عصر کرد

آخرين مطالب

دستار؛ حاصل نبرد سنگ و تیشه مقالات

دستار؛ حاصل نبرد سنگ و تیشه
  بزرگنمايي:

عصرکرد- در روستاهای اطراف "نژو" بانه تعریف آسیاب‌های دستی مام حسن مشهور است، این شهرت حتی به شهر بانه و شهرهای اطراف هم رسیده است و هر جا آسیاب دستی خوش دست و مرغوبی وجود دارد می گویند که این آسیاب دستی یا به اصطلاح محلی دستار مام حسن است.

"مام" پسوندی است که در زبان کُردی به معنی عمو است اما به رسم ادب و احترام برای افراد کهنسال و پیر هم به کار برده می شود.

این موضوع را بهانه تهیه گزارشی قرار دادم و از بانه به سمت روستای نژو حرکت کردم و پس از رسیدن به نژو از چند نفر که در ورودی روستا مشغول صحبت بودند سراغ منزل مام حسن را گرفتم.

سرانجام به همراه دهیار روستای نژو منزل استاد حسن حسین زاده دستار ساز را پیدا کردیم.

مام (عمو) حسن به گفته خودش بیش از 90 سال سن و جنگ جهانی دوم را به خوبی به یاد دارد در آن سالهای حدود هفت یا هشت ساله بوده است.

مام حسن وقت خود را صرف ساختن دستارسنگی، دسته و دول چوبی می کند که همه این کارها نیاز به نیرو و حوصله زیادی دارد اما او به هنرش علاقه دارد و با شور و شوق زیاد کارش را انجام می دهد و سفارش مشتریانش را سر وقت تحویل می دهد.

حیاط و اطراف خانه مام حسن پر است از سنگ های که از کوه ها و رودخانه های اطراف جمع آوری کرده و ابزار کارش و چوب دستی های تراشیده برای دستارها در اندازه های کوچک و بزرگ در گوشه ی حیاط چیده تمام گوشه و کنار حیاط این خانه کوچک قدیمی وسایل کار کشاورزی که خودش ساخته، ابزار کار و سنگ های دستار است.

در روزهای که هوا مناسب است، در کوه ها و رودخانه های روستای "نژو" دنبال سنگ مناسب برای دستارهایش می گردد ابزار کارش بسیار ساده، قدیمی و زنگ زده هستند که در گوشه ای حیاط خانه با نظم خاص آنها را چیده تا هنگام کار دم دستش باشند.

مام حسن گاهی آرام و گاهی با تمام توان چکش را بر سنگ می کوبد تا سنگ دستارش صاف یک دست شود دستار 2 تکه سنگ است که روی هم قرار می گیرد سنگ پایینی سوراخی در وسط دارد و سنگ بالایی 2 سوراخ دارد که یکی در وسط برای وصل شدن به سنگ پایین و یک سوراخ هم برای دسته دستار است

دستار وسیله ای ضروری برای هر خانه

مام حسن گفت: دستار از گذشته های دور مانند بسیاری از وسایل ضروری در هر خانه ای وجود داشت و وسیله ای بسیار ضروری بود  که استادان قدیم با صبر و حوصله ای که داشتند می ساختند.

وی ادامه داد: تنها وسیله اصلی برای ساخت دستار چکش است که به سنگ می کوبم و شکلی را که می خواهم در می آورم که برای ساختن یک دستار حداقل چهار روز باید روی سنگ ها کار کنم تا دستار بی عیب و خوش دست تحویل مشتری بدهم.

این هنرمند قدیمی با بیان اینکه در روستای نژو تنها بازمانده این هنر قدیمی است اظهار داشت: مردم راحت طلب شدند اکنون برخی از افراد دستار در قالبهای و با سیمان درست می کند شکلی منظم و خوبی دارد اما به اندازه دستارهای سنگی خوش دست نیست.

وی اضافه کرد: قیمت دستارهای سنگی 450 تا 500 هزار تومان و دستارهای سیمانی 200 هزار تومان است دستارهای سنگی یک عمر کار می کنند اما دستارهای سیمانی حداقل سه تا چهار سال قابل استفاده است و زود ترک برمی دارد و به مروز زمان سیمان با مواد غذایی که آسیاب می کنیم آمیخته می شود.

مام حسن گفت: در قدیم در روستای "صدبار" مردی با نام سید محمد امین بود که برای آسیاب بزرگ دستارهای بزرگ می ساخت من سنگ تراشی دستار را از او یاد گرفتم.

وی ادامه داد: امسال فقط چند دستار فروختم که قیمت هر دست دستار سنگی حدود 500 هزار تومان است در شهر هر دست دستار 800 هزار تومان است اما من برای رضای خدا کار می کنم و می خواهم روزی حلالی داشته باشد.

این هنرمند با بیان اینکه بیش از 50 سال است که سنگ تراشی می کنم اظهار داشت: با این دستارها در قدیم نمک، جو، بلغور، لپه، گندم و ذرت آسیاب می کنند اکنون نیز زنان قدیمی و یا بسیاری از خانواده های سنتی از این دستارها استفاده می کنند.

وی ادامه داد: مواد غذایی که با این دستارها آسیاب می شود طبیعی و طعم و مزه بهتری دارد و دستگاه های برقی مواد را خیلی خرد می کند اما با دستار به دلخواه می توانی خرد کنیم علاوه بر این با آسیاب های برقی نمی توان لپه و بسیاری از مواد غذایی را درست کرد.

استاد حسن دستار ساز گفت: هیچ وسیله جدید جای وسایل قدیمی را نمی گیرد شاید کار کردن با وسایل قدیمی سخت باشد اما در نهایت چیزی را که می خواهید بدست می آورید که طبیعی و سالم است.

 اعتبارات ناچیز دهیاری ها  

دهیار روستای نژو در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: دهیاران باید در بحث گردشگری و صنایع دستی از ادارات خدمات رسان کمک بگیرند و این ادارات نیز با دهیاران باید همکاری کند.

سعادت معتمدی افزود: با توجه به اینکه اعتبارات دهیاری ها بسیار ناچیز است نمی توانیم در بحث توسعه گردشگری و صنایع دستی برای

دهیار روستای نژو از اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بخشداری مرکزی درخواست کرد: برای ماندگاری این هنرها اعتبارات ویژه ای برای دهیاری ها در نظر گرفته شود تا این هنر به نسل های آینده منتقل و به دست فراموشی سپرده نشود.

وی گفت: روستای نژو به عنوان روستای گردشگری معرفی شده و سه اثر ملی ثبت شده دارد که این آثار شامل بلندترین درخت بلوط، کوه اوغلی بگ و شارکهن است که از اثار تاریخی با ارزش منطقه هستند.

معتمدی اضافه کرد: با توجه به وجود طبیعت بکر و جنگل های قدیمی روستای "نژو" در مهر ماه امسال به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی شد در این راستا لیدرهای در سراسر کشور به این روستا دعوت شدند و 2 شبانه روز در روستای نژو ماندگار شدند.

وی اظهار داشت: مردم روستا باید نگاه ویژه ای به صنعت گردشگری را به عنوان یک صنعت درآمد زا داشته باشند و ما تلاش می کنیم مردم را با صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت پاک و درامد زا آشنا کنیم.

دهیاری روستای نژو گفت: حسن حسین زاده سالها است در زمینه ساخت دستارهای سنگی کار می کند و کارگاه و مکانی خاص برای کار ندارد و در حیاط منزلش کار می کند و با توجه به اینکه کاری سخت و کم درآمد است تاکنون هیچکدام از جوانان روستا رغبتی برای یادگیری هنر وی نداشتند.

پرونده برای هنرهای بومی و سنتی تشکیل می شود

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بانه نیز اظهار داشت: هنر ساخت مصنوعات دستی که به شیوه سنتی ساخته می شود و دارای پیشینه و قدمت زیادی است به عنوان یک هنر بومی و محلی پرونده ثبتی این هنرها تشکیل و به پژوهش کده سازمان ارسال و بررسی می شود.

سعدالله رحیمی خواه با بیان اینکه این نوع دستار سنگی برای غذاهای سنتی کاربرد دارد که در طعم و بوی غذا تاثیر زیادی دارد اضافه کرد: هنر سنگ تراشی و ساخت دستار یک هنر قدیمی است که با ابزار بسیار ساده و قدیمی ساخته می شود که در گذشته کاربرد زیادی داشته و اکنون نیز در بسیاری از مناطق کاربرد دارد.

وی اضافه کرد: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تلاش کند تمام هنرهای قدیمی که اکنون به فراموشی سپرده شده در فهرست آثار ملی ثبت می کنیم و اقدامات قانونی برای احیای آنها انجام می شود.

رحیمی با بیان اینکه هنرهای سنتی قدیمی یکی از ظرفیت خوب گردشگری طبیعی و معنوی است که همچنان در بسیاری از روستاها رواج دارد، گفت: افرادی که همچنان هنرهای سنتی را انجام می دهند شناسایی می کنیم و این هنرمندان از مزایای بیمه و تسهیلات ویژه بهره مند می شوند.

وی ادامه داد: تاکنون هنر گلازنی، گزو کردن، شالبافی و پستک دوزی به عنوان آثار صنایع دستی بومی محلی در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

این مسوول اظهار داشت: هنر ساخت دستار سنگی در واحد مردمی شناسی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تایید شده و در آینده نزدیک با تکمیل پرونده در فهرست آثار ملی کشور ثبت می شود.

