عصر کرد

آخرين مطالب

پویش مردمی بذرکاری برای احیای جنگل‌های زاگرس در کردستان آغاز شد سياسي

پویش مردمی بذرکاری برای احیای جنگل‌های زاگرس در کردستان آغاز شد
  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - پویش مردمی بذرکاری برای احیای جنگل‌های زاگرس با حضور اقشار مختلف مردم، طبیعت‌ دوستان و مسوولان استان به صورت نمادین در دامنه کوه آبیدر سنندج (خضرزنده) برگزار شد.

به گزارش ایرنا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان روز چهارشنبه در این آیین اظهار داشت: دوستداران طبیعت در 6 شهرستان جنگلی استان در راستای احیا جنگل‌های زاگرس در پویش مردمی و بذرکاری جنگل ها مشارکت خواهند کرد.
سعدی نقشبندی با بیان اینکه این طرح به صورت همزمان در 11 استان زاگرس نشین اجرا می شود و سهم کردستان 65 هکتار است، افزود: در مسیرهای ورودی با مناطق جنگلی و مستعد احیا پایگاه ثابت مستقر می شود و بذر مورد نیاز شامل بلوط، بادام و ارغوان در اختیار دوستداران طبیعت قرار می گیرد.
وی گفت: شهرستان بانه در پارک جنگلی کوپیچ، شهرستان مریوان در روستای موسک، شهرستان سقز گردنه محمود آباد، شهر سنندج پارگ جنگلی آبیدر بزرگ ، کامیاران روستای پشته و سروآباد بالا میزبان پویش مردمی بذرکاری برای احیا جنگل های زاگرس هستند که از امروز آغاز شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه مساحت در نظر گرفته شده برای استان 65 هکتار است، افزود: بذر کاری در این پویش محدود به مهلت خاصی نیست و امسال تا پایان فصل، بذرکاری ادامه خواهد داشت و برای تداوم پویش در سالهای آینده برنامه ریزی های انجام شده است.
نقشنبدی با قدردانی از مشارکت های مردمی برای بذرکاری در جنگل های استان، اضافه کرد: این پویش با مشارکت انجمن های مردم نهاد، دوستداران و همیاران طبیعت، همراهی و همکاری مردم، جوامع محلی، مسئولین دولتی و باهدف حفظ و احیا جنگل‌ها و مراتع اجرا می شود.
وی اظهار داشت: یک میلیون و 400 اصله نهال صنوبر در نهالستان های استان تولید و در اسفند ماه همزمان با هفته منابع طبیعی در بین متقاضیان اجرای طرح زراعت چوب توزیع می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: این طرح در راستای برنامه‌های اجرایی شعار سال سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور، به نام طرح "سه در چهارده" در 1400 و همچنین طرح ملی زراعت چوب که با هدف تامین چوب مورد نیاز صنایع سلولزی کشور و کاهش فشار بر منابع جنگلی جلوگیری از قطع و درختان خودرو و جنگلی اجرایی شده است و 545 هکتار از زمین های مستعد شهرستان‌های دیواندره، بیجار، سقز و مریوان برای اجرای طرح زراعت چوب مکان یابی و شناسایی شده است.

عصر کرد


لزوم فرهنگ سازی حفاظت از مراتع در جامعه
امام جمعه موقت سنندج نیز در این آیین با اشاره به اینکه در 800 آیه قرآن کریم به صورت مستقیم و غیرمستقیم به موضوع طبیعت اشاره شده است، افزود: از دیدگاه قرآن جنگل‌ها و مراتع جزو انفال است و همه وظیفه دارند از این منابع خدادادی حفاظت کنند.
ماموستا معروف خالدی با بیان اینکه منابع طبیعی و مراتع حق الناس است، ادامه داد: ما به نمایندگی از خداوند باید در راستای احیای مراتع و پاسداری از مراتع و طبیعت، گام برداریم.
وی نهالکاری را راه مقابله با تخریب منابع طبیعی دانست و گفت: باید با استفاده از تمام ظرفیت‌ها، کشته گونه های کوتاه و بلند مدت را در دستور کار قرار داد.
امام جمعه موقت سنندج با بیان اینکه کاشت گونه های سازگار بومی صدقه جاری است، اضافه کرد: مردم کردستان همیشه در قبال حفظ طبیعت مسوولیت پذیر بوده اند و رسانه ها به ویژه صدا و سیما هم می توانند این حس مسوولیت را در جامعه تقویت کنند.
لزوم برگزاری جشنواره های مربوط به منابع طبیعی در سال و ترویج حفاظت از گونه های درختی نایاب، از دیگر مواردی بود که ماموستا خالدی بر آن تاکید کرد.
استاد جنگلکاری و اصلاح نژاد دانشگاه کردستان هم با بیان اینکه 50 سال پیش وقوع ریزگردها و گازهای آلاینده و خطرات آن برای منابع طبیعی قابل پیش بینی بود، افزود: اکنون باید برنامه ریزی کنیم که کجا و چگونه جنگل کاری کنیم.
نقی شعبانیان یادآور شد: امروز نیاز است گونه های بومی سازگار با منطقه در استان بذرکاری شود که در آینده نتیجه مطلوب آن را مشاهده خواهیم کرد.
از مجموع 81 هزار بهره بردار عرصه‌های منابع طبیعی در کردستان 67 هزار خانوار بهره بردار بخش مراتع و 14 هزار بهره بردار عرصه جنگلی کردستان است.
از مساحت 2 میلیون و 937 هزار هکتاری استان کردستان، بیش از 374 هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل های این استان که جزو جنگل های زاگرس شمالی به حساب می‌آید، در طول بیش از 50 هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی های اکوتوریستی و ارزش های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.
جنگل‌های این استان بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل‌های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار گرفته است.
برچسب‌ها
کردستان منابع طبیعی و آبخیزداری سنندج نهال و بذر

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/260193/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

«ابله» آماده نمایش و پخش شد/ «آخرین شیهه» در جشنواره آمریکایی

رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند

صدای آرامش بخش رودخانه در میان کوه‌های روستای بهرام آباد + فیلم

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سردار آزمون به میلان رسید

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

پنالتی و گل اول پرسپولیس درست بود؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

اوزونیدیس: چیزی از استقلال ندیدیم و بازی مساوی شد!

مرز پرویزخان برای عبور سوخت قاچاق ناامن شده است