عصر کرد

آخرين مطالب

تبدیل منبع آلودگی سدهای سقز به منشا اشتغال اقتصادي

تبدیل منبع آلودگی سدهای سقز به منشا اشتغال
  بزرگنمايي:

عصر کرد -

عصر کرد


به گزارش ایرنا، مدت زیادی است طعم و بوی بد آب شرب سقز و دلایل آن، قصه محافل شده است و تقریبا همه مردم از این وضعیت مطلع و از وضعیت آب شرب این شهر گلایه‌مند هستند.
به گفته مسوولان مربوطه، بخش زیادی از طعم و بوی بد آب به ورود فضولات دامی در روستاهای بالا دست به داخل سدهای چراغ ویس و شهید کاظمی بر می گردد، هر چند وضعیت طعم و بوی آب شرب سقز نسبت به یکی 2 ماه قبل وضعیت بهتری دارد اما این مشکل کماکان ادامه دارد.
جابجایی فضولات دامی برای اهالی روستاها هزینه بردار است
در سالهای گذشته که دامداری رونق بیشتری داشت این فضولات حیوانی بخشی برای دامداری و بخش دیگری برای تهیه سوخت توسط خود روستاییان مورد استفاده قرار می گرفت اما اکنون این فضولات در حاشیه روستاها انباشته می شود و کشاورزان نیز تمایلی برای استفاده از آن ندارند.
انباشت فضولات دامی در حاشیه روستاهای بالادست سدها اکنون به مشکلی جدی تبدیل شده است و هر سال بخشی از این فضولات به همراه آب باران و یا سیلاب به داخل رودخانه ها و سدهای استان سرازیر می شود. 
یکی از اهالی روستای "رنگە‌ریژان" سقز در این باره گفت: در سالهای گذشته این فضولات دامی دوباره مورد استفاده دامداران و کشاورزان قرار می گرفت و حتی از آن به عنوان سوخت استفاده می شد.
محمد رسولی افزود: اما اکنون دامداری ها نیمه صنعتی شده و از این فضولات دوباره استفاده نمی‌شود و کشاورزان نیز به دلیل هزینه زیاد انتقال آن به زمین کشاورزی، از آن به عنوان کود، استقبال نمی کنند.
وی اضافه کرد: این فضولات در طول چندین سال در دامنه روستا انباشت شده و چون وزن کمی دارد با اولین بارش باران به سمت رودخانه سرازیر می شود و یا شیرابه آن موجب آلوده شده منابع آبی پایین دست می شود.
رسولی گفت: اهالی بسیاری از روستاهای این منطقه از این امر نگران هستند و دوست دارند فضولات حیوانی نیز مانند زباله خانگی در روستا جمع آوری و به مکان دیگری خارج از روستا منتقل شود.
در این میان گروه مردم نهاد "روژیار" و اهالی روستاهای حوزه آبریز سد چراغ ویس و شهید کاظمی سقز برای این وضعیت چاره ای اندیشیده و با تمام توان خود برای رفع این مشکل تلاش می کنند.
این نهاد مردمی با جمع آوری فضولات حیوانی علاوه بر پیشگیری از ورود فضولات حیوانی به سدها به دنبال اشتغالزایی جوانان است و می توان گفت با یک تیر 2 نشانه را زده است.
این نهاد تاکنون چندین کارگاه را برای این منظور راه اندازی و برای چند نفر هم شغل پایدار ایجاد کرده است.
تبدیل فضولات حیوانی به کود

