عصر کرد

آخرين مطالب

افزایش جهشی قیمت وسایل گرمایشی در کردستان/قیمت بخاری زودتر از زمستان تن مردم را لرزاند اقتصادي

افزایش جهشی قیمت وسایل گرمایشی در کردستان/قیمت بخاری زودتر از زمستان تن مردم را لرزاند
  بزرگنمايي:

عصر کرد -

عصر کرد


گروه استان‌ها - افزایش جهشی و قیمت بالای وسایل گرمایشی به ویژه بخاری باعث شده که این‌روزها زودتر از فرارسیدن فصل زمستان تن مردم به لرزه در بیاد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج ، امسال سرمای پاییز و زمستان در کنار افزایش قیمت‌های وسایل گرمایشی بیشتر حس می‌شود. قیمت‌هایی که نسبت به سال گذشته و درآمد مردم به‌صورت جهشی شکل گرفته است.
برای خرید بخاری به خیابان انقلاب سر می‌زنم. انگار کرونا هیچ تأثیری در ترددهای عمومی ندارد و عده‌ای زدن ماسک را به باد فراموشی سپرده‌اند. مغازه‌داران در رقابت با دستفروشان فضای بیشتر پیاده‌رو را اشغال کرده و نالان از نبود فرهنگ شهرنشینی هستند.
به یکی از لوازم خانگی‌های این خیابان می‌روم. ردیفی از بخاری و آبگرمکن‌های بدون اتیکت قیمت، ناچارم می‌کند از فروشنده برای گرفتن قیمت سؤال کنم. جبار احمدی با اشاره به اینکه قیمت وسایل، فاکتور قدیم است گفت: نمونه همین مدل بخاری نیک کالا جاهای دیگه کمتر از چهار میلیون تومان پیدا نمی‌شود اما چون جوان هستی من سه میلیون و نیم هم می‌فروشم!
این فروشنده در پاسخ به سؤالم که چرا قیمت‌ها امسال چند برابر افزایش پیدا کرده است، توضیح داد: وسیله‌ای که امروز به سه میلیون به مشتری بفروشم اگر مجدد بخواهم خرید کنم، چند برابر می‌شود و در حال حاضر تولید کارخانه‌ها هم کمتر شده است.
سید نجیم حسینی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کردستان در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با تخلف خواندن نبود اتیکت قیمت بر روی اجناس افزود: بر اساس قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، کلیه عرضه کنندگان کالا و خدمات مکلفند با الصاق برچسب روی کالا، یا نصب تابلو در محل کسب یا حرفه، قیمت واحد کالا یا دستمزد خدمت را به طور روشن و مکتوب به گونه‌ای که برای همگان قابل رؤیت باشد، اعلام کنند.
وی بیان کرد: مطابق با قانون تعزیرات عدم درج قیمت در مرتبه اول شامل تذکر کتبی و در مراتب بعد مشمول جرائم پیش‌بینی شده در قانون و سپس مراحلی همچون قطع تمام یا برخی خدمات دولتی از سه تا شش ماه و در مواردی نصب پارچه به عنوان متخلف خواهد شد.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کردستان در خصوص نحوه رسیدگی به شکایت و حمایت از مصرف‌کنندگان گفت: به منظور اجراء مقررات این قانون و سایر قوانین و مقرراتی که موضوع آنها به طور صریح یا ضمنی حمایت از حقوق مصرف‌کننده است، وزارت بازرگانی مکلف است از طریق بازرسان سازمان‌های ذی‌ربط خود فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع این قانون را نظارت و بازرسی کرده و در صورت مشاهده تخلف مراتب را به سازمان تعزیرات حکومتی جهت رسیدگی گزارش کند.
افزایش قیمت وسایل گرمایشی در نبود نظارت بر بازار و کنترل نرخ ارز/ مستضعفان سوز سرما را تحمل کنند یا سوز گرانی؟مجلس برای حل مشکلات معیشتی مردم و گرانی باید اثرگذار باشد به سمت سه راه نمکی رفتم برای بررسی قیمت رادیاتور و پیکج که داخل کشور تولید می‌شود. شریف ناصری از کسبه قدیمی است، به گفته خودش سال‌هاست در کار تأسیسات و فروش انواع دستگاه‌های گرمایشی فعال است. وی از عدم ثبات قیمت‌ها گله می‌کند که طی 2 سال اخیر قیمت یک پره شوفاژ چند برابر شده است.
این فروشنده سنندجی می‌گوید: افرادی در همین شهر سنندج سوله و انبارهای بی‌نام و نشانی را جهت دپو کردن رادیاتور و پکیج اجاره کرده‌اند که بتوانند قیمت بازار را خودشان تعیین کنند.
ناصری در خصوص دیگر دلایل کمبود رادیاتور آلومینیومی افزود: تعدادی دیگر از فروشندگان به دلیل طرح ادعاهایی همچون اینکه رادیاتورهای پره‌ای در بازار موجود نیست و فقط مدل پنلی تولید می‌شود، خریداران را در شرایطی قرار می‌دهند که به اکراه خرید کنند. فروشنده‌ها مدل شوفاژ پره‌ای را برای پروژه‌های عمرانی بزرگ که سودآور هستند عرضه می‌کنند.
به آگهی های سایت دیوار سر میزنم و قیمت‌ها بر سال ساخت و مدل متفاوت هستند و تعدادی از سمساری‌ها از طریق اقدام به فروش می‌کنند.
فرهاد عزت‌پور، رئیس اتاق اصناف سنندج در این‌باره اظهار داشت: هر روز بازرسان اتاق اصناف و اداره صنعت معدن تجارت به‌صورت گشت مشترک از سطح بازار بازرسی انجام می‌دهند.
وی با بیان اینکه کمبود نیروی بازرسان اتاق اصناف یکی از مشکلات اساسی است افزود: هیچ‌گونه بودجه دولتی برای جذب نیرو انسانی نداریم و منابع مالی اتاق اصناف از طریق منابع غیر دولتی تأمین می‌شود.
رئیس اتاق اصناف مرکز استان کردستان در خصوص گرانی وسایل گرمایشی خاطر نشان کرد: این افزایش قیمت‌ها از مرکز صورت می‌گیرد اما فروشندگان لوازم خانگی باید بر اساس فاکتور، قیمت اجناس را به میزان درصد مشخصی افزایش و به عنوان قیمت نهایی درج کنند.
عزت‌پور اعلام کرد: مردم از طریق سامانه تلفنی 124 و یا مراجعه حضوری به اتاق اصناف، شکایت خود را از هرگونه گرانی و عدم ثبت درج قیمت کالاها ثبت کنند.
مشاهدات عینی خبرنگار تسنیم نیز حاکی از آن است که با این وضعیت گرانی و نابسامانی بازار، قدرت خرید مردم به حدی کاهش یافته که افراد ضعیف و متوسط به پایین جامعه این‌روزها توان خرید وسایل گرمایشی را نداشته و تحمل سرما را به خرید این وسایل‌ها ارجعیت داده و از سوی دیگر نیز بخش مرفه جامعه که درآمد بسیار خوبی دارند، به سمت خرید کالاهای گران قیمت و بهترین کیفیت روی آورده‌اند که می‌طلبد تدبیری برای بهبود وضعیت زندگی آنان اندیشیده شود.
انتهای پیام/481/ش

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/261030/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

درگیری هواداران با ستاره‌های میلان

دستاورد جدید ژرمن‌ها در اروپا پس از 29 سال

استقلال در اندیشه پایین کشیدن پرسپولیس

دانشگر با کتف در رفته تمرین می‌کند!

پاس گل‌ هفته به نام جانشین گلسازترین بازیکن گل‌گهر!

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

برد راحت امامی مقابل حریف کره‌ای و صعود به نیمه‌نهایی

بهترین موقعیت‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

داستانک/ شنوایی کم

آقامیرزایی در کایاک 200 متر برنز گرفت

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت

محمدنژاد جوان در نخستین مبارزه پیروز شد

کابوس آلومینیوم دوباره برای عالیشاه و پرسپولیس

آغاز کوچ عشایر و ممنوعیت ورود دام به مناطق ییلاقی

مرز رسمی پرویزخان مهمترین مرز استان کرمانشاه با عراق

پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است

شگرد گلزنی به نساجی در دست ستاره تراکتور

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

گلر ذخیره تراکتور در مرز آمادگی

اعتراف یورگن کلوپ پس از حذف لیورپول

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

پرویز برومند: به خطیر اعتقاد دارم!

تیم روئینگ دونفره بانوان فینالیست شد

خارج شدن واحد یک نیروگاه حرارتی بیستون

انجام معاینات پزشکی و واکسیناسیون 965 نفر از زائران حج تمتع

تبدیل بلوار نوبهار شهر کرمانشاه به پیاده راه

صرفه‌جویی 291 میلیون لیتر بنزین در پارسال

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

افزایش 20 درصدی برداشت محصول گندم در گیلانغرب

رفع تصرف 300 هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه

«زندگی به شرط خنده»، در راه شبکه آی‌فیلم

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!