عصر کرد

آخرين مطالب

ارابه‌های مرگ در جاده‌های کردستان مقالات

ارابه‌های مرگ در جاده‌های کردستان
  بزرگنمايي:

عصرکرد- ضعف نظارت بر حمل و نقل صحیح مواد خطرناک سوختی و جولان تانکرها در جاده‌های کردستان مهمترین معضل و چالشی است که سالانه چندین نفر را به کام مرگ می کشاند و هربار اعلام شده که با فراهم کردن شرایط مناسب از بروز دوباره این حوادث جلوگیری می‌شود اما در عمل کاری انجام نشده است.

استان کردستان دارای جاده‌های کوهستانی و پرپیچ و خمی است که در زبان محلی به پیچ دزد معروف است، اگر کسی به این جاده ها آشنا نباشد و باسرعت زیاد وارد این پیج ها شود می تواند عامل حوادث ناگواری باشد.

شامگاه شنبه 18 دی حوالی ساعت هشت شب بود که به سرعت برق و باد خبری در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، انفجار تانکر حامل سوخت مازوت در شهر حسین‌آباد سنندج، اتفاق ناگواری که خسارات جانی و مالی زیادی راهم به بار آورد.

اهالی شهر حسین آباد در خانه‌های خود نشسته‌ بودند ناگهان صدای مهیبی به گوش می رسد و بلافاصله آتش و دود همه جا را فرا می گیرد، مردم سراسیمه از منازل خارج  شده و فقط می خواهند خودشان جان سالم به در ببرند.

در این حادثه علاوه بر آسیب به 23 واحد مسکونی، 15 نفر مصدوم شده و سه چند نفر نیز جان خود را از دست دادند، زن و مرد جوانی که فقط 2 سال از شروع زندگی مشترکشان گذشته بود قربانی این حادثه ناگوار شدند و در چشم برهم زدنی دفتر زندگیشان بسته شد.

روز بعد از حادثه برای تهیه این گزارش خود را به محل انفجار تانکر رساندم، تازه فهمیدم برخلاف تصورم، تانکر در جاده اصلی سنندج - دیواندره منفجر نشده بود بلکه در جاده فرعی از دهگلان به سمت جاده اصلی و در حدود 100 متر بالاتر از مناطق مسکونی این حادثه روی داده بود.

ورودی این جاده فرعی توسط راهداری مسدود شده بود و چند خودرو سنگین نیز در ابتدای جاده وجود داشت، گشت پلیس راهور کردستان نیز مستقر بود تا قبل از پاکسازی مسیر، خودرویی وارد این مسیر فرعی نشود.

با نشان دادن کارت شناسایی خبرنگاری توانستم مجوز ورود پیدا کنم،چند دستگاه خودرو سنگین راهداری مشغول کار بودند و بقایای نفت سیاه را از روی جاده پاکسازی می کردند.

بقایای تانکر منفجر شده هنوز در محل وجود داشت اما قسمت موتور آن را منتقل کرده بودند، چند جای تانکر پاره شده بود و از چرخ، رینگ و لاستیک های تانکر تنها کمی آهن مچاله شده و سیم های درون لاستیک باقی مانده بود.

ارابه‌های مرگ در جاده‌های کردستان

چند نفر از اهالی روستا و چند نفر غربیه نیز در محل حضور داشتند و مشغول تجزیه و تحلیل حادثه بودند، با دیدن من بحث را جدی،تر پیگیری کردند تا من هم به جمع آنان اضافه شوم، با گوشی تلفن همراه چند عکس انداختم و به جمع اضافه شدم و اصل ماجرا را از آنان جویا شدم.

کاک صادق که به قول خودش ماجرا (حادثه واژگونی تانکر) را همان ساعت اولیه نظارگر بود، رشته کلام را در دست گرفت و گفت: ما تازه می‌خواستیم شام بخوریم که از بالادست روستا صدای بلندی به گوش رسید،البته اینگونه سرو صداها برای مردم این منطقه معمولی است اما صدا رفته رفته بلندتر می شد.

وی افزود: شاید در فاصله کمتر از یک دقیقه رودخانه‌ای از آتش به سمت خانه ها سرازیر شد و هر کسی تنها می توانست از جایش بلند شود و به قسمتی ایمن از خانه فرار کند.

وی اضافه کرد: کوچه پر از دود و آتش شده بود و ارتفاع آتش به بیش از پنج متر می رسید و حتی سیم های برق و تلفن داخل کوچه در آتش می سوختند، از در و پنجره خانه ها آتش وارد می شد، حتی در برخی واحدها ایزوگام پشت بام هر آتش گرفته بود.

کاک ناصر یکی دیگر از حاضران جمع وارد صحبت های کاک صادق شد و گفت: مردم هراسان و سراسیمه در حال فرار بودند، رودخانه آتشین در روستا در حال جریان بود و همه در سمت مقابل آتش می دویدند، جوانان به کودکان و افراد میانسال کمک می کردند، کسی فرصتی برای تعلل نداشت.