عصر کرد

مدیر نهاد مردمی گروه "روژیار" در این ارتباط گفت: این گروه فعالیت خود را از سال 1390 با هدف پیشبرد اهداف در راستای برنامە توسعە پایدار (محیط زیست، اجتماع، اقتصاد) آغاز کردە است و از چندین عضو فعال در زمینە تخصصی کشاورزی و کودهای آلی و ارگانیک از فضولات دامی، ضایعات کشاورزی، زبالە ترو فعالان زیست محیطی تشکیل شدە است.
علی قادری با بیان اینکه کارگاه‌هایی را برای تبدیل فضولات حیوانی به کود آلی راه اندازی کردیم، افزود: در این کارگاە ها فضولات دامی را تبدیل بە کود ارگانیک ورمی کمپوست کردە و بعد از تولید آن چندین فرآوردە دیگر هم از ورمی کمپوست (خاک امادە استریل، خاک کاکتوس، چای کمپوست، بستر کشت و...) تولید می کنیم.
وی اضافه کرد: در نهایت این کود در همین کارگاە ها تولید می شود کە در چندین روستای شهرستان سقز متمرکز شده است و صفر تا 100 آن توسط اعضای رۆژیار انجام می شود.
این فعال محیط زیست و طبیعت دوست سقزی یادآور شد: هر کارگاهی که فضولات حیوانی را به کود آلی تبدیل می کند، زمینه ایجاد اشتغال برای چهار نفر به صورت مستقیم و 20 نفر غیرمستقیم فراهم خواهد کرد.
جمع آوری فضولات حیوانی در 20 روستا

عصر کرد

وی ادامه داد: فضولات حیوانی و در نهایت تبدیل به کود در حوضە آبریز سد چراغ ویس بە طور گستردە در هشت روستا و حوضە سد شهید کاظمی در 2 بخش در 12 روستا انجام شده است.
قادری به تلاش و همت اهالی روستاهای بالادست سد چراغ ویس برای جمع آوری و دلسوزی جهت جلوگیری از ورود فضولات حیوانی به سد اشاره کرد و گفت: اکنون در حوضە آبریز سد چراغ ویس بە طور گستردە در روستاهای کندە سورە، تموته، قرچر، پیروعمران و قبغلوجە فعالیت داریم.
وی اضافه کرد: فضولات حیوانی این پنج روستا را در سە کارگاە در روستاهای کندەسورە، قرچر و تموتە بە کود ارگانیک ورمی کمپوست تبدیل کردیم.
مدیر نهاد مردمی روژیار اظهار داشت: همچنین برای جمع آوری فصولات حیوانی و در نهایت تولید کود در سایر روستاها همچون سیاهدر علیا، میتو و کیلەشین در همین حوزه آبریز سد چراغ ویس برنامه داریم.
این فعال محیط زیستی افزود: در بخش سرشیو سقز و و منطقه خورخورە هم چندین کارگاە فعال است و بزودی در روستای رنگە ریژان در بخش سرشیو از توابع شهرستان سقز بزرگترین کارگاە روباز کشور را شروع خواهیم کرد.
رویای بزرگترین تولیدکننده کود ورمی کمپوست

عصر کرد

قادری گفت: اگر از سوی نهادهای مربوطە از نظر تسهیلات و تسهیلگری حمایت شویم با همکاری مردم می‌توانیم تمام روستاهای شهرستان را پوشش دهیم و بزرگترین تولید کنندە کود ورمی کمپوست جهان باشیم.
وی افزود: انتظار داریم مسوولان با پرداخت تسهیلات و تسهیلگری در امور ادارات ما را در این حرکت بزرگ یاری کنند تا زمینه اشتغال خوبی در شهرستان فراهم شود.
این فعال زیست محیطی اضافه کرد: مدیریت و جمع آوری فضولات دامی در راستای اشتغالزایی پایدار، تولید کود ارگانیک ورمی کمپوست و سایر کودهای آلی، دفع آلودگی از روان آب ها، رودخانە ها، سدها و آب های زیر زمینی، افزایش تولید محصولات کشاورزی ارگانیک، کاهش مصرف کودها و سموم و علف کش‌های شیمیایی و حفاظت از محیط زیست است.
شهرستان سقز دارای 2 سد بالادست (چراغ ویس) و پایین‌دست (شهید کاظمی) است که حدود 85 درصد آب شرب سقز از سد شهید کاظمی و مابقی از سد چراغ ویس تامین می شود.
18 سد در کردستان وجود دارد و در بسیاری از سدهای استان منبع تامین کننده آب شرب شهرها هستند که مشکل سرازیر شدن فضولات دامی به داخل اسین سدها وجود دارد، طرح جمع اوری فضولات دامی در روستاهای بالادست سدهای سقز می تواند الگوی خوبی برای سایر سدهای کردستان باشد.
سقز با بیش از 226 هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در 190 کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.
برچسب‌ها روستائیان کردستان اشتغال زایی توسعه روستایی سقز

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/263417/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی