عصر کرد

آخرين مطالب

ارائه تسهیلات و اشتغالزایی برای کولبران و سوخت‌بران اقتصادي

ارائه تسهیلات و اشتغالزایی برای کولبران و سوخت‌بران
  بزرگنمايي:

عصر کرد - ایسنا / مدیر عامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با اشاره به اقدامات انجام شده این بنیاد در بحث کولبری مرزنشینان، گفت: تا کنون 3500 طرح در حوزه کولبری توسط این بنیاد انجام شده و تا پایان سال بناست تا 5000 طرح در این حوزه انجام شود.
محمد ترکمانه، مدیر عامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با اشاره به اقدامات انجام شده این بنیاد در بحث کولبری مرزنشینان، با بیان اینکه تا کنون 3500 طرح در حوزه کولبری توسط این بنیاد انجام شده و تا پایان سال بناست تا 5000 طرح در این حوزه انجام شود، بیان کرد: از سال گذشته تمرکز ویژه‌ای بر روی کولبری داشته‌ایم به طوریکه با شناسایی این قشر، ارائه تسهیلات و ایجاد اشتعال برای این افراد آغاز شده به طوری که یک کولبر با آموزش‌های ابتدایی بنیاد برکت، جزو صادرکننده‌ها به کشور عراق شده است.
وی اظهار کرد: بخشی از این موضوع کولبری بحث اجتماعی است که فرد به شغل آبرومندی نیاز دارد. با طرح‌های اجرا شده توسط بنیاد بعضا خیلی از این افراد اکنون درآمد بیشتری نسبت به کولبری دارند. 
ترکمانه با اشاره اقدامات بنیاد برکت در بحث سوخت‌بران نیز، ادامه داد: همین اتفاق را در بحث سوخت‌بران در سیستان و بلوچستان انجام می‌دهیم و بناداریم 2000 طرح در این حوزه فعال کنیم تا این افراد در کشور ما کسب و کار آبرومند داشته باشند. این اقدامات را در بحث سوخت بری به تازگی شروع کرده‌ایم و بازخورد خوبی از منطقه داشته‌ایم و البته این اقدامات نیازمند فرهنگ سازی نیز هست. 
مدیر عامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با بیان اینکه بیش از 6500 طرح در حوزه زنان سرپرست خانوار توسط این بنیاد انجام شده است، درباره سایر اقدامات این بنیاد افزود: همچنین با تفاهم نامه‌ای که با سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه انجام شد، به صورت ویژه برای خانواده زندانیان که غالبا دچار آسیب اند 3000 طرح اشتغالزایی را حمایت کردیم. 
به گفته وی، این بنیاد توانسته‌ است 3500 مسکن ویژه معلولان ساخته و تحویل خانواده های دارای دو معلول بیشتر بدهد و برای بحث اشتغال افراد معلول نیز 3000 طرح اختصاصی در این حوزه اختصاص داده‌ است. 
ترکمانه با اشاره به اقدامات انجام شده بنیاد برکت در بحث شناسایی مناطق دارای تنش آبی و احیای آنها و با بیان اینکه 702 نقطه تنش آبی در خوزستان شناسایی شده است، این را هم گفت که تا پایان سال به سرمایه گذاری بنیاد در این نقاط تنش آبی آنها برطرف خواهد شد. 
مدیر عامل بنیاد برکت ادامه داد: ما قنات‌هایی در سطح کشور داریم که در دنیا نمونه‌اند و خیلی از اینها دچار تخریب شده یا در معرض تخریب‌اند که بنیاد برکت تا الان 660 قنات و تا پایان سال 1500 قنات در سراسر کشور را برای احیاء حمایت می‌کند تا به رفع تنش آبی کشور کمک کرده باشد. 
وی با بیان اینکه جمع آوری هزار مدرسه کانکسی و احیای 500 مدرسه عادی در دست بنیاد برکت است، در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه برنامه این بنیاد برای جمع آوری مدارس سنگی چیست، تصریح کرد: ما تفاهم نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی داریم که اگر سازمان نوسازی تاییدی برای مدارس به ما ندهد نمی‌توانیم به بحث جمع آوری مدارس کانکسی و ساختمان سازی ورود کنیم. امسال به ما 1000 مدرسه چه سنگی و چه کانکسی را اعلام کردند که نیاز کشور است و مبنا را بر این قرار داده‌اند مدرسه‌ای که 20 دانش آموز به بالا داشته باشد، می‌تواند در این طرح قرار گیرد چراکه کمتر از این تعداد توجیهی از طرف آموزش و پرورش ندارد و این امر بر اساس نوع تصمیم گیری سازمان نوسازی است. بعضا در مواردی مدرسه ساخته شده اما بنا بر هر دلیلی دانش آموز نداشته یا عشایری بوده و این مدارس بلا استفاده مانده‌اند. از این رو برای امسال یکهزار نقطه در اولویت، شناسایی شده‌اند.
مدیر عامل بنیاد برکت همچنین این را هم گفت که این بنیاد در راستای حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل شروع به راه اندازی 2000 طرح کرده است. 
ترکمانه با بیان اینکه بنیاد برکت در سال جاری به سمت رویکرد جدیدی با عنوان "برکتی نو" حرکت کرده است، درباره این طرح توضیح داد: رویکرد جدید بنیاد برکت حمایت از کسب و کارهای فناورانه و نوآورانه است که شروع آن با طرح آن دورکاری یا آزادسازی است. این طرح فرصت بسیار زیادی برای کشور ایجاد می‌کند و بیش از 200 رشته فعالیت در این حوزه می‌توان تعریف کرد. به طوری که بعضا درآمدهای میلیارد دلاری کشورهای همسایه ما از این کسب و کار است. 
وی افزود: در این راستا حدود 450 طرح به طور ویژه امسال و تا پایان سال حدود 5000 طرح "فری لنسینگ" (دورکاری) را حمایت خواهیم کرد چراکه از این طریق می‌توان صادرات خدمات داشت و بنیاد برکت بنا دارد این ادبیات را در کشور جا بیاندازد. بنیاد برکت بنا داشته به عنوان شتاب دهنده عمل کند و این مساله را در کشور جا بیاندازد. ان شاء الله سال آینده اطلاعات و آمار خوبی درباره فعالیت‌های بنیاد در این حوزه ارائه می‌دهیم. 
به گفته مدیرعامل بنیاد برکت تمامی اقدامات انجام شده در راستای اقشار نیازمند به توجه ویژه با همکاری بیش از 800 تسهیل‌گر در سراسر کشور و در نقاط روستایی انجام شده است. 
وی در خصوص نحوه فعالیت تسهیل‌گران تصریح کرد: دغدغه این تسهیل گران حل مساله مردم است و این افراد با آموزش‌هایی که از سوی بنیاد دیده‌اند به نوعی کار مددکاری انجام داده‌اند چراکه هدف ما بحث پیشرفت و آبادانی یک منطقه و توسعه اجتماعی و ابعاد اقتصادی مناطق است. 
ترکمانه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا فعالیت‌های این بنیاد به موازات فعالیت سایر ارگانها و سازمان‌ها نیست و به نوعی موازی کاری انجام نمی‌شود؟، یادآور شد: ما دستورالعملی را بابت تمام اقدامات خود تدوین کرده و تمام دستگاه های استانی را مکلف کرده‌ایم که درگیر این دستورالعمل شوند، از این رو اقدامات انجام شده ما هیچ هم پوشانی با سایر ارگان‌ها نداشته است. 
ترکمانه در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به طرح "مهاجرت معکوس" یا "به روستا برمی‌گردیم" این بنیاد و با بیان اینکه هدف گذاری بنیاد در این طرح بر روی 5000 روستا بوده است، تصریح کرد: تا کنون برای 2006 روستا این اتفاق رخ داده است و افرادی که مهاجرت کرده بودند به روستا برگشته‌اند. همچنین از سوی دیگر ما طرح «روستای بدون بیکار یا بدون تقاضای شغل» را نیز در دست داریم که تا کنون برای حدود 100 روستا این طرح اجرایی شده است.
مدیر عامل بنیاد برکت بخش عمده تمرکز این بنیاد را بر حوزه‌های زیربنایی کشور با هدف توانمندسازی اقتصای مردم در مناطق محروم، دانست و با بیان اینکه تا کنون مجموعا 2500 مدرسه توسط بنیاد برکت ساخته که کار 1700 مدرسه اتمام و 800 مدرسه نیز تا پایان سال ساخته می‌شوند، ادامه داد: بیش از 37 هزار پروژه عمرانی توسط بنیاد برکت اعم از ساخت مسجد و مدرسه و ... حمایت شده است و بنیاد برکت با استفاده از ظرفیت مردمی د حال انجام مسائلی است که سالها در مناطق محروم دغدغه بود.
مدیر عامل بنیاد برکت با اشاره به اقدامات این بنیاد در حوزه توانمندسازی اقتصای و اشتغال در مناطق محروم، با بیان اینکه اشتغال خرد سالها موضوع مورد بحث بوده است، افزود: بنیاد برکت بعد از حدود سه سال مطالعه بر روی مدلهای مختلف اشتغال خرد در سراسر جهان، حدود سه سال قبل با ارائه یک مدل، کار اشتغالزایی را شروع کرد که این مدل تا کنون بر روی بیش از 12 هزار روستا پیاده شده است و در این راستا حدود 40 درصد جمعیت روستایی و 550 شهر تحت پوشش بنیاد برکت قرار گرفتند. برنامه‌مان این است که این 12 هزار روستا را تا سال آینده به بیش از 20 هزار روستا برسانیم. 
ترکمانه معتقد است که اقدامات انجام شده توسط بنیاد برکت در حوزه اشتغال خرد بی نظیر است، به طوری که تا کنون کاری به شکل اقدامات بنیاد برکت در کشور اتفاق نیفتاده بود و با توجه به قابلیت اجرایی این مدل اشتغالزایی در سراسر کشور قرار است این مدل با حمایت دولت در تمام کشور اجرایی شود. 
وی ادامه داد: در حوزه بنگاه‌ها و کسب و کارهای بزرگتر نظیر کارخانه نیز، بیش از 270 حوزه اقتصاد کلان در بنیاد سرمایه‌گذاری و نزدیک به 27 هزار شغل در این حوزه توسط بنیاد ایجاد شده است. 
به گفته مدیر عامل بنیاد برکت تا کنون حدود 160 هزار طرح با ایجاد بیش از 480 هزار فرصت شغلی برای مشاغل خرد در کشور انجام شده است. 
ترکمانه با اشاره به آمایش انجام شده در مناطق روستایی کشور برای انجام اقداماتی بر اساس اولویت هر روستا، اظهار کرد: حدود 170 رشته و رسته فعالیت در این راستا مشخص شده است. بخشی از این طرح‌های ویژه با توجه به نیاز کشور تدوین شده است. بیشتر کارهای ما در تولید آبزیان، پرورش ماهی، تولید پوشاک، پرورش جوجه و شترمرغ و در بخش شرکت‌های دانش بنیان بوده است. 
وی همچنین این را هم گفت که با وجود ریسک پذیر بودن سرمایه گذاری در حوزه شرکتهای دانش بنیان، تا کنون بنیاد برکت در این راستا بر روی 566 طرح به صورت ویژه سرمایه گذاری کرده است، همچنین این بنیاد بر روی بیش از 548 طرح در حوزه گیاهان دارویی و بیش از 1400 طرح در حوزه امنیت غذایی سرمایه‌گذاری کرده است. 
مدیر عامل بنیاد برکت همچنین به سرمایه‌گذاری این بنیاد در حوزه نوشت افزار ایرانی اشاره کرد و گفت: در حوزه نوشت افزار ایرانی به صورت مشارکتی با بخش خصوصی از 180 طرح حمایت کردیم و این حمایت حدود سه سال است که به طور ویژه از سوی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) انجام می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/262544/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

قرقیزستان از شکست برابر تاجیکستان گریخت

مدیرروستا: منافع برخی کشیدن ترمز پیشرفت لیگ است

اتفاق عجیب برای ژیمناست تاریخ‌ساز ایران

واکنش‌های برتر مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا

ستاره بارسلونا تهدید به مرگ شد!

داوران هفته 28 لیگ دسته اول مشخص شدند

عالیشاه بازی آلومینیوم را از دست داد

کولاک مهاجم سابق پرسپولیس در لیگ ژاپن

کشتی ایران رکورد تاریخش را در مسابقات قهرمانی آسیا شکست

واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به 6 بانک

8 روستای ایران کاندیدای ثبت جهانی شدند‌

پخش سریال طنز «زندگی به شرط خنده» با بازی رضا داوودنژاد

پرونده ٨ روستای کاندیدای ایران به سازمان جهانی گردشگری ارسال می شود

فضای مازاد مدارس کردستان به کودکستان‌ها اختصاص یابد

دستگیری 8 سارق در بیجار

هم‌نوازی دف‌نوازان در پالنگان کردستان + فیلم

پیاده‌راه فردوسی‌ سنندج یا پیست‌ موتورسواری؟!

حال خوب ساختنی است/ شعار امسال هفته سلامت اعلام شد

شاخص‌های آبفا در کردستان ارتقا می‌یابد/آبرسانی به 169 روستا

رنگین‌کمانی از دَف‌نوازان ایرانی در کردستان/ میراثی که به زودی ثبت جهانی می‌شود

پیشرفت 85 درصدی تأمین برق پروژه شهرک صنعتی دو سقز

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

احتمال لغو سفر ملی‌پوشان ووشو به چین

سرمربی سابق تیم ملی ولز در آستانه حضور در تراکتور

زمان حضور بازیکن پرسپولیس در کمیته انضباطی مشخص شد

تصاویری از لحظات خداحافظی جیدن کاکس از تشک کشتی

خداداد و قهرمانی روی سکوهای تختی

تصمیم ژاوی برابر رئال مادرید

رضایت باشگاه هوادار از سرمربی جوان

ناامنی عربستان برای تماشاگران فوتبال

«مهمانی سالیوان» در ایران‌ مال

فرنگی‌کاران خوزستانی در رقابت‌های بین‌المللی جام شاهد 14 مدال رنگارنگ کسب کردند

48 درصد از دانش آموزان تهرانی اضافه وزن دارند

طنین نوای هزار دف در پالنگان + تصاویر

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

رشد 500 درصدی آمار معتادان در کردستان!

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

برگزاری جلسه تایید صلاحیت خریداران سرخابی‌

مودریچ هم‌وطنش را به رئال مادرید فروخت!

قرارداد سرمربی والیبال ایتالیا تا 2026 تمدید شد

روایتی متفاوت از دیدار سپاهان و ذوب‌آهن

دبل شهاب زاهدی در بازی امروز آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

فیلم کوتاه تغییر چهره با حضور کریستیانو رونالدو