وی گفت: برای شناسی آثار ملی کلاس های آموزشی برای دهیاران تشکیل شده کسانی که به ماندگاری، حفظ و ترویج هنرهای ستنی علاقمند هستند با تهیه فیلم و عکس می توانند این آثار را به نام همان شخص ثبت می شود.

هنر ساخت آسیاب دستی مانند بسیاری از هنرهای دستی دیگر این منطقه در حال فراموشی و از بین رفتن هستند، کاش قبل از وفات این هنرمندان که شاید دیگر تکرار نشوند، هنر آنان با برگزاری دورهای آموزشی به هنرجویان دیگر منتقل شود.

شهرستان مرزی بانه با 158 نفر در 270 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان واقع شده است.

مردم روستا کار انجام دهیم اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید در این زمینه همکاری کند.

وی با اشاره به ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی در روستاها اظهار داشت: در روستاها آثاری از صنایع دستی و گردشگری وجود دارند که گنجینه ارزشمند است و در صورتی که به انها توجه شود باعث شکوفایی و رشد صنعت گردشگری می شود.

معتمدی با اشاره به اهمیت توجه به صنایع دستی ادامه داد: در صورتی که از صنایع دستی حمایت نشود جوانان انگیزه ای برای یاد گیری نخواهند داد بعد از فوت اخرین هنرمند صنعت به دست فراموشی سپرده می شود.

وی گفت: در انجام صنایع دستی فوت و فن های وجود دارد که باید از کسی که سالها در این زمینه تجربه کسب کرده آموزش ببینیم.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/269188/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

من پیر فنا بدم جوانم کردی

گل اول شمس آذر به استقلال توسط فراز امام علی

گل دوم شمس آذر به استقلال توسط فخریان

صعود تایلند و جبران مافات عربستان

ضعف مشهود دفاعی تراکتور مقابل نساجی

تصمیم بزرگ کاپیتان؛ ناچو فرناندز، خواهان جدایی از مادرید

آشتی‌کنان در بارسا؛ فقط گل و شیرینی کم بود

خوشحالی جواد نکونام بعد از گل دوم استقلال

خلاصه بازی استقلال 3 - شمس آذر قزوین 2

حکم ‏CAS‏ علیه اسپانیا؛ انتخابات را از نو برگزار کنید

هوادار استقلال دچار حمله عصبی شد

منفور بارسلون بازیکن هفته چمپیونزلیگ شد!‏

شمس‌آذر نفس آبی‌پوشان را حبس کرد؛ استقلال صدر را پس گرفت

صرف هزینه 1250 میلیارد تومانی برای بیمارستان بهارستان

توزیع 200 تن آرد تشویقی بین 495 واحد خبازی

تحقق بیش از 80 درصد از برنامه‌های اشتغال تبصره 18 مددجویان

تردد روزانه بیش از هزار زائر از مرز خسروی

اعلام قیمت جدید خدمات پارکینگ‌های کرمانشاه

نقش روستابازار‌ها در کنترل قیمت‌ها

طنین انداز شدن نوای دف در روستای پالنگان

تو مثل منی برف...

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

مهار عبدالکریم حسن با فنون رزمی!

حکم تاریخی در هلند؛ کسر 18 امتیاز از قعرنشین!‏

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

شهرداری گرکان اولین دیدار نیمه‌نهایی را برد

دستِ خالی امان هندی و 12 آسیایی که در بیشکک سهمیه گرفتند

نساجی با درخشش یک برزیلی امیدوار به بقاست

گزارش زنده؛ استقلال 1-0 شمس‌آذر قزوین

بیمه رایگان برای مادران روستایی و عشایر

توزیع بیش از 100 هزار تن انواع نهاده دامی و کشاورزی

اختصاص بیش از 600 هزار هکتار از اراضی کردستان به کشت گندم

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

آذرپیرا پنجمین سهمیه کشتی آزاد را گرفت

غیبت مربی رونالدو به دلیل عمل جراحی

مسی‌ها آماده شکست فولاد در هفته بیست و چهارم

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست

تصاویر باورنکردنی؛ کینگ اریک روی صحنه می‌خواند!‏

خاص‌ترین خوش و بش هفته در دربی کوچک

گزارش زنده؛ استقلال 0-0 شمس‌آذر قزوین

نمایش «توافق نامه» در «بسته پیشنهادی»

وعده صادق یک عملیات دفاعی برای حفاظت از حیثیت و خاک ایران بود

وقوع حادثه امنیتی مقابل کنسولگری ایران در پاریس

ورود سامانه بارشی به کرمانشاه