیر شود.

به گزارش ایرنا، در 2 دهه اخیر سلامت مردان به عنوان بحران خاموش سلامت مورد توجه جامعه بین المللی گرفته است، بحرانی که در سایه بی توجهی به مردانی که باید قوی و خودساخته باشند، 50 درصد مرگ و میرهای زودرس را برایشان رقم می زند.
هفته اول اسفند ماه هر سال به عنوان روز ملی سلامت مردان نام‌گذاری شده است و با هدف حساس سازی جامعه، آموزش و فرهنگ‌سازی در حد امکان مداخلات تشخیصی و درمانی صورت می‌گیرد تا اقدامات لازم جهت پیشگیری از مخاطرات سلامت آنها انجام شود.
رفتارهای پرخطر بیشتر، عوامل خطرناک شغلی، خشونت، سوانح و حوادث ترافیکی و شغلی کشنده، شیوع و بروز بیشتر بیماری‌های مزمن کشنده مانند سکته قلبی و مغزی در مردان از مهمترین دلایل مرگ و میر بالاتر و عمر کوتاهتر آنان است که این امر را به یک بحران مهم سلامتی در همه دنیا تبدیل کرده است.
حفظ سلامتی در مردان علاوه براینکه سبب حفظ نیروی مهم مولد در جامعه می‌شود، بر کیفیت زندگی خانواده‌ها نیز تاثیرگذار است، متخصصان سلامت و پزشکان به دلیل مسئولیت‌های فراوان مردان در قبال خود و خانواده، آنها را به تلاش برای حفظ سلامتی‌شان در تمام مراحل و سنین تشویق می‌کنند، اما این موضوع بعد از 55 سالگی به ویژه در زمینه پیشگیری، شناخت سریع و کنترل بیماری‌های مزمن از اهمیت خاصی برخوردار است.
شرایط بد اقتصادی و شوخی های بدتر از گریه
«مرد که گریه نمی‌کنه» روشی برای تربیت مثلا درست کودکان پسر است که باعث شد تا احساسات آنها زیر نقاب مرد بودن پنهان و سرکوب شود و برای همین هم در آینده که برای خود مردی شدند، آمار سکته‌های قلبی در بین این جنس بیشتر از زنان شد.
مساله‌ای که باعث شده تا بیشتر مردها زمانی گریه کنند که اتفاق تلخی برایشان رقم بخورد آن هم بی‌صدا و در خلوت خودشان اشک می ریزند و اگرهم در جمعی نتوانند گریه خود را کنترل کنند، صورتشان را با دست می پوشانند.
دیروز در یک جمعی صحبت از شرایط اقتصادی شد و یکی از آقایان پیامک باقیمانده حقوقش را نشان داد که صبح حقوق گرفته بود و پایان شب موجودی حسابش کمتر از 100 هزار تومان بود.
درباره پدیده فرار مردان از خانه حرف شد و بعد هم صحبت به شوخی و مزاح پیرامون همین پدیده کشیده شد ولی در این بین یکی از مردان گفت اگر قرار بر گریه باشد الان دریای اشک اینجا روان می شد ولی خب مرد نباید گریه کنه و همین شوخی ها از گریه هم بدتر است.

عصر کرد


مردهایی که پیر نمی‌شوند
سن امید به زندگی یک شاخص آماری است که نشان می دهد هر انسانی، چند سال زندگی می‌کند و می‌تواند توقع حیات داشته باشد و معمولاً بر اساس خدمات درمانی و امکانات بهداشتی که در کشورهای مختلف به افراد جامعه ارائه می‌دهند متفاوت است که البته سن امید به زندگی در میان زنان همیشه بیشتر از مردان است.
سازمان ثبت احوال کشور در سال گذشته اعلام کرد متوسط سن مرگ و میر در کشور در مردان 62.8 سال و در زنان 67 سال است.
روان‌درمانگر و روانشناس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه مردها کمتر به سن پیری می‌رسند، اظهار داشت: مردها زودتر پیر می‌شوند و از نظر خود مراقبتی هم در رده‌های خیلی پایین‌تری نسبت به زنان قرار دارند.
کاوه قادری با بیان اینکه خود مراقبتی مردان در تمام دنیا نسبت به زنان کمتر است، افزود: زنان بیشتر به پزشک مراجعه می کنند و به سلامت خود حساس هستند ولی مردان، با بی توجهی به سلامت خود دیرتر متوجه بیماری خود می شوند و برای همین احتمال فشار خون بالا و سکته قلبی در آنها بالاتر است.
از کودکی در ذهن پسربچه ها چنین القا می شود که باید قوی باشد و احساسات خود را بروز ندهد
وی به بعد دیگری از بیماریهای مردان در زمینه سلامت روانی اشاره کرد و افزود: از کودکی در ذهن پسربچه ها چنین القا می شود که باید قوی باشند و احساسات خود را بروز ندهند و همین باعث می شود تا هیجان سرکوب و احساسات نادیده گرفته شود.
قادری اضافه کرد: این مساله ظلم مضاعفی در حق مردان است که هم تجربه هیجانات و هم امکان بروز احساسات خود را نداشته باشند و کلیشه‌های جنسیتی درباره اینکه مرد باید قوی باشد و نشکند، به یک باور تبدیل شده تا مرد همیشه قوی باشد و تجربه روانی وی در این زمینه تقریبا هیچ باشد.
وی یکی از مصادیق بی اهمیت بودن مردان به سلامت خود را آمار کم مراجعان مرد به کلینیک‌های روان درمانی دانست و افزود: بیشتر مردها این کار را بیهوده و عبث می دانند و هم در حوزه سلامت جسمی و هم روانی بی تفاوت هستند که همین مساله، ریزفاکتورها و عوامل خطر برای این قشر را افزایش داده است.
مردها حق دارند غمگین شوند
انتظاری که خانواده ها از مرد خانه دارند این است که به عنوان یک همسر و یک پدر همیشه شاد باشد و غمش را بروز ندهد اما به گفته رییس اداره سلامت روان اجتماعی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، مردها حق دارند که غمگین شوند.
فاروق وفایی پذیرش اختلالات روانی در مردان نسبت به زنان را کمتر برشمرد و گفت: این موضوع ریشه در فرهنگ جامعه دارد که از بدو تولد مردان را قوی و پشتیبان خطاب می‌کنند و اجازه بیان رنج‌ها و شکست‌ها را به مردان نمی‌دهند.
وی ادامه داد: این عبارات که از کودکی آموخته شده که مردان نباید گریه کنند و باید غم‌ها را در دل خود نگه‌دارند فرهنگی که از طرف جامعه و خانواده از دوران کودکی به ما القا شده است امروزه به یکی از معضلات اجتماعی و مشکلات نظام سلامت تبدیل شده است چرا که این باور غلط سبب شده است آنها خود را برتر و قوی بدانند، نسبت به سلامت خود غفلت کرده و دیرتر به پزشک مراجعه کنند.

عصر کرد


عوامل تهدیدکننده سلامت مردان
رییس اداره سلامت روان اجتماعی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه سلامت روان یکی از سه جزء اساسی تعریف سازمان بهداشت جهانی از سلامت است، اظهار داشت: سلامتی به معنای تندرستی جسمانی، روانی و اجتماعی است.
وفایی با بیان اینکه اغلب مردان به حفظ سلامت جسم و روح خود چندان توجهی ندارند، افزود: آنها فکر می‌کنند اگر نقش اجتماعی زنده و پویایی دارند، از سلامت کامل برخوردار هستند.
مردان کمتر از زنان به پزشک مراجعه می‌کنند و مراجعه آنها به پزشک نیز فقط به علت بیماری‌های جدی است
وی با اشاره به اینکه مردان کمتر از زنان به پزشک مراجعه می‌کنند و مراجعه آنها به پزشک نیز به علت بیماری‌های جدی است افزود: لازم است حتی با وجود احساس سلامت، برنامه‌ای منظم برای معاینات پزشکی و مراجعات بهداشتی تنظیم کنند.
مردان رنج‌هایشان را پنهان می‌کنند
وفایی با بیان اینکه مردان به شدت نیازمند گرفتن خدمات روانشناسی و روانپزشکی هستند حتی اگر خودشان راغب نباشند، ادامه داد: سعی کارشناسان حوزه سلامت بر این است که این خدمات به سهولت در دسترس آنان قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه در بسیاری از مواقع مردان به دلیل رویارویی با چالش‌های روزمره زندگی، اهمیت کمتری به سلامت جسمی و روانی خود می‌دهند، گفت: طبق تحقیقات انجام شده هیچ کس مطلقا در برابر چالش‌های روانی مصون نیست بلکه بیماری‌های روانی سراغ همه (زن و مرد) می‌آید اما در این میان بکار بردن تکنیک‌های مدیریت سلامت روان باید به نحوی به بهبود کیفیت زندگی خود کمک کنیم.
پذیرش کمتر اختلالات روانی در مردان نسبت به زنان
رییس اداره سلامت روان اجتماعی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: پذیرش اختلالات روان‌پزشکی در مردان کمتر از زنان است که این موضوع ریشه در فرهنگ جامعه ما ایرانیان دارد.
وی راهکار ورزش و تغدیه سالم در حفظ و ارتقا سلامت مردان را موثر دانست و با اشاره به ارتباط موثر ورزش، رژیم غذایی و سلامت روان مردان گفت: بهبود رژیم غذایی سالم، پیاده‌روی و اختصاص دادن ساعتی برای انجام فعالیت ورزشی یکی از راهکارهای موثر در ارتقاء سلامت جسمانی و روانی این قشر است.

عصر کرد


ضرورت پیوند اجتماعی برای حفظ سلامت مردان
وفایی اولویت قراردادن روابط اجتماعی و دوستانه توسط مردان را از دیگر راه‌کارهای افزایش سلامت روانی مردان دانست و گفت: گذراندن وقت با دوستان می‌تواند تاثیر یک تجربه استرس‌زا و منفی را تضعیف کند.
رییس اداره سلامت روان اجتماعی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه ارتباطات با کیفیت اجتماعی شانس بروز مشکلات سلامت روان از جمله کنترل استرس، افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد، افزود: افکار منفی کم کم مردان را از لذت بردن و نگرش مثبت به زندگی دور می‌کند لذا برای یادگیری مثبت اندیشی بیشتر تلاش کنید و به جای مشکلات، فرصت‌ها را ببینید.
راهکارهایی برای بهبود سلامت مردان
وی با اشاره به اینکه کمک کردن به همنوع، مشارکت در امور خیریه و کارهای عام‌المنفعه به عنوان عاملی مهم در حفظ سلامت مردان نقش‌آفرینی می‌کند، ادامه داد: با کمک‌های نوع‌دوستانه و عضویت در سمن ها سلامت روان خود را تضمین کنید.
رییس اداره سلامت روان اجتماعی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه اعتقاد داشتن به قدرتی برتر از خود (آفریدگار جهانیان) آسایش و آرامش روانی بسیار خوبی برای انسان فراهم می‌کند، افزود: در دنیای پر دغدغه امروزی تکیه بر چنین ارزش‌های والایی و داشتن نیروی معنوی به زندگی معنای دیگری می‌بخشد و بخشی از مشکلات با فکر کردن به این معبود بی‌همتا و قدرت مطلق خود به خود از بین خواهد رفت.
وفایی یادداشت‌ برداری فردی درباره اتفاقات روزانه خود را از دیگر راهکارهای موثر در کاهش مشکلات روانی و مولفه‌ای مهم در کنترل استرس برشمرد و گفت: احساسات، اتفاقات و رویدادهای روزانه را می‌توانیم یادداشت کنیم و حسمان را نسبت به مسائل روز، روی کاغذ بیاوریم.
وی اضافه کرد: اگر احساساتی مبتنی بر غم و اضطراب غیر قابل کنترل دارید به‌طوری‌ که موجب اختلال در ارتباط با خانواده، جامعه و عملکرد روزمره می‌شود حتما با یک مشاور، روانشناس و روانپزشک مراجعه کنید.
مردها و کشاکش دهر
شاید در کشاکش دهر، سنگ زیرین آسیاب بودن مردان این روزها خیلی سخت تر شده و اگر خانواده و جامعه به آن توجه نکنند، چه بسا دیگر نانی از این آسیاب بیرون نیاید.
مردها به خاطر مراودات بیشتر و حضور بیشتر از زنان در خارج از خانه، حدود 2 سال است حواسشان به این است که کرونا نگیرند تا از کار و زندگی نیفتند و این ویروس را با خود به خانه نبرند و عزیزانشان را بیمار نکنند.
آمارها، تعداد مبتلایان و مرگ و میرهای کرونا در مردان را بیش از زنان اعلام می کند و اگر این سختی ها و فشار با شرایط اقتصادی نامناسب دست به دست هم دهد شاید مردها هم گریه کنند.
مردها اگر هم خودشان را خالی کنند و از دردهایشان بگویند، همچنان مرد هستند، این روزها سنگ زیرین آسیاب بودن برای هر مردی سخت است.
از سوی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شعار هفته ملی سلامت مردان ایران (از یکم تا هفتم اسفند) با عنوان "مشارکت مردان، واکسیناسیون حداکثری (کرونا)، محافظت جمعی" اعلام شده است.
امسال این هفته با هدف تلاش برای افزایش آگاهی مردان و تشویق آنان به مشارکت در توسعه برنامه‌های بهداشتی پایه و واکسیناسیون برگزار می شود، امری که می‌تواند به عبور جامعه از این بحران کمک کند.
برچسب‌ها
کردستان سازمان جهانی بهداشت افسردگی بهداشت و سلامت

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/271030/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

افزایش 20 درصدی برداشت محصول گندم در گیلانغرب

رفع تصرف 300 هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه

«زندگی به شرط خنده»، در راه شبکه آی‌فیلم

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

«ابله» آماده نمایش و پخش شد/ «آخرین شیهه» در جشنواره آمریکایی

رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند

صدای آرامش بخش رودخانه در میان کوه‌های روستای بهرام آباد + فیلم

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سردار آزمون به میلان رسید

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها