عصر کرد

آخرين مطالب

بازار فروش؛ مطالبه اصلی فعالان مشاغل خانگی اقتصادي

بازار فروش؛ مطالبه اصلی فعالان مشاغل خانگی
  بزرگنمايي:

عصر کرد -

عصر کرد


ایسنا/کردستان یکی از مشکلاتی که چرخ حرکت توسعه مشاغل خانگی را لنگ کرده و سبب نابودی آن می‌شود؛ نبود بازاری برای عرضه و معرفی محصولات تولیدکنندگان است.
کردستان از دیرباز در زمینه صنایع دستی و تولیدات محصولات محلی پتانسیل زیادی داشته است و امروز نیز کماکان این محصولات و تولیدات محلی و خانگی به واسطه هنر دست نیروهای واسطه و مستعد بومی رونق دارد، اما واقعیت این است که جلوه های زیبای محلی کردستان هنوز برای نمایشی دائمی و معرفی به گردشگران و سایر استان های دیگر مکانی مشخص ندارد و از نبود بازار رنگ باخته است.
اگرچه ایجاد فروشگاه های مقطعی برای معرفی کالاها و تبلیغ برای برخی از تولید کنندگان و شناساندن آن ها به مردم خوب است، اما در فرآیند توسعه نیازمند یک سازمان مناسب بازار رسانی، ایجاد و تشکیل یک بازار متشکل و دارای شناسنامه هستیم که الزاما این بازار، بازاری فیزیکی هم نیست بلکه می تواند مجازی هم باشد.
یکی از پشتیبانان مشاغل خانگی، در گفت‌وگو با ایسنا، نبود تسهیلات را مانعی بر سر راه فعالان مشاغل خانگی عنوان کرد و گفت: با وجود درخواست تسهیلات و وام کارا و پرکردن طرح‌های توجیهی و ارسال آن به تهران هنوزم که هنوز است تسهیلاتی به ما اختصاص داده نشده است.
اسرا محمد نژاد که سال‌ها است در عرصه فرش‌بافی فعالیت دارد؛ اظهار کرد: در حال حاضر 25 نفر به صورت متمرکز و غیرمتمرکز در دو روستای قلیان و باباریز کردستان در حوزه فرش‌بافی مشغول فعالیت هستند.
وی با اشاره به نبود تسهیلات و اعتبارات لازم برای مشاغل خانگی افزود: امروزه به دلیل افزایش هزینه‌ها و تهیه وسایل فرش‌بافی، فعالیت‌ها به صورت نیمه‌کاره به سمت تعطیلی کشیده شده است.
محمدنژاد ادامه داد: به دلیل نبود اعتبار کافی برای نگهداری کارگاه‌ها، کارگاه واقع در روستای حسن‌آباد سنندج تعطیل و بسیاری از زنانی که نان‌آور خانواده بودند از کار بیکار شدند.
یکی‌دیگر از پشتیبانان فعال در حوزه فرش‌بافی به نبود مکانی برای معرفی محصولات صنایع دستی اشاره کرد و گفت: متاسفانه هیچ مکانی برای برگزاری نمایشگاه و معرفی محصولات ما در استان کردستان وجود ندارد.
اسدالله وطن‌خواه در ادامه اظهار کرد: بانک‌ها و شرایط اعطای تسهیلات بانکی خود یکی دیگر از مشکلات موجود بر سر راه مشاغل خانگی است که پروسه وام گرفتن را برای فعالان حوزه مشاغل خانگی طولانی‌تر می‌کند.
جمال کاظمی یکی دیگر از پشتیبانان فعال در حوزه گیوه و کلاش که در حال حاضر 157 نفر را در زیرمجموعه خویش دارد؛ ادامه داد: متاسفانه به دلیل تحریم‌های اقتصادی، پول صنایعی که به اروپا صادر می‌شوند به سختی به دست پشتیبان‌ها می‌رسد.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه بازار فروشی برای محصولات گیوه و کلاش در داخل کشور، کشورهای اروپایی به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس شناسایی نشده و این مهم نیازمند دادن اطلاعات کافی و شناسایی بازار فروش و عرضه محصولا گیوه و کلاش در آن مناطق است.

