عصر کرد

آخرين مطالب

2 دهم ثانیه، رویای المپیک را به حسرت تبدیل کرد ورزشي

2 دهم ثانیه، رویای المپیک را به حسرت تبدیل کرد
  بزرگنمايي:

عصرکرد- دو و میدانی را مادر ورزش‌ها می‌دانند، رشته‌ای که تنوع بسیار زیادی دارد و همین مسئله باعث شده که یکی از پر مدال‌ترین رشته‌های ورزشی نیز باشد.

«میلاد سیار» دونده 32 ساله سنندجی که در حال حاضر عضو تیم ملی دو و میدانی کشورمان است، سابقه 10 سال عضویت در تیم ملی را در کارنامه خود دارد و با بیش از 200 مدال ملی و بین المللی می‌توان او را پرافتخارترین دونده استان در دهه اخیر نامید.

این دونده کردستانی در ایرنا مرکز سنندج از آرزوها و امیدهایش برایمان گفت و همچنین از حسرتی که به خاطر 2 دهم ثانیه بر دلش نشست و نتوانست سهمیه المپیک ریو را کسب کند.

او اگرچه به عنوان یک ورزشکار از تلاش‌های مجموعه ورزش و جوانان استان راضی بود، اما در سوی دیگر از کارخانه‌داران و شرکت‌های بزرگ صنعتی کردستان گلایه داشت که حامی ورزشکاران و تیم‌های ورزشی نیستند و برای حمایت از استعدادهای این استان تلاشی نمی‌کنند.

زندگی قهرمانان ورزشی سرشار از درس‌های بزرگی است بویژه برای کسانی که می‌خواهند در این وادی قدم بگذارند و فعالیت کنند.

2 دهم ثانیه، رویای المپیک را به حسرت تبدیل کرد

ایرنا: از ابتدای زندگی ورزشی خود تاکنون چه مسیری را طی کرده و به چه افتخاراتی دست یافته‌اید؟

سیار: ابتدا در رشته فوتبال شروع به فعالیت کردم اما یک آسیب دیدگی باعث شد که به رشته دو و میدانی روی بیاورم و از سال 1385 زیر نظر «فردین محمدزاده» این رشته را به طور جدی دنبال کردم.

سال 1388 به عضو تیم ملی دو و میدانی جمهوری اسلامی ایران درآمدم و به مدت 10 سال بدون شکست در ماده‌های 110 متر با مانع و 60 متر با مانع در مسابقات قهرمانی کشور مقام‌های اول و برتر را کسب کرده‌ام.

اولین بار در مسابقات بزرگسالان در سال 1390 به مقام اول کشور در مسابقات انتخابی تیم ملی و همچنین در بخش باشگاهی دست یافتم. در طول این سال‌ها با تیم‌های گاز خراسان، ذوب آهن اصفهان، نفت تهران، فولاد خوزستان، هتل ورزش قزوین، باشگاه آپ و پلیمر خلیج فارس نیز در سطح کشور مدال کسب کرده‌ام.

از مدال نقره مسابقات سال 2012 غرب آسیا در کشور امارات، مدال برنز مسابقات آسیایی سال 2013  شانگهای چین، مدال طلا در جام باشگاه‌های آسیا در سال 2015 و مدال های طلا، نقره و برنز جام کازانف قزاقستان در سال‌های 2014، 2015 و 2016 گرفته تا مسابقات داخلی همچون دهه فجر و جام امام رضا که مقام های اول تا سوم را کسب کرده‌ام جزیی از مهمترین جوایز و افتخارات من در طول این سال‌ها بوده است.

ایرنا: الگوی ورزشی خاصی داشتید؟

سیار: از زمان کودکی «سایتیف» کشتی‌گیر آزادکار روسی را که دارای مدال‌های جهانی و المپیک متعددی است بسیار دوست داشتم. در دو و میدانی هم «جاستین گاتلین» دونده آمریکایی که هشت سال به خاطر دوپینگ از شرکت در مسابقات محروم بود اما بعد از طی این دوران و در سن 38 سالگی دوباره در مسابقات شرکت کرد و در دنیا مدال طلا و در المپیک هم مدال نقره را گرفت و سرانجام در 40 سالگی ورزش را کنار گذاشت، الگوی خوبی برایم بوده است.

در ایران به دلیل شرایطی که وجود دارد در سن 32 یا 33 سالگی ورزشکاران، ورزش قهرمانی را کنار می گذارند اما می‌توانیم از افرادی همچون "گاتلین" الگو بگیریم و انسان نباید هیچوقت ناامید شود.

مربی خودم هم آقای «فردین محمدزاده» که هم از نظر اخلاقی و هم فنی انسان بزرگی هستند و من در این سال‌ها از کمک و حمایت ایشان بهره برده‌ام الگوی من هستند.

2 دهم ثانیه، رویای المپیک را به حسرت تبدیل کرد

ایرنا: از آخرین مسابقات خود برای ما بگویید و اینکه به چه عناوینی دست پیدا کرده‌اید؟

سیار: سال 1400 در سه مسابقه شرکت کردم که مسابقات قهرمانی کشور داخل سالن در ماده 60 متر با مانع به مدال طلا دست یافتم. در مسابقات بین المللی دوومیدانی جام امام رضا (ع) مقام دوم را کسب کردم. در مسابقات قهرمانی کشور 110 متر با مانع در شهر اراک هم با توجه به اینکه یک آسیب دیدگی هم داشتم شرکت کردم و مقام دوم را کسب کردم، چون دوست داشتم این مدال برای استان کردستان باقی بماند.

ایرنا: خاطره انگیزترین و بهترین خاطرات شما مربوط به کدام مسابقات است؟

سیار: کسب مدال نقره مسابقات سال 2012 غرب آسیا در کشور امارات و همچنین کسب مدال طلا در مسابقات قهرمانی کشور برای اولین بار در سال 1390 در شهر شیراز برای من جزو بهترین و خاطره انگیزترین اتفاقات زندگی ورزشی‌ام بوده است.

200 مدال داخلی و بیش از 25 مدال بین المللی دارم که با افتخار برای استان کردستان است و امیدوارم هیچوقت اسمم در دفتر ورزش این استان پاک نشود، چون بدون چشم‌داشت و با عشق برای کردستان مسابقه داده‌ام.

ایرنا: اخیرا در مجموعه ورزشی انقلاب تهران مشغول به تمرین بودید، به چه منظور بود و نزدیکترین مسابقات پیشروی شما چیست؟

سیار: مسابقات قهرمانی آسیا بهمن ماه امسال در قزاقستان برگزار می شود، با توجه به اینکه دوران ورزش قهرمانی من هم رو به اتمام است و در سال‌های آخر شرکت در رقابت‌های ورزشی هستم، قصد دارم در این مسابقات شرکت کنم. به همین دلیل با هماهنگی فدراسیون دو و میدانی و اداره کل ورزش و جوانان استان حدود 32 روز در هتل آکادمی ملی المپیک تهران اردو داشتیم.

بعد از آن اگر شرایط بدنی و روحی و روانی من اجازه بدهد می‌خواهم در مسابقات کشورهای اسلامی که خردادماه سال آینده در کشور ترکیه برگزار می‌شود، شرکت کنم.  

2 دهم ثانیه، رویای المپیک را به حسرت تبدیل کرد

ایرنا: برنامه شما برای آینده چیست؟ سودای مربیگری در سر ندارید؟

سیار: فعلا چون خودم ورزشکار هستم و تمرین می‌کنم زیاد فرصت مربیگری ندارم، اما کم تا بیش ورزشکاران استان را کمک و راهنمایی کرده‌ام و یکی 2 نفر شاگرد هم دارم که به عنوان مربی به آنها تمرین می‌دهم.

اگر شرایطی پیش بیاید که در کردستان ماندگار شوم قطعا ورزشکاران استان را حمایت می‌کنم. باید کمک کنیم تا جایگاه کردستان در  دو ومیدانی حفظ شود چون استعدادهایی که در این منطقه وجود دارد به ندرت در جاهای دیگر مشاهده می‌شود و آنها فقط به حمایت و برنامه ریزی نیاز دارند.

ایرنا: وضعیت دو و میدانی استان کردستان را در طول 10 سال اخیر چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سیار: در طول هشت سال اخیر تاکنون مسیر خوبی را پیش رفته ایم. در زمان ریاست آقای «سایه میرصادقی» بر هیات دوومیدانی استان یک طرح استعدادیابی با همکاری آموزش و پرورش در استان برگزار شد که ورزشکاران و استعدادهای بسیار خوبی از دل آن بیرون آمدند.

در این مقطع هم که آقای «محمدعظیم ملک» رییس هیات را برعهده دارد کم کاری دیده نشده و پاداش‌های خوبی به ورزشکاران استان اعطا شد. ایشان تا جایی که توانستند و از دستشان برآمده، حتی از ارتباطات خودشان استفاده کرده و برای این بخش هزینه کرده‌اند. هرچند یک نفر ورزشکار همیشه مدعی است و کمتر می توان او را راضی کرد اما آرزو دارم هر رییس هیاتی هم که بعد از آقای ملک می‌آید دلسوز باشد و هدفش فقط خدمت به فرزندان این استان باشد. قطعا این رویه باید حفظ شود و استمرار یابد.

ما در حال حاضر سه چهار نفر قهرمان کشوری را در 24 رشته دوومیدانی داریم که می‌توانیم آن را به 10 تا 15 قهرمان هم ارتقاء دهیم. چون دو و میدانی یک رشته پرمدال است و فقط حدود 50 مدال طلا در مسابقات مختلف آن رد و بدل می شود. با احتساب 150 مدال رنگارنگ در بخش‌های مختلف می‌توانیم تعداد قهرمانان و مدال های استان را افرایش دهیم.

2 دهم ثانیه، رویای المپیک را به حسرت تبدیل کرد

ایرنا: به نظر شما می‌توانیم که در آینده قهرمانان مطرحی را در سطح ملی و بین‌المللی داشته باشیم؟

سیار: قطع به یقین می‌توانیم، چون استان کردستان با توجه به شرایط جغرافیایی که دارد می‌تواند در رشته‌های استقامتی دو و میدانی بسیار موفق عمل کند، اما در حال حاضر بیشتر در رشته‌های سرعتی فعال هستیم و مدال کسب می‌کنیم.

در گذشته در رشته‌های استقامتی قهرمانان بزرگی را همچون جمیل توانایی، حامد جولایی، ابوبکر راوند و سایه میرصادقی داشتیم که در ایران به نام بودند. اگر بیشتر کار شود قطع به یقین در رشته‌های استقامتی هم می توانیم مدال کسب کنیم.حتی در یکی یا 2 ماده مانند پرش‌ها و پرتاب‌ها هم می‌توانیم مدال بگیریم، اما در حال حاضر در این ماده‌ها کمبود مربی داریم و یک نفر مربی نمی‌تواند بیشتر از 2 تا سه ماده را مربیگری کند، پس نیاز به مربیان تخصصی در این رشته‌ها داریم.

ایرنا: وضعیت امکانات استان در رشته دو ومیدانی چگونه است؟

سیار: در استان کردستان پیست تارتان فقط در شهر سنندج وجود دارد که از وضعیت خوبی برخوردار است، اما با توجه به اینکه این منطقه کوهستانی و سردسیر است به علت سردی هوا اغلب به مدت 6 تا هفت ماه از سال امکان تمرین در خارج از سالن وجود ندارد و ما نیازمند یک سالن برای تمرین دوومیدانی هستیم. هرچند پیست داخل سالن دوومیدانی در غرب کشور وجود ندارد و این مشکل فقط مختص به کردستان نیست.

استارت کار را آقای جولایی مدیرکل ورزش و جوانان استان در پشت ورزشگاه 22 گولان زده‌اند که آرزو می‌کنم هرچه زودتر به نتیجه برسد، هرچند شاید به دوران قهرمانی من نرسد اما حق فرزندان این شهر است که این امکانات را داشته باشند.

در رشته های سرعتی، پرشی و استقامتی پیست و امکانات مناسبی را در استان داریم و بستر برای فعالیت دوندگان رشته‌های استقامتی که کار صحرانوردی می کنند، فراهم است. به تازگی سه پیست در شهرهای مریوان، بیجار و دهگلان هم قرار است افتتاح شود که کار بسیار خوبی است.

اما اگر بخواهم امتیاز بدهم به امکانات این رشته در کردستان در نهایت 50 تا 60 امتیاز می‌دهم. البته باید این را هم در نظر بگیریم که زیرساخت های ورزشی ما در همه رشته‌ها ضعیف است و سرانه ورزشی در کل ایران وضعیت خوبی ندارد، اما باز هم با این امکانات می‌توان موفقیت‌های خاصی را کسب کرد.

2 دهم ثانیه، رویای المپیک را به حسرت تبدیل کرد

ایرنا: حمایت مجموعه ورزش و جوانان استان و مدیرکل فعلی آن از ورزشکاران دوومیدانی چگونه بوده است؟

سیار: آقای جولایی با توجه به اینکه خودشان دوومیدانی‌کار بودند، انتظار از ایشان زیاد است، خوشبختانه با ما ارتباط صمیمی داشته و نه در جایگاه مدیر کلی و ریاستی بلکه به عنوان یک عضو از خانواده دوومیدانی شاید بیشتر ما را درک کرده‌اند. اما اگر ایشان فقط این رشته را حمایت کند مابقی رشته‌ها نیز معترض خواهند شد و به نظر من ایشان این تعادل را رعایت کرده و احترام و جایگاه خوبی برای ورزشکاران قایل بوده است.

همین احترام و حرمتی که آقای جولایی برای ورزشکاران، مربی‌ها و کادر ورزشی استان قایل هستند برگ برنده ایشان است که باعث شده هشت بتوانند در سمت خود فعالیت کنند. اگرچه نواقصی هم از نظر کمبود اعتبارات، تحریم‌ها و تورم بوده است اما با این وجود، باز هم هنر می‌خواهد این حجم از پروژه‌های ورزشی را که ایشان افتتاح کرده‌ و به نظر من جزو مدیران موفق بوده است.

اداره کل ورزش و جوانان یک فرق عمده‌ای که با مابقی ادارات دارد این است که جامعه مخاطب بسیار زیادی دارد و راضی نگه داشتن و انتظار برآورده کردن همه این افراد با توجه به اینکه 64 هزار نفر ورزشکار ساماندهی شده در استان داریم، کاری بسیار سخت است.

ایرنا: آیا در کردستان حامی و اسپانسر برای رشته دو ومیدانی وجود دارد؟

سیار: یکی از ایرادات عمده در استان کردستان نبود اسپانسر است. کردستان یک استان محروم نیست، بلکه بی توجهی مسوولان و خودمان باعث شده که هیچیک از صنعتگران اصلی استان برای بخش ورزش هیچ هرینه‌ای نکنند.

نمایندگان استان باید پیگیری کنند که واحدی همچون پتروشیمی، تراکتورسازی و یا ایستک چه حمایتی از بخش ورزش کرده اند؟ کارخانه تراکتورسازی و ایستک در مقاطعی از بسکتبال حمایت کردند و امروز هم می‌توانند حامی بخش ورزش استان باشند.

استان کردستان تماشاگران بسیار پرشور و مشتاقی در رشته بسکتبال دارد و این را همه می دانند، اما هیچیک از شرکت‌های بزرگ استان از این رشته حمایت نمی‌کنند. شرکت راه یاب ملل امسال از تیم والیبال مریوان حمایت می‌کند، چرا واحدی همچون پتروشیمی هم از بسکتبال حمایت نکند.

چطور یک تیم همچون پلیمر خلیج فارس که یک شرکت پتروشیمی است می تواند از من ورزشکار حمایت کند و من به نام این تیم در مسابقات شرکت کنم، اما پتروشیمی شهر خودم نمی تواند از ورزشکاران استان حمایت کند؟! ما هیچ حمایتی را از جانب کارخانجات داخل استان نمی‌بینیم که امیدواریم در دولت جدید شرکت‌های بزرگ کردستان حامی ورزشکاران باشند، چون حق فرزندان این استان این است که حامی داشته باشند و این شرکت‌ها با کمترین هزینه می‌‎توانند از آنها حمایت کنند.

2 دهم ثانیه، رویای المپیک را به حسرت تبدیل کرد

ایرنا: بزرگترین رویای ورزشی دست نیافتنی شما چه بوده است؟

سیار: قطعا حضور در المپیک بوده که نتوانسته‌ام به آن دست پیدا کنم. متاسفانه در مسابقات کسب سهمیه ورودی المپیک با اختلاف 2 دهم ثانیه از راهیابی به المپیک 2016 ریو برزیل بازماندم و در این مسابقات مدال نقره گرفتم و دونده اوکراینی ورودی المپیک را گرفت و حسرتش برای همیشه بر روی دلم مانده است.

زمان مقوله بسیار مهمی در مسابقات دو و میدانی است تا جایی که می‌بینیم در سال 2017 با اختلاف ناچیز یک صدم ثانیه در مسابقات آسیایی چهارم شدم. سرنوشت انسانی را همین صدم‌ها و دهم ثانیه‌ها می تواند تعیین کند. من درک می‌کنم که فشار روحی روانی و استرس بسیار بالایی را ورزشکاران در مسابقات متحمل می‌شوند و همین دو دهم و یک صدم ثانیه‌ها سرنوشت بسیاری از ما را تغییر داده است.

ایرنا: پرافتخارترین دونده استان را چه شخصی می‌دانید؟

سیار: من خاک پای تمام افتخارآفرینان دو و میدانی استان هستم. آقایان حامد جولایی، فردین محمدزاده، جمیل توانایی، ابوبکر راوند و بنده جزو افرادی هستیم که توانسته‌ایم مدال‌های مختلفی را در طول دوران ورزشیمان بگیریم و همه جزو تیم ملی بوده‌ایم.

من وقتی ورزش دو و میدانی را شروع کردم با دهه پنجاهی‌ها مسابقه می دادم، سپس دهه 60 و 70 و در آخرین مسابقه هم با دوندگان دهه هشتادی رقابت داشتم و در واقع با چهار نسل مختلف مسابقه داشته‌ام. کم کم نسل جدید هم وارد میدان شده‌اند و امیدوارم بتوانند برای استان افتخارآفرینی کنند.

2 دهم ثانیه، رویای المپیک را به حسرت تبدیل کرد

ایرنا: و سخن پایانی...

سیار: تشکر می‌کنم از خبرگزاری ایرنا و دیگر اصحاب رسانه که همیشه نسبت به ما ورزشکاران لطف داشته‌اند، خبرنگاران بسیار می‌توانند ما را یاری کنند چون عمر ورزش قهرمانی کوتاه و مقطعی است. همچنین تشکر می‌کنم از پدر و مادرم که با تمام سختی‌ها من را در این سال‌ها حمایت کرده‌اند و در پایان آرزو می‌کنم هرچه زودتر بار فشار اقتصادی بر روی دوش مردم کم شود و آنها بتوانند فرزندان خود را به کلاس‌های ورزشی بفرستند.

"میلاد سیار" در حال حاضر دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته مدیریت ورزشی است و در سمت دبیر هیات پزشکی ورزشی در اداره کل ورزش و جوانان کردستان مشغول به کار است.

بیش از 64 هزار نفر ورزشکار ساماندهی شده در کردستان مشغول به فعالیت هستند که از این میزان 275 نفر بیمه شده رشته دو و میدانی هستند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/262753/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی

افزایش 16 درصدی متوفیان ناشی از تصادفات درون شهری