وی افزود: این روند بیش از 2 ساعت ادامه داشت تا خودروهای آتش نشانی از راه رسیدند و شعله های آتش را خاموش کردند و اما تانکر در محل واژگونی همچنان شعله ور بود. 

از بالا دست، مسیر عبور مواد نفتی در دل خانه های مسکونی نمایان بود، از جمع جدا شدم و از سراشیبی پایین رفتم، کف کوچه پر از خرده شیشه بود، چند دستگاه خودرو که فقط اتاقک (شاسی) آنها باقی مانده بود پارک شده و چند خودروهای سالم هم در حال تردد بودند.

زن میانسالی جاروی کوچکی در دست داشت و خرده شیشه ها را جمع می کرد؛ گویا گفته بودند تا براورد خسارت کسی به آثار باقی مانده دست نزند، بوی سوختگی در کوچه به خوبی حسی می شد.

نامش آمنه بود و قبل از اینکه حرفی بزند، چشمانش غرق اشک شد و نمی توانست یا نمی خواست حرفی بزند.

همسایه دیگر آنان می گفت: دایه آمنه رابطه بسیار خوبی با همان زن جوانی داشت که در آتش سوخته است و از دیروز هر از گاهی به داخل کوچه می آید و کمی گریه می کند و دوباره به خانه برمی گردد.

راهم را در این کوچه ادامه دادم، درخت گردو و انگور که جلوی حیاط یکی از خانه‌ها قرار داشت، سوخته و شاخک های زغالی آن در پای درخت افتاده بود، آن طرف کوچه سطل زباله پلاستکی بر اثر شدت گرما ذوب شده و از روی دیوار به پایین سقوط کرده بود اما هنوز میخ و جای قبلی آن مشخص بود.

در خانه ای باز بود، 2 مرد داخل حیاط حرف می زند کسب اجازه کردم وارد خانه شدم، کاک رسول صاحب خانه بود و چیز جالبی را یاداوری کرد و گفت: حدود 15 سال قبل هم در همین مسیر یک تانکر بنزین واژگون شد و این خانه ما که سقف چوبی داشت کاملا تخریب شد.

وی افزود: آن سال مجبور شدم که خانه را از نو بسازم و کسی به یاری ما نشتافت و کمکی به ما نشد.

ارابه‌های مرگ در جاده‌های کردستان

کسی یارای انجام کاری در میان خانه ها و مغازه های سوخته شده نداشت، مردم خانه های خود را خالی کرده بودند و هر کسی به خانه فامیل های خود در حسین آباد و یا سنندج رفته بود.

برخورد با خاطیان احتمالی حادثه

استاندار کردستان بلافاصله پس از وقوع این حادثه ناگوار در محل حضور یافت و بر لزوم برخورد با خاطیان احتمالی حادثه تاکید کرد.

اسماعیل زارعی کوشا به دستگاه‌های امداد رسان تاکید کرد: ‌همه ظرفیت و توان خود را برای کاهش اثرات این حادثه بکار بگیرند.

وی گفت: باید در اسرع وقت تمامی جوانب واژگونی تانکر حامل سوخت در حسین‌آباد سنندج بررسی و با خاطیان احتمالی این رویداد ناگوار برخورد قانونی صورت بگیرد.

خسارت‌ها جبران می‌شود
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان نیز گفت: در حال احصا خسارت‌های ناشی از این حادث هستیم و بزودی این خسارت‌ها در قالب کمک بلاعوض و پرداخت تسهیلات کم‌بهره جبران می‌شود.

محمد فلاحی با بیان اینکه آب، برق و گاز واحدهای خسارت دیده متصل شده است، افزود: در جلسه مدیریت بحران استان، مقرر شد که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای بهسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده مبالغی کمک بلاعوض و تسهیلات با کارمزد پایین پرداخت کند؛ البته هنوز میزان خسارت ها نهایی نشده است.

وی بیشترین خسارت وارد شده را به لوازم خانگی اعلام کرد و یادآور شد: قرار شده کمیته امداد امام(ره) نیز به خانوارهای تحت پوشش خسارت دیده، 300 میلیون ریال کمک بلاعوض کند و بسته معیشتی هم بین تمام خانواده های آسیب دیده توزیع شود.

فلاحی با اشاره به اینکه خانوارهای آسیب دیده در حال ثبت نام در بخشداری برای دریافت جبران خسارت ها هستند، ادامه داد: مقرر شده افراد و خانوارهای آسیب دیده ای که تحت پوشش کمیته‌امداد امام(ره) نیستند، از این پس مورد حمایت باشند و از مزایای آن برخوردار شوند.

وی با بیان اینکه خسارت به خودروهای آسیب دیده نیز در صورت بیمه بودن جبران خواهد شد، اظهار داشت: طبق دستور استاندار، تمام خسارت ها به آسیب دیدگان در حسین آباد جبران خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان در پاسخ به این سوال که آیا تصمیمی برای ممانعت از تردد تانکرهای حمل سوخت در مسیر دهگلان - حسین آباد گرفته نشده است، گفت: با توجه به واژگونی تانکر حمل سوخت در سال 1383 در نزدیکی سد قشلاق سنندج، تردد تانکرها از این مسیر ممنوع و به جاده دهگلان - حسین آباد انتقال یافت.

وی اضافه کرد: گرچه مسیر دهگلان - حسین آباد برای تردد تانکر حامل سوخت نامناسب است اما در حال حاضر مسیر دیگری وجود ندارد و امیدواریم با بهسازی این مسیر و اتمام کریدور شمال - جنوب، این مشکل برای همیشه رفع شود و تردد تانکر به مسیر اصلی برگردد، ضمن اینکه اکنون راهداری در حال اصلاح و بهسازی جاده مسیر حسین آباد به سمت دهگلان است.

شاید این حادثه درسی باشد برای متولیان امر که برای حل مشکل تردد تانکرهای حامل سوخت در جاده های کردستان راه چاره ای بیندیشند تا هر چند وقت بار شاهد حوادث ناگواری در مسیر تردد تانکرها نباشیم که بر اثر آنان خانواده هایی نیز داغدار شوند.

نکته مهمی که کمتر به آن توجه شده این است که بسیاری از اهالی حسین‌آباد چه کسانی که به خانه هایشان آسیب وارد شده و چه کسانی که شاهد این حادثه بودند از نظر روحی و روانی دچار مشکلاتی شده‌اند لذا لازم است همزمان با بازسازی واحدهای آسیب دیده با برپایی دوره‌ها و کلاس های روانشناسی از میزان رعب و وحشت اهالی کاسته شود و شهروندان بتوانند به زندگی معمول خود بازگردند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/265454/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سخنان جالب دکتر کاکاوند در مورد شاعر مهستی گنجوی

پیشنهاد تمدید به ستاره رئال مادرید در ال‌کلاسیکو

جشن بی‌لباس‌ها در لباس خیبر!

جریمه 100 میلیونی برای سرمربی آلومینیوم

برتری رئال مادرید مقابل بارسلونا با گل های زیدان و مک منمن

حاشیه های فوتبال جهان

شهرهای میزبان جام جهانی 2024 فوتسال معرفی شدند

حمله اسنوکر باز انگلیسی به حسین وفایی

پیگیری جلسات کمیته فنی برای انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال

پیروزی دنور برابر لیکرز در دومین مسابقه پلی‌آف بسکتبال

قدردانی حیدر فرمان از وزیر ورزش برای مسابقات کوراش پوریا ولی

یک بازیکن دیگر از تیم ملی والیبال انصراف داد

آب‌های کردستان، به کام دیگران

محاکمه دوباره کارگردان متهم به تجاوز

مرگ تلخ یک دانشجوی دندانپزشکی در رفسنجان

ماجرای دستگیری یک قاتل فراری در شوش

حرکت پر سر و صدای آمریکا علیه ایران

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

شعرخوانی زیبا از دکتر کاکاوند

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز

از کنار زدن مسی تا 21 جایزه با رئال در 9 ماه!

اعزام همزمان یزدانی و قاسم‌پور به مسابقات رنکینگ جهانی

اینزاگی: این داستان قهرمانان زیادی داشت

گرجستان به دنبال میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا 2028

اولین گام برای ارزان ‌شدن تنیس برداشته شد

لجبازی میلان با اینتر؛ جشن قهرمانی ممنوع!

معافیت 2 قهرمان نامدار روسیه از شرکت در مسابقه انتخابی

قهرمانی در جام جهانی ستاره جنجالی را نابود کرد

انتقاد شدید اولین مربی میراسماعیلی از شرایط فدراسیون جودو

حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

مهر تایید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس

اساتید بسیجی و غیربسیجی برای کمک به ارتقای نظام حکمرانی در صحنه هستند/ برگزاری 173 کرسی نقد و نظریه پردازی

کنتور برق 85 درصد روستاهای کردستان تکخوانی شد

برنامه‌های هفته فرهنگی سنندج در قالب 19 عنوان برگزار می‌شود

اجرای 19 عنوان برنامه در گرامیداشت روز «سنندج»

خانه‌دار شدن کابوس جوانان بیجار/نفس مستاجران به شماره افتاد

امتناع تامین اجتماعی از اجرای قانون مرخصی زایمان دوقلوها!

چشم انداز روشن توسعه برق روستایی کردستان/ اجرای 100 درصدی طرح «تکخوانی» کنتور برق روستاهای کردستان در سال 1403

صحنه، پربارش‌ترین شهر کرمانشاه طی چند روز اخیر

اخاذی و کلاهبرداری از داوطلبان کنکور

سلول درمانی یک روش نوین برای درمان دیابت

تأسیس شهرک ضایعاتی‌ها در شهرستان کرمانشاه

آغاز طرح واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در کرمانشاه

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

سلامت 21 هزار نوآموز کردستانی سنجش شد

آدمی حسرت سرگردونه

چالش مسعود شجاعی در جام شیرین

بازسازی یک عکس‌ خاطره‌انگیز‌ فوتبالی توسط فوتسالی‌ها

نساجی هیچ‌وقت آن قدر شمالی نبود