عصر کرد

ضرورت ایجاد مکانی برای کسب و کارهای خانگی در استان کردستان
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان در گفت‌وگو با ایسنا، بر ضرورت ایجاد مکانی برای کسب و کارهای خانگی تاکید کرد و گفت: یکی از مطالبات سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دستگاه‌های مرتبط ایجاد مکانی برای کسب و کارهای خانگی است.
برهان صلواتی ضمن تشکر از مجموعه جهاددانشگاهی استان کردستان اظهار کرد: در بحث ساماندهی، آموزش، ترویج، ثبت نام و اتصال به بازار کار خدمات شایسته‌ای در استان کردستان صورت گرفته است.
وی با اشاره به اینکه به تناسب اقداماتی که انجام شده متاسفانه تسهیلات و امکانات لازم فراهم نشده است؛ عنوان کرد: در سنوات گذشته رقم اعتبارات مشاغل خانگی بسیار ناچیز بود و این اعتبارات به فرمانداری‌ها ابلاغ می‌شد و فرماندار مسئول توزیع اعتبارات اختصاص داده شده به استان‌ است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان، ادامه داد: در سال جاری مصوب شد که بر روی اعتبارات مشاغل خانگی کارسازی و بررسی صورت گرفت که برای خود مشاغل خانگی هزینه شود؛ چرا که در برخی از موارد این اعتبارات منجر به ایجاد اشتغال نمی‌شود.
وی اضافه کرد: اعتقاد من این است که در سال‌های آینده صددرصد اعتبارات به این حوزه اختصاص پیدا می‌کند.
صلواتی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در پتروشیمی بحث بیکاری را کمرنگ‌تر نمی‌کند و توسعه‌ای را نیز به دنبال ندارد، لذا در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا در بحث مشاغل خانگی بسیار کار شده است؛ برای دستیابی به اشتغال و بالابردن رفاه معیشتی استان توجه به مشاغل خانگی و صنایع دستی است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان بیان کرد: یکی از اقدامات سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان، توجه به مشاغل خانگی و افزایش اعتبارات در سال 1400 است و سعی بر این است که در سنوات آتی اعتبارات تخصیص داده شده در اختیار پشتیبان‌ها قرار بگیرد.
صلواتی بر ضرورت ایجاد مکانی برای کسب و کارهای خانگی تاکید و یادآور شد: یکی از مطالبات سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دستگاه‌های مرتبط ایجاد مکانی برای کسب و کارهای خانگی برای رسیدگی و حل و فصل مشکلات فعالان حوزه مشاغل خانگی است.

عصر کرد

ضرورت ایجاد بازارچه‌های موقت برای مشاغل خانگی
توطنی رئیس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، بر ضرورت ایجاد بازارچه‌های موقت مشاغل خانگی تاکید کرد و گفت: قانون مشاغل خانگی و ماده 16 قانون بهبود کسب و کار، فرمانداری‌ها و شهرسازی را مکلف به ایجاد بازارچه‌های موقت برای مشاغل خانگی کرده است و پشتیبان‌های مشاغل خانگی می‌توانند یک روز در هفته محصولات خود را برای فروش به این بازارچه‌ها بیاورند.
وی اضافه کرد: در سال گذشته طرح‌های متقاضی باقیمانده، از محل اعتبارات بانک توسعه و رفاه به سیستم بانکی معرفی شدند و تاکید اداره کار و رفاه اجتماعی بر پرداخت 51 درصدی تسهیلات به پشتیبان‌های مشاغل خانگی است.
توطنی ادامه داد: در قانون مشاغل خانگی بندی تحت عنوان بیمه‌گری وجود ندارد و نوع رابطه پشتیبان با کادر تحت پوشش، رابطه پیمانکاری است و وظیفه پشتیبان تهیه مواد اولیه و وظیفه کادر تحت پوشش انجام کار در منزل است.
هدف از اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی؛ اشتغال و رونق تولید است
مدیر طرح توسعه مشاغل خانگی استان کردستان در گفت‌وگو با ایسنا گفت: هدف از اجرای طرح مشاغل خانگی شناسایی و توانمندسازی علاقمندان کسب و کارهای خانگی و همچنین اتصال به بازار و کمک به رونق فروش و تولید برای کارآفرینان است.
مجید آوج اظهار کرد: در وبینارها و سمینارهای انجام گرفته توسط مجموعه جهاد دانشگاهی تمرکز اصلی بر بازاریابی و فروش محصولات مشاغل خانگی است.
وی عنوان کرد: جهاددانشگاهی در حوزه بسته‌بندی و برندسازی نیز برنامه‌هایی را در نظر دارد که به صورت کارگاه های تخصصی اجرا و آموزش داده می‌شود.
مدیر طرح توسعه مشاغل خانگی استان از برگزاری نشست هم اندیشی پیشرانان این طرح با رییس اتاق بازرگانی استان در هفته آینده خبر داد و گفت: در تلاشیم که با پیگیرهایی که انجام خواهیم داد زمینه توسعه صادرات محصولات فعالان این عرصه را فراهم کنیم.
آوج در ادامه سخنان خود به برگزاری نمایشگاه مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: سعی بر این است تا برخی از مسئولان کشوری و استانی و همچنین سرمایه گذاران در این نمایشگاه حضور پیدا کنند.
وی ادامه داد: هدف از راه‌اندازی این نمایشگاه، معرفی دستاوردهای شاخص مشاغل خانگی به جامعه است.
آوج به معرفی مشاغل خانگی از طریق رسانه‌های استان اشاره کرد و افزود: هدف ما معرفی الگوهای موفق مشاغل خانگی به جامعه است که هنوز از تولید این محصولات در استان و صادرات آن‌ها به کشورهای دیگر بی‌خبر هستند.
وی خاطرنشان کرد: معرفی بیشتر این مشاغل سبب ارتقاء فروش، تولید و الگوسازی اشتغال برای جامعه می‌شود.
مدیر سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی استان کردستان یادآور شد: متاسفانه مشکل نگرشی یکی از مشکلات موجود در بحث ایجاد اشتغال در بین جوانان جامعه است؛ این در حالی است که بسیاری از افراد با استفاده از ظرفیت موجود در منزل خود و بدون صرف هزینه‌های مازاد، می‌توانند کسب و کاری را راه‌اندازی کنند که در این راستا با برگزاری رویدادهای ترویجی در صدد فرهنگ سازی هستیم.
مجید آوج یادآور شد: پنجم تا نهم دی ماه در تهران نمایشگاه دستاوردهای شاخص جهاد دانشگاهی کشور در بخش‌های مختلف برگزار می‌شود که بسیار حائز اهمیت است و در این نمایشگاه فضایی به طرح ملی مشاغل خانگی اختصاص داده شده و کارآفرینانی که محصولات خوب با برند خاصی را تولید می‌کنند؛ می‌توانند محصولات خود را برای عرضه در نمایشگاه ارسال کنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/263515/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

دریبل دیدنی «امباپه» در بازی شب گذشته مقابل لوریان

10 گل شگفت انگیز آرسنال توسط تیری آنری

درخواست ژاوی از ستاره بارسا

لیورپول با این کاپیتان به جایی نمی‌رسد

ستاره ناکام رئال در ترکیب اصلی

مراسم خاکسپاری پیشکسوت بسکتبال برگزار شد

شرط ژاوی مشخص شد

گران‌ترین بازیکن تاریخ انگلیس خانه نشین شد

سرمربی ازبکستان: ایران یکی از بهترینهای جهان

صحنه‌ای وهمناک درانگلیس مدل فیلم‌های آخرالزمانی

حوزه هنری با نمایش «آلاء» به جشنواره مونودرام کارتاژ تونس می‌رود

حضور مرد سرشناس و بانفوذ در پرونده قتل چشم‌آبی‌ها | زوایای جدید از قتل تکان‌دهنده یک مرد در بزرگراه + تصاویر بازسازی صحنه قتل

نصب سامانه ثبت تخلفات در جاده سلطانیه به همدان

احداث بخشی از نهضت ملی مسکن در جوار شهرک‌های صنعتی

افزایش بیماران خاص در کرمانشاه

رقابت بیش از 39 هزار داوطلب کرمانشاهی در نوبت اول آزمون سراسری

تزریق 3.5 میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان

انجام عمل بسته دریچه آئورت برای اولین‌بار در غرب کشور

برنامه ریزی برای تسریع در تعیین تکلیف خودرو‌های رسوبی

از گرانی پاکت کاغذی تا سطل آشغال‌هایی به نام رودخانه

پیام تسلیت امام‌جمعه و استاندار کرمانشاه در پی درگذشت امام جمعه سابق جوانرود

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابوی محیط زیست

تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابودی محیط زیست

خیابانی: از جان استقلال و پرسپولیس چه میخواهید؟

فصل رویایی امباپه؛ رئال منتظر فوق ستاره

ستاره لیورپول تحمل دیدن باخت را نداشت

عیادت رئیس فراکسیون ورزش مجلس از غلامحسین پیروانی

خواهش لاپورتا از ژاوی؛ مربی بزرگ نیست، بمان!

فیلیپین نخستین حریف دختران والیبالیست در آسیا

تیم رویایی 4 نفره لامین یامال ستاره جوان بارسلونا

حضور در بازی‌های 2024 چقدر هزینه دارد؟

14 گل رونالدینیو که جهان را شوکه کرد

بازگشت حسن یزدانی به تشک به تعویق افتاد

انجام عمل تاوی در بخش آنژیوگرافی قلب بیمارستان امام علی (ع)

خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه تعیین تکلیف می‌شوند

بازگشایی گردنه معروف پس از 5 ماه مسدودی + فیلم | ارتفاع برف به چندین متر می‌رسد

بهبود 9 پله‌ای رتبه فضای کسب و کار کرمانشاه

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

از قدرت و جذابیت لیگ ایتالیا غافلگیر شدم!

گل قیچی دیدنی جانلوکا اسکاماکا به فیورنتینا

استعلام مهم تراکتور منفی شد

شمسایی: ازبکستان رویای فراتر از آسیا دارد

پرسپولیس به راحتی آلومینیوم و سپاهان را شکست می دهد

لیورپول با این وضع جایی در کورس قهرمانی ندارد

رکورد لیگ برتر شکست؛ بیشترین گل زده تاریخ

هشدار تن‌هاخ به ستاره یونایتد

خیابانی: در مورد ساخت ورزشگاه، به مردم راست بگویید